Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، پس از افزایش قابل توجه ابتلا به مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور و آذربایجان غربی و البته پیشنهاد بسیاری از صاحب نظران در خصوص لزوم تعطیلی همه گیر برای پیشگیری از افزایش بیش از پیش تعداد مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا، ستاد ملی، ۲ هفته نخست آذر ماه را برای بسیاری از مشاغل به جز گروه شغلی یک، تعطیل اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این محدودیت ها پس از اطلاع رسانی های گسترده صورت گرفته در هفته پایانی آبان امسال، از دیروز شنبه اول آذر در سراسر کشور و به تبع آن در آذربایجان غربی آغاز شد.

در راستای بررسی وضعیت مشاغل مختلف و رعایت محدودیت های اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به سطح شهر ارومیه رفتم.

اولین مقصد این بازدیدها، خیابان امام خمینی(ره) ارومیه به عنوان خیابان اصلی و مرکزی شهر بود که در این خیابان، با وجود حضور پلیس، تعدادی از مغازه های غیر از گروه مشاغل اول، باز بوده و ارائه خدمت می کردند.

البته در بازدید از دیگر خیابان های مرکزی به ویژه خیابان شهید باکری و البته برخی خیابان حاشیه ای، وضعیت خیابان امام ارومیه بسیار بهتر بود و تعداد مغازه‌های باز بسیار کمتر به چشم می‌خورد.

تعداد خودروهای موجود در معابر مرکزی شهری ارومیه با وجود محدودیت های اعمال شده، زیاد بود و بسیاری از مردم، در ترافیک منتظر بازشدن قفل ترافیکی بودند.

میدان ولی عصر ارومیه، میدان شهدا یا همان دروازه شاپور، میدان ولایت فقیه، بخشی از خیابان امام، میدان انقلاب، پنجراه، خیابان امینی و حتی بسیاری از خیابان های وصل شده به آنها، مملو از خودرو بود که این امر، برای روز اول و دوم محدودیت ها رقم قابل توجهی به نظر می‌رسید.

در اثنای این بررسی، در گفت و گو با تعدادی از شهروندان، مردم ارومیه علت این بی توجهی به محدودیت ها توسط اصناف با وجود تاکید مسوولان را، باز بودن بانک ها عنوان کرده و گفتند که به خاطر باز بودن بانک، احتمال برگشت خوردن چک ها وجود دارد و به همین خاطر، باید این چک ها پر شود و لازمه آن بازبودن مغازه هاست.

یکی از شهروندان ارومیه ای که به نظر می رسید از اصناف خیابان های مرکزی شهر باشد، با ابراز عصبانیت از ایجاد این محدودیت ها به خبرنگار ایرنا گفت: نباید اجازه بدهیم که با زندگی مردم بازی شود؛ این محدودیت ها هیچ چیز را عوض نمی کند، فقط ما را که چندین چک به طلب کارها داده ایم، دچار مشکل می‌کند.

وی که نخواست نامش در خبر آورده شود، ادامه داد: درد دل ما را بنویسید، کارمندها به راحتی در پایان ماه حقوق خود را دریافت می‌کنند و منتظر این تعطیلی ها هستند ولی ما باید درآمد کسب کنیم تا بتوانیم بدهی هایمان را بدهیم.

وی اضافه کرد: به جای این محدودیت ها باید مسوولان زیربط از رفت و آمدهای خانوادگی جلوگیری کنند؛ که این روند در شب گذشته به خوبی کنترل و رفت و آمدها به شدت کاهش پیدا کرد که شایسته تقدیر است.

شهروند دیگری که مشخص بود برای خرید به بازار آمده، گفت: من عادت دارم که خریدهای خود را از مرکز شهر و خیابان عطایی انجام دهم و امروز هم همینطور شد.

محمد سهرابی اضافه کرد: البته امروز به خاطر محدودیت های کرونایی، خیلی از خودروها مسافر سوار نمی‌کردند و من مجبور شدم تا با خودرو پسرم به مرکز شهر بیایم؛ البته ترافیک در مرکز شهر ارومیه زیاد و تعجب برانگیز بود.

پس از شنیدن این صحبت ها و البته دیدن وضعیت مرکز شهر و خیابان های اطراف، تصمیم گرفتم که بعداز ظهر اولین روز محدودیت های کرونایی هم به سطح شهر بیایم تا وضعیت بهتر برای خودم درک شود.

در بازدید بعدازظهر روز گذشته وضعیت بهتر بود و علاوه بر کاهش قابل توجه مغازه های باز و ارائه دهنده خدمات، مردم نیز کمتر در معابر شهری حاضر شده بودند.

وجود خودروهای کم و البته حضور قابل توجه نیروهای پلیس به ویژه پلیس راهور در سطح شهر، نشان دهنده ایجاد نظم بهتر در روز نخست محدودیت ها بود.

بلافاصله برای بررسی وضعیت شهر و اظهار نظر مسوولان، به علیرضا ملامحمدی زاده فرماندار ارومیه تماس گرفتم تا از احوال شهر در روز نخست محدودیت های کرونایی جویا شوم؛ فرماندار در این گفت و گوی نسبتا کوتاه گفت که از وضعیت راضی است و مشکلی در این باره احساس نمی شود.

علیرضا ملامحمدی زاده که پیش از برگزاری جلسه، از وضعیت شهر ارومیه نیز بازدید کرده بود، اظهار کرد: در این بازدید، بسیاری از مغازه ها، همه پاساژها و اغلب مراکز خدماتی غیرمشمول در قالب گروه شغلی یک، بسته بودند.

وی این مطلب را نیز گفت که حتی برخی از مشاغلی که امکان ارائه خدمت و بازبودن در روزهای محدودیت کرونایی داشتند، هم بسته بودند و این امر، ترافیک بسیاری از مناطق شهر از جمله خیابان هایی نظیر مدرس، شیخ تپه، استادان و برخی دیگر از خیابان های دارای مراکز تجاری را کمتر کرده بود.

علی مصطفوی هم که معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار آذربایجان غربی است و مسوولیت مستقیم در اجرای این محدودیت ها را دارد، روز گذشته (شنبه) همزمان با روز اول محدودیت ها، گفت: طرح مدیریت هوشمند محدودیت ها با مشارکت و همکاری شهروندان میسر می‌شود و همه باید در این خصوص، احساس مسوولیت کنند.

وی افزود: با توجه به ابتلای جمع کثیری از شهروندان آذربایجان غربی به ویروس کرونا و از دست دادن جمعی از شهروندان، لازم است تا مردم، مسوولان را در اجرای این طرح یاری کنند.

وی اضافه کرد: ما بسیار امیدوار هستیم که با همکاری شهروندان، شاهد کاهش شیوع این ویروس در آذربایجان غربی باشیم.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: مسوولان در صورت عدم رعایت مصوبات ستاد ملی کرونا و عدم همکاری شهروندان قادر به کنترل این ویروس نخواهند بود.

وی از فعالان رسانه ای استان درخواست کرد تا جهت اقناع شهروندان نسبت به رعایت مصوبات ستاد ملی کرونا و اجرای طرح مدیریت هوشمند محدودیتها تمام تلاش خود را بکار گیرند.

مشاهدات خبرنگاران ایرنا در شهرستان های آذربایجان غربی به ویژه در مناطق با وضعیت قرمز شیوع بیماری کرونا نیز، وضعیت مشابه ارومیه را نشان می دهد؛ طبق گزارش خبرنگاران، بعضی از کسبه و بازاریان اقدام به تعطیلی کامل مغازه های خود کرده اند ولی برخی دیگر با وجود اعلام محدودیت‌ها، همچنان بر تداوم کار اصرار دارند.

البته تعداد زیادی از بازاریان هستند که با وجود نبود محدودیت برای شغل‌های آنان، در راستای سلامتی خود و اعضای خانواده و البته جلوگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹، اقدام به تعطیلی داوطلبانه کرده اند.

بسیاری از آنان با استفاده از شبکه های مجازی و نصب بنر شماره تلفن مربوط به این شبکه بر سر درب مغازه تعطیل خود، ضمن احترام به حقوق شهروندی، زمینه تداوم فعالیت صنفی خود را فراهم کرده اند.

از این نوع بنرهای موجود بر روی کرکره های بسته مغازه های شهرهای مختلف آذربایجان غربی به ویژه ارومیه، بسیار در سطح شهرها ملاحظه می شود که البته می تواند نوعی فرهنگسازی نیز باشد.

شب گذشته نیز در نخستین شب از اجرای محدودیت های مربوط به تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد، همراهی خوبی از سوی مردم ارومیه و دیگر شهرهای ۹ گانه با وضعیت قرمز در آذربایجان غربی انجام شد؛ هرچند برخی افراد در این باره نیز تمکین نکرده و در سطح شهر با خودرو تردد داشتند ولی وضعیت خوبی در سطح خیابان های شهر ارومیه و دیگر شهرها وجود داشت.

پلیس نیز در برخی موارد که شاهد بی نظمی از سوی شهروندان بود، با توقف خودرو طبق قانون، جریمه اعمال شده را برای آنان منظور می کرد.

طبق گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان غربی، به جز خودروهای عمومی و خدماتی، از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد، امکان حضور خودرو به ویژه از نوع شخصی در خیابان های ارومیه و ۹ شهر دیگر با وضعیت قرمز وجود ندارد.

سرهنگ عباس فرمانی تاکید کرد که در صورت مشاهده خودرو، طبق قانون جریمه در نظر گرفته شده برای این افراد، منظور خواهد شد.

با توجه به سخنان مسوولان، درددل های مردم و وضعیت کرونایی پیش آمده که هر روز حادتر شده و بر فوتی های ناشی از بیماری کووید ۱۹ افزوده می شود؛ همه ما باید احساس مسوولیت کرده و هرچند با کاهش درآمدها هم مواجه شویم، باید به این محدودیت ها برای کاهش ابتلا و مرگ و میر احترام بگذاریم تا هرچه زودتر شاهد روند کاهشی در این خصوص باشیم.

امری که رییس جمهوری نیز بر آن تاکید کرده و حتی گفته که اگر محدودیت ها جواب داد، تعداد روزهای آن به ۱۰ روز هم قابل کاهش است؛ به طور قطع ، همه این امور به رفتار تک تک شهروندان مربوط است و همه مردم در این خصوص نقش اصلی را عهده دار هستند.

برچسب‌ها کرونا آذربایجان غربی ارومیه محدودیت های کرونا پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا آذربایجان غربی ارومیه محدودیت های کرونا کرونا آذربایجان غربی ارومیه محدودیت های کرونا اخبار کنکور محدودیت های کرونا آذربایجان غربی محدودیت ها شهر ارومیه قابل توجه ستاد ملی مرکز شهر مغازه ها سطح شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۵۸۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۵۲ هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان غربی

معاون آموزشی دانشگاه ارومیه و نماینده سازمان سنجش در آذربایجان غربی با شرکت در برنامه گفتگوی ویژه خبری صدا و سیمای آذربایجان غربی به تشریح تمهیدات در نظر گرفته برای برگزاری کنکور سراسری در استان پرداخت و گفت: همزمان با سراسر کشور نخستین مرحله آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها در روزهای پنجشنبه ۶ و جمعه هفتم اردیبهشت ماه سال جاری با شرکت ۵۲ هزار نفر داوطلب در استان آذربایجان غربی،  برگزار می‌شود.

سجاد چهرگانی با  بیان اینکه در این آزمون سراسری شصت درصد از شرکت کنندگان از خانم ها هستند افزود: در اولین مرحله از کنکور سراسری در آذربایجان غربی، ۲۵ هزارو ۷۰۰ نفر در رشته علوم تجربی، ۱۹ هزار نفر در رشته علوم انسانی، ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در رشته علوم ریاضی و در رشته‌های هنر و زبان نیز در مجموع ۵۲ هزار و ۵۰۰ نفر داوطلب به رقابت می‌پرن دارند.

وی گفت: داوطلبانی که تمایل دارند به صورت دانشجو معلم پذیرفته شوند، می‌توانند در این مرحله از کنکور شرکت کنند.

چهرگانی با اشاره به اجرای تمهیدات لازم برای برگزاری کنکور سراسری، تصریح کرد: مرحله اول کنکور سراسری در ۱۶ شهرستان استان آذربایجان غربی برگزار می‌شود و تمامی تدابیر لازم برای برگزاری هر چه بهتر این دوره از آزمون اندیشیده شده است.

معاون آموزشی دانشگاه ارومیه و نماینده سازمان سنجش در آذربایجان غربی در ادامه عنوان کرد: آغاز فرآیند کنکور سراسری ساعت ۸ صبح است و به داوطلبان توصیه می‌شود که نیم ساعت قبل از آغاز فرایند کنکور در محل حضور داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • برگزاری ۷ میز خدمت در نماز جمعه ارومیه
  • رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟
  • رقابت ۵۲ هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان غربی
  • جزئیات طرح جدید ترافیک تهران | طرح جدید در نیمه اول سال ۱۴۰۳ نهایی می‌شود
  • حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک تهران | طرح جدید در نیمه اول سال ۱۴۰۳ نهایی می‌شود
  • خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود
  • قطعی گاز؛ فردا در ارومیه
  • قطعی گاز در ارومیه