Web Analytics Made Easy - Statcounter

ریاض با وجود هزینه دهها میلیارد دلاری در جنگ ۵ ساله علیه ملت یمن، دستانش در برابر اراده رزمندگان خالی مانده و با آزادی پایگاه ماس و شمارش معکوس برای جنگ سرنوشت ساز در شهر مارب در شوک فرو رفته است.

به گزارش مشرق، در هفته های گذشته عناصر ائتلاف سعودی در جریان درگیری های نفس گیر با رزمندگان یمنی در محور شمال غرب استان مارب متحمل شکست های سنگینی شدند و دهها کیلومتر مربع از مساحت اشغالی را از دست دادند و مجبور به عقب نشینی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیروهای یمنی در جریان درگیری ها توانستند پایگاه مهم و راهبردی «ماس» را از سه محور محاصره و وارد این مقر استراتژیک شوند اما عناصر ائتلاف سعودی با پشتیبانی گسترده هوایی و انجام ضد حملات جدید بار دیگر درگیری ها را به حومه این پایگاه کشاندند.

فرماندهان ائتلاف به خوبی می دانستند این پایگاه مهم از لحاظ نظامی آزاد شده محسوب می شود و دیر یا زود به کنترل رزمندگان یمنی در می آید و به همین دلیل روزها قبل تجهزات نظامی را از این پایگاه خارج کرده بودند اما این حملات را ترتیب دادند تا اندکی زمانی را برای کند کردن سرعت پیشروی ها بخرند.

ائتلاف سعودی دریافته بود هیچ امیدی به حفظ آخرین منطقه استراتژیک تحت تصرف در شمال غرب استان مارب نیست اما آگاه بودند اگر این ضد حملات را انجام ندهند قادر به ترمیم خطوط دفاع در اطراف شهر مارب نیستند و رزمندگان یمنی به سرعت به سمت این شهر حرکت می کنند.

به گزارش مشرق، با وجود تلاش های نیروهای ائتلاف سعودی برای متوقف کردن پیشروی ها، رزمندگان یمنی عملیات گسترده ای را از محورهای شمال غرب، غرب، جنوب و جنوب شرق برای پاکسازی و به کنترل درآوردن پایگاه مهم و راهبردی ماس آغاز کردند.

نیروهای یمنی حملات را از حومه پایگاه و مناطق «الصباری، غیران، وادی الجفره، کوه نخلان، کوه منامه، الضلقه، المدید و ...» انجام دادند و در نهایت غروب روز جمعه (اول آذرماه) موفق شدند وارد این پایگاه بسیار مهم شوند تا راه برای ورود به شهر مارب (مهم ترین پایگاه ائتلاف سعودی در مرکز یمن) باز شود.

براساس اطلاعات به دست آمده، مقصد بعدی رزمندگان یمنی در این محور منطقه راهبردی «الدشوش» در شمال استان مارب خواهد بود؛ این منطقه راهبردی بر پایگاه های نظامی «تداوین و صحن الجن» (دروازه های شمالی شهر مارب) اشراف کامل دارد.

به گفته منابع میدانی، مزدوران سعودی با وجود پشتیبانی هوایی، ارسال تجهیزات نظامی جدید و اعزام نیروهای کمکی (عناصر تروریستی القاعده) نتوانستند پایگاه را حفظ کنند و از محور شمالی به سمت مناطق «وادی ماس و ال ناجی» در مرکز بخش رغوان متواری شدند.

در حال حاضر، پایگاه مهم و راهبردی «ماس» از محور شمالی، غربی و جنوبی به طور کامل امن شده و نیروهای یمنی در محور شرقی در تلاش هستند مواضع را تثبیت کنند و نیروهای ائتلاف را از منطقه «وادی ماس» عقب برانند.

پایگاه نظامی ماس آخرین و مهم ترین مقر ائتلاف سعودی در غرب و شمال غرب استان مارب به شمار می آید؛ در صورتی که نیروهای یمنی مواضع را در این پایگاه و مناطق حومه به طور کامل تثبیت کنند، ائتلاف برای همیشه باید با شمال غرب استان مارب خداحافظی کند.

با تثبت مواضع در پایگاه، مناطق اشغالی در شمال غرب بخش مدغل و جنوب و جنوب غرب بخش «رغوان» به صورت دومینوار آزاد خواهند شد؛ این پایگاه شهر صنعاء (پایتخت) را به شهر مارب متصل می کند و اصلی ترین خط دفاع نیروهای ائتلاف در غرب شهر مارب به شمار می آمد.

براساس اطلاعات به دست آمده، رزمندگان یمنی همزمان با آزادسازی پایگاه ماس توانستند بخشی دیگر از جاده راهبردی «صنعاء - مارب» را به همراه مناطق جنوب شرقی بخش «مجزر»، شمال غرب بخش «مدغل» و جنوب غرب بخش «رغوان» از اشغال خارج و به کنترل دربیاورند.

به گزارش مشرق، نیروهای یمنی در روزهای گذشته در جریان عملیات در محور شمال غرب استان مارب موفق شدند حدود ۲۰۰ کیلومتر مربع از مساحت اشغالی را پاکسازی کنند و با عقب راندن عناصر ائتلاف سعودی درگیری ها را به مرکز بخش های «مدغل و رغوان» بکشانند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قره باغ گزارش اختصاصی مشرق یمن انصارالله ائتلاف سعودی پایگاه ماس مارب سعودی صنعاء تحولات منطقه تحولات یمن جنگ یمن شمال غرب استان مارب ائتلاف سعودی رزمندگان یمنی نیروهای یمنی پایگاه مهم محور شمال درگیری ها شهر مارب غرب بخش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۵۹۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن در رسیدن به اهدافش در یمن شکست خورد/ همچنان به حمایت از فلسطین ادامه می‌دهیم

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب به نقل از شبکه المسیره، سید عبدالملک الحوثی شامگاه دوشنبه در سخنانی گفت ملت یمن در دهمین سالگرد تجاوز نظامی آمریکایی سعودی اماراتی، با توانمندی های نظامی پیشرفته ای برای حمایت از یمن و پشتیبانی ملت مظلوم فلسطین و مقابله با توطئه های دشمنان می‌آید.

وی افزود تجاوز به یمن با برنامه ریزی آمریکایی انگلیسی بریتانیایی و اجرای ائتلاف(سعودی اماراتی) آغاز شد، این تجاوز از همان ابتدا وحشیانه، خائنانه و بدون توجیه و هرگونه مقدمات، وحشیانه و جنایاتکارانه و برای تحقق اهداف خطرناک صورت گرفت.

الحوثی گفت از همان ابتدای جنگ تلاش می شد تا تمام منطقه در آغوش عبری(صهیونیستی) قرار گیرد.

وی افزود تجاوز به یمن در چارچوب طرح فراگیر در منطقه برای بازترسیم آن تحت فرماندهی رژیم اسرائیل و حذف مساله فلسطین صورت گرفت و یکی از اهداف این جنگ این بود تا رژیم اسرائیل بتواند رهبری منطقه را برعهده بگیرد، همان طور که در برنامه عادی سازی یا «معامله قرن» آشکار بود.

الحوثی گفت ائتلاف دشمن، ملت یمن را از طریق محاصره و گرسنه نگه داشتن وتوطئه ها علیه پول ملی هدف قرار داد و طی 9 سال جنگ، 274 هزار و302 بار یمن را هدف حملات هوایی خود قرار داد  و البته این آمار کامل نیست.

رهبر انصارالله ادامه داد که تجاوزات به یمن به ویرانی 613 هزار و992 منزل و 186 مرکز دانشگاه منجر شد.

الحوثی اظهار داشت ائتلاف متجاوز طی سالهای جنگ، 1843 مسجد با وجود مقدس بودن خانه های خدا را ویران کرد، همچنین 472 بیمارستان هم در طول سالهای جنگ ویران شد.

وی درباره خسارتها و تلفات ائتلاف سعودی اماراتی ومزدورانشان گفت تعداد کشته ها
و مجروحان ائتلاف دشمن و مزدورانش به 282 هزار و 879 کشته و زخمی رسید.

الحوثی گفت خسارتهای ائتلاف دشمن به 18 هزار و 379 ادوات و تجهیزات نظامی رسید.

وی افزود نیروی دریایی یمن، 38 عملیات بسیار بزرگ در ایجاد بازدارندگی در برابر دشمن انجام داد و تعداد عملیات یگان موشکی هم به 1828 عملیات رسید.

وی آمار عملیاتهای پهپادی علیه متجاوزان را 12 هزار و 9 عملیات تهاجمی و شناسایی اعلام کرد که 997 مورد از این عملیاتها خارج ازمرزهای یمن انجام شد.

الحوثی تاکید کرد دشمن در رسیدن به اهداف خود در این جنگ شکست خورد و در اشغال عمق جغرافیایی  راهبردی کشورمان با وجود سیطره بر بخش وسیع از کشور ناکام ماند.

وی افزود توسعه توانمندی های نظامی همچنان مساله مهم و اساسی برای تحقق پیروزی و بیرون راندن دشمن و بازپس گیری سرزمینهای اشغالی شده است.

وی از کشورهای متجاوز خواست در محاسبات اشتباه خود و سیاستهای خصمانه علیه یمن بازنگری کنند.

رهبر انصارالله گفت ملت یمن بسیار به امنیت ملی عربی و امنیت امت اسلام و تفاهم و صلح پایبند و علاقه مند هستند.

وی خواستار ثبات امنیت در کشورهای عربی و اسلامی بر اساس امت واحده شد.

رهبر انصارالله گفت از مصایب بزرگ امت اسلام این است که گروهی از کشورهای عربی، امکانات خود را در خدمت توطئه های آمریکایی اسرائیلی قرار داده اند، این در حالی است که دشمنی اسرائیل با اعراب معروف و آشکار است.

وی بر تمایل یمن به تفاهم و صلح با تمام کشورهای عربی و اسلامی تاکید کرد و گفت یمن هیچ رویکرد خصمانه در خصوص هیچ کشور عربی ندارد.

 الحوثی تصریح کرد تکفیری ها در برابر تجاوز رژیم اسرائیل به نوار غزه رسوا شدند، چرا که هیچ موضع جدی حتی در سطح صدور فتاوا از خود نشان ندادند.

وی افزود این در حالی است که یمن در حال حاضر در رویارویی مستقیم با محور شرارت سه جانبه آمریکا، اسرائیل و انگلیس قرار دارد.
 
رهبر انصارالله از عربستان وامارات خواست از مرحله کاهش تنش به مرحله تحقق صلح فراگیر منتقل شوند .

وی به کشورهای عربی توصیه کرد خود را از تبعیت کورکورانه از آمریکا آزاد کنند.
 
الحوثی از تمام کسانی که در کنار یمن در طول جنگ ظالمانه 9 ساله علیه آن ایستادند و از آن حمایت کردند به ویژه ایران، حزب الله، عراق و تمام آزادگان جهان تقدیر و تشکر کرد.

الحوثی درباره فلسطین هم تاکید کرد که عملیات نظامی یمن برای یاری ملت فلسطین همچنان ادامه خواهد یافت.

وی تصریح کرد یمن طرحها و برنامه های بسیار مهم در آینده برای وارد کردن ضربات بسیار تاثیرگذار به اشغالگران اسرائیلی یا آمریکایی دارد.
 

دیگر خبرها

  • جزئیات ضربه حزب الله در شمال سرزمین‌های اشغالی / هدف قرار دادن پایگاه فرماندهی رژیم صهیونیستی برای نخستین بار + نقشه میدانی
  • جزئیات عملیات موفق پهپادی جبهه مقاومت عراق در جنوب سرزمین‌های اشغالی +نقشه میدانی
  • صندوق بین المللی پول۸۸۰ میلیون دلار به اوکراین داد
  • جزئیات حملات آمریکایی‌ها به مناطق مسکونی در غرب استان دیرالزور + نقشه میدانی و عکس
  • ۶ عملیات نیروهای یمنی ضد آمریکا، انگلیس و اسرائیل طی۷۲ ساعت گذشته
  • عملیات گسترده یمنی‌ها علیه کشتی‌ها و ناوهای آمریکا و انگلیس
  • حملات موشکی و پهپادی یمنی‌ها علیه کشتی‌ها وناوهای آمریکا و انگلیس
  • درخواست صنعا از ریاض برای امضای نقشه صلح یمن
  • دشمن در رسیدن به اهدافش در یمن شکست خورد/ همچنان به حمایت از فلسطین ادامه می‌دهیم
  • پشت پرده کوچ اجباری دو میلیون فلسطینی به صحرای سینا مصر چیست؟ / حذف کانال سوئز و احداث کانال دریایی بن گورین یکی از اهداف اشغال نوار غزه+ نقشه میدانی و عکس