Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بیستمین نشست بازارنیوز به بررسی مبارزه با قاچاق در کشور و تاثیر آن بر اقتصاد پرداخت. گروه بازرگانی بازارنیوز-بهزاد قبادی؛ فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و رئیس سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در بیستمین نشست بازارنیوز پیرامون مسئله قاچاق اظهار کرد: یکی از مهمترین مقوله‌هایی که اثرات نامطلوبی بر اقتصاد کشور دارد، قاچاق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رهبر انقلاب در سال‌های گذشته بار‌ها اهمیت برخورد با این پدیده را در فرمایشاتشان داشتند. به طوری که ما زمانی که قانون مبارزه با قاچاق مبارزه با کالا و ارز را به دستور ایشان در دستور کار قرار دهیم، تدوین کنیم و در مجلس مصوب کنیم، هر سه قوه درگیر آن بودند. کار بزرگی در این خصوص شد.

وی افزود: این پدیده فوق العاده مهم است، اما پدیده قاچاق تمام کننده برای ضربه نهایی بر اقتصاد کشور نیست. اگر یک مجموعه در نظر بگیریم از مدیریت فرتوتی که در اقتصاد کشور هست تا قوانین پیچیده غیرقابل اجرا و ندانم‌کاری‌ها و موراد دیگر، یکی از این موارد قاچاق است که می‌تواند مهمترین هم باشد که اثرات نامطلوب در اقتصاد کشور گذاشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، با اشاره به وجود مافیا‌های قاچاق در داخل وزارتخانه‌های اقتصادی، اذعان داشت: هر وقت بحث قاچاق می‌شود، همه فکر می‌کنند یا در مرز کردستان یا سیستان و بلوچستان است در حالی که اینطور نیست. اصلا آنجا قاچاق نیست. اگر به طور واقعی ببینیم، قاچاق را باید در اطراف تهران دید، در وزارت خانه‌های اقتصادی دید، در جا‌هایی که می‌دانند اگر فلان کالا وارد کشور شود، چند واحد تولیدی و صنعتی را در کشور فلج می‌کند، اما وارد می‌کنند.

مالکی ادامه داد: محل دپوی بیش از ۷۰ درصد قاچاق کشور، انبار‌های تهران و اطراف تهران است. این چه ربطی به مرز سیستان و بلوجستان و کردستان دارد؟ آن‌هایی که در مرز‌ها اتفاق می‌افتد و ما مرتب برای آن‌ها مشکل ایجاد می‌کنیم، داد و ستد مرزی است. در سیستان یک بنده خدا دو عدد توپ پارچه وارد می‌کند یا در کردستان کولبر‌هایی که کالایی را وارد می‌کنند. با آن‌ها برخورد قهری می‌کنیم که کار درستی نیست.

وی افزود: یادمان است که رهبر انقلاب در صحبتی فرمودند که منظورشان از مبارزه با قاچاق، کولبر‌های کردستانی نیست، جای دیگری است. برخی از افراد را من می‌شناسم که خودشان تا خرخره در قاچاق فرو رفتند، بعد همه چیز را به مرز‌ها ربط می‌دهند. می‌خواهند نگاه مسئولین را به سمت مرز‌ها ببرند و بگویند هرچه آنجا هست، قاچاق است و برخورد کنید.


*دایره قاچاق فقط برای مرزنشینان تنگ شده
وی با ذکر مثالی از برخورد قهری با مرزنشینان به بهانه قاچاق انتقاد کرد و اظهار کرد: در زاهدان یک واحد دامی را بازدید کردم، به من گفتند که ما اگر داممان را به یک شهر دیگری ببریم، به بهانه قاچاق توقیف می‌شود. نماینده آبادان من را دعوت کرد که به آنجا بروم، می‌گفت اگر شما با کالایی چند قدم از خیابان عبور کنید، ایست می‌دهند و کالا را قاچاق قلمداد می‌کنند. آنقدر دایره قاچاق را از یک جهت تنگ کردند برای مرز نشینان، از طرفی دیگر انقدر باز کردند که می‌بینیم مافیای انواع کالا‌ها در کشور ما وجود دارد. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   *ماجرای مافیای موز در روزهای ممنوعیت واردات
مالکی از اقدام مافیای موز در زمان ممنوعیت واردات این کالا سخن گفت و تصریح کرد: به من اطلاع دادند که چند کامیون موز و میوه‌های گرمسیری پشت مرز میرجاوه مانده است. من با بانک مرکزی تماس گرفتم که با کمک آن‌ها و وزارت صمت، مشکل این‌ها را حل کنم. به من گفتند که این‌ها اصلا نباید وارد کنند در حالی که مجوز ثبت سفارش داشتند. در همان روزها، مافیای موز و انبه در تهران واردات انجام دادند. آیا این مافیا، چند جوان بلوچ‌اند که در میرجاوه بودند؟

وی تاکید کرد: برخی از مسائل در هم گره می‌خورد تا باعث ضربه به اقتصاد کشور می‌شود. مدیریت بد و منافع طلب؛ فرقی هم نمی‌کند در این دولت یا دولت‌های دیگر، به اقتصاد کشور ضر به زده است.   مالکی از عملکرد اقتصادی دولت در ۷ ساله گذشته انتقاد کرد و در نشست بازارنیوز گفت: این دولت در روز‌های اول که آمدند، خیلی با دبدبه و کبکبه گفتند که اقتصاد کشور را نجات می‌دهند. همه می‌گفتند پشت آقای جهانگیری تیم کارگزار است که همه اقتصاد دانند. بعد از ۷ سال چه شد؟ اخیرا می‌بینیم که صحبت می‌کنند ضریه به اقتصاد کشور از ناحیه تحریم است. تحریم سخت است، قبول؛ اما سخت‌تر از تحریم، خود تحریمی است.


*واردات برنج آلوده توسط نعمت زاده 
مالکی در نشست بازارنیوز درباره تخلف نعمت زاده در واردات برنج‌های فاسد در زمان ریاست وی بر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سخن گفت و توضیح داد: در زمانی که من رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بودم، یکی از مسئولان رده بالای وزارت صنایع به من گفت که آقای نعمت زاده و دخترش ده‌ها تن برنج وارد گمرک کردند که همه فاسد است. همچنین چندین تن دارو هم دختر او وارد کرده که آن‌ها هم فاسد و تاریخ مصرف گذشته اند.

نعمت زاده وزیر صمت شد. اولین کاری که انجام داد، همه برنج‌های فاسد را آزاد کرد و به تعاونی‌های وزارت خانه‌ها داد. دارو‌ها را هم ترخیص کردند. الان به جمله رهبری می‌رسیم که با دستمال کثیف نمی‌توان شیشه را تمیز کرد. ضرباتی که اینگونه افراد و نگرش‌ها بر اقتصاد وارد کردند، قابل قیاس با کولبری در استان مرزی نیست. وی افزود: ما آن زمان به رئیس کل گمرک کشور گفتیم به هیچ عنوان حق ترخیص ندارید و همین طور هم شد و کالا ترخیص نشد. بعد از آن که دولت تغییر کرد، نعمت زاده وزیر صمت شد. اولین کاری که انجام داد، همه برنج‌های فاسد را آزاد کرد و به تعاونی‌های وزارت خانه‌ها داد. دارو‌ها را هم ترخیص کردند. الان به جمله رهبری می‌رسیم که با دستمال کثیف نمی‌توان شیشه را تمیز کرد. ضرباتی که اینگونه افراد و نگرش‌ها بر اقتصاد وارد کردند، قابل قیاس با کولبری در استان مرزی نیست.

  *سیستم بانکی فشل، سلطان سکه و شهرام جزایری را پرورش می‌دهد   عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، ضمن درخواست از مراجع قضایی برای برخورد با سرشبکه‌های قاچاق و مافیا در کشور، در نشست بازارنیوز اظهار کرد: یک نفر را به عنوان سلطان سکه می‌گیرند و اعدام می‌کنند، برخورد درستی است، اما پشت قضیه چه کسانی هستند؟ آیا بانک مرکزی و فلان سیستم بانکی را بررسی کردیم؟ اگر می‌خواهید ارزیابی کنید فساد را باید در این جا‌ها ببینید.

وی افزود: راحت می‌توان با این‌ها برخورد کرد. برخی از این برخورد‌ها ساختاری است. سیستم بانکی باید شفاف شود. یک زمانی که شهرام جزایری را دستگیر کردیم، من معاون سازمان بازرسی کل کشور بودم. این آقا ۲۹ ساله بود. قوه مجریه، قوه مقننه و بخشی از قوه قضاییه را آلوده کرده بود. این آدم باهوشی بود که این کار‌ها را کرده بوده و‌ای کاش جهت پیدا می‌کرد به سمت کار‌های مثبت. چه چیز باعث شد که کار شهرام جزایری به این جا رسید؟

مالکی تاکید کرد: وقتی سیستم بانکی فشل و معیوب است، طبیعی است که یک نفر مثل شهرام جزایری این کار را می‌کند. آیا تا به حال اصلاح شده؟ ما در آن تشکیلات با خیلی از افراد برخورد کردیم که هیچ جایگاهی هم در کشور نداشتند. هیچ تجربه نداشتند. نعمت زاده تجربه داشت، ولی تا دلتان بخواهد ارز دولتی گرفتند. این‌ها اقتصاد را نابود می‌کنند.

    *جایگاه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تضعیف شد
رئیس سابق ستاد قاچاق کالا و ارز درباره عملکرد ستاد پس از دوره ریاست خود، گفت: ستاد جایگاه بالایی داشت، اما با قدرت طلبی آقای رحمانی فضلی ستاد از جایگاه واقعی خود خارج شد. ستاد از لحاظ قانونی خیلی مقام بالا و فراقوه‌ای دارد، اما آقای رحمانی پیگیری کرد و از رئیس جمهور حکمی مبنی بر ریاست گرفت که قبح کار سازمان را شکست.

وی افزود: دوم اینکه ساختار ستاد اگر در جایگاه واقعی خودش قرار بگیرد، بسیار کارآمد است؛ مثل زمانی که من بر سر کار بودم یا افراد قبل از من که آقایان نقدی، الهام، قالیباف و خیلی از اقایان دیگرحضور داشتند. آن زمان اگر گزارش می‌شد که آمار قاچاق تا مرز ۲۵ میلیارد دلار است ما حرفی نداشتیم، اما اینکه عرض چند وقت کوتاه  به عدد ۱۲ میلیارد دلار برسد را ما قبول نداریم. چطور  است که ما در عرض ۴۰ سال نتوانستیم قاچاق را کاهش دهیم، یکدفعه ظرف ۶ ماه درست شود؟! در کل اگر ستاد به جایگاه واقعی خودش برگردد، سوپاپ اطمینان خوبی برای نظام است.

قانون در زمان ما مصوب شد و بعد از آن قرار شد آیین نامه اجرایی هم تدوین شود، اما معلوم نیست در دولت چه شده؛ مخصوصا با آدم‌هایی که الان در دولت هستند. اگر قانون اجرا می‌شد، کار ۱۲ هزار واحد تولیدی در کشور به تعطیل نمی‌کشید. مالکی پیرامون وضعیت قانون مبارزه با قاچاق کالا ارز توضیح داد: دومین نکته این است که برای تصویب قانون هم زمان ما، هم زمان افراد سابق مثل آقای مرتضوی و الهام و... خیلی تلاش شد. قانون در زمان ما مصوب شد و بعد از آن قرار شد آیین نامه اجرایی هم تدوین شود، اما معلوم نیست در دولت چه شده؛ مخصوصا با آدم‌هایی که الان در دولت هستند. اگر قانون اجرا می‌شد، کار ۱۲ هزار واحد تولیدی در کشور به تعطیل نمی‌کشید.

*قاچاق رسمی از سوی نهادهای نظامی نداریم

مالکی در پاسخ به این که آیا قاچاق رسمی در کشور داریم؟ در نشست بازارنیوز گفت: این حرف‌های قاچاق رسمی را زیاد شنیدیم. دراصل اتفاقاتی در گمرک می‌افتاد، ولی بعدا سامانه‌هایی نصب شد که به صورت نظارت دقیق می‌کنند. در زمان‌های گذشته اگر یک نفر ۵۰۰ تن کالا وارد می‌کرد، فقط ۱۰۰ تن آن را بازرسی می‌کردند و بقیه بررسی نشده و بصورت قاچاق وارد می‌شد، اما بعدا در گمرکات رسمی، سامانه‌هایی نصب شد که کنترل را دقیق‌تر کرد.

وی افزود: اما اگر منظور نهاد‌ها هستند که باید گفت چنین چیزی نیست؛ البته حقشان است که بعضی اسکله‌ها در اختیار نیرو‌های مسلح باشد و استفاده ماموریتی کنند، ولی قاچاق خاصی در آنجا صورت نمی‌گیرد.

مالکی تاکید کرد: اگر شفافیت تراکنش‌ها وجود داشته باشد، قطعا از قاچاق جلوگیری شده و دست خیلی از افراد رو می‌بندد، اما آن چیزی که الان عنوان می‌شود، شیطنت و پاس دادن توپ به زمین مقابل و راحت کردن کار خودشان است. مجلس باید به سمت شفافیت در همه زمینه‌ها حرکت کند.

*تشکیل فراکسیون مرزنشین ها و مقابله با خودتحریمی

مالکی با اشاره به تشکیل فراکسیون «مرزنشینان» به ریاست وی، صریح کرد: اخیرا فراکسیون مرز نشینان در مجلس تشکیل شده و در دل آن می‌توان کمیته‌های مختلفی ایجاد کرد که به مسائلی مانند قاچاق ورود کنند. علت تشکیل فراکسیون این بود که ما جزو سه کشور در دنیا، بعد از چین و روسیه هستیم که بیشترین مرز مشترک با کشور‌ها داریم. ۱۶ استان ما با ۱۵ کشور مرز مشترک دارند که می‌توان از این فرصت استفاده کرد. ظرفیت بالایی برای دور زدن تحریم‌ها و شکستن خود تحریمی است که می‌تواند در سبد زندگی مردم تاثیرگذار باشد و این دلیل اصلی تشکیل این فراکسیون است.

  *مناطق آزاد، حیاط خلوت سرمایه داران تهرانی
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در پاسخ به سوالی مبنی بر عملکرد مناطق آزاد در کشور  در نشست بازارنیوز اظهار کرد: اغلب مناطق آزاد ما کار خدماتی می‌کنند و پاتوق و حیاط خلوت برای بسیاری از سرمایه داران تهرانی است. چابهار بعنوان یکی از مهمترین معبر‌های تجاری در سازمان ملل متحد ثبت شده، ولی الان وضعیت چابهار، آن چیزی که ما می‌خواهیم این نیست. این وضعیت خرمشهر و ابادان چیزی نیست که ما می‌خواهیم و ۹۰۰ متر با عراق فاصله داریم، اما به جایی نمی‌رسیم و باید از ظرفیت‌های بالای معابر مرزی استفاده کنیم.


*ضعف در دیپلماسی اقتصادی دولت
مالکی دیپلماسی اقتصادی در دولت فعلی را ضعیف دانست و تصریح کرد: ما در بحث دیپلماسی اقتصادی داریم نتوانستیم در این مخصوصا ۷ سال استفاده کنیم و یعنی توجه دولت به کشور‌های همسایه و کشور‌های منطقه نبوده است. ما متاسفانه با افغانستان مشکل داریم با وجود این که این کشور بازار خیلی خوبی دارد که از دست دادیم. در پاکستان طبق توافقات پیش نرفتیم. ترکیه از ما پیشی گرفته است؛ البته اخیرا معاونت اقتصادی در وزارت خارجه تشکیل شده و کار‌هایی صورت گرفته و ما هم دنبال آن هستیم.


*ضربه قاچاق به تولید داخل کشور
اگر به برنج شمال رسیدگی شود، کشور را اشباع می‌کند، ولی چرا بر سرش می‌زنند؟ چه کسانی هستند؟ مردم گیلان می‌زنند یا مردم مازندران؟ خیر؛ یک جریاناتی در وزارت خانه‌ها این کار‌ها را می‌کنند؛ حالا اسمش را دلال بگذارید یا مافیا. مالکی از ضربه قاچاق به تولید داخل به عنوان یکی از مشکلات کشور یاد کرد و افزود: قاچاق نباید به تولید داخل و منافع ملی ما ضربه بزند، ولی الان اینطور شده و هر کاری به تولید ما ضربه بزند خیانت و بی ارزش کردن کالای داخل است. اگر به برنج شمال رسیدگی شود، کشور را اشباع می‌کند، ولی چرا بر سرش می‌زنند؟ چه کسانی هستند؟ مردم گیلان می‌زنند یا مردم مازندران؟ خیر؛ یک جریاناتی در وزارت خانه‌ها این کار‌ها را می‌کنند؛ حالا اسمش را دلال بگذارید یا مافیا.

وی افزود: این‌ها مردم را بدبخت کردند، چوبش را مردم استان‌های مرزی می‌خورند. سال‌های سال مردم مرزنشین با کشور‌های همسایه مراوده داشتند، ما چرا جلوگیری کنیم؟ قوانین متعددی داریم که هر کدام ناقض قانون دیگر است. این‌ها به اقتصاد کشور ضربه می‌زند و جلوی روان سازی تجارت را می‌گیرد.

مالکی با بیان این که در ۶ ماه آینده اتفاقات زیادی در کشور می‌افتد، اظهار کرد: سال‌های سال است که بحث اقتصاد مقاومتی مطرح است، الان که ۶ ماه به پایان دولت مانده رئیس جمهور و معاون اولش از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنند. شما تا الان چه کار می‌کردید؟ شما که اقتصاد مقاومتی را قبول ندارید، الان می‌خواهید توپ را پاس بدهید در زمین مجلس یا دستگاه‌های دیگر؟

*نمره دادن به دستگاه ها را قبول ندارم

رئیس سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در واکنش به نمره دادن به دستگاه‌های دخیل در مبارزه با قاچاق، در نشست بازارنیوز اظهار کرد: این بحث نمره دادن کار درستی نیست. تصمیمات غلطی که در حوزه اقتصادی گرفته می‌شود این ضربه سنگین می‌زند، باید به این‌ها نمره منفی بدهید. همین الان من شنیدم که معلوم نیست صحت داشته باشد می‌گویند وزارت اقتصاد پیشنهاد داده به سران سه قوه که واردات بیش از هزار قلم کالا را ممنوع کنند. وزارت اقتصاد حق ندارد این کار را بکند، اصلا جایگاهش در سران سه قوه نیست. اگر مواردی هست باید به مجلس بیاید و قانون شود.

وی افزود: خیلی از این کالا‌ها نباید ممنوع بشود این‌ها جزو داد و ستد‌های مرزی است. قرن‌ها این کار انجام می‌شده؛ مگر در خوزستان با کشور‌های عربی مراوده نداشتند؟ مگر در سیستان و بلوچستان با افغانستان و پاکستان مراوده نداشتیم؟ همه اینها داد و ستد مرزی بوده، الان چطور شده که باید جلوی آن‌ها را بگیریم؟ این کار درستی نیست و ضربه به اقتصاد کشور می زند.   *ضربه اقتصادی ممکن است با یک بخشنامه صورت بگیرد
آقای معاون اول، نزدیک‌ترین افرادشان در اتاق هستند و تصمیم می‌گیرند که  یک دفعه، شب تصمیم می‌گیرند دلار ۴۲۰۰ تومانی را اعلام کنند که ظرف یک ماه، میلیارد‌ها دلار معلوم نیست کجا می‌رود؟ اینهاست که اقتصاد کشور را نابود کرده و امیدواریم که بیش از این مسئولان نظام ما شرمنده ملت بزرگ نشوند. مالکی با تاکید بر این نکته که ضربه اقتصادی ممکن است با یک بخشنامه صورت بگیرد، در نشست بازارنیوز یادآور شد: چه شد که از روز اول، آقای جهانگیری دولت را برد در اتاق بازرگانی و هر روز صبحانه اعضای دولت با اعضای اتاق برگزار می‌شد و شان دولت را رعایت نمی‌کرد، الان آن افراد جواب دولت را نمی‌دهند. آقای معاون اول، نزدیک‌ترین افرادشان در اتاق هستند و تصمیم می‌گیرند که  یک دفعه، شب تصمیم می‌گیرند دلار ۴۲۰۰ تومانی را اعلام کنند که ظرف یک ماه، میلیارد‌ها دلار معلوم نیست کجا می‌رود؟ اینهاست که اقتصاد کشور را نابود کرده و امیدواریم که بیش از این مسئولان نظام ما شرمنده ملت بزرگ نشوند.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: واقعا این مردم ما شرایط را تحمل می‌کند. شما بروید در استان‌های هم جوار و مرزی و بینید مردم چه می‌کشند؟ بعد همین‌هایی که یک شبه میلیاردر شدند، هزار و یک انگ هم می‌زنند. یک شبه طومار مملکت را می‌پیچند و دو شبه سر از فلان کشور درمی آورند. باید نظام با این‌ها برخورد کند. تغییر ساختار‌ها مهم‌ترین آنهاست چه در حوزه‌های اقتصادی و چه در بانک‌ها و چه در گمرکات این تغییر ساختار بوجود بیاید و شفافیت حاکم شود و بعد راحت می‌توانیم سره را از ناسره تشخیص دهیم. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی برچسب ها: مالکی ، قاچاق ، نشست بازارنیوز ، فداحسین مالکی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000KnO

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: مالکی قاچاق نشست بازارنیوز فداحسین مالکی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عضو کمیسیون امنیت ملی نشست بازارنیوز تصمیم می گیرند رئیس سابق ستاد اقتصاد کشور وزارت خانه ها شهرام جزایری سیستم بانکی معلوم نیست نعمت زاده بر اقتصاد کشور ها کار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۵۰۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار به عرضه کنندگان آیفون قاچاق؛ برخورد‌ها تشدید خواهد شد

حمیدرضا دهقانی‌نیا با اشاره به اینکه ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ برای کنترل سبد ارزی کشور اعمال شد، گفت: در صورتی که بیش اظهاری در واردات آیفون‌های ۱۳ رخ داده باشد مصداق قاچاق خواهد بود و در صورت شناسایی پرونده تشکیل می‌شود.

به گزارش تسنیم، وی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات انجام شده برای برخورد با کالا‌های محرز قاچاق از جمله آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ گفت: با توجه به تغییرات ساختاری که در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به وجود آمده و آیین‌نامه اجرایی ذکر شده در قانون نیز عملیاتی شده است، شاهد هستیم که اقدام مقابله با کالای قاچاق و اقدامات مربوط به پیشگیری در قالب یک معاونت برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: معاونت پیشگیری برنامه مدونی را برای برخورد با این موارد درخواست کرده است. با توجه به این مسئله در ابتدای سال ۱۴۰۳ شاهد تشدید برخورد با کالا‌های محرز قاچاق هستیم.

هشدار به عرضه کنندگان آیفون قاچاق؛ برخورد‌ها تشدید خواهد شد

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص عرضه آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ گفت: این کالا‌ها محرز قاچاق است. به این معنا که این کالا‌ها به هر نوع و شکلی که باشد قاچاق محسوب می‌شود و در سطح عرضه نباید ارائه شود. برنامه برخورد با کالا‌های قاچاق از همین ابتدای سال اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: این هشدار را به عرضه کنندگان این کالای قاچاق می‌دهیم که به شدت با عرضه‌کننده، توزیع‌کننده و انبارکننده کالای قاچاق برخورد خواهد کرد. امیدوار هستیم بتوانید در گلوگاه عرضه و انبارش عرضه کنندگان گوشی تلفن همراه آیفون ۱۴ و ۱۵ را با خطر بسیار بالا مواجه کنیم؛ بنابراین به منظور تشدید برخورد با این کالای محرز قاچاق به زودی عملیاتی آغاز خواهد شد.

پیش از این نیز عملیاتی برای برخورد بالا آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ به عنوان کالای محرز قاچاق وجود داشت، اما نتایج آن قابل قبول نبود. در حال حاضر و با وجود تغییراتی که انجام شده امیدوار هستیم نتایج مناسب‌تری را حاصل کنیم. انتظار ما از دستگاه‌هایی مانند سازمان تنظیم مقررات رادیویی این است که براساس مصوبات هر چه سریعتر ارتقا‌های نرم افزاری را عملیاتی کنند.

دهقانی‌نیا در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات برخی افراد از جمله رئیس انجمن واردکنندگان تلفن همراه که گفته بود عده‌ای با دریافت پول مدعی هستند می‌توانند سامانه رو دور بزنند و تلفن‌های همراه قاچاق بعد از مدت زمان قانونی خدمات ارتباطی دریافت خواهد کرد، گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ذیل وزارت ارتباطات، مسئول کارگروه فنی است. جلسه‌ای در این خصوص در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس برگزار شد و پاسخ‌هایی را در این زمینه ارائه کردند.

همچنین طبق جلساتی که در بهمن و اسفند سال گذشته با محوریت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد، توافقاتی انجام گرفت. امیدوار هستیم هر چه سریعتر سازمان تنظیم مقررات این توافقات را عملیاتی کند. شاید برای برهه‌ای از زمان تلفن‌های همراه قاچاق بتوانند از خدمات ارتباطات رادیویی استفاده کنند امادر صورتی توافقات انجام شده اجرایی شود این امکان نیز از بین خواهد رفت. اپراتور‌هایی که بر نحوی به گوشی‌های ۱۴ و ۱۵ خدمات می‌دهند، در حال خدمات دادن به گوشی قاچاق هستند.

وی با اشاره به اینکه مجوز فعالیت اپراتور‌های تلفن همراه توسط وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات صادر می‌شود، گفت:قاعدتاً اپراتور‌های می‌دانند که در حال خدمات به تلفن‌های همراه قاچاق هستند چرا که IMEI‌ها احصا شده است. در کمیته‌های فنی که ما داریم، تعداد قابل توجهی از فهرست‌ها ارائه شده است بنابراین مکلف هستند که اجازه استفاده یک کالای قاچاق از بستر ارتباطات بی‌سیم کشور را ندهند.

سخنگوی ستادمبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به سوالی در مورد علت ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ در سال‌های اخیر و ارتباط آن با کنترل واردات ارزی آیفون‌ها و نتایج این سیاست گفت: اینگونه نبوده است که بگوییم به واسطه واردات آیفون ۱۳ حتی در قالب رفرش و ریپک سقف ارزی واردات آیفون مجدداً به سقف یک میلیارد دلاری سال‌های پیش از ممنوعیت واردات رسیده باشد. در حوزه تلفن همراهی صحبت می‌کنیم که مشخص است که چه تعداد کالا و به چه طریقی وارد کشور شده است. رقم واردات آن به نسبت سال‌های گذشته کمتر بوده است؛ بنابراین اگر سیاستی اتخاذ شده که بتوانیم براساس آن سبد ارزی خودمان را به نحوی در حاکمیت برخورد کنیم که بیشتر مردم از تخصیص ارز بهره‌مند شوند، به این هدف رسیدیم؛ بنابراین این محدودیت براین اساس شکل گرفت که چرا باید حاکمیت ۳۰ درصد سبد ارزی واردات تلفن همراه خود را به یک درصد جامعه تخصیص دهد که از کالای لوکس ساخته شده توسط آمریکا استفاده می‌کنند. کشوری که در منازعات بین‌المللی در برابر ما بیشترین سهم را دارد. قاعدتاً در جنگ اقتصادی که ما درگیر آن هستیم این کار منطقی نیست.

وی تاکید کرد: این سیاست موثر بوده است و حجم تخصیص یافته به تلفن همراه آمریکایی کمتر شده است. در مقابل حجم بیشتری ارز، به کالا‌هایی تعلق گرفته است که بیشتر مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد.

براساس آمار گمرک ایران به در تاریخ ۵ فروردین ماه ۱۴۰۳، واردات تلفن همراه در سال ۱۴۰۲، از منظر تجاری نزدیک به ۱۴ میلیون و ۲۲۲ هزار دستگاه بوده است و از نظر مسافری نیز ۴۶۶ هزار و ۲۷۴ دستگاه وارد کشور شده است. مجموع واردات تلفن‌های همراه وارداتی برابر با ۱۴ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۵۸۰ دستگاه است. ارز دلاری این واردات برابر ۳ میلیارد و ۲۰۲ میلیون دلار بوده است.

با توجه به آمار بروزرسانی واردات گمرک در ۱۵ فروردین ماه سال گذشته، اولین رتبه واردات به ذرت دامی با ۳.۸ میلیارد دلار ارزش بوده است. دومین رتبه مربوط به تلفن‌ها هوشمند با سهم ۲.۹ میلیارد دلاری از واردات کشور است؛ بنابراین اینکه بیاییم بگوییم ارز باید به کالای اقتصادی تعلق بگیرد و تلفن همراه جزو آن نیست، چندان گذاره صحیحی نیست.

باید توجه داشت که این آمار نتیجه اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با قاچاق است چرا که کالایی که در گذشته ۹۵ درصد آن قاچاق بود، امروز در رتبه دوم واردات رسمی کشور قرار دارد. این موضوع از نظر برخورد با قاچاق عایدی بزرگی به حساب می‌آید.

دهقانی‌نیا در خصوص ورود آیفون‌های رفرش و ریپک ۱۳ و مدل‌های قدیمی‌تر آیفون براساس رویه وارداتی واردات از محل صادرات خود با قیمت کالای نو گفت: براساس قانون مبارزه با قاچاق، تشریفات باید به نحوی طی شود که کلیه کالا‌های ورودی از جمله تلفن همراه مسافری، حقوق ورودی را پرداخت کنند. این اشکال که نرخ‌های سامانه ارزش‌گذاری گمرک (TSC) به روزرسانی نشده‌اند یا بروزرسانی آن‌ها با تاخیر انجام می‌شود نیز مربوط به گمرک است و این دوستان باید در این خصوص توضیح دهند.

اینکه در سیاست ارزی نیز به نوعی تصمیم‌گیری شده که این دسته از کالا‌ها با ارز حاصل از صادرات وارد کشور شوند نیز مربوط به همان حوزه است و با قاچاق ارتباطی ندارد. اما در بحث قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب بهمن سال ۱۴۰۰، کم‌اظهاری و بیش اظهاری به عنوان مصداق قاچاق در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: در صورتی که در داده‌کاوی‌ها این موضوع محرز شود تشکیل پرونده صورت می‌گیرد و این امکان برای ستاد محیا است تا از طریق دادستانی به موضوع ورود کند.

دیگر خبرها

  • خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد
  • پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران
  • کشف برنج و آرد خارج از شبکه در نهاوند
  • کشف برنج و آرد خارج از شبکه در نهاوند 
  • هشدار به عرضه کنندگان آیفون قاچاق؛ برخورد‌ها تشدید خواهد شد
  • چرا ورود آیفون ممنوع شد؟
  • چرا واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ به کشور ممنوع شد؟
  • ۵ تُن بادام قاچاق در جنوب تهران کشف شد
  • وقتی وزیر صمت بخاطر هماهنگ نکردن حرفهایش با وزیر اقتصاد،گاف می دهد/ علی آبادی در باره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟
  • وقتی وزیر صمت بخاطر هناهنگ نکردن حرفهایش با وزیر اقتصاد،گاف می دهد/ علی آبادی در باره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟