Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: «نوری المالکی» نخست وزیر پیشین عراق معتقد است که مشکل عراق با محور آمریکایی- اسرائیلی و سعودی راهبردی است اما آنچه مشکل عراق با ایران خواند، تاکتیکی است. او همچنین معتقد است که نبرد و مقاومت عراق برای تحقق حاکمیت و استقلال تصمیم گیری، به مذاق نیروهای بین المللی و منطقه ای بویژه حکومت های واشنگتن، تل آویو، ریاض و آنکارا و همینطور گروههای مرتبط با آنها نظیر حزب بعث، القاعده و داعش و برخی از فرقه گرایان داخلی حاضر در روند سیاسی خوش نمی آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خرداد به نقل از شفقنا، مالکی امروز(دوشنبه) مطلبی تحت عنوان «حاکمیت عراق و مسیر حل بحران» در خبرگزاری عراق(واع) منتشر کرده که بخش های مهم آن در زیر می آید:
عراق بخشی اساسی از میدان درگیری بین المللی و منطقه ای در خاورمیانه  است و اساس این درگیری وجود پنج اراده منطقه ای و بین المللی زیر است:
پروژه آمریکا در خاورمیانه که یک طرح هیمنه ای است و در راستای تضمین سرازیر شدن نفت، صادرات سلاح، امنیت اسرائیل و بازسازی فرهنگی منطقه روی آن کار می کند و عراق نیز در قلب این پروژه قرار دارد.طرح رژیم صهیونیستی که برای تامین امنیت اسرائیل در یک عمق امنیتی استراتژیک که شامل عراق هم می شود، تلاش می کند.رویاهای ترکی عثمانی در منطقه که تنها به مباح شمردن شمال عراق راضی نمی شود بلکه برای تصرف آنچه عثمانی ها «ولایت موصل» می خواندند تا تاثیر در تصمیم گیری های بغداد برنامه می ریزی می کند.طمع ورزی های عربستان سعودی که برای جا زدن خود به عنوان رهبر مطلق منطقه از نظر مذهبی، سیاسی، امنیتی و مالی تلاش می کند و عراق نیز در قلب آن قرار دارد.چشم انداز امنیتی ایران که بر این تحلیل مبتنی است که آمریکا، اسرائیل و سعودی از سال ۲۰۰۳ برای تبدیل عراق به نقطه آغاز حمله به این کشور و سرنگون کردن نظام آن تلاش می کنند بنابراین ایران معتقد است که در عراق از خود دفاع می کند.آنچه از این تضاد اراده های منطقه ای- بین المللی حاصل می شود، قلب عراق را آزار می دهد نه فقط به این دلیل که میدان درگیری است بلکه به این دلیل که ثروتها، پتانسیل ها و امنیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن را هدف قرار می دهد. بنابراین، موضوع، درگیری ایرانی -آمریکایی و ناسازگاری بین محور مقاومت و محور حمله نیست بلکه موضوع، پرروژه هایی است که هدف بلعیدن عراق از نظر سیاسی، امنیتی و اقتصادی را دنبال می کند چه ایران باشد چه نباشد و چه محور مقومت باشد و چه نباشد.
بنابراین آگاهی عمیق از عوامل منطقه ای و بین المللی و انگیزه های آن، به آگاهی عمیق از راههای مقابله با آنها و رهایی از آثار منفی آنها منجر می شود.
بگذارید صریح تر بگوییم، مشکل عراق با محور آمریکایی- اسرائیلی – سعودی یک مشکل استراتژیک است که با پروژه استکباری و سلطه جویانه این محور ارتباط دارد و قلب حاکمیت عراق را هدف گرفته است. اما مشکل عراق با ایران، یک مشکل تاکتیکی است که با گسترش دیدگاه امنیتی مبتنی بر محافظت از مرزها و نظام و امنیت این کشور ارتباط دارد؛ در نتیجه مخالفت با طرح آمریکایی- اسرائیلی – سعودی به معنای آن نیست که به جمهوری اسلامی ایران اجازه داده شود در حرکت دولت عراق به دور از تصمیم گیری ها و حاکمیت آن دخالت کند.
یقینا می دانستیم که نبرد و مقاومت مابه منظور تحقق حاکمیت و استقلال تصمیم گیری ها در عراق، نیروهای بین المللی و منطقه ای بویژه حکومت های واشنگتن، تل آویو، ریاض و آنکارا و همینطور گروههای مرتبط با آنها نظیر حزب بعث، القاعده و داعش و برخی از فرقه گرایان داخلی حاضر در روند سیاسی را علیه ما برخواهد انگیخت و ما بهای تحقیق این دستاورد را خواهیم پرداخت بویژه پس از مخالفتمان با دیکته های آمریکا خصوصادر پرونده های ایران، روسیه و سوریه.  چارچوب این هدف قرار دادن، توطئه ضد حکومت عراق بود که ریاست آنرا برعهده داشتیم ؛ توطئه ای که در میادین شورش در استان های غربی در سال ۲۰۱۳ سپس نفوذهای امنیتی و سیاسی آمریکا و تحرکات سعودی و ترکیه و قطر و فرقه گرایانه آغاز شد و به بسیج کردن دعش و حمایت مالی از آن و وارد کردن آن به استان های غربی در اوایل سال ۲۰۱۴ رسید و هدف همه این توطئه، مجازات کردن ما به خاطر دستاورد تحقق حاکمیت و استقلال تصمیم گیری های عراق بود و علی رغم پیروزی بزرگی که در انتخابات سال ۲۰۱۴ به دست اورردیم، ما را از تشکیل دولت سوم باز داشتند. برچسب ها: نوری مالکی ، اسرائیل ، سعودی

منبع: خرداد

کلیدواژه: نوری مالکی اسرائیل سعودی تصمیم گیری ها مشکل عراق بین المللی منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۲۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار ایران بود

فداحسین مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به شکست اسرائیل در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد که نتوانست کشورها را مجاب به صدور قطعنامه یا بیانیه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران به علت اقدام علیه رژیم صهیونیستی کند، اظهار کرد: عملیات «وعده صادق» حق قانونی جمهوری اسلامی ایران بود و از آنجایی که ما از خودمان دفاع کردیم، اسرائیل موفق نشد که کشورها را وادار به صدور قطعنامه‌ای علیه ایران کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه عملیات وعده صادق قدرت بازدارندگی ایران را افزایش داد، گفت: عملیات وعده صادق توان و قدرت بالای جمهوری اسلامی ایران در منطقه را نشان داد. این عملیات کاملاً موفقیت آمیز، پیچیده و برخلاف تصور غربی‌ها بود، چرا که آنان تصور نمی‌کردند ایران از خاک خودش به اسرائیل پاسخ دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عملیات وعده صادق نمایش اقتدار ایران بود. بهتر است که اسرائیل و هم پیمانانش دست از ماجراجویی و شیطنت علیه ایران بردارند، چرا که در غیر این صورت پاسخ ایران محکم‌تر و عملیات پیچیده‌تری را علیه آنان انجام خواهیم داد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جنگ طلب نیست و کسانی که چنین ادعای غلطی را مطرح می‌کنند با ایران عناد دارند، تاکید کرد: کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس مراقب باشند و به این نکته توجه کنند که ایران دیگر رویارویی با اسرائیل را پذیرفته است، بنابراین هر کشوری که به نوعی با این رژیم مشارکت داشته باشد و پایگاه‌های خود را در اختیار اسرائیل قرار دهد، قطعاً شریک اسرائیل تلقی می‌شود و به آنان هم پاسخی پشیمان کننده و سخت می‌دهیم.

مالکی اظهار کرد: توصیه ما به آمریکا و کشورهای اروپایی هم این است که واقع بینانه عمل کنند و با موضع‌گیری‌های نسنجیده خود باعث یک جنگ تمام عیار در منطقه نشوند.

کد خبر 6081152 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • خبرنگار اسرائیلی حرفش را درباره حمله به ایران پس گرفت!
  • ادعای مقام آمریکایی درباره اصابت موشک‌های اسرائیلی به ایران
  • عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار ایران بود
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • جزائر الیاسات؛ چالش مرزی عربستان سعودی با امارات
  • نگاهی به روابط رژیم پهلوی و رژیم صهیونیستی/ آنها چگونه حافظ منافع اسرائیل بودند؟ + عکس ها
  • دبیرکل اتاق ایران و عراق: دلار می‌ریزد
  • تاکید امیرقطر و ولیعهد عربستان سعودی بر جلوگیری از تنش در منطقه
  • الجزیره: ایران توانست اسرائیل را در معضل راهبردی قرار دهد
  • انتقام تاکتیکی و تمرین راهبردی