Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، نویسنده که عضو ارشد غیر مقیم در موسسه سیاست خارجی در دانشگاه «جان هاپکینز» است، در این تحلیل از رقابت میان آمریکا و چین در سال های اخیر شروع می کند که در دوره ترامپ به جنگ لفظی تبدیل شد. او می گوید: مناقشات به شکل جنگ لفظی میان آمریکا و چین شروع و تبدیل به اعمال تعرفه‌های تلافی‌جویانه و تشدید تنش میان واشنگتن و پکن شد و پرده آهنین میان دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان به وجود آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حافظ با بیان اینکه "جهان ما نیازمند همکاری و هماهنگی جدی میان آمریکا و چین به منظور حل بحران‌های فزاینده از سقوط بهای نفت گرفته تا شیوع «ویروس کرونا» و لطمات ناشی از بحران مالی ۱۰سال اخیر است"، نوشته، صندوق بین‌المللی پول در گزارشی اعلام کرده که یک سوم اقتصادهای خاورمیانه و آفریقای مرکزی هنوز به سطح فعالیت‌های پیش از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ خود نرسیده‌اند و بسیاری از کشورها تا پس از سال ۲۰۲۴ نمی‌توانند خود را به شرایط پیش از شیوع کرونا بازگردانند.  اقتصاد جهان حدود ۱۲ درصد کاهش یافته است .
وی همین را دلیل افزایش درخواست ها از دولت «جو بایدن» برای برخورد قاطع با چین یا انجام نوعی تنش‌زدایی بیشتر می داند ، در حالی که برنامه دولت آشتی‌طلب بایدن به تنش‌زدایی متمایل است، زیرا تداوم روش‌های ستیزه‌جویانه ترامپ با توجه به شرایط اقتصادی کنونی در جهان مناسب نیست.
نویسنده عرب نیوز نوشت: چین در مقایسه با دیگر کشورها از شرایط اقتصادی بهتری برخوردار است و انتظار می‌رود که سال آینده حدود ۵ درصد رشد اقتصادی داشته باشد. در حالی که جهان با کرونا دست به گریبان است، چین برنامه‌های خارجی خود را از جمله تدوین و نهایی‌سازی توافق تجاری میان ۱۵ کشور آسیایی و اقیانوسیه موسوم به «مشارکت اقتصادی فراگیر منطقه‌ای» ( RCEP  ) تسریع کرده است. این توافق به عنوان بزرگترین توافق تجاری شامل یک چهارم جهان و ۳۰ درصد از تولید ناخالص جهانی، از اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی بزرگتر است.
حافظ در ادامه به تاثیرات این رقابت ها در خاورمیانه می پردازد و می نویسد: آمریکا هنوز در قبال توافق ۴۰۰ میلیارد دلاری چین با ایران تحریم‌ شده، اقدامی انجام نداده است. از طرف دیگر، چین باید محتاط باشد تا منافع و روابط با کشورهای  عرب خلیج فارس مورد حمایت آمریکا را از دست ندهد .
وی ادامه داد: کشورهای خاورمیانه نیز باید با دقت به ایجاد توازن میان امنیت ملی و اولویت‌های اقتصادی خود اقدام کنند. آمریکای خودکفا از نظر انرژی، باعث شده است این منطقه سرشار از نفت و گاز برای صادرات خود به نقاط دیگر به ویژه آسیا چشم بدوزد.
وی افزود: خاورمیانه از سال ۱۹۴۵ به این سو، از چتر امنیتی آمریکا منفعت برده است و اکنون قصد واشنگتن برای کاهش حضور نظامی در خارج از کشور با مخالفت شدید شرکای منطقه‌ای و متحدان اروپایی مواجه می‌باشد و بعید است که بایدن نیز این تصمیم را کنار بگذارد.
نویسنده آورده است: اگرچه آمریکا سالانه حدود ۶۵ تا ۷۰ میلیارد دلار برای امنیت منطقه و ثبات آن هزینه می‌کند که بیشتر به نفع چین است، ولی با توجه به عدم علاقه پکن به همکاری‌های امنیتی با خاورمیانه، خروج کامل آمریکا از  نظر مالی و ژئوپلتیکی برای همپیمانان واشنگتن غیرمنطقی می‌نماید، چرا که خاورمیانه نیازمند بازارهای صادرات برای منابع انرژی ، تضمین رشد اقتصادی، انجام اصلاحات مورد نیاز و توانایی بیشتر در برابر تکانه‌های جهانی است، حال آنکه چین به نفت نیاز دارد و از نظر مالی ثروتمند است .
 این نویسنده عرب در پایان نتیجه گیری کرده که آمریکا با وجود خودکفایی در انرژی ، نیازمند حفظ حضور امنیتی خود در خاورمیانه است تا مانع چین و روسیه در اجرای هماهنگ طرح‌های سلطه‌طلبانه پس از خروج آمریکا شود.

برچسب‌ها دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا خاورمیانه حافظ نفت صندوق بين المللی پول

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا خاورمیانه حافظ نفت صندوق بين المللی پول دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا خاورمیانه حافظ نفت صندوق بين المللی پول اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۳۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسکات ریتر: بازدارندگی ایران تثبیت شد

یک تحلیلگر آمریکایی با بیان اینکه حمله ایران به رژیم صهیونیستی قدرت بازدارندگی ایران را تثبیت کرد، گفت اسرائیل حالا می‌داند هر تشدیدی در تنش‌ها مساوی است با نابودی این رژیم اشغالگر.

به گزارش ایسنا، «اسکات ریتر» تحلیلگر آمریکایی گفت آنچه ایران در حمله شنبه و یکشنبه به اهداف رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی انجام داد ،احیای قدرت بازدارندگی این کشور بود.

ریتر که از ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸ بازرس سازمان ملل در بخش سلاح‌های کشتار جمعی بود، در واکنش به حمله ایران با انتشار ویدیویی در فضای مجازی گفت: «اسرائیل فکر می‌کرد می‌تواند بدون هیچ تبعاتی به ایران حمله کند. اکنون دیگر چنین نیست. در حال حاضر مقامات اسرائیل در حال ارزیابی خسارات وارده به پایگاه‌های خود بوده و این را دریافته‌اند که ایران عامدانه تصمیم گرفت اقدام فوق‌العاده مرگباری علیه اسرائیل انجام ندهد.»

به گفته این تحلیلگر آمریکایی، ایران با این حمله پیامی به رژیم صهیونیستی و همچنین آمریکا ارسال کرد و نشان داد می‌تواند حمله به «نواتیم» و «رامون» را «در هر کجای اسرائیل و خاورمیانه اجرا کند. آمریکا و اسرائیل هم در مقابل هیچ‌کاری نمی‌توانند بکنند. این یعنی بازدارندگی. این یعنی در آینده هرگاه آمریکا و اسرائیل بخواهند اقدامی علیه ایران انجام دهند، باید ابتدا تبعاتش را در نظر بگیرند، زیرا می‌دانند ایران توان حمله به هر هدفی در هر نقطه‌ای از منطقه را دارد. هیچ‌کس هم نمی‌تواند آن‌ها (ایران) را متوقف کند.»

او در ادامه با اشاره به قدرت بازدارندگی ایران در برابر حملات احتمالی آمریکا گفت: «به همین دلیل است که جو بایدن در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو از او خواست پاسخی به حمله ایران ندهد و تصریح کرد آمریکا در هیچ حمله تهاجمی علیه ایران هم‌ مشارکت نخواهد کرد. زیرا آمریکا عواقب چنین حمله‌ای را می‌داند و این یعنی آمریکا از حمله به ایران بازداشته شده است.»

این مقام اطلاعاتی سابق آمریکا درباره نقش آمریکا در پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی گفت: «اسرائیل مدت‌هاست سعی دارد آمریکا را وارد مناقشه‌ای بزرگ در منطقه کند. برخی می‌گویند حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق هم با همین هدف انجام شد. اما ایرانی‌ها بسیار هوشمندانه پاسخ دادند.»

اسکات ریتر واکنش ایران به اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی را با واکنش ایران به ترور شهید سردار «قاسم سلیمانی» مقایسه کرد و گفت: «در آن زمان موشک‌های ایرانی با دقت بسیار بالایی به پایگاه عین الاسد حمله کردند. اما این حمله به آمریکا نشان داد که ایران اگر بخواهد، می‌تواند همه پایگاه‌های آمریکا در منطقه را با دقت بسیار بالایی هدف گرفته و هر تعداد آمریکایی که می‌خواهد را به کام مرگ بکشاند. (پس) آمریکا از حملات مشابه در آینده بازداشته شد.»

این تحلیلگر درباره اقدامات احتمالی رژیم صهیونیستی در واکنش به حمله موشکی و پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی گفت: «اسرائیلی‌ها امروز پس از مواجهه با خسارات وارده درخواهند یافت که هیچ نقطه‌ای (از اراضی اشغالی) از حمله موشک‌های بالستیک ایران در امان نیست. اسرائیل می‌داند هر تشدیدی در تنش‌ها مساوی نابودی اسرائیل است. احتمالا اسرائیل به حمله ایران پاسخ متقابل نخواهد داد و با اقدامات ایران، از پاسخ بازداشته شده است.»

او در ادامه عملیات «وعده صادق» را بسیار موفقیت‌آمیز ارزیابی کرد و با اشاره به تثبیت قدرت بازدارندگی ایران، اظهار کرد: «می‌توان گفت که عملیات «وعده صادق» نه‌تنها برای ایران، بلکه برای تمام جهان بسیار موفقیت‌آمیز بوده است؛ زیرا بازدارندگی ایران اکنون واقعیتی است که می‌تواند آمریکا و اسرائیل را کنترل کند.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تحلیلگر آمریکایی: ایران نشان داد در حمله مستقیم تردید ندارد
  • بلعیدن جهان به سبک چینی
  • دانشگاه تهران در میان ۱۰ دانشگاه اول خاورمیانه
  • اختلاف شدید میان اعضای کابینه نتانیاهو درباره حمله ایران/ هشدار مهم آمریکا به اسرائیل درباره پاسخ به ایران/ گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا انگلیس و آلمان درباره اوضاع خاورمیانه/ احضار سفیر و کاردار ایران از سوی وزارت خارجه فرانسه و انگلیس
  • اختلاف شدید میان اعضای کابینه نتانیاهو درباره حمله ایران/ هشدار مهم آمریکا به اسرائیل درباره پاسخ به ایران/ گفتگوی وزرای خارجه آمریکا انگلیس و آلمان درباره اوضاع خاورمیانه/ احضار سفیر و کاردار ایران از سوی وزارت خارجه فرانسه و انگلیس
  • دانشگاه تهران در میان ۱۰ دانشگاه اول خاورمیانه قرار گرفت
  • اسکات ریتر: بازدارندگی ایران تثبیت شد
  • تحلیلگر صهیونیست: ایران با اعتماد به نفس وارد رینگ شد
  • تشدید اختلاف میان مقامات آمریکا پس از حمله ایران
  • چرا روسیه نگران تنش میان ایران و اسرائیل است؟