Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیام نتانیاهو به جو بایدن درباره ایران، مخالفت فرانسه با خروج نیروهای آمریکایی از عراق، برنامه‌ریزی داعش برای عملیات در پنج استان عراق و انتقاد وزارت کشور افغانستان از دیدار پامپئو و سران طالبان در قطر از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گشته بوده اند. در این میان، باید به درخواست عربستان برای حضور در مذاکرات هسته ای آتی با ایران نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان در مصاحبه با شبکه خبری سی ان بی سی گفت ریاض باید بخشی از هر گونه مذاکرات احتمالی بین دولت جدید آمریکا و ایران درباره یک توافق هسته‌ای جدید باشد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه عربستان سعودی به دنبال این است که در هر گونه توافق احتمالی جدید با دولت آمریکا شریک باشد گفت این توافق فقط به فعالیت های هسته ای ایران محدود نخواهد بود بلکه فعالیت منطقه ای به زعم وی "شرورانه" ایران را نیز شامل خواهد شد.

فیصل بن فرحان افزود: چنین توافقی را می توان «برجام++» نامید. 

وزیر خارجه عربستان که کشورش با حمایت آمریکا بیش از 6 سال است ائتلافی را برای تجاوز به مردم یمن به راه انداخته و هزاران بیگناه را به قتل رسانده مدعی شد که «برجام++» می تواند به فعالیت های منطقه ای ایران از جمله حمایت از مردم یمن و سوریه بپردازد.

وی در ادامه به برنامه موشکی و تسلیحاتی ایران نیز برای لحاظ شدن در توافق احتمالی جدید به زعم خودش صحبت کرد.

در همین ارتباط سفیر عربستان در سازمان ملل گفت که دولت بایدن خواهد فهمید که باید توافق جدیدی با ایران امضا کند و توافق کنونی(برجام) مُرده است.

پیام نتانیاهو به جو بایدن درباره ایران

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی به جو بایدن گفته است: ما نباید به توافق هسته‌ای با ایران بازگردیم و باید این کشور را از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای بازداریم.

نتانیاهو در سخنرانی که در شمال سرزمین اشغالی ایراد کرد مستقیما نامی از بایدن نبرد اما اظهارات وی به طور گسترده ای در میان رسانه های اسرائیلی به عنوان پیامی به جو بایدن ارزیابی شد.

مخالفت فرانسه با خروج نیروهای آمریکایی از عراق

وزیر امور خارجه فرانسه مخالفت خود را با خروج نیروهای آمریکایی از عراق اعلام کرد.

لودریان در مصاحبه با تلویزیون LCI گفت: داعش هنوز وجود دارد و متعجب شدم وقتی فهمیدم ایالات متحده می‌تواند نیروهای خود را از عراق بیرون بکشد، که این موضوع خطرناک است.

کریستوفر سی. میلر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا روز سه شنبه اعلام داشت که تعداد نیروهای آمریکایی در عراق تا ۱۵ ژانویه به ۲.۵ هزار نفر کاهش می‌یابد.

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا کمی دیرتر اعلام داشت که دونالد ترامپ انتظار دارد تا ماه مه ۲۰۲۱ نیروهای ایالات متحده را از عراق و افغانستان بازگرداند.

برنامه‌ریزی داعش برای عملیات در پنج استان عراق

منابع عالی‌رتبه امنیتی عراقی روز یکشنبه خبر دادند که تروریست‌های داعش برای عملیات تروریستی در پنج استان عراق برنامه دارند و همزمان تعدادی از عوامل انتحاری وارد منطقه «الحویجه» در جنوب غرب استان کرکوک شده‌اند.

این منابع امنیتی به وبگاه شفق نیوز گفتند که فرماندهان داعش نشست مهمی را در منطقه «الثرثار» در استان الانبار برگزار کرده و برای حمله به نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی و عشایر در استان‌های الانبار، نینوی، نجف، دیالی و کرکوک برنامه‌ریزی کرده‌اند.

به گفته این منابع، طبق اطلاعاتی امنیتی به دست آمده، فرماندهان داعش به عناصر خود دستور داده‌اند که عملیات‌های خود را به صورت مخفیانه و شبانه و بدون مواجه شدن با نیروهای امنیتی انجام دهند. تروریست‌ها همچنین سلاح تک‌ تیرانداز جدید و پیشرفته در اختیار دارند.

بنابراین گزارش، عناصر داعش بیش از دو سال است که دیگر با نیروهای عراقی به طور مستقیم درگیر نمی‌شوند و عملیات‌های خود را به صورت شبانه انجام می‌دهند.

در همین راستا، یک منبع امنیتی دیگر نیز از آماده‌باش نیروها در مناطق مختلف جنوب غرب کرکوک و عملیات جست‌و‌جو برای دستگیری دو عامل انتحاری خبر داد.

انتقاد وزارت کشور افغانستان از دیدار پامپئو و سران طالبان در قطر

 «طارق آرین» نسبت به دیدار «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا با «ملابرادر» معاون سیاسی طالبان در قطر در توئیترش انتقاد کرد.

وی اظهار داشت که چنین رفتارهایی ادعا و اعتماد کذب را در یک گروه تروریستی تقویت می‌کند.

آرین در توئیتر نوشت: باید به ملابرادر فهماند که آتش‌بس کند و از حسن‌نیت صلح سوءاستفاده نشود.

سخنگوی وزارت کشور افغانستان تأکید کرد که اگر در صلح حسن‌نیت نباشد، نیروهای امنیتی افغانستان بساط تروریست‌ها را خواهند چید.

«محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی رهبر طالبان و رئیس دفتر سیاسی این گروه و نیز «مولوی عبدالحکیم» رئیس تیم مذاکره طالبان و هیئت همراه آنها با «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا دیدار کردند.

وی افزود که در این نشست بر اهمیت پایبندی دو طرف به توافقنامه قطر تأکید شد و همچنین درباره خروج سران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل، آزادی زندانیان باقیمانده این گروه و دیگر موضوعات مربوط به مذاکرات بین‌الافغانی گفت‌وگو شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: رضا ملک زاده چنگیز جلیلوند محدودیت های کرونایی تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین رضا ملک زاده چنگیز جلیلوند محدودیت های کرونایی خروج نیروهای آمریکایی از عراق پنج استان عراق داعش برای عملیات برنامه ریزی جو بایدن هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۹۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنتاگون: آمریکا مذاکرات با نیجر را آغاز کرد 

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون با اشاره به اینکه پنتاگون مذاکرات با نیجر را برای حفظ نیروهایش در این کشور آغاز کرده تاکید کرد که ایالات متحده به ماموریت خود برای مبارزه با تروریسم در منطقه ساحل، به رغم تایید خروج نظامی خود از نیجر، ادامه خواهد داد.

بنا بر گزارش ها، واشنگتن یک هیئت کوچک از نمایندگان پنتاگون و فرماندهی ایالات متحده در آفریقا را برای شرکت در مذاکرات فرستاده است، چند روز پس از آن که چاد آخرین کشور آفریقایی شد که خواستار خروج نیرو‌های آمریکایی شد.

اخیرا یک منبع دولتی در کشور نیجر تاکید کرد که واشنگتن باید یک جدول زمانی را برای خروج نیرو‌های آمریکایی از نیجر ارائه کند تا در مورد آن در دولت بحث شود.

پیش از این گزارش شد ایالات متحده با از دست دادن پایگاه نظامی خود در کشور آفریقایی چاد مواجه است، زیرا مقامات دولتی تهدید کرده اند که یک توافقنامه امنیتی مهم را فسخ می‌کنند و نفوذ آمریکا در منطقه را به خطر می‌اندازد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • ابراز تمایل نیجر به خرید سلاح از روسیه به موازات برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکا
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق (+جزئیات)
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • پنتاگون: آمریکا مذاکرات با نیجر را آغاز کرد 
  • مخفیگاه داعشی‌ها در «حمرین» عراق بمباران شد
  • گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای