Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی محمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: امیدوار هستیم هنر اسلامی تحول لازم را در دوره معاصر به‌دست آورده و بخشی از سبک زندگی امروزی شود. زیرا اگرچه روزی جهانی به آن اختصاص یافته اما هنوز در تقویم ملی ما، هیچ‌روزی به نام مفاخر هنر اسلامی مانند کمال‌الدین بهزاد، هنرمند شهیر عصر تیموری و یا سلطان محمد تبریز، نقاش بی‌بدیل عصر صفوی در تقویم و یا حتی خیابان‌های مهمی در پایتخت نامگذاری نشده است درحالی‌که آثار معماری، نقاشی، نساجی، دست‌بافته‌ها، کاشی‌کاری، معماری و کتاب‌آرایی، نمونه‌های حیرت انگیزی از هنر اسلامی ایران، در عالی‌ترین گنجینه‌های موزه‌های بزرگ جهان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یکی از وجوه بسیار مهم اسلام، هنرِ آن است. تمدن اسلامی به‌جز متن دین، وجوه اجتماعی دیگری هم دارد که یکی از آنها، هنر اسلامی است. متن دین اسلام یعنی قرآن برخلاف متن تورات، مشخصا درباره ترویج زیبایی و حتی در مواردی ترویج فعالیت‌های هنری سخن می‌راند. هرچند برخی از مستشرقان به‌خاطر شناخت ناکافی، معتقدند نظریه هنری در قرآن وجود ندارد و قرآن درباره هنرها سکوت کرده است، اما یکی از طولانی‌ترین سوره های قرآن، سوره شعرا است و نظریه قرآن درباره هنر در این سوره بیان شده است.

در تاریخ ظهور اسلام و نزول قرآن، صورت هنریِ غالب و رایج، شعر است و قرآن از عالی‌ترین هنر آن عصر یاد کرده و ذیل سوره شعرا نظریه هنری خود را بیان می­ کند. هیچ‌شکی در این نیست که تمدن اسلامی پیرو همین نگرش قرآنی و بعد سنت نبوی و رفتارهای ائمه، تمدن هنریِ بسیار غنی‌ای ارائه کرده است. براین‌اساس، در اتمام ادوار، یکی از درخشان‌ترین ابعاد اجتماعی اسلام، هنر اسلامی بوده است.

او ادامه داد: نحوه آموزش هنر در جامعه ایرانی، استاد-شاگردی بوده و مکتب‌خانه‌ها، علیرغم آموزش علوم، آموزش هنری نداشته اند. در آستانه ورود به دوران معاصر،  وقتی مکتب‌خانه‌ها با مدارس نوین آموزشی جایگزین شدند، باز هم جایی برای هنر تعیین نشد. آموزش نظام‌مند و آکادمیک هنر در ایران توسط غربی‌ها بنیان‌گذاری شد. فرانسوی‌ها دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران را به‌عنوان نخستین نهاد آکادمیک آموزش هنر، دقیقا بر الگوی مدرسه هنرهای زیبای پاریس، در ایران ایجاد کردند.

وی افزود: هم ساختار سازمانی و هم محتوای دروس، مبتنی بر نگرش غربی نهاده شد و هنرهای اسلامی و حتی بومیِ خودِ ایران، در این فضای آکادمیک محلی از اعراب نداشت. غربی‌ها طی قرون اخیر، تعریف معاصری از هنر به جامعه ایرانی و دیگر کشورهای اسلامی ارائه کردند و متأسفانه جهان اسلام در برخورد با جهان مدرن و پذیرش مختصات جدید هنر منفعلانه برخورد کرد.

مهدی محمدزاده

این استاد دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز همچنین افزود: به مرور،  با تاسیس مدارس هنری دیگری که قرار بود به هنرهای ایرانی-اسلامی -البته با رویکردهای سنتی- بپردازند  و بخش کوچکی از صورت‌های هنری بومی، ذیل هنرهای سنتی و صنایع دستی، در این مدارس آموزش داده شدند، اما نگاه فرودستی به این هنرها هرروز در مقابل هنرهای غربی پا گرفته و توسعه یافته در دانشگاه‌ها بیشتر می‌شد.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی، بحث هویت ایرانی-اسلامی به یکی از گفتمان‌های هنری تبدیل شد. با این وجود بیش از دو دهه زمان برد تا ۲۲ سال پیش، دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز به همین نیت تاسیس شود. در دو دهه گذشته در کنار فعالیت‌های دانشگاهی در حوزه هنرهای اسلامی، برنامه‌ها و رخدادهای ملی و جهانی هم، به نیت همگانی‌سازی گفتمان های هنر اسلامی در حال برگزاری است. یکی از مهم‌ترینِ آنها، «جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی» است که با مشارکت هنرمندانی از ۵۰ کشور جهان برگزار می‌شود و پنجمین دوره آن، اردیبهشت سال آینده، در تبریز برگزار خواهد شد.

محمدزاده ادامه داد: تاسیس دانشگاه هنرهای اسلامی - ایرانی استاد محمود فرشچیان در تهران یکی از نتایج مهم همین گفتمان‌سازی‌های دهه گذشته است. امروزه رشته‌های مرتبط با حوزه هنرهای اسلامی به‌غیر از دانشگاه تخصصی هنر اسلامی تبریز، در تعدادی از دانشگاه‌های دیگر کشور، مثل هنر اصفهان، تربیت مدرس، هنر تهران، دانشگاه بیرجند، دانشگاه اردبیل و غیره تدریس می‌شود. اگرچه این حرکت دیر آغاز شده ولی شتاب توسعه آن امیدبخش است.

گفتنی است در چهلمین اجلاس عمومی سازمان علمی آم.وزشی ملل متحد (یونسکو) که نوامبر ۲۰۱۹، در مقر این سازمان در شهر پاریس، پایتخت فرانسه، برگزار شد، هجدهم نوامبرِ هرسال، روز جهانی «هنر اسلامی» انتخاب شد.

برچسب‌ها تبریز یونسکو ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تبریز یونسکو ایران تبریز یونسکو ایران اخبار کنکور هنرهای اسلامی هنر اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۴۸۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو - معلمان لغو شد

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری براساس شکایت یکی از دانشجو - معلمان، مجوز کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو - معلمان بابت دریافت خدمات خوابگاهی و غذا در ایامی که این دانشجویان در دانشگاه حضور ندارند را در زمستان سال گذشته باطل کرد.

در بخشی از این شکایت آمده بود: «در مصوبه هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان ذکر شده  که کسر حقوق دانشجویان بابت هزینه‌های شبانه‌روزی، خوابگاه و خدمات حضوری است بنابراین کسورات دریافتی در فصل تابستان و ایامی که دانشجویان در دانشگاه حضور فیزیکی ندارند مانند ایام تعطیل طولانی مدت دانشگاه به سبب شیوع کرونا و فرجه تعطیلات میان ترم خلاف قانون است.»

هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۳۹۱ مصوب کرد که ۴۵ درصد حقوق متعهدین خدمت جهت هزینه خوابگاه (۱۰ درصد) و غذا (۳۵ درصد) به حساب متمرکز دانشگاه واریز شود.

در آخرین رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری که دی سال گذشته صادر شد آمده است: جواز کسر از حقوق متعهدین خدمت، درصورت بهره مندی آنان از خدمات رفاهی است و بر همین اساس، مجوزی مبنی بر کسر مبالغ درصورت استفاده نشدن از این خدمات، قابل استنتاج نیست.

در بخشنامه‌ای از سوی رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجومعلمان لغو شد.

در این بخشنامه آمده است:

اصلاحیه تبصره های ۱ و ۲ بند ۱۳ بخش دوم دستورالعمل شماره ۴۷۳۷۴ مورخ ۹۵/۰۳/۲۹ وزارتی. تبصره زیر جایگزین تبصره های ۱ و ۲ بند ۱۳ بخش دوم دستور العمل شماره ۴۷۳۷۴ مورخ ۹۵/۰۳/۲۹ می‌شود؛

تبصره، ضمن الغای کلیه بخشنامه ها و دستورالعملهای قبلی، مربوط به تعیین هزینه‌های شبانه‌روزی و هزینه خوابگاه دانشجویان متعهد خدمت، مطابق تبصره ذیل ماده ۶ قانون، از وجوه پرداختی به دانشجو متعهدین خدمت شاغل به تحصیل [بعد از کسر کسور قانونی] حداکثر تا ۲۸٪ برای یک ماه (به شرح جداول مندرج در بخشنامه)، به عنوان هزینه‌های شبانه‌روزی و هزینه خوابگاه و با انتخاب و درخواست دانشجو (انتخاب یکی از جداول بخشنامه) کسر خواهد شد.

بر این اساس نظر به اینکه کسر مبلغ مزبور، منوط به درخواست و استفاده دانشجو متعهدین خدمت از خدمات شبانه روزی و خوابگاه است. لذا دانشگاه‌های وابسته، مکلف به رعایت این بند و اطلاع رسانی موضوع به دانشجومعلمان ذی‌نفع و اخذ درخواست دانشجویان متقاضی استفاده از خدمات فوق و ارسال آن به اداره کل سهمیه خدمتی دانشجو متعهد خدمت بوده و امور مالی اداره کل نیز مکلف به رعایت این بند در کسر هزینه‌های مزبور می‌باشد.

هزینه های شبانه روزی و خوابگاه دانشجویان متعهد خدمت حسب تقاضا و انتخاب نوع خدمات مورد استفاده صرفاً از طریق کسر از حقوق و مزایای پرداختی به آنان امکان پذیر است.

دانشگاه‌های وابسته و مدیریت و پردیسهای زیر مجموعه آنها به هیچ عنوان حق اخذ مستقیم وجه نقدی یا با دستگاه POS یا غیره از دانشجویان بابت هزینه‌های شبانه روزی و خوابگاه ندارند.

در ایام تابستان حقوق و مزایای دانشجویان متعهد خدمت به طور کامل بدون کسر هر گونه وجهی تحت عنوان هزینه‌های شبانه روزی و خوابگاه از حقوق و مزایای افراد مزبور پرداخت خواهد شد.

برای خواندن بخشنامه مذکور اینجا ضربه بزنید.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • هنرهای قرآنی می‌تواند موضوع گردشگری هنری باشد
  • افتتاح نمایشگاه هنر‌های قرآنی در فرهنگسرای نیاوران
  • برگزاری نمایشگاه «روایت باران» خلاقیت است/ نشر قرآن با زبان هنر
  • ۸۰ آموزشگاه آزاد هنری چهارمحال و بختیاری آماده حضور در المپیاد ملی آموزش هنر می‌شود
  • فرهنگسرای نیاوران میزبان نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی شد/«خوشنویسی» سردمدار هنرها
  • کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان لغو شد
  • خبر خوب برای دانشجو معلمان
  • کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو - معلمان لغو شد
  • تجهیز ۱۰ سالن و آماده‌سازی ۳ هزار صندلی تئاتر در فرهنگسرا‌ها
  • دانشگاهیان تبریز یک صدا شعار مرگ بر اسرائیل سر دادند + فیلم