Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@10:28:41 GMT

صنعت پتروشیمی در مسیر دور زدن خام فروشی

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۷۳۸۹۳

صنعت پتروشیمی در مسیر دور زدن خام فروشی

طبق برآوردهای صورت گرفته درآمد ارزی پتروشیمی ایران تا سال آینده به رقم بی‌سابقه‌ ۲۵ میلیارد دلار می رسد که این مقدار درآمدزایی از صنعت پتروشیمی مصداق دوری از خام‌فروشی است، علاوه بر این تولیدات صنعت پتروشیمی با هدف ممانعت از آینده‌فروشی و خام‌فروشی، طی جهش‌های دوم و سوم به مقدار ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد، رقم ۲۵ میلیارد دلار یادشده نیز در پنج سال آینده، به ۳۴ میلیارد دلار خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، در سال ۱۳۹۸ حجم معاملات محصولات پتروشیمی بورس کالا در حدود ۴.۶ میلیون و با ارزش تقریباً ۴۳ هزار میلیارد تومان بود. طبق گزارش‌های موجود ارزش این تالار در مقایسه با سال 1397 با رشدی ۳۸ درصدی همراه شد. این رشد در سال جاری نیز ادامه داشت.

بر اساس سخنان بهزاد محمدی - مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی، در اردیبهشت سال 1399 محصولات پتروشیمی در بورس کالا نسبت به مدت مشابه با ۱۱ درصد افزایش معاملات همراه بوده است. عموم این ارقام را باید دال بر فاصله گرفتن از خام‌فروشی دانست، زیرا به گفته محمدی، با افزایش طرح‌ها در سال ۱۴۰۰ میزان مصرف منابع نفت و گاز به ۱.۵ میلیون بشکه نفت خام در روز می‌رسد و به این ترتیب فرآیند گذار از خام‌فروشی به شکل واقعی در حال انجام است.

هرچند مدیریت صنعت بزرگ پتروشیمی از همان ابتدای دولت روحانی به سمت و سویی بود که از خام‌فروشی جلوگیری شود، اما باید اذعان کرد که تحریم‌ها نیز در این زمینه و سوق دادن اقتصاد ایران برای جدایی از خام‌فروشی بی‌تأثیر نبود، با این وجود رئیس‌جمهوری بارها تاکید کرده که هم در پتروشیمی و هم در فولاد، ما از خام‌فروشی جدا شدیم و وارد مرحله ارزش افزوده و زنجیره‌های بعدی شده‌ایم.

نگاهی به آمار رسمی کشور نیز مؤید همین موضوع است، زیرا پایان امسال نسبت به سال 1392، مقدار تولید محصولات پتروشیمی سراسر کشور افزایشی دو برابری خواهد داشت، البته در بعضی از استان‌ها که دارای واحدهای پتروشیمی هستند، این مقدار بیشتر است. برای نمونه در استان آذربایجان غربی، تولید محصولات پتروشیمی تا اوایل شهریور امسال رشدی ۳.۵ برابری را تجربه کرده است.

اجرای طرح‌های جدید پتروشیمی که تولید ۵۰ میلیون تنی ایران را به ترتیب به ۱۰۰ و سپس به ۱۳۰ میلیون تن می‌رساند، به‌عنوان جهش‌های دوم و سوم صنعت پتروشیمی، آن‌قدر اهمیت داشت که حتی رهبر انقلاب نیز چندی پیش در سخنانشان به این موضوع پرداختند و آن را رویدادی مهم توصیف کردند. چنین موضوعی نشانه اهمیت شتاب توسعه صنعت پتروشیمی در ایران است که نه‌تنها نقش صنعت پتروشیمی ایران را در جامه عمل پوشاندن به هدف تقویت فروش فرآورده و محصول در کنار فروش نفت خام نشان می‌دهد، بلکه آینده‌ای امیدبخش‌تر برای تقویت درآمدهای ارزی کشور از طریق مهم‌ترین محور جذب درآمدهای ارزی یعنی پتروشیمی نوید می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پتروشيمي محصولات پتروشیمی صنعت پتروشیمی خام فروشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۳۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه تأمین آسایش کارکنان برای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در اولویت قرار دارد، گفت: خدمات غیر صنعتی برای مناطق نفت‌خیز جنوب اهمیت بسیاری دارد زیرا مسیر تولید در این صنعت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، علیرضا دانشی در آیین بهره‌برداری از مهمانسرای شماره ۲ خرم کوشک این شرکت با اشاره به بهره‌برداری از ١٠٢ پروژه در حوزه تولید در سال گذشته اظهار کرد: این پروژه‌ها با اولویت بخش‌های نیمه‌تمام به قید فوریت و با تمرکز بر اصلاحات انجام شده است.

وی با بیان اینکه تأمین آسایش کارکنان برای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در اولویت قرار دارد، افزود: خدمات غیر صنعتی برای مناطق نفت‌خیز جنوب اهمیت والایی دارد، زیرا مسیر تولید در این صنعت از ایجاد شرایط مطلوب برای کارکنان می‌گذرد.  

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با تأکید بر اینکه رفاه مناطق نفت‌خیز جنوب باید در شأن کارکنان آن باشد، گفت: خلأهای موجود در زمینه رفاه کارکنان سبب شد باز تعریف دیگری در این حوزه داشته باشیم و برخی ظرفیت‌ها را مجدد احیا کنیم.

دانشی با اشاره به افق پیش‌روی مناطق نفت‌خیز جنوب اظهار کرد: هدف‌گذاری سال جاری انجام و با عزم مضاعف برای رسیدن به این اهداف پای کار هستیم.

بر پایه این گزارش، مهمانسرای ۲۴ اتاقه خرم کوشک با مساحت ۷۸۰ متر مربع و زیربنایی بیش از هزار و ۵۴۰ متر مربع در دو طبقه به همت مدیریت عملیات غیرصنعتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از محل پروژه تعمیرات، بازسازی و بهسازی مهمانسراها و اماکن عمومی احداث شد.

دیگر خبرها

  • مشارکت راهبردی ایران و روسیه در صنعت نفت و گاز
  • ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • افزایش بیش‌از ۱۰۰ میلیون تنی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی
  • ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • مسیر بقا برای چهار تیم قعرنشین لیگ بیست و سوم
  • ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال پرونده تخلف صنفی در آذربایجان‌غربی تشکیل شد
  • ورود دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به تحقق اقتصاد چرخشی با مشارکت دو صنعت بزرگ کشور
  • بلیط فروشی بازی پرسپولیس و صنعت‌نفت آغاز شد + لینک سایت خرید بلیط ticket.sanatenaft.com
  • مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد
  • لزوم شفافیت در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی