Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-19@19:01:44 GMT

مالیات جایگزین نفت شود

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۴۵۸۳۰

مالیات جایگزین نفت شود

نماینده سابق مجلس و کارشناس اقتصادی با اشاره به لزوم حرکت بودجه به سمت قطع وابستگی به نفت، گفت: اگر قرار باشد که درآمدهای نفتی نداشته باشیم، باید معافیت‌های مالیاتی را لغو کنیم.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از ایبِنا؛ نیمه دوم سال، به رسم هر ساله با حال و هوای بودجه سال آینده همراه است. بر این اساس اخیرا رییس جمهور درباره چارچوب بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور اظهار داشت: هدف اصلی بودجه سال ۱۴۰۰ بر قطع وابستگی مستقیم بودجه به نفت، استوار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اظهار نظر دکتر روحانی در سالی که با فشار حداکثری دولت آمریکا بر اقتصاد و ملت ایران، مواجه شده نشان از توجه ویژه دولت برای بودجه نویسی ویژه برای سال آینده دارد. اما آنچه در این میان، مهم است، چگونگی قطع بودجه از درآمدهای نفتی و روش های جایگزینی آن است. هرچند طی سال های اخیر، همواره از سوی رهبر معظم انقلاب بر این امر تاکید و توصیه شده، اما هر سال به دلایلی متعددی بودجه بدون نفت، حاصل نشده است.

در این باره علی ابراهیمی کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با  ایبِنا با اشاره به سیاست های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب در برنامه های پنج ساله پنجم و ششم در سال های اخیر اظهار داشت: در این برنامه ها، همواره تاکید شده بود دولت ها بایستی مرحله به مرحله بودجه بندی سنواتی را از درآمد نفت جدا بکنند و راستای این سیاست، صندوق توسعه ملی هم با همین نیت ایجاد شد.

متاسفانه در این سال ها، تکیه کردن به این منابع راحت نفتی، دولت ها را به سمتی برده که آسیب نهایی به مردم رسیده است. در واقع عدم برنامه ریزی صحیح و عدم اجرای قانون، باعث ایجاد تنش های اقتصادی متعدد برای مردم شده است.

وی افزود: در سال آینده پیش بینی می کنم که مشکلات درآمدی و دادوستدهای بین المللی برای دولت پابرجا باشد، ولی اگر دولت بتواند هزینه هایش را به گونه ای مدیریت کند و درآمدهای کسب شده داخلی خود را به شکل شفاف و روشنی پیش ببرد، از دید من یک نقطه عطف و یک انقلابی در بودجه نویسی سنواتی رخ خواهد داد.

دستاورد این اقدام آن است که تاثیر پذیری اقتصاد ما از مشکلات بین المللی و ارتباطات و نوسانات جهانی بازارهایی همچون نفت، کمتر خواهد شد. همچنین آنچه که الان به عنوان التهاب در بازار ها عمدتا شایع است، مقداری کمتر می شود و در نهایت ما به درآمدهای مطمئن داخلی دست خواهیم یافت.

ابراهیمی افزود: نتیجه بودجه بدون نفت در اقتصاد کشور این خواهد بود که نظام مالیاتی ما اصلاح خواهد شد. به یک شکلی می توان گفت اگر بتوانیم نظام مالیاتی را سروسامان بدهیم، اجرای عدالت هم امکان پذیر خواهد شد.

یکی از نکات مهمی که باید حتما به آن توجه بکنیم، این است که به دلیل فشار بسیار زیاد به اقتصاد خانوار، دولت باید اختصاص بودجه به موضوعاتی که اولویت ندارند را از دستور کار خارج کند.  ما به یک سمتی حرکت کنیم که بتوانیم مانند خیلی از جاهای دنیا که درآمد نفتی ندارند، یک اقتصاد متکی بر فعالیت های اقتصادی و درآمدهای داخلی داشته باشیم.

به گفته نماینده سابق مجلس، بر فرض بخواهیم نفت را قطع کنیم؛ آنچه که به عنوان درآمد دولتی می توانیم محسوب بکنیم، استفاده از ذخایر معدنی است که آن هم فناپذیر است و تفاوت جدی با نفت ندارد و مشکلات زیست محیطی دارد. در نتیجه آنچه که می توان به عنوان یک درآمد مطمئن برای رفع امورات عمومی کشور، در نظر گرفت، اصلاح نظام مالیاتی کشور است.

من فکر می کنم در اینجا اگر قرار باشد که درآمدهای نفتی نداشته باشیم، باید معافیت های مالیاتی را لغو کنیم. هیچ کشوری از معافیت مالیاتی سود نمی برد. معافیت مالیاتی یک محل رانت برای فرار از پرداخت حق و حقوق عمومی کشور است.

آنچه که دولت هزینه واقعی دارد، عمدتا حقوق و کارهای عمرانی است که عمدتا تکیه گاهشان ریال است، ولی در خصوص تخصیص ارز برای نیازهای خرید خارجی و واردات، بایستی این را به تجار و صادرکنندگان بسپاریم. یعنی بر اساس همین سازوکار نیمایی که تعریف شده، کار پیش برود. به عبارت دیگر وقتی که به صادرکنندگان یک سری امتیازات فراهم می کنیم، از آن طرف هم مکلف است که ارز صادراتی را به کشور بیاورد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 هفته بسیج طرح معیشتی مجلس محدودیت های کرونایی علی ابراهیمی مجلس بودجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 هفته بسیج طرح معیشتی مجلس محدودیت های کرونایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۴۵۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرط بخشودگی مالیاتی اعلام شد

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور طی بخشنامه‌ای اعلام کرد: چنانچه مودیان مالیاتی اظهارنامه پیش‌فرض (برآوردی) مالیات بر ارزش افزوده زمستان سال ۱۴۰۲ را تا دوازدهم اردیبهشت ماه سال جاری اصلاح و تکمیل کنند از بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم مالیات بر ارزش افزوده برخوردار می‌شوند.

به گزارش ایسنا، سید محمد هادی سبحانیان با صدور بخشنامه‌ای به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور اعلام کرد: در اجرای مقررات ماده (۳) قانون تسهیل تکالیف مؤدیان جهت اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان آخرین مهلت استرداد اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره چهارم فصل زمستان سال ۱۴۰۲ یک ماه پس از پایان دوره مزبور می باشد.

لیکن باتوجه به درخواست‌های مکرر مودیان مالیاتی و به منظور تکریم ایشان و فراهم آوردن زمینه اجرای صحیح تکالیف قانونی برای آنان در اولین دوره اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، بنا به اختیار حاصل از ماده (۱۹۱) قانون مالیات های مستقیم، ادارات کل امور مالیاتی موظفند در مورد مؤدیانی که تا پایان روز چهارشنبه مورخ ۱۲/۰۲/۱۴۰۳ اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده مربوط به دوره مالیاتی چهارم سال ۱۴۰۲ خود را اصلاح و یا تکمیل (ثبت خرید و فروش‌هایی که صورتحساب‌های آنها در سامانه مؤدیان صادر نشده است) و به سازمان امور مالیاتی کشور مسترد نمایند.

امکان برخورداری صد درصدی از بخشودگی جریمه تأخیر موضوع ماده (۳۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۰۲/۰۳/۱۴۰۰ را تا زمان فوق و همچنین جرائم موضوع بند (ب) ماده (۳۶) قانون مذکور را تا سقف جرائم متعلق به مالیات و عوارض ابرازی (مندرج در اظهارنامه مسترد شده) برای موارد مذکور فراهم نمایند.

بدیهی است؛ برای انجام محاسبات سیستمی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده صورتحساب‌های الکترونیکی ثبت شده در سامانه مؤدیان برای دوره چهارم سال ۱۴۰۲ مقتضی است خریداران کالا و خدمات دارای صورتحساب الکترونیکی حداکثر تا تاریخ ۳۱/۰۱/۱۴۰۳ نسبت به تعیین تکلیف خریدهای خود در سامانه مؤدیان اقدام نمایند تا اعتبار خرید آنها و آثار مالیاتی فروش‌های نسیه برای فروشندگان در اظهارنامه پیش فرض دوره چهارم (زمستان) سال ۱۴۰۲ آنها لحاظ شود. در صورت عدم اقدام مؤدی و در نتیجه عدم احتساب آثار مالیاتی اینگونه صورتحساب ها در دوره چهارم سال ۱۴۰۲ (زمستان) آثار مالیاتی آن در دوره اول (بهار) سال ۱۴۰۳ لحاظ می شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • جوسازی علیه ساماندهی معافیت‌ها / پایان پرداخت سود از جیب دولت
  • جوسازی علیه ساماندهی معافیتها/ پایان پرداخت سود از جیب دولت
  • معافیت‌های مالیاتی باید هدفمند شود
  • درآمد ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت از وصول معوقات و فرارهای مالیاتی
  • دولت سیزدهم گام‌های مثبتی در زمینه مالیات برداشته است
  • کاهش مالیات در کنار مشوق های مالیاتی باعث رقابت‌پذیری تولید و افزایش سرمایه گذاری خواهد شد
  • کاهش درآمدهای مالیاتی به میزان ۸۵ همت در بخش دوم بودجه ۱۴۰۳
  • مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی و دارو کاهش یافت
  • آموزش ثبت نام اظهارنامه مالیاتی در سال ۱۴۰۳
  • شرط بخشودگی مالیاتی اعلام شد