Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@20:19:26 GMT

خطر گاز گرفتگی بیخ گوش مردم!

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۶۹۹۲۰

خطر گاز گرفتگی بیخ گوش مردم!

ایسنا/مازندران با توجه به اینکه منوکسید کربن گازی بی رنگ و بو است،افزایش تلفات مسمومیت با این گاز در نیمه دوم سال بیشتر است؛ رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان اهمیت ویژه ای دارد.

اداره کل پزشکی قانونی استان مازندران به استناد آمارهای موجود ضمن هشدار نسبت به افزایش تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه دوم سال، بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تاکید و توصیه می کند در فصل پاییز و زمستان در استفاده از وسایل گرمازا که عمدتا به سیستم گاز شهری متصل است، نهایت دقت را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش این وسایل توجه کنند.

چند توصیه پیشگیرانه:
گاز مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است؛ عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصا در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.
 استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و یا فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل، بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند. از آن جا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ما ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن می باشد لذا با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می نماید که به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.

علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما می باشد. در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.

از سایر علایم مسمومیت می توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک ها اشاره کرد. باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز ‌شود. مسمومیت شدید با این گاز می تواند کشنده باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی مازندران در سال گذشته ۳۵ نفر در مازندران بر اثر گاز منواکسید کربن جان خود را از دست دادند که ۲۴ نفر آن در ۶ ماهه دوم سال گزارش شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی گازگرفتگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۹۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کربن‌زدایی لندن با بهره‌گیری از انرژی‌های پاک

لندن گام‌های سبزی را به سمت بهره‌گیری از انرژی‌های پاک و کربن‌صفر شدن خالص برداشته و در این راستا از راه‌اندازی یک شرکت عظیم به‌منظور تمرکز بر انرژی‌های تجدیدپذیر و تأمین انرژی پاک برای شبکه برق شهر خبر داده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بزرگ‌ترین شرکت برق ژاپن از راه‌اندازی یک شرکت زیرمجموعه عظیم در لندن به‌منظور تمرکز بر انرژی‌های تجدیدپذیر خبر داده است. این شرکت برنامه‌هایی برای توسعه ظرفیت ۲۰ گیگاواتی تا سال ۲۰۳۵ دارد و هدف آن تسریع طرح‌های جهانی انرژی پاک ضمن تمرکز بر پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر است.

تیم‌های این شرکت از تنگه تایوان تا دریای شمال بلژیک، پیش از این پروژه‌های نیروگاه‌های بادی فراساحلی موفقیت‌آمیزی را تحویل داده‌اند و چندین پروژه موفق انرژی‌های تجدیدپذیر در خشکی را در سراسر جهان هدایت کرده‌اند. نهاد جدید نیز موقعیت خوبی از تأمین و توزیع انرژی پاک برای آینده‌ای پایدار محسوب می‌شود.

برق پاک در لندن

لندن پیش از این نیز پروژه‌ای برای برق‌رسانی به شبکه انرژی شهر را به مرحله اجرا درآورده بود که با هدف معرفی کشتی‌های الکتریکی در رودخانه تیمز به‌منظور تأمین انرژی پاک برای شبکه برق شهر انجام گرفت. این پروژه امکان استفاده از کشتی‌های الکتریکی در رودخانه تیمز را برای حمایت از گذار لندن به انتشار خالص کربن‌صفر بررسی می‌کند و هدف آن افزایش ظرفیت انرژی شهر در عین هم‌سویی با اهداف زیست‌محیطی با ذخیره انرژی سبز اضافی در طول دوره‌های تولید انرژی تجدیدپذیر و تخلیه آن در زمان اوج تقاضا است.

تأمین مالی این پروژه از محل صندوق نوآوری استراتژیک Ofgem انجام گرفت و آن را در مرحله فعالیت‌های اولیه خود قرار داد. به این ترتیب اپراتورهای مربوطه در حال بررسی کشتی‌های تیمز و اسکله هستند تا تغییرات زیرساختی را اطلاع دهد. ذی‌نفعان پتانسیل پروژه را برای ایجاد جریان‌های درآمدی جدید و اطلاع‌رسانی تلاش‌های گسترده‌تر کربن‌زدایی در سراسر کشور پیش‌بینی می‌کنند.

اکثر کشتی‌ها، اسکله‌ها و بنادر در امتداد رودخانه تیمز که بخش شلوغ بار را در خود جای می‌دهند و سالانه هشت میلیون مسافر جابه‌جا می‌کنند، در حال حاضر برای عملیات به سوخت‌های فسیلی وابسته هستند، بنابراین پروژه حاضر اولین در نوع خود در بریتانیا است و در خط مقدم نوآوری انرژی فعالیت می‌کند. استفاده از این پتانسیل نه‌تنها به لندن کمک می‌کند تا تیمز پاک‌تری برای همه ایجاد کند، بلکه منبع اضافی انرژی انعطاف‌پذیر و سبز را نیز در اختیار شهر می‌دهد که به گذار آن به یک سیستم انرژی کربن‌زدایی‌شده و پاک کمک می‌کند.

کد خبر 745010

دیگر خبرها

  • (ویدئو) ۷ استان درگیر سیل و آب‌گرفتگی شدند
  • ثبت ۱۹۳ مورد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن
  • کاهش ۳۴ درصدی مسمومیت با گاز مونوکسید کربن
  • آیا موسیقی درمانی برای همه مردم مناسب است؟
  • کربن‌زدایی لندن با بهره‌گیری از انرژی‌های پاک
  • مسمومیت ۵ نفر به علت خوردن قارچ سمی
  • افزایش مسمومیت کودکان با مواد مخدر در درگز
  • در چه صورت با مصرف قهوه مسموم می‌شویم؟
  • ۶ نهاوندی با مصرف قارچ سمّی مسموم شدند
  • آمار عجیب از مرگ و میر در حوادث هفته گذشته