Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار با بیان اینکه کارگران خواهان برگزاری جلسات شورای‌عالی کار و بازنگری در دستمزد سال جاری هستند، گفت: نمایندگان به برای معیشت کارگران قدم بردارند و قانون کار را اصلاح کنند و از دولت مطالبه کنند نه اینکه بگویند اعتصاب غذا می‌کنم.

فرامرز توفیقی نماینده کارگران در شورای‌عالی کار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، در مورد درخواست کارگران برای بازنگری حداقل حقوق امسال ، اظهار کرد: نمایندگان کارگری در چند ماه گذشته چند نامه برای برگزاری جلسات شورای‌عالی کار نوشتند، اما تاکنون جلسه‌ای برگزار نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بر اساس قانون، شورای‌عالی کار هر ماه حداقل باید یک جلسه در مورد وظایفش برگزار کند، اما در سال جاری تاکنون فقط سه جلسه برگزار شد که در خصوص وظایف شورا نبوده است.

 

درخواست کارگران برای برگزاری جلسات شورای عالی کار/ وزیر کار قولش را یادش رفت

نمایندگان کارگران گفت: بارها درخواست برگزاری جلسات را دادیم و بر اساس قانون، دبیرخانه شورای‌عالی کار حداکثر تا یک هفته پس از دریافت درخواست باید نسبت به برگزاری آن اقدام می‌کرد که تا این لحظه هیچ اقدامی نشده و نگاهی به معیشت خانواده‌های کارگری نداشته و ندارد.

توفیقی با بیان اینکه آخرین درخواست کارگران در روزهای نخست آبان‌ماه ارائه شده بود، اضافه کرد: رئیس سازمان بازرسی کل کشور چند ماه پیش پس از جلسه با وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفته بود «آقای شریعتمداری اعلام کردند که در نیمه دوم امسال جلسه‌ای برای بازنگری دستمزد کارگران برگزار می‌کنیم» که تاکنون خبری در این مورد نشده و چیزی رخ نداده است.

وی ادامه داد: متأسفانه جلسات شورای‌عالی کار را به دلایل واهی برگزار نمی‌کنند و دبیر شورای‌عالی کار و معاون روابط کار وزارت کار می‌گوید صلاح نمی‌دانند که جلسه برگزار شود و بهانه بیماری کرونای وزیر کار هم بی‌ربط است زیرا الزامی برای حضور در تمام جلسات وجود ندارد و وزرا نماینده قانونی خود را می‌فرستند.

 

رقم سبد حداقلی معیشت کارگران به 8 میلیون و 150 هزار تومان رسید

رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار در خصوص آخرین رقم سبد معیشت کارگران گفت: رقم سبد معیشتی حداقلی کارگران در بهمن 98 برای سال 99 حدود 4 میلیون و 940 هزار تومان اعلام شد اما این عدد امروز بدون درنظرگرفتن افزایش 40 درصدی قیمت لبنیات در چند روز گذشته باتوجه‌به گرانی‌ها برای یک خانوار با بُعد 3.3 نفری 8 میلیون و 150 هزار تومان است.

توفیقی با اشاره به اینکه هر لحظه قیمت‌ها بالا می‌رود، گفت: مگر کسی به معیشت کارگران فکر هم می‌کند؛ امروز دستمزد کارگر در خوش‌بینانه‌ترین حالت حدود 3 میلیون و 200 هزار تومان است و تا 8 میلیون تومان، 5 میلیون تفاوت وجود دارد کسی نمی‌گوید کارگران این تفاوت را از کجا می‌آوردند.

وی تأکید کرد: از اردیبهشت‌ماه تا امروز قیمت مرغ، گوشت، لبنیات، مسکن، ایاب ذهاب و... چندبرابر شده و بالا می‌رود و کسی هم از کارفرما نمی‌پرسد حاشیه سودش چقدر است و آن را بررسی نمی‌کند و تا جایی که می‌توانند قیمت‌ها را اضافه می‌کنند.

 

بالا رفتن قیمت‌ها منطقی است اما افزایش حقوق کارگر نه/ تاثیر تعطیلی دو هفته بر معیشت 30 میلیون نفر

این نماینده کارگران تصریح کرد: و دستگاه‌های نظارتی هم مثلاً می‌گویند قیمت گوشت 130 هزارتومانی و برنج هندی 30 هزارتومانی و... منطقی است و همه می‌گویند معیشت کارگران خیلی سخت است، اما اگر حقوق کارگر بخواهد بالا برود، غیرمنطقی است.  

توفیقی در مورد تعطیلی دوهفته اخیر 150 شهر و تأثیر آن بر وضعیت معیشت کارگران، گفت: حدود 14 میلیون و 800 هزار کارگر بیمه شده داریم که بیش از 50 درصد این‌ها در مشاغل کوچک، پاساژها و... هستند حدود 7.5 میلیون خانوار (30 میلیون نفر) هستند که معیشت آنها دچار مشکل می‌شود.

 

آیا با 100 هزار تومان می‌توان ماسک و ضدعفونی‌کننده خرید؟

وی افزود: حالا دولت می‌خواهد نفری 100 هزار تومان به یک‌سوم ایرانی‌ها بدهد و بررسی کند این رقم اصل پول ماسک و ضدعفونی‌کننده آنها می‌شود؟ و خجالت نمی‌کشند که آن را اعلام می‌کنند.

رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار با اشاره به اینکه معیشت کارگران خیلی بد است و کسی هم رسیدگی نمی‌کند، بیان کرد: درخواست کارگران بازنگری حداقل دستمزد سال جاری است. امروز باید فکری به حال معیشت کارگران شود و فردا خیلی دیر است.

 

درخواست کارگران از مجلس انقلابی/ شهید مدرس اعتصاب غذا کرد یا مطالبه گر

توفیقی ادامه داد: نمایندگان مجلس انقلابی از خواب بیدار شوند و قدمی برای معیشت کارگران بردارند و قانون کار را اصلاح کنند. نمایندگان باید از دولت پرسش کنند نه اینکه بگویند اعتصاب غذا می‌کنم.

وی گفت: وظیفه نمایندگان مردم در مجلس مطالبه‌گری از دولت است نه اعتصاب غذا. شهدی مدرس الگو و اسوه است اما کجا ایشان آن هم در دوره رضاخان اعتصاب غذا کرد؟ و نشنیدیم بگویند مدرس اعتصاب غذا کرد ولی در آن زمان مطالبه‌گری کرد و اگر الگو شهید مدرس است باید مانند او رفتار و مطالبه‌گری کنیم.

انتهای پیام

منبع: دانا

کلیدواژه: جلسات شورای عالی کار درخواست کارگران برگزاری جلسات معیشت کارگران هزار تومان اعتصاب غذا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۱۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه ویژه رهبر انقلاب به فرهنگ کار

به گزارش همشهری آنلاین، مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با همشهری درباره اهمیت فرهنگ کار در سخنان رهبر معظم انقلاب اظهار داشت:همان طور که در فرهنگ دینی اسلام ، حرمت خاصی برای کار و کارگر قائل شده‌اند، قطعا در نگاه کشورمان و مخصوصا رهبر معظم انقلاب نیز این موضوع به صورت ویژه پیگیری می‌شود. حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با کارگران عزیز کشور، اهمیت کار و ارزش آن را به طور دقیق یادآور شدند. متاسفانه در برخی از بخش های کشور شاهد کمرنگ شدن فرهنگ کار هستیم. از سوی دیگر یکی از دلایلی که علاقه ی جوانان کشور به موضوع کار و کارگری را کاهش داده است، جا افتادن نگاه اشتباه و سطح پایین به کارگران کشور است. با ادامه داشتن چنین نگاهی، جوانان حق دارند وارد حوزه کار و کارگری نشوند و منتظر بمانند تا مسئولیت و جایگاهی در ادارات دولتی و خصوصی به دست آورند. لازمه نگاه جدید به فرهنگ کارگری در چند محور قابل تصور است؛اول، نگاه ویژه به معیشت کارگران و فراهم آوردن امنیت شغلی لازم برای کارگران است.یعنی همان موضوعی که رهبر معظم انقلاب به درستی هرچه تمام تر به آن اشاره فرمودند. بنابراین لازم است تا قوای سه گانه با همکاری های خود تلاش کنند تا در مقابل تورم سالیانه بایستند و مانع از تحت تاثیر قرار گرفتن معیشت مردم و به خصوص کارگران شوند. باید بپذیریم که در شرایط اقتصادی حال حاضر کشور، کارگران معیشت سختی دارند و این گونه، حل مشکلات کارگران در حد شعار باقی میماند و در عمل اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

وی ادامه داد: بخش دوم، تجدیدنظر در فرهنگ نگاه به کارگر است. چرا که نشان دادن کارگر به عنوان طبقه ضعیف جامعه و کسانی که از نظر ظاهری و طبقه اجتماعی در سطح پایینی قرار دارند، امری اشتباه است و مانع از درک زحمات این قشر بزرگ می‌شود. برای موضوع سوم در حوزه قانون گذاری نیز باید تلاش کرد تا قوانینی مناسب و درخور برای معیشت و کسب و کار کارگران تهیه و اجرا شود. تا دیگر نگاه از بالا به پایین به جامعه کارگری و مولد وجود نداشته باشد. بنابراین هم مجلس شورای اسلامی وظیفه دارد تا برخی از قوانین را در حوزه کارگری اصلاح و به روزرسانی کند و در موضوع اجرا نیز دولت به خوبی همکاری های لازم را انجام دهد. البته حق کارفرمایان نیز نباید فراموشان شود. چهارم، نگاه ویژه به اموال کارگران و بازنشستگان؛ در مدیریت اموال کارگران بازنشسته متاسفانه در برخی از بخش های تابع صندوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی، شاهد مدیریت مسئولینی بی تجربه هستیم. همین موضوع باعث شده است در واگذاری برخی از اموال کارگران بازنشسته به نظرات کارگران و سهام داران توجه نشود.

یوسفی در پایان یادآور شد: مورد پنجم، اصلاح بخش واسطه گری در کشور است. متاسفانه سیستم بانکی در تامین منابع تولید به خوبی فعالیت نمیکند و رهبر انقلاب نیز به این موضوع اشاره کردند. بنابراین لازم است یک بازنگری جدی صورت بگیرد تا بانک ها از بنگاه داری به سوی تامین کننده منابع مالی برای شرکت های تولیدی قدم بردارند.این موارد از جمله موضوعاتی است که باید فارغ از شعار زدگی و در سطح عمل به آن پایبند بود تا نقش کارگر و اتحادیه های آنان را جدی تر ببینیم. در حقیقت اگر حق و حقوق کارگران به درستی و در زمانی که باید به آنان پرداخت شود، در این صورت فرمایشات دقیق رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگران محقق خواهد شد.

کد خبر 847032 برچسب‌ها کارگران رهبر معظم انقلاب مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • احتمال تغییر در رقم دستمزد کارگران جدی شد ؟
  • نگاه ویژه رهبر انقلاب به فرهنگ کار
  • حال کارگران خوب است!
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؛ ۱۱۹ درصد افزایش یافت
  • ارائه لایحه اصلاح قانون کار به مجلس دوازدهم در اولین فرصت
  • خط و نشان کارگران برای دولت /گره کور حق مسکن باز می شود؟
  • پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران: از کارکنان بیشتر شده
  • ارگران مهاجر در کشورهای همسایه ایران چقدر حقوق می‌گیرند؟
  • نقدعلی، نماینده مجلس: نیروی انتظامی قبل از آنکه لایحه حجاب به سرمنزل مقصود برسد پیش‌دستی کرد؛ قدردان شماییم/ نمایندگان نسبت به معیشت این عزیزان اقدام کنند که هر روز شهدایی را تقدیم می‌کنند