Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی‌اصغر بحری گفت: صدور بارنامه توسط کارخانجات تولید کننده مصالح ساختمانی یزد دست دلال را از این بازار کوتاه می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی‌اصغر بحری در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، در خصوص وضعیت بازار مصالح ساختمانی در یزد گفت: مصالح ساختمانی در بازار به وفور یافت می‌شود اما با توجه به افزایش نرخ دلار که موجب افزایش صادرات مصالح ساختمانی شده و همچنین افزایش هزینه بسته‌بندی، دستمزد کارگران تخلیه بار که اکثرا از اتباع هستند و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. قیمت مصالح نیز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون تقریبا هر ماه قیمت مصالح ساختمای افزایش پیدا کرده است، افزود: به طور میانگین شاهد افزایش تقریبا 60 تا 80 درصدی انواع مصالح ساختمانی در این مدت بودیم؛ که از دلایل آن افزایش اجرت و دستمزد تخلیه بار که اکثرا توسط اتباع بیگانه هستند می‌باشد و حتی سود این کارگران از یک فروشنده مصالح ساختمانی با توجه به هزینه‌های مغازه، بیمه، عوارض شهرداری، مالیات و ... که دارد بیشتر است.

دلالان مصالح ساختمانی میلیاردی به جیب می‌زنند

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی یزد با بیان اینکه تقریبا 300 واحد مصالح فروشی در یزد پروانه فعالیت دارند، گفت: از این تعداد تقریبا 150 واحد فعال هستند و متاسفانه وجود دلالان در بازار مصالح ساختمانی موجب متضرر شدن مصالح فروشان می‌شود، دلالان و واسطه‌ها بدون اینکه نامی از آن ها برده شود به خرید و فروش مصالح ساختمانی می‌پردازند و سود میلیاردی که باید در کل بازار مصالح ساختمانی پخش شود به جیب آنها می‌رود و هیچ مالیاتی نیز نمی‌پردازند.

وی با تاکید بر اینکه صدور بارنامه توسط کارخانجات تولید کننده مصالح ساختمانی دست دلالان را از این بازار کوتاه می‌کند، ادامه داد: پیگیری‌های متعددی از طریق دستگاه‌های مختلف از جمله استانداری، قضایی، سازمان صمت، اداره مالیات و ... انجام شده است تا صدور بارنامه انجام گیرد و مسئولان در تلاش هستند که این امر محقق شود.

صدور بارنامه ناجی بازار مصالح ساختمانی

بحری تصریح کرد: نبود بارنامه مشکلات و آسیب‌های زیادی را به همراه دارد علاوه بر اینکه تولید کننده و مصالح فروش متضرر و ورشکست می‌شوند، راننده کامیون حمل مصالح ساختمانی بدون بارنامه اقدام به بارگیری بیش از ظرفیت می‌کند و علاوه بر خسارت به جاده‌ها و راه‌ها، ممکن است جان انسان‌ها را در این نقاط تهدید کند.

وی ادامه داد: کارخانه‌های تولید کننده مصالح ساختمانی مازاد تولید خود را باید به دیگر استان‌ها ارسال کند و با قیمت پایین‌تر در این استان‌ها عرض کنند اما نبود بارنامه موجب می‌شود که این بار دوباره به استان یزد برگردد و سود کلانی به جیب دلالان برود، بنابریان با صدور بارنامه هم دست دلالان از بازار مصالح کوتاه می‌شود و هم از فرار مالیاتی جلوگیری می‌شود و دولت نیز به حقوق دولتی خود خواهد رسید.

رونق بازار با اجرای مسکن ملی

 بحری در خصوص تاثیر اجرای طرح ملی مسکن بر بازار مصالح ساختمانی نیز گفت: همانگونه که رهبر معظم همیشه بر تولید تاکید دارند تولید مسکن نیز می‌تواند موجب رونق بیش از 100 صنعت به طور مستقیم و به تبع آن صنایع دیگر به طور مستقیم شود و ساخت مسکن ملی نیز به طور حتم موجب رونق گرفتن بازار مصالح ساختمانی خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای طرح مسکن ملی ادامه داد: معمولا در پی افزایش تورم، رکود بازار را شاهد هستیم و با وجود اینکه کالا و جنس در بازار زیاد است اما خریداری وجود ندارد اما چنانچه تولیدوجود داشته باشد رونق بازار را در پی دارد بنابراین با تولید مسکن، با وجود صادرات مصالح ساختمانی و با توجه به افزایش تقاضا ممکن است قیمت مصالح ساختمانی افزایش یابد اما رونق بازار نیز به وجود می‌آید و در آمدزایی می‌شود.

سهم ناچیز مصالح ساختمانی در قیمت تمام شده مسکن

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی یزد در خصوص تاثیر افزایش قیمت مصالح در قیمت مسکن گفت: به غیر از آهن و فولاد که سهم زیادی در ساخت مسکن و ساختمان دارند سهم دیگر مصالح ساختمانی قابل ملاحظه نیست، برای نمونه در هر مترمربع 100 تن سیمان مصرف می‌شود بنابراین تقریبا برای یک ساختمان 150 متری نهایتا 20 تن سیمان به ارزش 8 میلیون تومان مصرف می‌شود که نسبت به قیمت تمام شده مسکن عددی نیست.

بحری با بیان اینکه سهم سیمان و بتن در قیمت تمام شده ساختمان دو درصد است، ادامه داد: اینکه برخی افزایش قیمت مصالح ساختمانی را موجب افزایش قیمت مسکن می‌دانند صحیح نیست آنچه که موجب افزایش قیمت مسکن و ساخت و ساز مسکن شده آهن آلات و تزئینات از جمله شیرآلات، کابینت و ... است و با پایین آوردن سطح این تزئینات قیمت تمام شده نیز کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: بازار مصالح ساختمانی مصالح ساختمانی یزد مصالح ساختمانی قیمت تمام شده صدور بارنامه تولید کننده افزایش قیمت قیمت مصالح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۵۰۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین قیمت فروش آپارتمان در مناطق 22گانه تهران (+عکس)

بازار عرضه «فایل فروش آپارتمان» در شروع ماه دوم از سال 1403، با یک تغییر محسوس نسبت به فروردین روبه‌رو شده است؛ افزایش نسبی فروشنده‌‌‌ها.

به گزارش دنیای اقتصاد، نتایج تحقیقات میدانی دنیای‌اقتصاد از بازارهای آنلاین معاملات مسکن در شهر تهران حاکی است، برخلاف هفته‌‌‌های ابتدای سال‌جاری که در برخی از محله‌‌‌های انتخابی متقاضیان خرید آپارتمان، فایل عرضه وجود نداشت و در دیگر محله‌‌‌ها، تعداد فایل‌‌‌ها بسیار ناچیز بود، در حال حاضر نبض عرضه تغییر کرده است.

بازار مسکن به شکل سنتی در شروع هر سال با کاهش شدید عرضه فایل روبه‌رو می‌شود به‌طوری که مالکانی که قصد فروش آپارتمان دارند منتظر رصد چشم‌‌‌انداز قیمت‌ها و متغیرهای موثر بر نبض مسکن می‌‌‌مانند و در میانه بهار به تدریج وارد بازار می‌‌‌شوند. امسال اما علاوه بر این رفتار سنتی، دو متغیر بیرونی بسیار موثر بر نبض قیمت مسکن، در وضعیت بسیار خاص قرار گرفت.

این دو متغیر شامل ریسک‌‌‌ غیراقتصادی مرتبط با اوضاع منطقه –تنش‌‌‌های سیاسی حوزه بین‌الملل همچون جنگ- و همچنین نوسانات نرخ دلار بود.

بازار مسکن طی ۶سال گذشته همواره تحت‌تاثیر متغیرهای بیرونی بوده و تغییر جهت وضعیت این متغیرها یا تشدید نوسانات آنها، ابتدا روی رفتار تقاضای سرمایه‌‌‌ای ملک و سپس روی سمت عرضه و قیمت مسکن تاثیرگذار بوده است.

 از وضعیت کنونی فایل‌‌‌های فروش آپارتمان در ۲۲ منطقه تهران و بیش از ۱۰۰محله شهر حاکی است، در حال حاضر میانگین قیمت پیشنهادی فروشنده‌‌‌ها برای واحدهای مسکونی با میانگین مساحت ۸۰ مترمربع و عمربنای ۸ سال، رقمی معادل ۸۶ میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان در هر مترمربع است.

در اولین هفته‌‌‌کاری بازار مسکن ۱۴۰۳، در همین ستون، گزارشی از وضعیت فایل‌‌‌های فروش آپارتمان در محله‌‌‌های منتخب ۲۲ منطقه تهران به چاپ رسید که در آن زمان، میانگین قیمت پیشنهادی در فایل‌‌‌های آپارتمانی، ۸۴ میلیون تومان در مترمربع برآورده شده بود.

به این ترتیب تورم در فایل‌‌‌های فروش آپارتمان طی این مدت حدود ۳‌درصد است.

با این حال، برحسب حجم عرضه و مقایسه آن با حجم تقاضای خرید در بازار فروردین، «قیمت قطعی در معاملات انجام شده»، احتمال خیلی زیاد با «قیمت پیشنهادی» تفاوت داشته است و حتی تورم مسکن نیز نرخ دیگری می‌تواند باشد.

هنوز بانک مرکزی گزارش معاملات مسکن فروردین که «قیمت قطعی» از آن استخراج می‌شود را منتشر نکرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال
  • مسکن پس از ماه سرگیجه؛ پیش‌بینی وضعیت آینده بازار
  • دیوار کلاهبرداری فرو ریخت
  • قیمت سازی در بازار مسکن تمام شد؟ | شرط جدید برای انتشار آگهی های مسکن
  • قیمت خانه در تهران چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک
  • نرخ خرید مسکن تهران؛ خرید مسکن در خیابان بهداشت با ۱.۷ میلیارد
  • رهاشدگی قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها و رهن مسکن
  • این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران
  • جدیدترین قیمت فروش آپارتمان در مناطق 22گانه تهران (+عکس)
  • نرخ خرید بازار مسکن در تهران؛ خرید مسکن در زمزم با ۲.۵ میلیارد