Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ، خوشبختانه دو موضوع مهم  دستورهای ستاد ملی مقابله با کرونا در کشور در حد قابل قبولی از سوی مردم در حال اجراست، "ماسک زدن و شست و شوی دست‌ها با آب و صابون" که هر دو این موارد مهم و اساسی، هیچ هزینه‌ای برای دولت نداشته است.

قوانین ستاد کرونای کشور که با هدف سلامت جامعه در برابر خطر ویروس کرونا وضع شده در همه فرآیند‌های اجتماعی الزامی است، اما رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در شناور‌های مسیر قشم و بندرعباس همچنان در پیچ و خم تصمیم‌سازی‌ها بلاتکلیف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاصله‌گذاری اجتماعی در بعضی مشاغل هزینه‌بر است

فرماندار و رئیس ستاد کرونای شهرستان قشم می‌گوید: رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در بعضی مشاغل از جمله حمل و نقل در سه حوزه زمینی، دریایی و هوایی هزینه بر است و باید با رعایت انصاف برای این مقوله برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شود.

علیرضا نصری اظهار داشت: اجرای بند رعایت فاصله اجتماعی در شناور‌های مسیر قشم و بندرعباس و بالعکس نیازمند یک تصمیم مهندسی شده و عاقلانه است تا شناورداران در شرایط سخت اقتصادی بیش از پیش دچار زیان نشوند.

او ادامه داد: رعایت این بند از دستورهای ستاد کرونای کشور در حوزه حمل و نقل با مشاغلی همچون فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی و ادارات و نهاد‌ها متفاوت است و این تفاوت آشکار چند ماهی است که مشکلاتی را در حوزه حمل و نقل دریایی قشم پدید آورده که در حال رایزنی برای حل آن هستیم.

فرماندار شهرستان قشم تصریح کرد: به زودی طرحی که در مرکز استان هرمزگان در رابطه با مسئله رعایت فاصله اجتماعی در شناور‌های مسیر قشم به بندرعباس و بالعکس در حال بررسی است برای اجرا اعلام خواهد شد.

به نظر می‌رسد با تصمیم‌سازی مسئولان استان هرمزگان، به زودی باید شاهد کاهش ۵۰ درصدی تعداد مسافران در شناور‌ها با رعایت کامل فاصله‌گذاری اجتماعی باشیم تا به یاری خدا، مسافران و گردشگران در مسیر قشم و بندرعباس با زدن ماسک و رعایت این بند از قوانین ستاد کرونای کشور بدون نگرانی از ابتلا به ویروس کووید- ۱۹ به سفر خود ادامه دهند.

ماه گذشته شناورداران مسیر بندرعباس به قشم در ساعات نخست فعالیت روزانه خود (۶ صبح) از انتقال مسافران به دلیل کاهش درآمدهایشان به خاطر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی (اختصاص ۵۰ درصدی مسافر) خودداری کردند، اما با ورود و وساطت مسئولان استانی پس از یک وقفه چند ساعته، بار دیگر فعالیت در این مسیر مهم دریایی از سر گرفته شد.

شناورداران در معرض ورشکستگی‌اند

رضا رضایی مدیرعامل شرکت تعاونی کشتیرانی خیبر قشم با اظهار نگرانی از ورشکستگی شناورداران در صورت ادامه شرایط کرونایی، گفت: برای جلوگیری از این تهدید، ارائه یارانه دولتی یکی از راه‌های حمایتی از این بخش است.

رضایی اظهار داشت: شناورداران مسیر قشم به بندرعباس و بالعکس مدت زیادی به قوانین ستاد کرونای کشور در رابطه با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در شناور‌ها با کاهش تعداد مسافران احترام گذاشته‌اند، اما به دلیل نامشخص بودن پایان دوره کرونایی، به شدت نیاز به حمایت دارند.

او یکی دیگر از راه‌های حمایت از بخش حمل و نقل دریایی مسیر قشم به بندرعباس و بالعکس را پرداخت ارز نیمایی برای خرید لوازم یدکی برشمرد و افزود: افزایش قیمت ارز در کشور، خرید لوازم یدکی را بسیار سخت کرده به طوری که قیمت روغن از ۲۰ میلیون ریال به ۱۸۰ میلیون، پیستون از ۳۰ میلیون به ۴۰۰ و پروانه شناور از ۲۲۰ میلیون ریال به سه میلیارد ریال افزایش یافته است.

حذف ۲۰ درصد از سهم فروش بلیط شناور‌ها از سوی اداره بنادر و شهرداری بندرعباس و سازمان منطقه آزاد قشم هم یکی دیگر از راهکار‌های چهارگانه ارائه شده از سوی مدیرعامل شرکت تعاونی کشتیرانی خیبر قشم بود.

او همچنین افزایش دوبرابری قیمت بلیط برای مسافران و گردشگرانی که از بندرعباس وارد قشم می‌شوند و یا از این جزیره به مرکز استان هرمزگان سفر می‌کنند را راهکار چهارم برای رعایت دقیق فاصله‌گذاری در شناور‌ها برشمرد.

البته رضایی در بخشی از صحبت‌های خود تصریح کرد: ستاد کرونای بندرعباس اخیرا اعلام داشته که هر مسافر جهت حفظ سلامتی خود می‌تواند با خرید دو بلیط شرایط فاصله گذاری اجتماعی را برای خود را فراهم کند.

هزینه کردن از جیب مردم نباید به یک موضوع معمولی تبدیل شود، متاسفانه کرونا و طولانی شدن دوره این ویروس مهلک، کمر مردم را شکسته است و انتظار مردم از مسئولان در چنین شرایط سخت زندگی این است که با دادن سوبسید به شناورداران، شرایط فعالیت آنان را با رعایت قانون مهم فاصله‌گذاری اجتماعی در سفر‌های دریایی، فراهم کنند نه اینکه همانند ضرب‌المثل معروف پول که از کیسه میهمان بود حاتم طائی شدن آسان بود، ساده‌ترین گزینه که هزینه کردن از جیب مردم است را برای حل مشکل انتخاب کنیم.

شایسته است مسئولان در شرایط سخت اقتصادی دوران کرونایی، با استفاده از اعتبارات دولتی که در حقیقت پول بیت‌المال است به داد مردم برسند و شرایط را سخت‌تر از موقعیتی که در آن هستیم نکنند.

بسیار از مردم برای خرید یک بلیط تردد در مسیر قشم به بندرعباس و بالعکس هم با مشکل روبه‌رو هستند چه برسد به آنکه با خرید دو بلیط بخواهند در اجرای قانون فاصله اجتماعی در شناور‌ها با هدف حفظ سلامت خود، اقدام کنند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مکان های گردشگری فاصله گذاری اجتماعی مسیر قشم به بندرعباس و بالعکس رعایت فاصله گذاری اجتماعی فاصله گذاری اجتماعی اجتماعی در شناور ها ستاد کرونای کشور حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۴۴۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌های آمریکا با ادعای طرفداری از صلح فاصله زیادی دارد

در روز‌های اخیر وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت دولت آمریکا درصدد تحویل یک محموله تسلیحات نظامی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار به اسرائیل است و این بزرگترین بسته کمک‌ها به ارتش اسرائیل از آغاز جنگ غزه و نخستین کمک از زمان تشدید تنش‌ها میان تهران و تل آویو است.

 این کمک‌های آمریکا به تل‌آویو جدا از بسته کمک‌های جدیدی است که از سوی کنگره در حال بررسی است. کنگره آمریکا اخیراً در حال بررسی طرحی است که به موجب آن آمریکا گلوله‌های تانک و خمپاره و خودرو‌های زرهی جدید تحویل رژیم صهیونیستی خواهد داد.

حال برای بررسی زوایای مختلف این موضوع باشگاه خبرنگاران جوان مصاحبه‌ای ترتیب داده با «دیوید دادول»، مدیر اجرایی گروه مطالعات سیاست تجاری هنگ کنگ-اپک که در ذیل مشروح آن از نظرتان می‌گذرد.

-با توجه به مطالعات و تخصص شما، علاقه مندیم نظر شما را درباره رویکرد‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه بدانیم.

دیوید دادول:  با توجه به اینکه بسیاری از کشور‌ها برای تامین برق و آب سالم و بازسازی مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی خود با مشکل مواجه هستند، امروز میلیارد‌ها دلار صرف تولید تسلیحات نظامی می‌شود. در حالی که فیلم‌های دراماتیک بمب‌ها و پهپاد‌های آمریکایی را این روز‌ها می‌بینیم که بر سر مردم غزه فرود می‌آید، نمی‌توانم سخنرانی سال ۱۹۵۳ دوایت آیزنهاور، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده را در مورد «فرصت صلح» به یاد نیاورم. او گفت: «هر تفنگی که ساخته می‌شود، هر کشتی جنگی که به آب می‌افتد، هر موشکی که شلیک می‌شود، دزدی از کسانی است که گرسنه هستند و سیر نمی‌شوند، کسانی که سردشان است و لباسی برای پوشیدن ندارند».

این دنیای اسلحه به تنهایی پول خرج نمی‌کند. این کشور عرق زحمتکشان، نبوغ دانشمندان و امید‌های فرزندانش را خرج می‌کند. هزینه یک بمب افکن سنگین مدرن این است: یک مدرسه آجری مدرن در بیش از ۳۰ شهر در جهان. هزینه لازم برای ساختن دو نیروگاه برق است که هر یک به یک شهر ۶۰۰۰۰ نفری خدمات می‌دهد. به همین ترتیب، هر موشکی که به سمت مردم غزه این روز‌ها شلیک می‌شود، در واقع، دزدی غذا، پوشاک، مسکن و بیمارستان از میلیون‌ها نیازمند است.

آیزنهاور می‌توانست از بیش از ۷۰۰۰۰ تن مواد منفجره‌ای که اسرائیل از اکتبر گذشته بر غزه انداخته صحبت کند، مدارس، بیمارستان ها، خانه‌ها و نیروگاه‌ها را به آوار تبدیل کرده و هزاران زن و کودک را با آنها دفن کرده است. یا جنگ روسیه و اوکراین، یا جنگ سالاران نظامی که بخش زیادی از سودان را به هدر می‌دهند. از آنجایی که دولت‌ها بی‌هدفانه به سمت درگیری‌های مسلحانه گسترده‌تر حرکت می‌کنند، جوامع نه تنها جان و معیشت خود را از دست می‌دهند، بلکه اقتصاد‌های مولد نیز به دلیل انحراف گسترده به سمت دفاع و امنیت داخلی- به قیمت سایر نیاز‌های فوری - متزلزل می‌شوند.

در حالی که این امر برای اقتصاد گسترده‌تر سختی می‌آورد، کسانی که در پایگاه‌های صنعتی دفاعی (نه فقط در نیرو‌های نظامی، بلکه پیمانکاران دفاعی مانند ریتون، لاکهید مارتین یا نورتروپ گرومن در ایالات متحده، BAE Systems در انگلیس یا راین متال در آلمان) رونق یافته‌اند. همانطور که گرگوری هیز، رئیس شرکت ریتون در یک جلسه توجیهی سرمایه گذاری در سال گذشته اعلام کرد، «خبر‌های خوب زیادی در خارج وجود دارد. فقط یک سوال اساسی آن است. جای تعجب نیست که قیمت سهام تامین کنندگان برجسته نظامی افزایش یافته است.»

از زمانی که روسیه "عملیات نظامی ویژه" خود را در اوکراین در سال ۲۰۲۲ آغاز کرد، هزینه‌های دفاعی کی‌یف به حدود یک سوم اقتصاد ویران شده این کشور رسیده است. لهستان که نگران امنیت خود است، بودجه دفاعی خود را به بیش از ۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود افزایش می‌دهد – یعنی دو برابر هزینه‌های ناتو. این کشور ۱۰ میلیارد دلار سامانه موشکی توپخانه با تحرک بالا (هیمارس) و موشک‌های هلفایر را به لاکهید، ۱۵ میلیارد دلار سیستم دفاع هوایی به ریتون و ۹۶ هلیکوپتر آپاچی به بوئینگ و همچنین تانک‌های آبرامز را از جنرال داینامیکس و اف-۳۵ سفارش داده است. 

مگر اینکه لهستان مکانیزم معجزه آسایی برای تولید پول از هوای رقیق را کشف کند، این خرید‌ها از بخش‌هایی از بودجه که قبلاً پیش بینی شده است - خواه از آموزش، مسکن، مراقبت‌های بهداشتی یا تأمین مالی سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز برای کاهش انتشار کربن و جلوگیری از گرم شدن کره زمین، تامین می‌شود.

- آمریکا هر سال بودجه هنگفتی را برای فروش تسلیحات به کشور‌های مختلف به دست می‌آورد، در این باره چه فکر می‌کنید؟

دیوید دادول: سرویس تحقیقات کنگره آمریکا می‌گوید که ایالات متحده نزدیک به ۳ میلیارد دلار به بهره برداری از گنبد آهنین کمک کرده است که شامل باتری‌ها، رهگیرها، هزینه‌های تولید مشترک و نگهداری عمومی می‌شود. آیزنهاور درست می‌گفت که هر موشکی که شلیک می‌شود، دزدی است و در عین حال غول‌پیکر. به گفته مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI)، هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۲ به رکورد ۲.۲ تریلیون دلار افزایش یافته و این هنوز هزینه‌های جدید ناشی از درگیری غزه را محاسبه نکرده است. این موسسه تخمین می‌زند که واردات تسلیحات اتحادیه اروپا بین سال‌های ۲۰۱۴-۲۰۱۸ و ۲۰۱۹-۲۰۲۳ در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین تقریباً دو برابر شده است.

در حالی که هزینه‌های نظامی اسرائیل ثبت نشده است، ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ برای «صلح و امنیت»  ۳ میلیارد دلار به آن اختصاص داد که ۹۹ درصد آن مستقیماً به نیرو‌های نظامی اسرائیل اختصاص یافت. اکنون بیشتر توجه ما به اوکراین و فلسطینیان در غزه معطوف شده است، اما اینها خریداران اصلی تجهیزات نظامی در جهان نیستند. شاید تعجب آور باشد که بزرگترین واردکننده جهان در سال‌های اخیر هند است و عربستان سعودی و قطر از آن‌ها فاصله زیادی ندارند؛ و تا حد زیادی تامین کننده اصلی ایالات متحده است تا حدی که  انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (SIPRI) می‌گوید واشنگتن ۴۲ درصد از صادرات جهانی تسلیحات را به خود اختصاص داده است.

نه تنها اکثر تجهیزات نظامی آمریکا مورد آزمایش جنگی قرار گرفته اند، بلکه صادرکنندگان ایالات متحده از روایتی که به دقت پرورش داده شده است یعنی از «تهدید چین» در آینده سود برده اند. سفارشات بزرگ اخیر از ژاپن و استرالیا آمده است و تجارت جدید از هند و اندونزی. در حالی که جنگ‌ها وحشتناک هستند، انحراف توجه و سرمایه‌های تحت فشار از اساساً نیاز‌های بسیار مهم‌تر و فوری‌تر نیز وحشتناک‌تر است. زمانی که بسیاری از دولت‌ها پس از همه‌گیری کووید-۱۹ و سیستم‌های آموزشی که به شدت گرسنه‌اند، به چالش کشیده می‌شوند تا خدمات اولیه‌ای مانند برق و آب تمیز و بازسازی مراقبت‌های بهداشتی را به چالش بکشند، میلیارد‌ها دلار به سمت تولید تسلیحات و فعالیت‌های نظامی سوق داده می‌شود.

پیش‌بینی اینکه منابع برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و کاهش بدهی‌های دولتی از کجا می‌آیند، دشوار است. آیزنهاور امروز کجاست تا بببیند حجم این دزدی چقدر است!

دیوید دادول، مدیر اجرایی گروه مطالعات سیاست تجاری هنگ کنگ-اپک، یک اتاق فکر سیاست تجاری است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • هشدار هواشناسی چهارمحال و بختیاری
  • رعایت عدالت و کرامت انسانی رویکرد مدیران لرستان باشد
  • شیوه ناپسند برخی از آزمایشگاه‌ها برای فرار از ورشکستگی!
  • زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی
  • گشت ارشاد تنها راه مقابله با بی‌حجابی عامدانه/ امر به معروف با نگاه از بالا به پایین منجر به بی‌نظمی اجتماعی می‌شود
  • در معابر لغزنده پایتخت فاصله طولی را رعایت کنید
  • سیاست‌های آمریکا با ادعای طرفداری از صلح فاصله زیادی دارد
  • شفافیت در هزینه‌کردها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند
  • شفافیت در هزینه کرد‌ها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند
  • شفافیت در هزینه کردها مردم را به پرداخت مالیات ترغیب می‌کند