Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سومین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



۳ آذر ۱۳۰۰، امتیازنامه نفت خوشتاریا تبعه روس در مجلس لغو شد. همچنین در این روز، پس از اعتراض دولت روسیه به تصویب لایحه اعطای امتیاز نفت شمال به کمپانی آمریکایی «استاندارداویل» دولت انگلیس نیز به این مصوبه اعتراض کرد. وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد این امتیاز به کمپانی نفتی ایران و انگلیس تعلق دارد.
۳ آذر ۱۳۰۱، معلمان و کارکنان مدرسه دارالفنون به علت عقب افتادن هفت ماهه حقوق، استعفای دسته جمعی خود را به وزارت معارف اعلام کردند.
۳ آذر ۱۳۰۵، دولت ایران خروج عتیقه جات، کتب خطی، مسکوکات و اشیای قدیمی را بدون کسب مجوز از سوی وزارتخانه‌های خزانه داری و معارف، ممنوع اعلام کرد.
۳ آذر ۱۳۴۰، کارخانه ریسندگی و بافندگی فخر ایران در هشتگرد کرج شروع به کار کرد. این کارخانه متعلق به حاج محمد نمازی بود که تمام ابزارآلات و ماشین‌های آن را از ژاپن خریده بود.
۳ آذر ۱۳۴۳، بهای بنزین و نفت وعوارض مشروبات غیرالکلی و صنعتی و عوارض مسافرت به خارج طبق لوایح تقدیمی نخست وزیر به مجلس به شرح زیر افزایش یافت: بهای بنزین از ۵ به ۱۰ ریال، نفت سفید از ۵/۲ به ۵/۳ ریال افزایش یافت. قیمت هزار لیتر نفت کوره ۷۵۰ ریال تعیین شد. اتومبیل‌های گازوئیلی در تهران ماهی ۴ هزار ریال و در شهرستان‌ها هزار و پانصد ریال باید عوارض بپردازند. از هر مسافری که عازم خارج از کشور است هم باید ۱۰ هزار ریال عوارض اخذ شود. نخست وزیر در این باره گفت: با این لوایح درآمد دولت سالی هفتاد میلیون تومان افزایش می‌یابد. همچنین در این روز، نرخ کرایه تاکسی در تهران افزایش یافت. بسیاری از مردم به دلیل افزایش قیمت بنزین از ماشین‌های شخصی خود استفاده نکردند.
۳ آذر ۱۳۴۷، مهدی سمیعی رییس بانک مرکزی، مدیرعامل سازمان برنامه شد.
۳ آذر ۱۳۸۹، سخنگوی کارگروه طرح تحولات اقتصادی اعلام کرد: بانک‌های عامل نباید وجه مطالبات معوق افراد را از محل یارانه‌های پرداختی دولت به مردم برداشت کنند.
۳ آذر ۱۳۹۰، شورای نگهبان لغو حقوق مادام العمر مقامات سیاسی را تایید کرد.
۳ آذر ۱۳۹۲، پس از سه دور مذاکرات ماراتن‌گونه میان ایران و گروه ۱+۵ در شهر ژنو سوئیس که آخرین دور آن بیش از چهار روز ادامه داشت، کشور‌های طرف مذاکره اعلام کردند که برای پایان دادن به آنچه ایران آن را «یک دهه بحران غیرضروری» توصیف می‌کند، به توافق اولیه دست یافته اند. این توافق اولیه شامل به رسمیت شناختن «حق غنی سازی در خاک ایران» از سویی و لغو بخشی از تحریم‌ها و در مقابل عدم توسعه داوطلبانه بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.
۳ آذر ۱۳۹۵، خبرگزاری رویترز در خبری فوری اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفته هر طرحی را که باعث تخریب اجرای توافق هسته‌ای شود امضا نخواهد کرد.
۳ آذر ۱۳۹۷، رئیس سازمان خصوصی‌سازی از واریز سود سهام عدالت ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی کشور خبر داد و گفت: سود سایر افراد به مرور هر ماه یا دو ماه یک‌بار پس از دریافت پول از شرکت‌های سرمایه‌پذیر پرداخت می‌شود.
۳ آذر ۱۳۹۸، حسین میرزایی سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ اعلام کرد: تاکنون ۳۰۵ هزار نفر در سامانه دستوری #۶۳۶۹* که از ابتدای روز گذشته شروع به‌کار کرد ثبت‌نام کرده و خواستار دریافت کمک معیشتی شدند.
منابع: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

منبع: تابناک

کلیدواژه: رضا ملک زاده چنگیز جلیلوند محدودیت های کرونایی اقتصاد ایران تاریخ اقتصاد رضا ملک زاده چنگیز جلیلوند محدودیت های کرونایی ایران و جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۶۹۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگرداندن ۲۷ هزار تبعه خارجی غیرمجاز ساکن البرز به کشورشان

به گزارش جام جم آنلاین البرز،سیروس دهقان شیری با اشاره به ادامه روند طرح شناسایی و جمع آوری اتباع خارجی غیرمجاز دراستان البرز افزود: بازگشت اتباع خارجی از مبادی مرزی به کشور خود از سال گذشته به جد پیگیری شد.

وی با اشاره به دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان ملی مهاجرت در زمینه ممنوعیت به کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز تاکید کرد: کارفرمایانی که اقدام به جذب اتباع خارجی غیرمجاز کرده اند طبق قانون روزانه هشت میلیون و ۸۹۰ هزار ریال جریمه خواهند شد.

دهقان شیری گفت: به موجب ماده ۱۸۱ قانون کار، استخدام و بکارگیری اتباع خارجی فاقد مجوز کار در واحد‌های کارگاهی ممنوع است و کارفرمایانی که اتباع خارجی غیرمجاز و فاقد پروانه کار را به کار گیرند برابر قانون به مجازات حبس از ۹۱ تا ۱۸۰ روز محکوم می‌شوند.

دیگر خبرها

  • طرد ۸۵ هزار تبعه غیر مجاز افغانستان از استان کرمان
  • توزیع بسته‌های معیشتی به ارزش ۴۶ میلیارد ریال در مازندران
  • دو تن از خدمه کشتی توقیف شده در ایران تبعه پاکستان هستند
  • تهیه و توزیع ۵ هزار سبد معیشتی از سوی داوطلبان هلال احمر مازندران در نوروز ۱۴۰۳
  • طرد بیش از ۲۷ هزار تبعه غیر مجاز از البرز
  • شناسایی بیش از ۲۴۰ تبعه غیر مجاز در لرستان
  • شرکت تبعه سامسونگ در سرزمین‌های اشغالی تعطیل می‌شود
  • ۱۰۷ هزار تبعه خارجی بیمه شده اند
  • شناسایی ۲۴۷ تبعه خارجی غیرمجاز در واحدهای لرستان
  • بازگرداندن ۲۷ هزار تبعه خارجی غیرمجاز ساکن البرز به کشورشان