Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-03-28@14:54:24 GMT

کشور اتیوپی در آستانه جنگ داخلی

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۶۸۶۷۶

به گزارش جام نیوز به نقل از العام، به نظر می رسد که اتیوپی در آستانه یک جنگ داخلی قرار گرفته است.

درگیری ها میان دولت آبی احمد نخست وزیر کشور و جنبش تحریر تیگرای به کشته و زخمی شدن هزاران نفر و فرار هزاران تن دیگر به کشورهای همسایه منجر شد.

ارتش اتیوپی اعلام کرد که نیروهایش شهرک ایداجا هامسو در صد کیلومتری میکیلی مرکز اقلیم تیگرای را تحت کنترل گرفتند و این نیروها به سرعت به سمت میکیلی پیشروی می کنند و به منظور محاصره این شهر و کنترل آن از تانکها استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارتش اتیوپی به غیرنظامیان هشدار داد که ممکن است از توپ برای بمباران شهر استفاده کند که این امر نقطه عطفی در این جنگ به شمار می آید که از 3 هفته تاکنون ادامه دارد.

جبهه آزادیبخش تیگرای نیز به نوبه خود تاکید کرد که سربازانش در مقابل حملات نیروهای ارتش مقاومت می کنند، خندق ها را حفر می کنند و با پایداری و ثبات با نیروهای دولت مقابله می کنند.

دو طرف یکدیگر را به ارتکاب فجایع و مانع تراشی بر سر ارسال کمک های انساندوستانه متهم می کنند. جبهه آزادیبخش تیگرای که بر اقلیم تیگرای مسلط است، تاکید کرد که جنگ یک تجاوز غیرقانونی است و دولت را به انتقام گیری از سران اقلیم متهم می کند. این در حالی است که بیانیه دولت، جبهه آزادیبخش تیگرای را به ایجاد آشوب و اغتشاشات و جنگ داخلی متهم می کند.

به نظر می رسد که هیچ راهی برای میانجیگری به منظور حل نزاع اتیوپی وجود ندارد، ابی احمد با وساطت اتحادیه افریقا مخالفت کرد پس از آنکه سران افریقا خواهان میانجیگری برای حل نزاع شدند و دولت اتیوپی را به دیدار با رهبران اقلیم دعوت کردند.

همزمان با نگرانی ها درباره کشیدن شدن اتیوپی به سمت جنگی داخلی که به جدایی اقلیم از دولت مرکزی منجر خواهد شد و تبعات خطرناک دیگری که دامن تمام کشورهای شاخ آفریقا را خواهد گرفت، سازمان ملل و اتحادیه آفریقا و سازمان های انساندوستانه از احتمال امتداد درگیری ها به مناطق دیگری در اتیوپی و ایجاد بی ثباتی در شاخ افریقا ابراز نگرانی کردند و درباره نابسامان شدن اوضاع انسانی هشدار دادند.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل بازگشایی گذرگاه های انسانی در اتیوپی به منظور فراهم شدن کمکها برای ساکنان مناطق درگیری در اقلیم تیگرای را خواستار شد و از مخالفت مقامات اتیوپی با هرگونه وساطت ابراز تاسف کرد. آژانس های امدادرسانی سازمان ملل نیز خواهان توقف فوری و موقت درگیری ها به منظور بازگشایی گذرگاه های امن در اتیوپی شدند. اتحادیه افریقا نیز از خطراتی که امنیت و ثبات منطقه را تهدید می کند، ابراز نگرانی کرد.

حال به نظر نمی رسد که این جنگ به سرعت تمام شود؛ زیرا دو طرف بر تداوم نزاع و مخالفت با تمام وساطت ها پافشاری می کنند؛ بنابراین اوضاع تا آینده ای نزدیک همچنان نامعلوم باقی خواهد ماند.

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: مقاومت اتیوپی جنگ داخلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۸۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور بیش از ۱۹ هزار مسافر در شهرستان تایباد

نظام الدین کارگزار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شهرستان تایباد ۷۲ اثر ملی و جهانی دارد که همه ساله مورد استقبال هزاران گردشگر داخلی و خارجی است، در این میان مجموعه‌های تاریخی مزار مولانا زین‌الدین ابوبکر تایبادی، مزار شاهزاده قاسم، میل کرات و کاروانسرای جهانی عباس آباد از شاخص ترین آثار تاریخی این شهرستان است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایباد افزود: از ۲۵ اسفند ماه و آغاز سفرهای نوروزی، تا کنون ۱۹ هزار و ۴۹۰ مسافر داخلی و خارجی وارد این شهرستان شدند که حدود ۱۱ هزار نفر از این عدد، مسافرانی هستند که از طریق مرز بین المللی دوغارون وارد کشور و شهرستان تایباد شدند.

وی گفت: سالانه یک میلیون مسافر از معبر بین المللی دوغارون تردد می‌کنند و همین امر بر اهمیت مرز دوغارون افزوده است.

کد خبر 6063799

دیگر خبرها

  • بررسی عوامل خارجی و داخلی در کاهش انگیزه پژوهشگران
  • قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز
  • حضور بیش از ۱۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۵۰ شرکت خارجی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه صنعت نفت
  • پل بزن بین بلخ و نیشابور، هردو اقلیم یک خراسان است
  • حضور بیش از ۱۹ هزار مسافر در شهرستان تایباد
  • ببینید | خلاقیت یک راننده اسنپ در طراحی محیط داخلی خودرو
  • رشد ۱۵ درصدی صادرات کردستان در سال گذشته
  • کنفرانس بین‌المللی مهار آب در افغانستان
  • وضعیت بازارهای مالی داخلی در سالی که گذشت
  • نوروز و باز هرج و مرج در پرواز‌های داخلی