Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-20@01:16:16 GMT

روش تهیه سس کچاپ

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۵۵۶۲۱

روش تهیه سس کچاپ

نام سس کچاپ اولین بار در قرن ۱۷ به فرهنگ لغت کشور انگلستان وارد شد. تقریباً همه افراد سس کچاپ را دوست دارند و جالب است بدانید که کودکان دو برابر بزرگسالان از این سس استفاده می کنند. ناطقان: اولین دستور تهیه این سس در سال 1727 توسط خانمی به نام الیزابت اسمیت نوشته شد که در آن از سرکه، موسیر، شراب سفید، زنجبیل، جوز هندی، فلفل و پوست لیمو نیز استفاده کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!





 پس از آن هزاران هزار دستور دیگر برای تهیه کچاپ معرفی شد. از آن زمان بود که در بسیاری از متون ادبی و دیگر کتاب‌ها نام این سس به میان آمد. البته گفته می‌شود که نام این سس را از یکی از گویش‌های چین برگرفته‌اند.

 


در دههٔ آغازین قرن ۱۹، به هر سسی که با سرکه تهیه می‌شد، سس کچاپ می‌گفتند. با گذشت سالیان متمادی، به تدریج سس کچاپ امروزی محبوبیت خود را بدست آورد و آنهم به این دلیل بود که مردمان آمریکا، علاقه خاصی به گوجه فرنگی داشتند. البته تا سال ۱۹۱۳م، در فرهنگ‌های لغت هنوز به جای گوجه فرنگی، قارچ ماده اصلی سس کچاپ محسوب می‌شد. فردی به نام هینز اولین کسی بود که سس کچاپ کارخانه‌ای را برای اولین بار در سال ۱۸۷۶ میلادی تولید نمود.


 قبل از هینز، سس‌های گوجه فرنگی کچاپ تولیدی آبکی و رقیق بودند. یکی از دلایل رقیق بودن سس‌ها استفاده از گوجه فرنگی‌های نارس برای تهیه سس بود و چون میزان پکتین موجود در این گوجه فرنگی‌ها کم بود، بنابراین سس‌ها رقیق می‌شدند. همچنین در تهیه این سس‌ها سرکه کمتری نسبت به سس‌های امروزی به کار می‌رفت. هینز عنوان کرد که با استفاده از گوجه فرنگی‌های رسیده، دیگر نیازی به بنزوات سدیم برای جلوگیری از فساد و تغییر طعم گوجه نیست. البته به خاطر داشته باشید که برخی کارشناسان عقیده دارند، همین حذف بنزوات سدیم از سس‌های کچاپ بود که سبب تغییرات اساسی در تهیهٔ این نوع سس و تولید سس‌هایی با طعم و مزهٔ امروزی شد.
 



انواع سس کچاپ:
قبل از "هاینز"، سس‌های کچاپ دو طعم داشت: تلخ و نمکی.
اما استفاده از گوجه فرنگی رسیده طعم دیگری را هم به انواع سس‌های کچاپ اضافه نمود: شور.
بعدها با استفادهٔ بیشتر از سرکه در تهیهٔ این نوع سس طعم ترش و تند هم به طعم‌های قبلی اضافه گردید.


زمانی که استفاده از بنزوات سدیم ممنوع شد، طعم شیرین هم ابداع شد. در قدیم سس کچاپ را از گوجه فرنگی‌های تازه‌ای که همان موقع برداشت شده بود تهیه می‌کردند. امروزه با استفاده از فناوری تبخیر در خلاء، از گوجه فرنگی خمیر غلیظی تهیه می‌کنند که نگهداری از این خمیر حتی در دمای اتاق هم امکان‌پذیر است و فاسد نمی‌شود. این امر به کارخانجات تولید سس گوجه فرنگی امکان می‌دهد که هر موقع سال که بخواهند، سس گوجه تهیه نمایند.


 

 

امروزه سس کچاپ و یا سس قرمز از گوجه فرنگی رسیده تهیه می‌شود. مواد اصلی تشکیل دهنده  گوجه فرنگی، سرکه، شکر، نمک، فلفل شیرین، میخک و دارچین می‌باشد. البته گاهی از پیاز، کرفس و ادویه‌های دیگر هم در تهیه سس کچاپ استفاده می‌کنند.


سس کچاپ را همیشه از گوجه فرنگی درست نمی‌کنند. در ابتدا این سس به نوعی سس اطلاق می‌شد که از قارچ یا ماهی که آن را داخل آب نمک گذاشته و با ادویه جات مزه دار نموده بودند تهیه می‌شد. برخی از موادی که برای تهیه این سس در قدیم به آن اضافه می‌کردند عبارت بودند از: ماهی کولی، صدف، خرچنگ، گردو، لوبیا قرمز، خیار، لیمو و انگور.


کچاپ خواص بسیار زیادی دارد، اما برخی از پژوهشگران معتقدند که به دلیل وجود نمک و شکر فراوان سایر ارزش های غذایی این محصول زیر سوال رفته و تحت الشعاع قرار می گیرند. همچنین سس کچاپ حاوی مقدار زیادی لیکوپین نیز می باشد که این ماده نوعی آنتی اکسیدان قوی به شمار می رود که از بروز برخی از سرطان ها جلوگیری بعمل می آورد. درصد بالای اثربخشی آن در آزمایش های علمی انجام شده بر روی برخی انواع سس های کچاپ ارگانیک به اثبات رسیده است. کچاپ های ارگانیک سه برابر انواع غیر ارگانیک خود حاوی لیکوپین هستند.


سس کچاپ اصولاً با سیب زمینی سرخ کرده، برگرها، و پیتزا و برخی از غذاهای موجود در فست فودها مورد استفاده قرار می گیرد و با انواع گوشت های بریانی و سرخ کرده نیز استفاده می شود. این سس معمولاً به عنوان مایه اصلی درست کردن سایر سس ها هم به شمار می رود.

 
برچسب ها: سس کچاپ ، ناطقان ، سس ، مایونز

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سس کچاپ ناطقان سس مایونز گوجه فرنگی گوجه فرنگی ها سس های کچاپ سس کچاپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۵۵۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این دستور پخت مرغ زعفرانی را از دست ندهید 

فراروـ به نظر من به تعداد آشپز‌های دنیا روش‌های پخت مرغ وجود دارد که هرکس به روش خودش آن را طبخ می‌کند. مرغ را اگر خوشمزه بپزید، می‌تواند از هر نوع غذای گوشتی خوشمزه‌تر هم باشد. اگر از درست کردن مرغ‌های تکراری خسته شده‌اید و دوست دارید مرغ را با یک روش جدید برای خودتان و خانواده تهیه کنید، حتما این مطلب را دنبال کنید، چون می‌خواهیم یک مدل طبخ مرغ را به شما آموزش بدهیم که از خوردن آن حتما شگفت‌زده خواهید شد. زرشک پلو با مرغ را معمولا با رب گوجه فرنگی یا رب انار و یا به صورت بی‌رنگ همراه با آب لیمو یا آب نارنج تهیه می‌کنند. مرغ زعفرانی یکی از انواع خورش‌های مرغ است که طعم فوق‌العاده‌ای دارد و به دلیل داشتن زعفران بسیار خوشبو و خوش‌رنگ و لعاب است. دستور‌های متفاوتی برای پخت مرغ زعفرانی وجود دارد، اما ما می‌خواهیم در این مطلب یک روش خاص و بسیار آسان را برای تهیه مرغ زعفرانی به شما آموزش بدهیم که نتیجه خوشمزه‌ای دارد و از امتحان کردن آن پشیمان نخواهید شد، پس در ادامه این مطلب با آموزش این مرغ زعفرانی خوشمزه همراه ما باشید.

مواد لازم

مرغ: ۳ تکه
زعفران خشک سابیده: به میزان لازم
پیاز درشت: ۲ عدد
سیر: ۵ حبه
نمک: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

طرز تهیه

برای درست کردن این مرغ خوشمزه ابتدا پیاز‌ها را به صورت خلالی خرد کنید و داخل یک قابلمه مناسب بریزید. حبه‌های سیر را پوست کنید و هر کدام را از وسط به دو قسمت مساوی تقسیم کنید و روی پیاز‌های خرد شده بریزید. حالا نصف فنجان روغن مایع را روی پیاز‌ها بریزید و بعد مقداری زعفران خشک سابیده شده بپاشید. در مرحله بعد تکه‌های مرغ را روی لایه پیاز و سیر بچینید و مقداری نمک و کمی زعفران خشک سابیده روی مرغ‌ها بپاشید. حالا درب قابلمه را ببندید و حرارت اجاق گاز را کم کنید تا مرغ با حرارت کم بپزد و آب بیندازد. حدود ۴۵ دقیقه بعد وقتی مرغ و پیاز کاملا آب انداخت، مرغ‌ها را زیر و رو کنید و دوباره کمی زعفران خشک سابیده روی مرغ‌ها بپاشید. باز هم درب قابلمه را ببندید و اجازه بدهید آب مرغ کم کم کشیده شود و مرغ و پیاز داخل روغن به جای مانده در قابلمه کمی سرخ شود. در این مرحله مرغ زعفرانی خوشمزه و بی‌نظیر شما آماده سرو است که می‌توانید آن را همراه با زرشک پلو میل کنید و لذت ببرید، نوش جان.

نکات مهم
۱ ـ برای پخت این غذا می‌توانید به دلخواه از سینه، ران و یا فیله مرغ استفاده کنید. وقتی می‌خواهید مرغ بخرید، حتماً جا‌هایی مانند ران و بال را که اتصال دارند، چک کنید؛ زیرا ماندگی و ناسالم بودن مرغ در این قسمت‌ها زود‌تر مشخص می‌شود. اگر این قسمت‌ها بوی نامطبوعی بدهد؛ یعنی مرغ تازه نیست. حواستان باشد مرغ‌هایی را که خیلی خیس هستند، انتخاب نکنید. رطوبت زیاد مرغ نشان دهنده این است که قبلاً فریز شده است. اگر از مرغ‌های بسته‌بندی استفاده می‌کنید، حتما تاریخ آن را چک کنید و حواستان باشد که خون‌آبه نداشته باشد. به طور کلی برای تهیه این غذا مرغ تازه مناسب‌تر است.

۲ ـ اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را به صورت خام خورد و یا در سالاد‌ها از آن استفاده کرد. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین برای پخت و پز معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

۳ ـ برای پخت این مرغ زعفرانی حتما زعفران را کاملا بسابید تا پودر شود. می‌توانید از زعفران دم کرده غلیظ نیز به جای زعفران خشک استفاده کنید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می‌کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران‌های تقلبی معمولاً براق هستند.

دیگر خبرها

  • طرز تهیه دمی گوجه اسپانیایی، یک غذای ساده، سریع و خوشمزه (فیلم)
  • این دستور پخت مرغ زعفرانی را از دست ندهید 
  • مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم
  • طرز تهیه سوسیس جگر گاو توسط زوج پرتغالی (فیلم)
  • امین میرزازاده برترین فرنگی کار سال آسیا شد
  • تولید ۴۰۰ هزار تن گوجه فرنگی در جنوب استان بوشهر
  • خیانت پادشاه گوجه فرنگی!
  • نماهنگ «دختر سمپاد»
  • خیانت پادشاه گوجه فرنگی با کمک به رژیم صهیونیستی! + فیلم
  • طرز تهیه اسموتی توت فرنگی خوشمزه! یک مُدل با شیر، یک مُدل رژیمی