Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ترویج مفهوم استارت‌آپ، چندان قدیمی نیست و شاید تنها یک یا دو دهه از استفاده از این لفظ در ایران و دیگر نقاط جهان می‌گذرد، اما به‌دلیل جذابیت یا شاید رقابت‌، شاهد استفاده‌ی پرتکرار از این عنوان برای مشاغل مختلف هستیم.

استارت‌آپ اصطلاحا به پروژه‌هایی گفته می‌شود که در جریان آن، یک ایده‌ی خام، با تلاش و کوشش یک گروه به تولید یک محصول می‌انجامد و زمینه، برای فروش آن محصول فراهم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با رشد روزافزون شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها در کشورمان، کلمه‌ی شتاب‌دهنده نیز زیاد به گوش می‌خورد. شتاب‌دهنده، مرکزی است که امکان رشد سریع و صحیح شرکت‌های استارت‌آپی را فراهم می‌کند. شتاب‌دهنده‌ی استارت‌آپ (Startup accelerator) شرکتی است که از ابتدای کار، استارت‌آپ‌ها را زیرپوشش خود در می‌آورد.

شتاب‌دهنده‌ها به گردانندگان پروژه، آموزش‌های لازم را برای کسب موفقیت بهتر خواهند داد و با سرمایه‌گذاری اولیه روی یک شرکت نوپا از آن‌ها حمایت کرده و درصدی از مالکیت آن را در اختیار می‌گیرند.

صاحبنظران اعتقاد دارند که دانشگاه‌ها، جزو بهترین مکان برای تشکیل شتاب‌دهنده‌ها محسوب می‌شوند، زیرا ایده‌ها و خلاقیت‌ها و البته آموزش‌های صحیح و دقیق در دانشگاه امکان پذیر است.

اوایل آبان‌ماه، خبر تفاهم‌نامه‌ی هاب شیراز (به‌عنوان شتاب‌دهنده‌ی مشترک همراه اول و دانشگاه شیراز) و شرکت کسب‌وکارهای نوپای حرکت اول منتشر شد. این قرارداد با هدف سرمایه‌گذاری بر روی تعدادی از استارت‌آپ‌هایی که قادر باشند در تحقق رویای دیجیتال همراه اول مشارکت داشته باشند، منعقد شد.

پس از آن فراخوانی منتشر شد تا تیم‌های متقاضی، به آدرس وب‌سایت هاب شیراز مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند؛ طبق این فراخوان، شتاب‌دهنده‌ی هاب شیراز با هدف حمایت از کسب‌وکارهای نوپا با ایده‌های نوآورانه در حوزه‌های «سلامت دیجیتال»، «تجارت الکترونیکی»، «آموزش الکترونیکی و تولید محتوا»، «بازی و رسانه‌ی دیجیتال» و « شهر هوشمند» آماده‌ی ارائه خدمات به اکوسیستم کارآفرینی کشور است.

علی‌اکبر صفوی استاد و نماینده دانشگاه شیراز در هاب شیراز، پیرامون این حرکت با اشاره به وجود چهار هاب در دانشگاه‌های صنعتی شریف، شهید بهشتی، اصفهان و شیراز، گفت: باتوجه به اینکه تقریبا در نیمه جنوبی کشور، جای خالی مراکز شتاب‌دهنده به‌وضوح احساس می‌شد؛ به همین دلیل دامنه‌ خدمات و گستره‌ی حمایت هاب شیراز، مختص شهر شیراز نیست و برای تمام استان‌های همجوار فارس است؛ همین‌طور از بُعد حمایتی نیز، عددهای حمایتی هاب شیراز چیزی حدود ده‌برابر عددهای حمایتی اولیه‌ی دیگر شتابدهنده‌های معمول در کشور است.

در زمینه‌ی ارتباطات بین‌المللی هم که ما به‌زودی اعلام خواهیم کرد، ارتباطات ما قابل مقایسه با دیگر مراکز مشابه نخواهد بود؛ همچنین ما حتی از قبل از شیوع بیماری کرونا در کشور، روی این موضوع درحال تلاش هستیم که با توجه به اینکه دنیا به سمت مجازی‌شدن می‌رود؛ بتوانیم هرنوع فعالیت و خدمت را به‌صورت مجازی ارائه دهیم و در این راستا و باتوجه به وسعت پوشش، ما داریم شتاب‌دهنده‌ی مجازی را هم فراهم می‌کنیم که افرادی که در فواصل فیزیکی دوری از ما هستند، یا در این شرایط فعلی بیماری کرونا، بتوانند همچنان از انواع خدمات ما بهره‌مند شوند و این هم باز یک حرکت نوآورانه است که ما به‌طور ویژه برای آن درحال برنامه‌ریزی هستیم.

صفوی در خصوص هدف از این برنامه و اهداف آن گفت: ما یک هدف کلان داریم و یک هدف محدودتر؛ هدف کلان ما استفاده از ظرفیت خلاقیت در جوانان و دانشگاه‌ها در استان‌های فارس و استان‌های همجوار است به این امید که موجی را راه‌ بیندازیم که امید است موجب خلاقیت بیش‌تر، در دسترس قرار گرفتن بیشتر و همکاری بیشتر و بهتر برای توسعه‌ی اقتصاد دیجیتال در کشور و جهان ‌شود.

اما هدف محدودتر و محلی‌تر ما این هست که به‌طور خاص به دانشگاه شیراز و جاهایی که ما با آن‌ها در ارتباط هستیم کمک کنیم تا حرکتشان و اقداماتشان در راستای اهداف قبلی گفته‌شده سرعت و جهت بهتری بگیرد. به همین خاطر ما حمایت‌های زیر را همراه با برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته‌ایم.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات استارت‌آپ‌ها یا کسب‌وکارهای نوپا، یافتن بازار لازم برای محصولات است. در نظر داشته باشید که همراه اول، خود، بزرگ‌ترین بازار کشور در این حوزه‌هاست؛ از همین‌رو، شانس موفقیت برای کسب‌وکارهایی که با ما همکاری می‌کنند برای ورود به بازار همراه اول و خدمات مرتبط با آن‌ها زیاد خواهد بود.

همه‌ جوانان و علاقه‌مندان به ایجاد کسب‌وکارهای نو بدانند که در حال حاضر ثروتمندترین شرکت‌های دنیا، شرکت‌هایی هستند که از همین طریق رشد کرده‌اند و از بدو کار صاحب کارخانه یا زمین نبوده‌اند؛ پس مسیر و آینده‌ی این کارها روشن است؛ اما به این معنی نیست که همه در ایجاد کسب‌وکارهای نو موفق خواهند بود؛ وظیفه‌ی ما کمک به آموزش و حرکت در این مسیر برای رسیدن به احتمال موفقیت بالاتر است.

حرکت در این مسیر، اول از همه نیازمند کار تیمی است که افراد تیم به‌طور تخصصی مکمل یکدیگر باشند؛ دومین نکته اراده و جرأت و بررسی و شناخت بازار هست. در گام‌های بعد نیاز به مشاوره و حمایت مالی خواهند داشت، که ما در صورتی‌که بخش اول را به‌خوبی مهیا کرده باشند، در بخش‌های بعدی بسیار تأثیرگذار و تعیین‌کننده خواهیم بود.

براین اساس، به همه توصیه می‌کنم با نگاه عمیق‌تر به مسائل جامعه و نیازها به دنبال ایده‌های خلاقانه بروند و تیم‌های خوبی شکل دهند و بعد به سراغ ما بیایند تا ما از آن‌ها حمایت کنیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه شیراز کسب و کارهای نو شتابدهنده ها استارت آپ ها شتاب دهنده ی کسب وکارهای هاب شیراز همراه اول دهنده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۸۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

ایسنا/فارس در سفر رسمی رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به تاجیکستان، دفتر همکاری‌های علمی دانشگاهی وزارت تندرستی تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز افتتاح شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز، ۶ اردیبهشت و در دومین روز سفر به جمهوری تاجیکستان، با وزیر تندرستی این کشور پیرامون توسعه همکاری‌های مشترک با راه‌اندازی دفتر همکاری‌های علمی دانشگاهی، دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این نشست که در وزارت تندرستی تاجیکستان و با همراهی سفیر ایران در جمهوری تاجیکستان برگزار شد، پیرامون راه‌های توسعه همکاری‌های دو جانبه همفکری شد.

در ادامه این ملاقات،  دفتر اختصاصی همکاری‌های علمی دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان، در ساختمان وزارت تندرستی افتتاح شد.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص اظهار کرد: افتتاح این دفتر که نشان دهنده اعتماد طرف تاجیک به توانمندی‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز است، روابط دو جانبه را با شتاب بیشتری توسعه می‌دهد.

سید حسن سراج افزود: با توجه به روابط گسترده علمی و آموزشی دانشگاه با جمهوری تاجیکستان، پیشنهاد تاسیس این دفتر همکاری از طرف دانشگاه علوم پزشکی شیراز به طرف تاجیک ارائه شد که مورد استقبال قرار گرفت.

وی، راه‌اندازی این دفتر را فرصتی برای برنامه‌ریزی، هماهنگی و پیگیری موضوعات مورد علاقه دو طرف دانست.

در پایان برنامه‌های روز دوم سفر، وزیر تندرستی جمهوری تاجیکستان، نشان ملی تاجیکستان را به مهرداد شریفی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعطا کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • تشکیل قرارگاه ارتقای کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور در بسیج اساتید
  • مشارکت مردم توسعه سیستان و بلوچستان را شتاب می‌بخشد
  • افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز
  • چالش‌های یک شتاب‌دهنده در حوزه تولید محتوا/ درآمدزایی از انیمیشن به شرط ورود به بازار بین‌المللی
  • برنامه دشمن برای خواص، جلوگیری از نقش شتاب‌دهندگی آنان در جامعه است
  • مهم‌ترین برنامه دشمن برای خواص، جلوگیری از نقش شتاب‌دهندگی آنان در جامعه است
  • بیش از ۶۲ درصد داوطلبین کنکور مرحله اول در خراسان رضوی را زنان تشکیل می‌دهند
  • خزعلی: دوره موشک تمام نشده وقتی زبان وتو می‌شود
  • تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی در حوزه محیط‌زیست آذر بایجان غربی