Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@06:30:55 GMT

حجم آب سد مهاباد ۳.۵ میلیون متر مکعب کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۶۶۷۲۶

حجم آب سد مهاباد ۳.۵ میلیون متر مکعب کاهش یافت

رضا جهین روز یک‌شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با رهاسازی در حدود چهار میلیون متر مکعب آب برای کشت پاییزه کشاورزان دشت "شهرویران" مهاباد هم‌اکنون حجم ذخیره‌شده آب در پشت دریاچه سد به  ۷۵ میلیون متر مکعب رسیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تراز سد مهاباد به ‌هزار و ۳۴۳.۷۲ متر از سطح دریاهای آزاد رسیده است که این مقدار نیز در مدت مشابه سال قبل هزار و ۳۴۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ متر بود افزود: هم اکنون خروجی آب از دریچه سد نیز هفت دهم متر مکعب در ثانیه است.

رییس اداره امور آب مهاباد گفت: امسال در مجموع ۶۳ میلی‌متر بارندگی در ایستگاه باران‌سنجی سد ثبت شده است که سال گذشته این مقدار ۲۰ میلی‌متر بود و به دلیل نفوذ آب در خاک و جاری نشدن سیل، ورودی سد مانند سال قبل یک دهم متر مکعب در ثانیه است.

وی اضافه کرد: در سال آبی گذشته ۸۱ میلیون متر مکعب آب از دریاچه سد این شهرستان طی چهار مرحله برای مصارف بخش کشاورزی و ۵۷ میلیون متر مکعب نیز برای کمک به احیای دریاچه ارومیه طی ۲ مرحله رهاسازی شد. 

رییس اداره امور آب مهاباد با بیان اینکه در سال آبی گذشته ۳۴۹ میلی‌متر بارندگی در ایستگاه باران‌سنجی سد مهاباد ثبت شد اضافه کرد: این در حالی است که سال آبی قبل از آن ۵۵۱ میلی متر بارندگی در این ایستگاه ثبت شده بود.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

برچسب‌ها مهاباد سد مهاباد شرکت آب منطقه ای

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مهاباد سد مهاباد شرکت آب منطقه ای مهاباد سد مهاباد شرکت آب منطقه ای اخبار کنکور میلیون متر مکعب سد مهاباد میلی متر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۶۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سد جگین هرمزگان سرریز شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه حجم کلی آبگیری سدهای استان هرمزگان به ۷۱.۵ میلیون مترمکعب رسید، گفت: براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، سد جگین، با حجم مخزن ۲۱۴ میلیون متر مکعب به مرحله سرریز رسیده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، جمشید عیدانی گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر که از میزان و شدت قابل ملاحظه‌ای برخوردار بودند، سدهای مهم استان هرمزگان هم‌اکنون در حال آب گیری هستند و آورده این سدها نیز در حال افزایش است.

ادامه داد: در حال حاضر سدهای شمیل و نیان 3.5 میلیون متر مکعب، استقلال میناب 2 میلیون متر مکعب، سرنی یک میلیون مترمکعب و جگین 65 میلیون مترمکعب آبگیری شده و حجم کلی آبگیری سدهای این استان تا کنون به 71.5 میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه میزان بارش تجمعی در این استان از ابتدای سال آبی تا کنون 136.3 میلیمتر بوده است، ادامه داد: بر این اساس شاهد افزایش 42 درصدی بارندگی‌ها طی این بازه زمانی هستیم.

وی افزود:در ایستگاه سران95 میلی‌متر، خرگوشی 93.5 میلی‌متر، گوهران 91.5 میلی‌متر و شیبکوه 90 میلیمتر، بیشترین میزان بارش به ثبت رسیده است.

عیدانی در خصوص اقدامات انجام شده در شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان برای جلوگیری از بروز خسارات احتمالی در شرایط تشدید بارندگی‌ها توضیح داد: پیرو پیش‌بینی‌های بارندگی که توسط سازمان هواشناسی اعلام شد، بر اساس نظام‌نامه سیلاب طی 2 جلسه متوالی طی روزهایی ابتدایی هفته جاری، جلسه مدیریت بحران و کمیته‌های مرتبط با آن برگزار و تصمیمات لازم برای ایجاد آمادگی سدها، تاسیسات و رودخانه‌ها و سایر موضوعات مرتبط اتخاذ شد.

وی گفت: از مهمترین مصوبات این دو جلسه می‌توان به آگاه سازی پیمانکاران طرح های در دست اجرا برای خارج کردن ماشین آلات از بستر رودخانه ها، اطلاع رسانی و آگاه سازی مقامات استانی و شهرستانی، استقرار کامل نیروهای انسانی حاضر در سدها و تاسیسات آبی در محل خدمت، تخلیه رسوب از سدهای هرمزگان، لغو همه مرخصی کارکنان ، اطلاع رسانی‌های عمومی به مردم و ... اشاره کرد.

عیدانی در ادامه تاکید کرد: علاوه بر اقدامات فنی و آمادگی نیروهای انسانی مستقر در سدها و تاسیسات، اطلاع‌رسانی‌های لازم نیز از طریق صدا و سیما، فرمانداری ها و فضای مجازی صورت گرفت تا شرایط پیش رو با کمترین خسارت رفع شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان یاد آور شد: پیرو پیش‌بینی‌های بارندگی که توسط سازمان هواشناسی اعلام شده بود، اقدامات لازم برای مدیریت سیلاب احتمالی انجام و بر همین اساس دریچه تحتانی سد جگین هرمزگان نیز پیرو مصوبات جلسه مدیریت بحران شرکت، باز شد تا با تخلیه بخشی از آب ذخیره شده پشت سد آمادگی لازم برای مدیریت سیلاب فراهم شود.

عیدانی تشریح کرد: براساس آخرین اطلاعات به دست آمده تا امروز، سد جگین هرمزگان، با حجم مخزن 214 میلیون متر مکعب به مرحله سر ریز رسیده است و حجم کل سرریز این سد 125 هزار متر مکعب است.

انتهای پیام/864/.

دیگر خبرها

  • جریمه قطع درختان صرف ساخت ۲۰ بوستان جدید در تهران می شود
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی بیش از ۴۴۶ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه
  • مدیریت بیش از ۲۷۰ میلیون متر مکعب آب در بارندگی اخیر سیستان و بلوچستان
  • ۳۰ میلی‌متر به آب سد‌های فارس اضافه شد
  • ‌اضافه شدن ۳۰ میلی‌متر به میانگین آب سدهای فارس
  • این ۱۱ سد کشور کاملا پر شدند
  • آبگیری یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب از بند‌های خاکی و سنگی ملاتی
  • یک سد دیگر سرریز شد
  • سد جگین هرمزگان سرریز شد