Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، آنچه می‎‌‎خوانید و می‎‌‎بینید مجموعه اسنادی است که برای نخستین بار روایت ممیزی و سانسور کتاب و فیلم را در عصر پهلوی بر پایه اسناد اداره نگارش وزارت فرهنگ و هنر بیان می‎‌‎کند. برخی از این اسناد که تاکنون منتشر نشده‌اند نشان‌دهنده سلیقه و رفتار مدیران و کارشناسان اداره نگارش هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اداره نگارش در طول تحول ساختارهای دولتی از قاجار به پهلوی تغییرات زیادی کرد و ماموریت‎‌‎های جدیدی برای آن درنظر گرفته شد. اداره انطباعات یکی از سازمان‎‌‎های مستقل فرهنگی ایران در دوره ناصرالدین شاه بود که کار نظارت بر تدوین و انتشار و مجموعه‎‌‎سازی کتاب‎‌‎های درسی و غیردرسی و مطبوعات کشور را برعهده داشت و سپس یکی از ادارات وزارت معارف شد. این اداره در سال‎‌‎های تحول خود با نام‎‌‎هایی چون دارالطباعه، دایره انطباعات، وزارت انطباعات، اداره کل انطباعات و اداره کل نگارش به انجام وظیفه می‎‌‎پرداخت (دایره‌المعارف کتابداری). در طول سال‎‌‎ها در کنار بسیاری از امور جاری، ممیزی و اعطای مجوز برای همه امور چاپی از روزنامه تا کتاب‎‌‎های درسی و غیردرسی از وظایف این اداره بود. از دهه 30شمسی اداره نگارش با توجه به وسعت صنعت نشر و همچنین رجوع نویسندگان نسل جدید، به‎‌‎عنوان یک اداره خاص در کانون توجهات بود به‎‌‎صورتی که به‎‌‎دلیل تغییرات سیاسی، انتشار کتاب و ساخت فیلم - بررسی سناریو و فیلمنامه - باجدیت بیشتر و با همکاری نهادهایی همچون شهربانی، بعدها ساواک و بعدتر حزب رستاخیز در کمیسیون مشترکی مورد بررسی قرار می‎‌‎گرفت. در میان این اسناد که منتشر شده ردپایی از برپایی جلساتی با شرکت نمایندگان شهربانی و نخست‎‌‎وزیری- ساواک، از نظر اداری تابع نخست‎‌‎وزیری بود- و وزارت فرهنگ و هنر مشاهده می‎‌‎شود که در مورد ممیزی یا جمع‎‌‎آوری کتاب‎‌‎ها و آثار فرهنگی نظر داده‎‌‎اند. اداره نگارش با حساسیتی زیاد، کتاب‎‌‎هایی با زمینه چپگرایانه و ترجمه نویسندگان از بلوک شرق - شوروی و اقمارش - را دنبال می‌کرد.

دو نسخه از کتاب را به وزارت دهند/ توقیف کتاب آیت‎‌‎الله سیدعلی خامنه‎‌‎ای

«آینده در قلمرو اسلام» ترجمه کتاب «المستقبل لهذا الدین» اثر سیدقطب است که آیت‎‌‎الله سیدعلی خامنه‎‌‎ای در دهه40 و همراه با نهضت ترجمه فرهنگی و تبادل فرهنگی با مصر که خود جزو هدایت‎‌‎کنندگان آن بودند، اقدام به ترجمه آن کردند. این کتاب از همان اول که ترجمه و انتشار یافت با مخالفت و توقیف وزارت فرهنگ و هنر و ساواک روبه‎‌‎رو شد.

در سندی که توسط وزارت فرهنگ و هنر به شهربانی کل کشور نوشته شده، آمده است؛ «به‌موجب نامه سازمان اطلاعات و امنیت کشور، کتاب آینده در قلمرو اسلام نوشته سیدعلی خامنه‎‌‎ای که در چاپخانه خراسان (مشهد) به چاپ رسیده و حاوی مطالب خلاف مصلحت است چون چاپ و انتشار کتاب مذکور برخلاف مقررات و بدون تحصیل مجوز قانونی صورت گرفته خواهشمند است مقرر فرمایید به نحو مقتضی فعلاً از توزیع آن جلوگیری نموده نتیجه را ضمن ارسال دو نسخه از کتاب به این وزارت اطلاع دهند تا پس از بررسی مندرجات آن نظر نهایی اعلام گردد».

 

اداره اطلاعات شهربانی نیز در نامه‎‌‎ای به ساواک شرح موضوع توقیف را به‎‌‎صورت محرمانه بیان کرده است؛ «وزارت فرهنگ و هنر طی نامه مورخ 25/ 4/45 مستند به نامه 11/ 4/ 45 آن سازمان اعلام داشته چون کتاب آینده در قلمرو اسلام نوشته آقای سیدعلی خامنه‎‌‎ای که بدون مجوز در چاپخانه خراسان (مشهد) به چاپ رسیده، حاوی مطالب خلاف مصلحت است باید از انتشار آن جلوگیری به عمل‌ آید. علی‎‌‎هذا دستورات لازم به ادارات مربوط و شهربانی‌های شهرستان‎‌‎ها داده شد. گزارش واصله از شهربانی مشهد حاکی است 700جلد کتاب مذکور که در آن چاپخانه موجود بوده و آقایان احمد مجری‌سازان طوسی و سیدحسن طوبی‌پور که قصد خارج نمودن آنها را از چاپخانه خراسان داشتند مأمورین آن شهربانی با مأموران ساواک مشهد تشریک مساعی به عمل آورده در نتیجه نامبردگان دستگیر و با نسخ کتاب مزبور به ساواک مشهد اعزام و تحویل گردیده است».

 

در ایران توزیع نشود/ جلوگیری از توزیع کتاب امام‌خمینی (‌ره)

 

از اول تا بیستم بهمن1348 جمعاً در 13 جلسه درس ولایت فقیه از سوی امام‌خمینی(ره) در مسجد شیخ انصاری نجف ارائه و خیلی زود محتوای این درس به‎‌‎صورت جزوه و کتاب وارد ایران شد. براساس اسناد موجود ساواک، شهربانی و وزارت فرهنگ و هنر به‎‌‎صورت خاص به‎‌‎دنبال آن بودند که این کتاب در ایران توزیع نشود و از همان ابتدا این درس فقهی نه‎‌‎تنها مجوز چاپ نگرفت که توزیع و چاپ آن جرم سیاسی محسوب شد و افرادی که به چاپ و توزیع این کتاب در ایران اقدام می‎‌‎کردند، مورد پیگرد قرار می‎‌‎گرفتند. در همین سند، با انتشار کتاب زندگی و اندیشه‎‌‎های فتحعلی آخوندزاده نوشته فریدون آدمیت به‎‌‎رغم داشتن مجوز کتابخانه ملی به‎‌‎دلیل ماهیت ضدمذهبی و بیم مخالفت گروه‎‌‎های مذهبی با آن، مخالفت شده است.

 

منبع:‌ روزنامه همشهری

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کتاب فرهنگ رژیم پهلوی سانسور امام خمینی رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای توقیف کتاب وزارت فرهنگ و هنر سیدعلی خامنه اداره نگارش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۰۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار کتاب «قرارداد‌های ناقل معدوم در فقه امامیه، حقوق ایران و فرانسه» در چهارمحال وبختیاری

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز چهارمحال وبختیاری، رئیس جهاد دانشگاهی استان گفت: این کتاب به قلم دکتر محمد ریاحی قاضی دادگستری و مدرس دانشگاه و دکتر محمد جعفری فشارکی عضو هیئت علمی دانشگاه تألیف و به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری منتشر شد.
سیروس رضائی افزود: کتاب «قرارداد‌های ناقل معدوم در فقه امامیه، حقوق ایران و فرانسه» در ۳۳۰ صفحه در قطع وزیری تألیف شده است.
در معرفی کتاب آمده است: قرارداد‌هایی با کاوش در نظام حقوقی، دیده می‌شود که موضوع در آنها پس از انعقاد عقد، در عالم خارج موجود می‌شود یا طرفین یا یکی از آنها، آن را به وجود می‌آورد. به عبارت دیگر، طرفین در زمان انعقاد قرارداد نسبت به موضوعی توافق می‌کنند که هنوز به وجود نیامده و قرار است که در آینده موجود شود؛ یکی از مسائلی که ذهن را به خود مشغول می‌کند، نحوه و چگونگی امکان انتقال معدوم است.
علاقمندان برای تهیه کتاب به سامانه اینترنتی ۱۶book.irمراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • انتشار کتاب قرارداد‌های ناقل معدوم در فقه امامیه، حقوق ایران و فرانسه
  • غرش پهپادها در اسرائیل نتیجه درایت امامین انقلاب بود
  • انتشار کتاب «قرارداد‌های ناقل معدوم در فقه امامیه، حقوق ایران و فرانسه» در چهارمحال وبختیاری
  • حوزه درس امام(ره)
  • مشاور رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی منصوب شد
  • انتشار کتاب امام هشتم (ع) و بازی بزرگ عباسیان
  • پرداختن به نقش زنان در جبهه مصداق جهاد تبیین است
  • نشانی مراکز مهم اداری در استانبول
  • رونمایی از چهار قرآن نفیس خطی در دانشگاه بین المللی
  • جزییات انتشار ۱۵ عنوان کتاب درباره شهدای کشتی‌گیر