Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@00:15:47 GMT

خانه‌هایی که بوی مرگ می دهند

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۶۹۶۰۱

خانه‌هایی که بوی مرگ می دهند

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، شهرستان ریگان یکی از شهرستان‌های شرقی استان کرمان است که همه ساله حوادثی مانند سیل، زلزله، طوفان و... این شهرستان را تهدید می‌کند.

در سال ۱۳۸۹ زلزله‌ای با قدرت ۶ ونیم ریشتر درمنطقه چاه قنبر شهرستان ریگان رخ داد که به دلیل خشت وگلی وچوبی بودن منازل این منطقه تعدادی از اهالی این منطقه در خانه‌های خود محبوس شدند علاوه بر آن تلفات جانی نیز در پی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۱۳۸۲ و پس از زلزله‌ای که در بم رخ داد  کار ساخت وساز واحد‌های مسکونی در این شهرستان آغاز شد، اما پیش از زلزله بم بیشتر اهالی شهرستان ریگان درمنازل خشت وگلی وغیر استاندارد ساکن بودند که هنوز تعدادی از این واحد‌های مسکونی غیر استاندارد درشهرها و روستا‌های این منطقه وجود دارد منازلی که برای ساخت آنها چند تن خاک بر روی هم انباشته شده است و با کوچکترین زلزله و باران بر سر ساکنان تخریب می‌شود.

اما دلبستگی به این منازل قدیمی که غیر استاندارد نیز هستند هر لحظه جان شهروندان ریگانی را تهدید می‌کند وآن‌ها را به سمت مرگ سوق می‌دهد چرا که هیچ توجهی به ایمنی و یا غیر ایمنی بودن منازل خود ندارند وشب را تا صبح در آن‌ها سپری می‌کنند.

خبرنگار ما به تعدادی از روستا‌های شهرستان ریگان رفته است و از نزدیک مشاهده کرد که هنوز واحد‌های مسکونی زیادی در روستا‌ها وجود دارد که از نوع خشت وگلی است و این با توجه به زلزله خیز بودن منطقه جای نگرانی دارد.


علاوه بر وقوع حوادث غیرمترقبه مانند زلزله وجود این منازل مسکونی در کنار منازل استاندارد نیز نگران کننده است چراکه پس از تخریب آن‌ها به دلیل سنگین بودن منازل خشت و گلی احتمال تخریب منازل جدید وجود دارد.

مراد هاشم زهی یکی از اهالی ریگان گفت: طی زلزله‌ای که درسال ۱۳۸۹ در این شهرستان رخ داد متاسفانه به دلیل سکونت درخانه خشت وگلی، فرزندم را از دست دادم.

او افزود: از مردم شهرستان ریگان می‌خواهم به خاطرحفظ جان خانواده خود هرچه سریع ترنسبت به تخریب منازل خشت وگلی که در آن ساکن هستند، اقدام کنند.

رضا سابکی  یکی از اهالی روستا‌های شهرستان ریگان گفت: در زمان وقوع زلزله منازل ما خشت وگلی بودند که علاوه بر تخریب خانه ام دو فرزندم نیز آسیب دیده و زخمی شدند.

همچنین رضا رشیدی یکی از اهالی شهرستان ریگان بیان داشت: متاسفانه ما به این خانه‌های خشت وگلی خود دل بسته ایم و برایمان سخت است که آن را ترک کنیم و به همین دلیل در آن‌ها زندگی می‌کنیم.

تخفیف درصدور پروانه ساخت و سازبه افراد متقاضی

در ادامه گزارش حسن دهگان شهردار ریگان گفت: ۱۰ درصد منازل سطح شهرریگان خشت وگلی هستند و بقیه شهروندان منازل خشت وگلی را تخریب و بازسازی کرده اند.

او افزود: در گذشته ساخت و ساز‌هایی غیراستاندارد در سطح شهر ریگان صورت گرفته است و مالکان متعهد شده اند که این منازل مسکونی را بازسازی کنند، اما در این زمینه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

دهگان گفت: شهرداری ریگان در این زمینه با بنیاد مسکن مکاتباتی انجام داده است و تذکراتی به شهروندان ریگان داده شده است که هرچه سریع‌تر نسبت به بازسازی منازل غیراستاندارد اقدام کنند.

شهردار ریگان بیان داشت: از طریق شهرداری و اداره راه و شهرسازی این شهرستان با اعطای تسهیلات به شهروندان در تخریب و بازسازی منازل غیراستاندارد از آنان حمایت می‌کنیم.

او افزود: شهرداری با ارائه تخفیف نسبت به صدور پروانه ساخت و سازبه افراد متقاضی و اداره راه و شهرسازی با اعطا تسهیلات از شهروندان حمایت می‌کنند تا منازلی مستحکم جایگزین منازل خشت و گلی شود.

شهردار ریگان گفت: با شهروندانی که نسبت به تخریب منازل مسکونی فاقد استاندارد خود اقدام نکنند برخورد جدی می‌شود.

محمد جهان بین رئیس بنیاد مسکن شهرستان ریگان با بیان اینکه در شهرستان ریگان بیش از ۱۵ هزار واحد مسکونی استاندارد ساخته شده است، گفت: با همکاری دهیاری‌های شهرستان ریگان منازل غیر استاندارد در روستا‌های این شهرستان تخریب شده است.

اوافزود: به افرادی که هنوز درمنازل غیر استاندارد ساکن هستند وتسهیلات دریافت نکرده اند تسهیلات و وام بلا عوض تخصیص داده می‌شود.

امروزه بازسازی ساختمان‌های قدیمی بیش از هر زمان دیگری به دلیل حوادث ناگواری مانند زلزله و سیل اهمیت پیدا کرده است به همین دلیل بازسازی ساختمان‌های قدیمی، تعمیرات خانه‌های قدیمی و همچنین نوسازی و بازسازی خانه‌های فرسوده و کلنگی باید در دستور کار سازمان‌های مربوطه قرار گیرد و مردم همکاری لازم را با این ادارات داشته باشند.

گزارش از موسی ملائیان

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ساختمان مسکونی بافت فرسوده غیر استاندارد شهرستان ریگان منازل غیر ریگان گفت روستا ها خشت وگلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۹۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سارق ۴۰ میلیارد طلا از منازل شهرکرمان دستگیرشد

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ حمیدرضا میرحبیبی، صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: در پی وقوع چندین فقره سرقت و زورگیری طلاجات از چند منزل در سطح شهر کرمان، مأموران پلیس آگاهی با بررسی دقیق صحنه‌های سرقت متوجه شدند اکثر سرقت‌ها با شکستن نرده‌های ضعیف و شیشه‌های فاقد حفاظ صورت گرفته، اما به هر ترتیب سرنخ‌هایی از سارق یا سارقان بر جای مانده است.

وی افزود: در این راستا مأموران با انجام پی جویی های تخصصی به هویت سارق که اهل و ساکن شهرستان ریگان بود پی برده و این فرد را پس از تعقیب و مراقبت‌های شبانه روزی هنگام فروش بخشی از طلاجات مسروقه دستگیر کردند.

سرهنگ میر حبیبی، بیان داشت: این سارق در تحقیقات تکمیلی به ۱۲ فقره سرقت طلاجات از منزل شهروندان کرمانی به ارزش ۴۰ میلیارد ریال و فروش آنها به مال خرهایی در شهرستان‌های جنوبی استان اقرار کرده که پیگیری‌های لازم برای شناسایی و دستگیری این افراد و بازگرداندن طلاهای سرقتی به مالباختگان در حال انجام است.

کد خبر 6085298

دیگر خبرها

  • دزدی آیفون منازل مناطق شمالی تهران!
  • تخلیه آب از منازل در روستای ده جمال شهرستان بهاباد یزد+ تصاویر
  • تلاش برای تخلیه سیلاب از منازل زرند/تخریب شبکه آب شرب ٨ روستا
  • آغاز اجرای طرح آزمایشی جمع‌آوری زباله از جلوی در منازل در تبریز
  • وقتی زلزله می‌شود در اعماق زمین چه خبر است؟
  • آسیب دیدن منزل، نتیجه متصل نبودن به شبکه فاضلاب
  • فرونشست بخشی از یک ملک مسکونی
  • سارق ۴۰ میلیارد طلا از منازل شهرکرمان دستگیرشد
  • رژیم صهیونیستی اردوگاه «نور شمس» را به شکل کامل ویران کرد
  • رویش گیاه دارویی اسپند در مراتع بخش رحمت آباد ریگان