Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، شیوع ویروس کرونا که از اواخر سال گذشته بر جهان و ایران سایه افکند علاوه بر تبعات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی تمام برنامه ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های در تمام حوزه‌ها را تحت الشعاع قرار داد. یکی از بزرگترین تبعات این امر برای عرصه فرهنگی کشور ما لغوشدن بزرگترین رویداد حوزه کتاب یعنی برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غربت افزوده شده کتاب در سایه کرونا، کتاب دوستان و دغدغه مندان را از همان اوایل به فضای مجازی کشاند و از ابتدای امر شاهد پویش های مختلف برای جلب توجه مردم به ویژه در ایام قرنطینه کرونایی بودیم. این مساله بی شک نوآوری هایی هم به همراه داشت.

در کنار برنامه‌های تدارک دیده شده حقیقی و مجازی هفته کتاب که ۲۴ تا ۳۰ آبان برگزار شد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران پویش «کتابخوانی ملی» را با حضور و مشارکت چهره های فرهیخته، اهالی فرهنگ و هنر به منظور ارائه پیشنهادهایی برای کتابخوانی آغاز کرد.

در پویش «کتابخوانی ملی» فرهیختگان به مردم توصیه می کنند چه کتابی را و به چه دلیلی بخوانند.

«گفت‌وگوهایی برای خواندن» و «صلاح کار و من خراب»

نوش آفرین انصاری پژوهشگر علوم کتابداری و اطلاع رسانی، دبیر شورای کتاب کودک ایران و دانش آموخته دانشگاه مک گیل کانادا با پیوستن به «پویش کتابخوانی ملی»، مطالعه کتاب هایی چون گفتگوهایی درباره خواندن و صلاح کار و من خراب را به کتابداران و همه فعالان حوزه کتابداری توصیه کرد.

وی گفت: کتاب های زیادی را تورق می کنم و مقالات بسیاری را برای انتشار در فرهنگنامه های کودکان و نوجوانان می خوانم و در این ایام که فرصت بیشتری برای مطالعه وجود دارد کتاب های گفتگوهایی درباره خواندن و صلاح کار و من خراب را خوانده ام.
این پژوهشگر علوم کتابداری و اطلاع رسانی افزود: کتاب گفتگوهایی درباره خواندن مجموعه ای از تجربه های زیسته است که توسط همکار جوانم ندا موحدی پور گردآوری شده است. این کتاب مجموعه هایی از مصاحبه با گروه ها و افراد مختلف است و درپایان کتاب بخشی به تحلیل افراد ازگفتگوها اختصاص دارد. به نظرمن جمع بندی کلی تحلیل ها در پایان کتاب قابل توجه است.
انصاری ادامه داد: کتاب گفتگوهایی درباره خواندن را انتشارات عامه به چاپ رسانده است و توصیه می کنم این کتاب را به عنوان اثری درخور تامل و خاص مطالعه کنید.
دبیر شورای کتاب کودک ایران اظهار داشت: صلاح کار و من خراب کتاب دیگری است که به تازگی توسط نشر نشانه منتشر شده و فرصت خواندن آن را پیدا کرده ام. این کتاب مجموعه ای از تجربه های خانم مریم احمدی است. این نویسنده نماد مبارزه و قدرت از جمله در مواجهه با بیماری است و با خواندن این کتاب متوجه می شویم که این زن از هر جهت یک معلم نمونه است و من خرسندم از اینکه این مطالعه کرده ام و خواندن آن را نیز توصیه میکنم.
انصاری گفت: این دو کتاب  را به کتابداران، استادان کتابداری و به طور کلی حتی اعضای هیات علمی برای مطالعه و تعمق به آنها معرفی می کنم. یکی از نکاتی که در طول  ۵۰ سال فعالیت در حوزه کتابداری مرا آزار می دهد موضوعی است که درباره آن بسیار صحبت می شود و چنین عنوان می شود که اکثر کتابداران ما اهل مطالعه نیستند . این در حالی است که اگر کتابدار کتابخوان نباشد نمی تواند بر جامعه تاثیر بگذارد.
دبیر شورای کتاب کودک ایران خاطرنشان کرد: من معتقدم لازم است کتابداران به خواندن کتاب های حوزه ادبیات اهتمام داشته باشند. زیرا ادبیات اندیشه و نگاه خواننده را گسترش می دهد.

 سه کتاب از شهیدان صدر و مطهری

محمدعلی آذرشب عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران و عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پویش «کتابخوانی ملی» مطالعه کتاب سنت‌های تاریخ در قرآن تالیف شهید محمد باقر صدر و کتاب‌های جامعه و تاریخ و خدمات متقابل ایران و اسلام از شهید مرتضی مطهری را پیشنهاد کرد و گفت: این آثار پاسخگوی شبهات حوزه تمدنی جهان اسلام است.

وی گفت: به عنوان فردی که به مطالعه کتاب علاقه دارم خواندن آثاری را پیشنهاد می‌کنم که نویسنده آن آرمان‌خواه و هدفمند کتابی را متعلق به دوران معاصر نوشته باشد و بتواند نیازها را پاسخ دهد.

از نظر من آثار استادان شهید محمد باقر صدر و شهید مرتضی مطهری این ویژگی‌ها را دارد و آثار آنها پاسخ‌گوی شبهات حوزه تمدنی جهان اسلام است. در میان آثار شهید صدر، کتاب سنت‌های تاریخ در قرآن خوب است.

وی افزود: این کتاب حاوی ۱۰ سخنرانی شهید صدر است که در اواخر عمر شریف خود برای طلبه‌های حوزه علمیه نجف بیان کرده است. این سخنرانی‌ها پایه و اساس کتابی بود که قرار بود آقای صدر درباره اقتصاد تالیف کنند.
عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: در این سخنرانی‌ها علاوه بر تشریح و توضیح تفصیلی، به پرسش‌های مهمی پاسخ داده شده است. مثلا آیا حرکت قرآن بر اساس تاریخ قانونمند است؟ یعنی بر اساس سنت‌های حاکم بر جهان حرکت می‌کند یا خیر و یا این که این سنت‌ها بر اساس قران کدامند؟ و نقش انسان در حرکت تاریخ چیست؟ پاسخ به این پرسش‌ها و طرح پرسش‌های دیگر درباره جامعه از دیدگاه قرآن در این سخنرانی‌ها مطرح شده که در کتاب سنت های تاریخ در قرآن عنوان شده است.
آذرشب ادامه داد: شهید مطهری نیز در همین زمینه کتابی تحت عنوان جامعه و تاریخ تالیف کرده است و توجه هر دو بزرگوار به این موضوع به علت نظریاتی است که در مکاتب شرق و غرب از گذشته تا امروز مطرح شده است. به نظر می‌رسد آثار شهید صدر و شهید مطهری با گذشت حدود نیم قرن، حاوی بهترین پاسخ به مکاتب شرق و غرب است.
وی افزود: بنده حدود ۳۵ سال پیش کتاب جامعه و تاریخ شهید مطهری را به زبان عربی ترجمه کردم و چون این شهید بزرگوار کتاب را به پایان نرسانده بود، بنده پیوستی از خلاصه نظریه شهید صدر را به آن اضافه کردم. این کتاب امروزه در جهان عرب مورد توجه است و یک ناشر مصری این کتاب را به تازگی در قاهره منتشر کرده است.
آذرشب خاطرنشان کرد: کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام از دیگر آثار شهید مطهری است. این کتاب پس از گذشت سال‌ها همچنان پاسخگوی بسیاری از پرسش‌های مطرح شده در ایران و جهان عرب است. به اعتقاد من این کتاب، یکی از آثاری است که در زمینه وحدت حوزه تمدنی جهان اسلام نوشته شده است.

برچسب‌ها سازمان اسناد و کتابخانه ملی کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان اسناد و کتابخانه ملی کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی اخبار کنکور کتابخوانی ملی شهید مطهری آثار شهید شهید صدر پرسش ها سنت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۴۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۳ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی

شهردار منطقه ۵ شهر تهران از ثبت سه اثر تاریخی این منطقه در فهرست آثار ملی خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، داوود گودرزی با اشاره به برپایی 5 ایستگاه اطلاع رسانی ویژه گردشگران نوروزی و فعالیت 29 کانون گردشگری در منطقه 5، اعلام کرد: بیش از  4800 گردشگر در چند روز ابتدای نوروز مخاطب ایستگاههای اطلاع رسانی و استقبال این منطقه بوده اند.  

وی در ادامه بیان کرد: منطقه 5 با توجه به حضور پر برکت 13 امام زاده و  داشتن ظرفیت های تفریحی نظیر  مجموعه تفریحی باغ وحش و دریاچه ارم ،مراکز گردشگری طبیعی کن و فرحزاد هر ساله پذیرای گردشگران مذهبی و طبیعت گردان است.

گودرزی در ادامه از برگزاری چهار جشنواره شکوفه های گیلاس در اردیبهشت،جشنواره شاتوت در تابستان،جشنواره خرمالو در پاییز سال 1403 خبر داد و  گفت: از دیگر برنامه های در دست اقدام حوزه گردشگری این منطقه ، ثبت دوحسینیه سرآسیاب، نور و امامزاده شعیب (ع) در فهرست آثار ملی است. 

وی اظهار داشت: تعداد آثار ثبت شده گردشگری منطقه پنج در میراث فرهنگی تا سال گذشته 18 مورد بوده است که در اردیبهشت ماه به 21 ثبت در حوزه بناهای تاریخی و آداب و رسوم خواهد رسید.

شهردار منطقه 5 در پایان به انتشار کتابچه جاذبه های گردشگری دو زبانه (فارسی و انگلیسی)،انتشار فلش کارت های جاذبه های گردشگری منطقه 5،فیلم های گردشگری منطقه به دو زبان و ارائه نقشه های جاذبه های گردشگری منطقه،ثبت تمبر پل آجری و اجرای تورهای مجازی گردشگری اشاره کرد و اظهار کرد؛
در تلاشیم با همت همه همکاران و همراهی ستاد گردشگری شهرداری تهران با توجه به ظرفیت های مذهبی و تاریخی  موجود، حوزه های گردشگری منطقه پنج را  وسعت داده  و این منطقه به یک تفرجگاه بزرگ در تهران تبدیل شود‌.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پویش «ققنوس قلم»
  • پویش آمد بهار جان‌ها تا پایان فروردین تمدید شد
  • تجاوزات صهیونیست ها توسط رسانه های غربی و آمریکایی پشتیبانی می شود
  • نتایج پویش مهر از اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام می‌شود/ ثبت‌نام بیش از ۵۰۰ هزار دانش‌آموز
  • هیات خادم الرضا (ع) به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته است
  • هیات خادم الرضا(ع) به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته است
  • آثار هنرمندان صنعتگر کردستانی دارای ظرافت و اصالت بالایی است
  • برتری یک نیمه‌ای ایران مقابل ترکمنستان در زمین خراب عشق آباد
  • خواندن یک شعر درباره «آقازاده‌ها» در حضور مقام معظم رهبری
  • ثبت ۳ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی