Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست بررسی فعالیت های شیلاتی به ریاست استاندار هرمزگان و با حضور رئیس و اعضای فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی در محل استانداری هرمزگان برگزار شد.

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی در این نشست با بیان اینکه این فراکسیون تصمیمات در مورد صید ترال را با حضور تمامی ذینفعان گرفته است گفت: برای نخستین بار در تاریخ کشور تصمیم مهمی گرفته شده و باید همه نسبت به آن پایبند باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رفیعی با بیان اینکه از زمان تشکیل مجلس یازدهم موضوع صید ترال را به معنای عام در دستور کار قرار دادیم زیرا احساسات ملتی بابت این صید و ابعاد منتشر شده از آن جریحه دار شد، گفت: صیاد ترال مسئله محیط زیست دریا و معیشت صیادان و مردم بومی منطقه را به شدت دچار آسیب و مشکل کرد و از سویی رؤسای قوه مقننه و قضائیه بر این موضوع تاکید دارند بنابراین ما هم وظیفه داشتیم به این موضوع ورود کنیم.

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی افزود: شاید تا پیش از این چنین برخورد و رویکری در مجلس سابقه نداشته و به طور قطع مجلس از این به بعد در بعد نظارتی خود به هیچ وجه کوتاه نخواهد آمد و ما براساس تصمیماتی که به یقین کارشناسی برسیم با احدی مسامحه نمی کنیم و آن را انجام خواهیم داد و مسئله صید ترال از این دست مباحث است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس یادآور شد: صید ترال را در دستور کار قرار دادیم زیرا مسئله ای مهم و آبروی نظام و معیشت مردم در این رابطه مطرح است و ما این موضوع را به صورت کارشناسی و به صورت شبانه روز بررسی کردیم و با احدی هم تعارف نداریم.

وی ادامه داد: تصمیمات ما در این رابطه تهرانیزه و لوکس نبوده بلکه مبتنی بر واقعیت بوده است. اینکه صید ترال فانوس ماهی باید متوقف شود با هیچکس تعارف نداریم؛ متاسفانه از طرف سازمان شیلات در مورد صید ترال جانبدارانه عمل می شود؛ در تمامی نشست های فراکسیون محیط زیست رئیس و معاونت های بخش خصوصی صید حضور داشتند اما متاسفانه صیادان بومی حضور نداشتند در حالی که از سازمان شیلات خواستیم که مردم بومی را دعوت کنند و ما امروز در اینجا حضور داریم که تصمیم ممنوعیت دو ساله صید ترال اجرایی شود.

وی ادامه داد: جای تعجب است که سه دسته در موضوع صید فانوس ماهیان درگیر و ذینفع هستند؛ 35 کشتی خارجی که عمق فاجعه را به بار آوردند و همچنین بین 20 تا 30 کشتی افراد ژن خوب هستند و همچنین تعدادی هم با سیاست گذاری غلط دولت به این صید ورود کردند؛ جای تعجب است که زمانی که این تصمیمات گرفته شده کارشناسان تحقیقات شیلات کجا بودند که بگویند دریا ظرفیت برداشت این حجم آبزی را ندارد.

رفیعی یادآور شد: چرا جلوی شخم زدن دریا گرفته نشد البته برخی افراد هم بر مبنای تصمیمات غلط و اشتباه لنج های خود را فروختند و به شیلات اعتماد کردند و شناورهایی را خریداری کردند و حرف ما این است که دو دسته اول یعنی ژن های خوب و مافیای صیادی باید کنار بروند؛ تکلیف خارجی ها هم مشخص است رفتند و به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد برگردند، ما به دنبال ارتقای تولید و اشتغال هستیم؛ مردم بومی برای ما مهم هستند و برای این دسته از سازمان بازرسی و دادگستری می خواهیم در شناسایی این افراد به ما کمک کنند.

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس یازدهم یادآور شد: سازمان شیلات باید به ما راهکار درست و دقیق بدهد که چه اقدامی انجام دهیم که کمترین ضررر به ترال داران ایرانی وارد شود؛ تصمیمی که امروز می گیریم و فردا باید اجرا شود تصمیمی است که سه قوه پای آن ایستادند و بر روی آن تاکید دارند؛ اختصاص یارانه برای صید در آب های فراسرزمینی و آزاد بسیار مهم است متاسفانه جمهوری اسلامی ایران کمترین بهره را از آب های آزاد می برد تقاضا داریم که مسئولان پیشنهاداتشان را به کارگروه ساماندهی صید فراکسیون محیط زیست ارائه کنند و ما بررسی خواهیم کرد و بهترین پیشنهادات را به سازمان شیلات ارائه خواهیم کرد.

معاون دادگستری استان هرمزگان در این نشست با بیان اینکه امید است حضور نمایندگان در استان به نفع مردم باشد و این سفر نتایج مثبت در پی داشته باشد گفت: از زمانی که صید ترال به موضوع جدی و داغی تبدیل شد در شئونات مردم استان تاثیر گذاشت؛ معیشت عمده مردم استان وابسته به دریا و صیادی است و در هر زمانی که تصمیماتمان در حوزه دریا اثرگذار شد در زندگی مردم تاثیر گذاشت.

وی ادامه داد: اغلب صیادان می گویند صید ترال در میزان ذخایر آبزی خلیج فارس و سواحل دریای عمان تاثیرگذار است بنابراین لاجرم ممکن است به سمت مشاغل و آسیب های خاصی روی بیاورند و ما در استان هرمزگان نقطه ترانزیت قاچاق مواد مخدر هستیم و در هر زمانی که معیشت مردم که دریامحور است با مشکل مواجه شده پر شدن ظرفیت زندان ها را در پی داشته است.

وی خطاب به نمایندگان حاضر در نشست یادآور شد: تصمیمی که شما در تهران می گیرید در شئونات زندگی مردم تاثیر خواهد گذاشت بنابراین باید به دقت توجه کرد؛ اغلب صیادان گلایه دارند زیرا معیشت آنها تحت تاثیر قرار گرفته؛ تصمیماتی که در تهران گرفته می شود نباید به انحراف برود بلکه باید به درستی اجرا شود و به گونه ای تصمیم گیری شود که به شئونات مردم خللی وارد نشود.

معاون دادگستری استان هرمزگان یادآور شد: با ورود رئیس دستگاه قضا به موضوع صید ترال تا کنون 140 شناور طی یک سال گذشته توقیف شده و نیروی دریایی سپاه و دریابانی در این رابطه بسیار خوب عمل کردند و رضایتمندی مردم حاصل شد البته با کاهش صید ترال بازار ماهی تحت تاثیر قرار گرفته و قیمت ماهی به شدت افزایش یافته و در واقع عمده ماهی به داخل ورود نمی کند بنابراین می طلبد اگر قرار است طرحی تدوین و تصویب شود تخصصی باشد و بحث نظارت هم جدی گرفته شود؛ ما به شدت در حوزه ساحلی مخالف صید ترال هستیم و به شدت نظارت می کنیم و امیدواریم قوانین تصویب شده به گونه ای باشند که قابلیت اجرایی داشته باشند و همچنین به معیشت مردم توجه شود.

یکی از مسئولان نیروی دریایی سپاه پاسداران در این نشست گفت: نیروی دریایی سپاه از سال 96 به دنبال ابلاغیه های دریافتی و در راستای مبارزه با شناورهایی که اکوسیستم دریا را به خطر می اندازند وارد عمل شد که مالکیت اولین شناورهای توقیف شده مربوط به کشور چین بود و 4 شناور توقیف شده در سواحل جاسک فعالیت می کردند و خدمه های آنها چینی بودند اما 7 فروند دیگر به شراکت 51 درصد طرف ایرانی و 49 درصد طرف خارجی فعالیت می کردند؛ تخلفات آنها کاملا مشهود بود زیرا عمق 200 متر و فاصله 12 مایل را رعایت نکرده بودند و درصد صید ضمنی آنها بالا بود.

وی یادآور شد: یکی از کشتی ها بالغ بر 700 تن ماهی داشت که در حال صادرات به خارج از کشور بود که تمامی آنها بر حسب دستور قضایی با قیمت مصوب توسط نهادهای قضایی بین مردم توزیع شد و در واقع نظارت خوبی بر روند شناورهای صید ترال انجام نمی شد در حالی که عمده مردم سواحل چابهار تا خلیج فارس با دریا سر و کار دارند و مایحتاج خود را از دریا تامین می کردند با دست خالی از دریا بر می گشتند و برخی از آنها به اجبار به تخلفاتی روی آوردند؛ به شناورهای ترال سوخت یارانه ای داده می شد در حالی که صیادان برای تامین سوخت با مشکل مواجه بودند و در این رابطه می طلبد اگر قرار است صید ترال انجام شود در سواحل دوردست باشد و اجازه دهیم صیادان معیشت خود را از این طریق تامین کنند. شناورهای مردمی استان هرمزگان و بوشهر با شناورهای ضعیف به دریا اعزام می شوند و در این رابطه از نمایندگان تقاضا داریم برای ارتقای نوع شناورها و موتورهای آنها تلاش و همکاری کنند و ما هم از هر گونه همکاری دریغ نخواهیم کرد.
یکی از مسئولان سازمان بازرسی در ادامه با بیان اینکه صید ترال به شرط رعایت قوانین و مقررات و همچنین نظارت کامل باید انجام شود اما متاسفانه بر شناورها به درستی نظارت نمی شود گفت: این صید باید مانند تمامی کشورهای دنیا با رعایت تمامی قوانین انجام شود. اینکه این شیوه صنعت در دریا را درست پژوهش و اجرا کردیم براساس نظر صیادان و عامه مردم عملیاتی نشده و ذخایر اکوسیستم ما آسیب دیده و از این موضوع منحرف شدیم که باید اصلاح شود. در این رابطه بحث رانت و مسائل پشت پرده کم نبوده است.

وی ادامه داد: مرکز پژوهش ها در این رابطه پژوهشی انجام داد و صید ترال را بررسی و به صورت جامع و کامل توضیحاتی را ارائه کرد که براساس آن این شیوه مردود بوده و برای ما آسیب زا است. بنابراین ما نظر مثبتی نسبت به صید ترال نداریم و امیدواریم اصلاح شود. یافته های ما در بازرسی ها نشان از این دارد که یکی از کشتی ها متعلق به کشور چین و دارای مستاجر ایرانی بوده البته در بازرسی ها به دیدگاه کارشناسی اکتفا نکردیم و نظرات تخصصی را اخذ کردیم. شناورها ایرانی نبود و همچنین غیرایرانی ها نباید سوخت یارانه های می گرفتند در برخی موارد هم سوخت یارانه ای در مسیر قاچاق سوخت هدایت می شد در این رابطه می طلبد نیروها تقویت شود و صید ترال مورد پژوهش قرار گیرد.

حسین رئیسی عضو فراکسیون محیط زیست و نماینده مردم میناب در ادامه با بیان اینکه هیچ کس نمی تواند تبعات منفی صید ترال را انکار کند، گفت: سازوکار نظارتی بسیار ضعیف است و شیلات نگاه جانبدارانه به این موضوع دارد و همچنین آمارهای ارائه شده از سوی سازمان توسط مسئولان حاضر در این نشست تکذیب شده و همچنین صید ضمنی که مطرح می کنند در حال کاهش آن هستیم را هیچ کس جز سازمان شیلات تایید نمی کند بنابراین آمارهای سازمان دیگر مورد اعتماد نیست.

وی ادامه داد: ما نمایندگان با گلایه های صیادان مواجه هستیم و در گفتگویی که با آنها داشتیم مطرح کردند زمان زیادی را برای صید صرف می کنیم اما متاسفانه چیزی عایدمان نمی شود؛ صیادان ترال بارها در ساحل دیده شده اند و حتی سپاه پاسداران شناورهای آنها را توقیف کرده است. امروز ما مسئول تامین ذخایر آیندگان هستیم و نباید به بهانه تامین غذای مردم آینده کشور را نابود کنیم.

رئیسی یادآور شد: شیلات مدعی است ذخایر مشترکی داریم و مانند میادین نفتی مشترک باید از آنها برداشت کنیم. باید همانطوری که برای حفظ ذخایر دریای خزر توانستیم کشورهای حوزه را متقاعد کنیم امیدواریم در این رابطه هم به جمع بندی برسیم. شیلات باید به ترال داران ایرانی که مجوز داده توجه داشته باشد و بهتر است این صید تغییر کاربری داده شده و برای صیادان برنامه ریزی شود.

جلال رشیدی کوچی، عضو فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی در این نشست با تاکید بر اینکه به راحتی می توان شناورهای ترال را تغییر کاربری داد اما کار درست را هر چه تغییر دهیم غلط تر می شود تصریح کرد: میانگین عمق خلیج فارس 50 متر است و ترال داران می گویند در عمق 20 متری صید می کنیم سوال اینجا است که اگر در عمق دریای عمان صید می کنید 12 شناوری که سپاه توقیف کرده کجا صیادی می کردند در این رابطه جای این سوال باقی است که آیا در دنیا که صید ترال انجام می شود در فاصله 12 مایلی از ساحل است و عمق دریای آنها به اندازه خلیج فارس و دریای عمان است؟

نماینده مردم مرودشت یادآور شد: نباید خودمان را با این عددها گول بزنیم. سود ترال داران در فانوس ماهی نیست بلکه در رابطه با ماهی های خوراکی است در حالی که قوه مقننه و قضائیه به این موضوع ورود کردند که جلوی 100 شناور را بگیرند و مشخص نیست چه قدرتی پشت این قضیه وجود دارد از سویی هزاران شناور سبک به خاک سیاه نشستند جای تعجب است که هزار صیاد ترال را می بینند اما 40 هزار صیاد را نمی بینند.

وی ادامه داد: صید ترال به برج ها و ویلاهایی شبیه است که آقازاده ها در ولنجک و لواسان ساختند و کسی کار به کارشان ندارد اما آلونک پیرزنی به سادگی تخریب می شود. وقتی شناورها می توانند در 30 مایلی صید کنند چرا به 8 مایلی می آیند چگونه نمی توان بر روی کشتی به این بزرگی نظارت کرد چطور بر روی کامیون ها می توان چی پی اس نصب کرد اما بر روی کشتی های ترال نمی شود. در این رابطه می طلبد جرایم سنگینی برای تخلف از قانون در نظر گرفته شود.

فریدون همتی استاندار هرمزگان در این نشست یادآور شد: باید با آرامش و درایت همه نظرات و دیدگاه ها را ببینیم و به تصمیمی برسیم که منافع کلان برای کشور و مردم را به همراه داشته باشد؛ گروه هایی مخالف بودند نظرات دستگاه ها را اخذ کردیم و به توافق رسیدیم که سازمانت شیلات انحراف در موضوع را کاهش دهد البته هر کار توسعه ای و برداشتی خسارتی هم در پی دارد در مورد دریا هم به همین شکل است و باید بر مبنای نظر دقیق و کارشناسی که منافع همه را تامین می کند جلو برویم.

وی ادامه داد: تمامی کشتی های صید ترال باید هرمزگانی باشند. مجوز گرفتیم که برای بومی های محل تعاونی تشکل دهیم نباید تصمیم عجولانه بگیریم و نیاز است در قالب قانون ابلاغ شود.

استاندار هرمزگان با تاکید بر اینکه نمایندگان دغدغه های محیط زیستی و اختیار قانونی دارند و باید پاسخگو باشند گفت: نباید از حدود اختیاراتمان خارج شویم و باید با هم این رسالت جمهوری اسلامی ایران را جلو ببریم. سازمان تخصصی نظراتی دارد و هم اکنون در فصل بودجه قرار داریم. دریا نیاز به تقویت دارد بنابراین باید معیشت صیادان محلی تقویت شده مورد توجه قرار گیرد اگر قرار است صید ترال انجام شود باید تعاونی داخل استان تشکیل شود و بهتر است بومی های استان باشند و سرمایه گذاری کنند و باید فضا را برای محلی ها و بومی ها فراهم کرد.

وی بر ضرورت تامین بودجه مورد نیاز سازمان شیلات در بودجه تاکید کرد و افزود: سازمان با کمبود بودجه و نیرو و تجهیزات مواجه است و اگر بر روی صید ترال بخواهیم نقطه وسطی در نظر بگیریم باید مجوز ها را به مردم محلی و استان داد البته باید شیلات بپذیرد برای صیادان در آب های دور مجوز دهد؛ کشتی های صید ترال ایرانی را هم می توان تغییر کاربری داد و حمایت کرد و امیدواریم با همفکری و همکاری بتوان به نتیجه مطلوب و تصمیم پخته و منافع کلان برسیم وبومی ها هم راضی باشند. اولویت تامین ثروت باید متعلق به بومی های استان باشد و همچنین نیروهای همه کشتی ها هم باید ایرانی باشند.

وی ادامه داد: از پیگیری های مجدانه نمایندگان تشکر می کنیم ما در کنار شما خواهیم بود و همه باید با هم مسئله را حل کنیم و خسارت آن را بپذیریم. رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد دریا تاکید دارند و یکی از مزیت ها بحث صیادی دریا است که باید مورد توجه قرار گیرد. در این رابطه نیاز به حمایت های ویژه مجلس دیده می شود و نیاز است در فصل بودجه از ما حمایت شود و سیاست درستی را برای بحث دریا داشته باشیم.

به گزارش خانه ملت در این نشست مسئولانی از جهاد کشاورزی، تحقیقات پژوهش شیلات، سازمان بازرسی، محیط زیست، گمرک، دریابانی، مرزبانی، نیروی دریایی سپاه، اداره اطلاعات استان، دادگستری استان وجمعی از ترال داران حضور داشتند./

منبع: پارسینه

کلیدواژه: نیروی دریایی سپاه صید ترال انجام استان هرمزگان سازمان شیلات صید ترال صید ترال خلیج فارس یادآور شد انجام شود کشتی ها بومی ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۵۵۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مافیای شعرا

  کوله به دوش و هندزفری به گوش، طوری‌ که انگار تنها هدف بیرون آمدنم از خانه پیاده‌روی بوده، طولانی و بی‌هدف زیر سایه‌ درختان بی‌‌برگ قدم می‌زدم که عطر قهوه‌ اولین کافه‌ای که از کنارش رد می‌شدم، با صندلی‌های رنگی که کنار در ورودی گذاشته شده بود، توجهم را جلب کرد. خیلی کوتاه نگاهی به داخل کافه انداختم. عکس شاعران روی دیوارِ ساده‌‌ کافه، به قدری برایم دلچسب بود که نیاز نباشد به چیز دیگری توجه کنم و وارد شوم و پشت میز کوچکی، کنار همان قاب عکس‌ها بنشینم و حتی وقتی منوی بدون قیمت را دیدم، نظرم در رابطه با کافه‌اش تغییری نکند.تا سفارشم آماده شود، لپ‌تاپ را از کوله بیرون آوردم و روی میز گذاشتم تا آخرین بخش‌های تحقیقم را انجام دهم اما هر چقدر تمرکز می‌کردم، با خواندن نهایتا دو خط از مطلب حواسم پرت آهنگی می‌شد که در کافه با صدای بلند پخش می‌شد.تازه تلاش‌هایم برای کنار آمدن با صدای بلند آهنگ جواب می‌داد که سروصدای بازی مافیا هم اضافه شد و کلا از انجام‌دادن کار منصرفم کرد.من به‌تنهایی شرمنده‌ چهره‌های روی دیواری بودم که از آنها فقط برای زیباسازی فضا یا حتی بدتر، برای خالی‌نبودن محیطی استفاده می‌شد که هیچ درکی از آنها نداشتند. وقتی هم که سفارشم را حساب کردم و از آنجا بیرون آمدم، با دیدن قیمت روی رسید متوجه شدم هیچ‌وقت ظاهر یک کافه، دلیل قابل قبولی برای منوی بدون قیمتش نیست.

دیگر خبرها

  • مافیای شعرا
  • زنجیره انسانی مازندرانی‌ها در سواحل دریا
  • زنجیره انسانی مردم ولایتمدار چالوس در ساحل دریا
  • مافیای تهران می‌خواهد این ویدئو را نبینید!
  • کنسرت‌ها در انحصار مافیای موسیقی
  • حلقه اتحاد مازندرانی‌ها در سواحل دریا
  • اردن ؛ برنده مدال طلای ریاکاری!
  • رئیس سازمان بورس: اعتماد مردم به بورس به دلیل برخی تصمیمات مخدوش شده است
  • تصمیمات اشتباه باعث بدبینی مردم به همه مسوولان می‌شود
  • خودروهای لوکس در انتظار مالیات