Web Analytics Made Easy - Statcounter

"جاشوآ وونگ"، فعال حامی دموکراسی هنگ‌کنگ روز دوشنبه به اتهامات سازمان‌دهی و شرکت در یک اجتماع غیرمجاز در نزدیکی مقر پلیس طی اعتراضات ضددولتی سال گذشته این دولت‌شهر، گناهکار شناخته شد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، وونگ که هنگام بدل شدن به چهره اعتراضات دموکراسی جنبش چتر به رهبری دانش‌آموزان تنها ۱۷ سال سن داشت، در صورت محاکمه حداکثر به ۵ سال زندان محکوم خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی قبل از ورود به اتاق دادگاه اظهار کرد در صورتی که فوراً بازداشت شود، تعجبی نخواهد کرد.

وونگ گفت: شاید مقامات می‌خواهند من دوره‌های متمادی در زندان بمانم. اما من قانع شده‌ام که نه زندان، نه انتخابات و نه هیچ قدرت خودسرانه دیگری ما را از فعالیت باز نمی‌دارد. آنچه ما انجام می‌دهیم، توضیح ارزش آزادی به جهان است.

وونگ در اعتراضات حامی دموکراسی و ضدچین چهره‌ای پیشرو نبود، اما فعالیت ادامه‌دار او خشم پکن که او را "دست سیاه" نیروهای خارجی می‌داند، برانگیخته است.

وی در ماه ژوئن گروه حامی دموکراسی خود "دموسیستو" را ساعاتی بعد از تصویب قانون امنیت ملی گسترده توسط پارلمان چین برای هنگ‌کنگ- که هر آنچه پکن خرابکاری، جدایی، ترور و تبانی با نیروهای خارجی تلقی کند می‌تواند مجازات حبس مادام‌العمر را به همراه داشته باشد- منحل کرد.

"آگنس چو"، همکار فعال دیرینه او به اتهامات مربوط به اعتراضات ژوئن ۲۰۱۹ همان سال گناه‌کار شناخته شده، در حالی که انتظار می‌رود "اوان لام" از دیگر اعضای قدیمی دموسیستو هم متهم شود.

وونگ همچنین با اتهام شرکت در یک اجتماع غیرمجاز در اکتبر ۲۰۱۹ و شرکت در نیایش شبانه به یاد سرکوب سال ۱۹۸۹ معترضان در میدان تیان‌آنمن پکن در  ۴ ژوئن ۲۰۲۰ روبه‌روست.

وی اوایل امسال به همراه ۱۱ سیاست‌مدار و فعال دیگر حامی دموکراسی، از شرکت در انتخابات برای هیئت مقننه شهر رد صلاحیت شد.

سال گذشته وونگ به خاطر اهانت به دادگاه ۵ هفته را در زندان گذراند و در ۱۶ ژوئن (۲۷ خرداد)، زمانی که اعتراضات کاملاً گسترش یافته بود، آزاد شد.

دستگیری‌های مکرر وونگ و دیگر فعالان، باعث انتقاد دولت‌های غربی شده که می‌گویند چین تعهد خود مبنی بر اجازه سطح بالایی از خودمختاری به هنگ‌کنگ را که هنگام بازگشت به قانون چینی در سال ۱۹۹۷ با بریتانیا، استعمارگر سابق این شهر توافق شده بود، اجرا نمی‌کند.

چین این اتهام را نپذیرفته و می‌گوید هنگ‌کنگ مسأله داخلی خودش است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: هنگ کنگ چین حامی دموکراسی هنگ کنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۱۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا اعتراضات دانشجویان آمریکایی به جنگ غزه در حال افزایش است؟

گزارش‌ها نشان می‌دهد که پس از دستگیری گسترده دانشجویان معترض به جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا، اعتراضات دانشجویی در این کشور همچنان ادامه دارد و تظاهرکنندگان خواستار برقراری آتش‌بس در غزه و عدم تامین مالی و تسلیحاتی رژیم صهیونیستی هستند.

در پی نارضایتی فزاینده مردم از روابط عمیق واشنگتن و تل‌آویو، اعتراضات هواداران فلسطین در شهر‌های مختلف آمریکا ماه‌هاست که برگزار می‌شود؛ اما اقدامات اعتراضی شهروندان در روز‌های اخیر شکل جدیدی به خود گرفته و به صورت گسترده در دانشگاه‌ها و در قالب اردوگاه دانشجویی برگزار می‌شود. این اردوگاه‌ها دانشجویان و اساتید با پیشینه‌های دینی متفاوت را به خود جذب می‌کند و در آن جلسات آموزشی در خصوص فلسطین، تظاهرات، مراسم عبادت و حتی اجرای موسیقی دیده می‌شود.

پلیس و دانشگاه به دنبال سرکوب معترضان 

اعتراضات اخیر به هدفی برای نیرو‌های پلیس تبدیل شده است. پلیس نیویورک روز دوشنبه بیش از ۱۲۰ معترض را در دانشگاه نیویورک و بیش از ۱۰۰ معترض را در دانشگاه کلمبیا دستگیر کرد. نیویورک در تلاش برای کاهش تنش‌ها، کلاس‌های حضوری در منطقه منهتن را در روز دوشنبه لغو کرد و دانشگاه کلمبیا نیز اعلام کرد که تا آخر سال تحصیلی، کلاس‌ها به صورت ترکیبی برگزار شده و دانشجویان می‌توانند به صورت حضوری یا آنلاین در آن شرکت کنند. اندکی بعد، رئیس این دانشگاه اعلام کرد زمان آن رسیده که اردوگاه‌های حمایت از فلسطین برچیده شود و به سازمان‌دهندگان آن یک نیمه شب فرصت داد تا چادر‌های خود را از محوطه دانشگاه جمع کنند.

مطالبات معترضان چیست؟

دانشجویان بیش از همه خواستار برقراری آتش‌بس دائمی در غزه شده‌اند. همچنین پایان دادن به کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل و عفو دانشجویان و اعضای هیئت علمی که پیش‌تر به دلیل اعتراض، با اخراج و جریمه مواجه شده‌اند نیز از دیگر خواسته‌های معترضان است.

از سوی دیگر، برخی از تامین‌کنندگان بودجه دانشگاه‌ها شرکت‌هایی هستند که با رژیم صهیونیستی روابط مالی دارند. دانشجویان خواستار قطع رابطه با این شرکت‌ها شده‌اند و می‌گویند مسئولان دانشگاه در مورد اینکه چه پولی از اسرائیل دریافت کرده و برای چه مقصودی استفاده کرده اند، باید شفاف‌تر باشند.

روابط مالی دانشگاه‌های آمریکا با رژیم صهیونیستی تا چه اندازه است؟

به طور خلاصه می‌توان گفت که اطلاعات مربوط به پیوند‌ها بین دانشگاه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی واضح نیست. وزارت آموزش و پرورش آمریکا هر کالج و دانشگاهی را ملزم می‌کند که هدایا و قرارداد‌ها از منابع خارجی را گزارش کنند؛ اما همچنان گزارش‌های ناقص زیادی صورت می‌گیرد و موسسات با هدایت پول از طریق بنیاد‌های جداگانه‌ای که برای آنان کار می‌کنند، از گزارش دادن دقیق اقدامات خود طفره می‌روند.

با این حال، بر اساس پایگاه داده وزارت آموزش و پرورش آمریکا، حدود ۱۰۰ موسسه تحصیلات تکمیلی این کشور طی دو دهه گذشته قرارداد یا هدایایی را از اسرائیل به مبلغ ۳۷۵ میلیون دلار دریافت کرده اند.

همچنین دانشجویان «ام‌آی‌تی» که از دانشگاه‌های پیشرو در زمینه فناوری است، می‌گویند این دانشگاه طی دهه گذشته بیش از ۱۱ میلیون دلار از وزارت جنگ رژیم صهیونیستی دریافت کرده و در ازای آن روی پروژه‌های مربوط به ناوبری هواپیما‌های بدون سرنشین و سیستم‌های موشکی تحقیقات انجام داده است.

دانشجویان دانشگاه میشیگان نیز می‌گویند این دانشگاه در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کرده که پهپاد‌ها یا جنگنده‌های مورد استفاده رژیم صهیونیستی را تولید می‌کند و همچنین محصولات فناوری آنها در ایستگاه‌های بازرسی غزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور کلی، نظرسنجی‌های اخیر نشان دهنده نارضایتی مردم آمریکا نسبت به تجهیز نظامی رژیم صهیونیستی است. یک نظرسنجی که فروردین ماه امسال توسط موسسه گالوپ انجام شد، نشان داد که ۵۵ درصد آمریکایی‌ها با عملیات نظامی رژیم صهیونیستی علیه غزه، مخالف هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • رکورد بزرگترین اجتماع طناب زنی کشور در تبریز شکست
  • شناسایی و قطع ۱۳۳ انشعاب غیرمجاز برق در تبریز
  • چرا اعتراضات دانشجویان آمریکایی به جنگ غزه در حال افزایش است؟
  • واکنش نتانیاهو به اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا
  • نخست‌وزیر سابق فرانسه مجرم شناخته شد
  • تعرض نیروهای امنیتی به دانشجویان حامی فلسطین در قاهره
  • غلیان جنبش ضداسراییل در دانشگاه های آمریکا
  • شکایت سناتورهای آمریکایی از برگزاری اعتراضات حامی فلسطین
  • ذخیره غیر اصولی آب به خاطر ترس از خشکسالی 
  • بسته ماندن غرفه رژیم صهیونیستی به خاطر اعتراض ها در ونیز