Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از آمادگی کمیته مشترک کمیسیون انرژی، مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت نفت برای بررسی مباحث کلان حوزه نفت در آینده‌ای نزدیک خبر داد. مالک شریعتی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به تشکیل کمیته‌ای متشکل از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، کمیسیون انرژی و وزارت نفت پیرو برخی از موضوعات کلان در حوزه نفت و گاز کشور، گفت: پیرو مباحث مجلس شورای اسلامی با وزیر نفت و ارائه پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس درباره مباحث مربوط به حوزه نفت مقرر شد تا کمیته‌ای دراین رابطه تشکیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: در همین زمینه ما نامه‌ای را تنظیم کرده و پیرو این نامه ۵ تن از اعضای کمیسیون را جهت عضویت در این کمیته به مرکز پژوهش‌های مجلس معرفی کردیم.
این نماینده مجلس اظهار داشت: همچنین وزارت نفت هم پیرو یک نامه رسمی نمایندگان خود را برای حضور در این کمیته به مرکز پژوهش‌های مجلس معرفی کرده است.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در حال حاضر ۳ ضلع کمیته مشترک مجلس، مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت نفت پیرو بررسی مباحث کلان حوزه نفت مشخص شده‌اند.
شریعتی تصریح کرد: قرار است این کارگروه مشترک در کوتاه‌ترین زمان ممکن تشکیل جلسه دهد و احتمال دارد نخستین جلسه این کارگروه دو هفته آینده برگزار شود.
وی افزود: مواردی که در این کمیته مورد بررسی قرار خواهد گرفت مربوط به اولویت‌های کمیسیون انرژی و همچنین مباحث مربوط  به مفاسد اقتصادی درباره حوزه نفت و گاز خواهد بود.
شریعتی بیان داشت: جمع بندی‌های صورت گرفته در این کمیته در قالب گزارشی به صحن مجلس ارسال خواهد شد.   جلسه نفتی مجلس
بیژن نامدار زنگنه در جلسه علنی ۲۵ شهریور مجلس شورای اسلامی گفت: در طول ۷ سال گذشته حدود ۴۲۰ میلیون مترمکعب معادل ۲.۶ میلیون بشکه نفت روزانه به ظرفیت تولید پارس جنوبی افزوده شده است لذا اگر می‌خواستیم این میزان از سوخت را تامین کنیم، باید ۱۰ پالایشگاه با ظرفیت ۲۶۰ هزار بشکه‌ای احداث می‌کردیم که موجب آلودگی در کشور می‌شد.

وزیر نفت در ادامه تصریح کرد: توسعه گازرسانی یکی دیگر از اقدامات وزارت نفت است، این کار با ابتکار مشترک دولت و مجلس انجام شده است. مجلس با تصویب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید گام بزرگی را در این مسیر برداشت. بر همین اساس ۸۳ درصد جمعیت روستایی، ۹۹ درصد جمعیت شهری و در مجموع ۹۴ درصد جمعیت کشور از گاز طبیعی استفاده می‌کنند. وزارت نفت مصمم است پوشش گازرسانی به ۹۵ درصد با اولویت مناطق سرد و جنگلی برساند.

زنگنه بیان داشت: ما درگیر جنگ نابرابر تجاوزگرانه علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم و در این جنگ ما در خط مقدم هستیم و شدیدا درگیر آن هستیم بنابراین خواهش ما این است که متناسب با این شرایط رفتار شود. در حوزه صادرات نفت نیز از هر پیشنهادی استقبال می‌کنیم و از تهاتر نفت با کالا استقبال می‌کنیم.

فریدون عباسی، رییس «کمیسیون انرژی» مجلس در جریان این جلسه در صحن مجلس گفت: ابهامات زیادی درباره برخی از قرارداد‌ها نفتی اعم از کرسنت و توتال وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم جناب‌عالی با برخی از وزرای قبیل چه منتقد و چه همراه شما، جلساتی برگزار کنید تا این ابهامات به طور کلی رفع شود.

وی تاکید کرد: توصیه می‌کنیم از اندیشکده‌ها برای ترسیم آینده انرژی کشور استفاده کنید. نیاز است در حوزه انرژی انسجام مدیریتی وجود داشته باشد.

همچنین مالک شریعتی در این جلسه گفت: شاهد توسعه نامتوازن در توسعه میادین نفتی هستیم. در میدان اذر و چنگول متاسفانه چاه‌ها وضعیت مناسبی ندارد. در پارس جنوبی - فاز یازده - از زمانی که شروع کردیم پیمان کاران ایرانی کنار گذاشته شده اند. ما بیش از ۷ سال عدم و النفت از این فاز داریم و نهایتا مجبور شدیم به همان تصمیم اولیه و سپردن کار به ایرانی‌ها برگردیم. این جای سؤال دارد که چرا از ابتدا کار را به ایرانی‌ها نسپردیم.

وی تاکید کرد: همچنین ما در بحث صادرات گاز با عدم ذخیره سازی گاز مواجه هستیم. در قرارداد ترکمنستان متاسفانه بدون ملاحظه شرایط کشور، یک طرفه حرکت کردیم و با احتمال اینکه می‌توانیم در این پرونده پیروز شویم، محکوم شدیم.

همچنین علیرضا زاکانی در این جلسه گفت: موضوعی را که می‌خواهم مطرح کنم ناظر بر امر کلی است و ما باور داریم ایران تحریم پذیر نیست. ما خسارات جدی در حوزه انرژی دیدیدم که نیاز به دقت دارد و این خسارات بیش از صد‌ها میلیارد دلار است و بخش از آن خسارات جدی مسستقیم بوده است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس اظهارداشت است: قرارداد‌هایی همچون کرسنت، توتال، ترکمنستان و بوتاش شرایطی را به کشور تحمیل کرد و عدم و النفع آن ده‌ها میلیادر دلار است.

زاکانی تاکید کرد: همچنین در توسعه میادین کاهلی صورت گرفته است و درباره پارس جنوبی طی هفت سال عدم النفع داشتیم.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر نفت سلسله کار‌هایی را نیز نباید انجام دهد و به اعتقاد مرکز پژوهش‌های مجلس تجدیدنظری باید در ارتباط با اولویت‌ها صورت گیرد از جمله ایجاد انحصار در فروش که به مشکل جدی تبدیل شده یا فساد در فروش نفت خام، متأسفانه با قاچاق سازمان یافته شده با ۱۹۰۰ پرونده مواجهیم.

وی تاکید کرد: همچنین بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به دلیل لغو سهمیه‌بندی بنزین خسارت دیدیم، در حالی که می‌توانستیم از سهمیه‌بندی بنزین در جهت سازندگی کشور استفاده کنیم، اما از آن بهره نبردیم.

زاکانی با ارائه پیشنهادی به مجلس تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنیم یک کارگروهی متشکل از نمایندگان کمیسیون انرژی و وزیر نفت و مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل شود و ظرف ده روز ابعاد ماجرا بررسی و پیشنهادات مورد تفهیم به صحن مجلس ارائه شود.   بیشتر بخوانید: زنگنه: تلاش زیادی برای دور زدن تحریم‌های نفتی کردیم/ عباسی: ابهامات برخی از قراردادهای نفتی رفع شود/زاکانی:خسارات نفتی و گازی بیش از ده‌ها میلیارد دلار است انتهای پیام/ برچسب ها: مجلس شورای اسلامی مجلس یازدهم

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی مجلس یازدهم مرکز پژوهش های مجلس مجلس شورای اسلامی کمیسیون انرژی مرکز پژوهش ها وزارت نفت وزیر نفت حوزه نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۷۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییرات دولت در بخش اول لایحه بودجه اصلاح شد/گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می شود

به گزارش «نماینده»، حمیدرضا حاجی بابایی در تشریح جلسه امروز صبح کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ برای بررسی بخش دوم این لایحه گفت: کمیسیون طی دو جلسه چند ساعته جداول بودجه را بررسی کرد و در این زمینه توضیحاتی از سوی نماینده دولت در رابطه با جداول ارائه شد.

نماینده مردم «همدان و فامنین» در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبات مجلس در زمینه بخش اول لایحه بودجه گفت: تقریباً ۵ مورد از مصوبات بخش اول لایحه‌ بودجه از سوی دولت تغییر کرده بود که این موارد مغایر با قانون قبلی بود و در جلسه فوق، مورد اصلاح قرار گرفت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون یک بررسی دقیق و عمیق در رابطه با جداول بخش دوم لایحه بودجه انجام داد بیان کرد: در راستای نیازهای بودجه ای دستگاه‌های دولتی،۱۲ کمیته در این کمیسیون تشکیل شد تا این کمیته‌ها نیازهای بودجه دستگاه‌های دولتی را مورد بررسی قرار دهند. این کمیته با محوریت هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق، نماینده سازمان برنامه و بودجه و همچنین اعضای کمیسیون تخصصی به بررسی جداول ، اشکالات و اصلاحات موجود در آن می پردازد.

وی تاکید کرد: پس از آماده سازی گزارش کمیته‌های مربوطه، این گزارش‌ها به کمیسیون تلفیق ارائه خواهد شد و این کمیسیون هم در ادامه راه گزارش کار را آماده خواهد کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ما امیدواریم بتوانیم تا پایان هفته آینده گزارش کمیسیون تلفیق درباره بخش دوم بودجه را به صحن علنی مجلس ارائه دهیم تا هرچه سریعتر بخش دوم لایحه بودجه به تصویب صحن رسیده و دولت بتواند بر اساس جداول فعالیت‌های خود را دنبال کند. همچنین هماهنگی‌های خوبی هم بین دولت و مجلس وجود دارد و الحمدالله پیگیری‌ها و نحوه کار کمیسیون هم تاکنون با موفقیت به جلو پیش رفته است

دیگر خبرها

  • اجرای بهینه‌سازی مصرف انرژی در برنامه هفتم درآمد صد میلیارد دلاری برای کشور دارد
  • تعیین مجازات برای خرید و فروش سلاح در فضای مجازی
  • تغییرات دولت در بخش اول لایحه بودجه اصلاح شد/گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می شود
  • گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می‌شود
  • گلایه سخنگوی دولت از بررسی نشدن لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • گلایه سخنگوی دولت از عدم بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • گلایه بهادری‌جهرمی از عدم بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • رییس مرکز پژوهش های مجلس: واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک ها، خلاف قانون و منویات رهبری است
  • نفوذ هکرها به نهادهای مهم اسرائیل | هک مرکز پژوهش‌های هسته‌ای نیروگاه دیمونا
  • رئیس مرکز پژوهش های مجلس: واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک ها خلاف قانون است