Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعطای نخستین نشان فداکاری به شهید سرلشکر فلاحی، سیاستمداران با پیروی از مشی رهبری مطالعه را در برنامه روزانه خود قرار دهند، دیدار سفیر ایران در صنعا با وزیر خارجه یمن، حضور ظریف در کنفرانس مجازی افغانستان ۲۰۲۰ برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، اعطای نخستین نشان فداکاری به شهید سرلشکر فلاحی، سیاستمداران با پیروی از مشی رهبری مطالعه را در برنامه روزانه خود قرار دهند،  دیدار سفیر ایران در صنعا با وزیر خارجه یمن، حضور ظریف در کنفرانس مجازی افغانستان ۲۰۲۰ از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در دوشنبه سوم آذر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز بسیج سرمایه‌ای عظیم برای گره‌گشایی از مشکلات جامعه است

ستاد کل نیرو‌های مسلح با صدور بیانیه‌ای فرا رسیدن پنجم آذرماه سالروز صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل بسیج مستضعفین را به آحاد ملت قهرمان ایران اسلامی به ویژه خیل عظیم بسیجیان مخلص، سلحشور و دریادل تبریک گفته و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر این نهاد ارزشمند، تشکیل بسیج را از نقاط عطف انقلاب اسلامی، مظهر اراده مصمم ملت ایران در عرصه مقابله همه جانبه با تهدید‌های دشمنان و ساماندهی مشکلات مختلف کشور دانست.

در این بیانیه آمده است: حافظه تاریخی انقلاب اسلامی گواه آن است که فرمان تأسیس بسیج مستضعفین در پنجم آذر سال ۱۳۵۸ توسط رهبر حکیم و دور اندیش انقلاب اسلامی در شرایطی که استکبار جهانی تمامی ظرفیت‌های خود را برای نابودی نظام نوپا و نهضت اسلامی بکار گرفته بود؛ از بی‌نظیرترین پدیده‌ها بود که گذر زمان و رویارویی پیروزمندانه و سرافرازانه کشور در عرصه مقابله با تهدید‌ها و بحران‌های فراروی نظام و میهن اسلامی، عظمت و عمق راهبردی و تاریخ ساز آن را هویدا ساخت.

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: امروز بسیج فراتر از یک نیروی دفاعی برای مقابله با تهدید‌های سخت، با معرفی قابلیت‌ها و توانمندی‌های همه جانبه و چند منظوره، به عنوان سرمایه عظیم انقلاب اسلامی برای خنثی سازی توطئه‌های سخت، نیمه سنگین و جنگ نرم دشمنان، گره گشایی از مشکلات و چالش‌های گوناگون و همچنین همت جهادی در حوزه سازندگی، محرومیت زدایی، اقتصاد مقاومتی، حل مشکلات ناشی از بلایای طبیعی، دفاع از سلامت آحاد جامعه و ... محسوب می‌شود.

این بیانیه فرهنگ و تفکر بسیجی را نیاز همیشگی جامعه انقلابی و اسلامی ایران توصیف و با اشاره به شاخص‌های روحیه بسیجی و انقلابی، حضور فعال و تأثیرگذار در وقایع حساس و صحنه‌های مختلف نیاز کشور و جامعه را نشانه عقلانیت، درایت و زمان شناسی بسیج قلمداد و تصریح کرده است این نهاد مقدس و مردمی بعنوان مهمترین و شاخص‌ترین سرمایه اجتماعی نظام، نماد آمادگی و اقتدار همه جانبه ایران اسلامی و خط مقدم نقش‌آفرینی‌های ملی برای خلق حماسه‌های بزرگ پیشرفت در گام دوم انقلاب اسلامی و تلاش در نیل به قله‌های رفیع عزت و عظمت جهانی و تمدن سازی بوده و نسخه‌ای موفق در سطح برخی از کشور‌های جهان به ویژه کشور‌های منطقه که موجب اقتدار و ایستادگی جبهه مقاومت در برابر سلطه گران و تروریسم و تغییر شرایط به نفع امت اسلامی گردیده است.

 

نخستین نشان فداکاری به شهید سرلشکر فلاحی اعطا شد

برابر تصویب «شورای عالی نشان ها» در ارتش جمهوری اسلامی ایران، به پاس فرماندهی و مدیریت جهادی امیر سرلشکر فلاحی در صحنه‌ها و برهه‌های سرنوشت ساز دوران پیروزی انقلاب تا عملیات ثامن الائمه (ع) و ایثار و بذل جان در اعتلای ایران سربلند اسلامی، نخستین نشان فداکاری به آن فرمانده دلاور شهید تعلق گرفت.

شهید سرلشکر فلاحی در سال ۱۳۱۰ در روستای طالقان متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌اش را در طالقان و دبیرستان نظام تهران گذراند. پس از اخذ مدرک متوسطه وارد دانشکده افسری شد و با درجه ستوان دومی از آن دانشکده فارغ التحصیل گردید و ماموریتش را از فرماندهی دسته درنیروی زمینی آغاز کرد.

وی در طول خدمت به دلیل شایستگی توانست تا درجه سرتیپی پیش برود و دوره دانشکده فرماندهی و ستاد را نیز پشت سر بگذارد؛ با این وجود به دلیل مبارزات سیاسی و فعالیت علیه رژیم شاه از سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۲ چهار بار به زندان افتاد.

حضور شهید فلاحی در شیراز به عنوان معاون فرماندهی مرکز آموزش پیاده، همزمان با اوج فعالیت‌های مردم بر ضد حکومت پهلوی بود؛ به همین دلیل در بیشتر شهر‌های ایران از جمله شیراز حکومت نظامی اعلام شده بود. به دلیل کوشش‌های شهید سرلشکر فلاحی، حکومت نظامی در شیراز لغو و نیرو‌های ارتش از خیابان‌ها جمع شدند.

پس از پیروزی انقلاب، بعد از اینکه شهید سپهبد قرنی به شهید فلاحی پیشنهاد فرماندهی نیروی زمینی ارتش را می‌دهد با وجود شرایط خاص آن زمان که کسی عهده دار این مسئولیت نمی‌شده، ایشان با جسارت این مسئولیت را پذیرفته و اذعان داشته «خونی که در بدن دارد برای مردم، انقلاب و دفاع از میهن خواهد بود».

او از آغاز جنگ در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور دایم داشت. پس از برکناری بنی صدر از فرماندهی کل قوا طی حکمی از سوی حضرت امام (ره) مسئولیت جانشینی رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران را بر عهده گرفت. امیر سرلشکر فلاحی افسری بسیار عالم در امور نظامی، فعال و کوشا بود و علاقه شدیدی به حفظ نظام جمهوری اسلامی داشت و تا آنجا که در توان داشت ضمن ایجاد هماهنگی بین ارتش و سایر نیرو‌ها مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیرو‌های مردمی، از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابل هجمه گروهک‌ها دفاع کرد.

 

سیاستمداران با پیروی از مشی رهبر انقلاب مطالعه را در برنامه روزانه خود قرار دهند

کتاب یکی از راههای موثر در آموزش و انتقال معلومات است که از گذشته های بسیار دور همواره در جوامع بشری مورد توجه قرار داشته و میزان پیشرفت و توسعه هر کشوری امروز با میزان مانوس بودن مردم آن با کتاب سنجیده می شود و نیاز است تا تمام اقشار جامعه به خصوص مسئولان در رده های مختلف مسئولیت در برنامه روزانه خود زمانی را برای مطالعه قرار دهند تا شاهد نتایج مطلوب این فرهنگ در رشد و توسعه کشور باشیم در همین رابطه گفتگوی با حجت الاسلام «عبدالعلی گواهی» معاون تربیت و آموزش دفتر عقیدتی سیاسی کل قوا در مورد ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به شرح زیر ارایه می شود.

 

نگاه بزرگان و علما به فرهنگ کتاب و کتابخوانی چگونه است؟

 کتاب بوستان علما است یعنی باغی که هر کسی را که می خواهند به تفریح تشویق کنند، پیشنهاد می دهند که به آنجا برود. در حقیقت کتابخوانی برای محققان، پژوهشگران و علما مانند باغ است که باید در آن قدم بزنند تا بتوانند نفس تازه کنند.

در سیره اولیای الهی نیز از همین روش استفاده کردند. اولیا و معصومین (ع) با کتاب محشور بودند. در همین رابطه کتابهای زیادی را مرحوم علامه مجلسی به نگارش در  آورند. در سیر زندگی وی می بینیم که هر روز چقدر کتاب به نگارش در می آوردند. در دوره های جدید نیز شهید مطهری که قریب به 200 جلد کتاب از او به یادگار مانده است، نشان می دهد که همواره بزرگان ما با کتاب محشور بودند.

 

چه عواملی موجب بی توجهی به فرهنگ کتاب و کتابخوانی شده است؟

کتاب زیباترین فصل زندگی هر دانشمند و عالمی است و در سیره بزرگان نیز بسیار دیده ایم که با کتاب همواره مأنوس بوده اند. بهترین لذت ها و تفریح ها را اهالی کتاب با انس آن می برند اما متاسفانه چند عامل موجب شده است تا کتاب و کتابخوانی کمتر مورد توجه قرار گیرد. ابتدا گرانی کتاب، مهاجرت ها و جا به جایی های متعدد و افرادی که در خانه های کوچک و مستاجری زندگی می کنند، خرید کتاب را محدود می کنند. به یاد دارم در دوران تحصیل طلبگی خود با روزه استیجاری توانستم کتاب تفسیر نمونه را تهیه کنم.

 

آیا نمونه ای از زندگی بزرگان و علما در عصر حاضر در فرهنگ کتاب و کتابخوانی وجود دارد؟

 

کتابخانه بزرگ آیت الله مرعشی نشان می دهد که وی تا چه اندازه با کتاب مانوس بوده است و اغلب کتاب های خود را با پول نماز و روزه استیجاری تهیه کرده است و کتاب ها را پس از مطالعه وقف کرده اند و کتابخانه با عظمتی که از او در قم به یادگار مانده است، نشان می دهد که این بزرگان با کتاب مانوس بوده اند. بزرگان کتاب ها را خریداری و مطالعه می کردند نه به خاطر اینکه آنها در قفسه ای در منزل بلااستفاده قرار دهند بلکه کتاب ها را خریداری، مطالعه و وقف می کردند.

 

دیدار سفیر ایران در صنعا با وزیر خارجه یمن

سفیر ایران در یمن با وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. حسن ایرلو در صفحه توییترش نوشت: درملاقات امروز با آقای هشام شرف، وزیرامورخارجه یمن، موضع ایران درحمایت از تمام تلاش های بین المللی برای پایان دادن به تجاوزی که بدترین فاجعه بشری رابه وجودآورده است ونیزهمکاری های دانشگاهی وتمایل تهران به ارائه بورسیه های بیشتر به جوانان یمنی در دانشگاه های ایران مورد بحث قرار گرفت.

 

حضور ظریف در کنفرانس مجازی افغانستان ۲۰۲۰

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امورخارجه از حضور ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس مجازی افغانستان ۲۰۲۰ در ژنو خبر داد.

خطیب زاده افزود: کنفرانس‌های ژنو برای افغانستان هر چهارسال یکبار تشکیل می‌شود و محور اصلی مباحث آن تعهد کشور‌ها برای برقراری صلح و ثبات و توسعه در افغانستان است.

این کنفرانس امسال با حضور ۶۶ کشور و ۳۲ سازمان بین المللی به جهت محدودیت‌های ناشی از کورونا به صورت مجازی تشکیل می‌شود.

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار سیاسی خبرگزاری شبستان اخبار حضور ظریف در کنفرانس مجازی افغانستان ۲۰۲۰ نخستین نشان فداکاری به شهید سرلشکر فلاحی فرهنگ کتاب و کتابخوانی برنامه روزانه خود انقلاب اسلامی سفیر ایران قرار دهند خارجه یمن کتاب ها نیرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۴۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار رئیس‌جمهور با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر دولت مردمی به استان سمنان، در دومین روز سفر و در شهرستان دامغان، در منزل خانواده شهیدان محمدعلی و محمدرضا طوسی از شهدای دوران دفاع مقدس که مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان امیری نیز هست، دیدار و گفتگو کرد.   رئیس جمهور در این دیدار تربیت فرزندانی که نسل اندر نسل برای اعتلای نظام اسلامی آماده فداکاری و ایثار هستند را برای این خانواده مایه افتخار در دنیا و سعادت در آخرت دانست و از خانم طیبه شاکری مادر این شهیدان خواست که برای موفقیت دولت دعا کند.   خانم طیبه شاکری نیز در این دیدار با تشکر از حضور دکتر رئیسی ضمن بیان خاطراتی از فرزندان و نوه شهیدش، گفت که همچنان آماده فداکاری در راه دفاع از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران است و تاکید کرد که حتی حاضر است تمام اموال و دارایی‌های مادی خود را نیز در این راه اهدا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار رئیس‌جمهور با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان
  • دیدار رئیس جمهور با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید محمدرضا دهقان
  • گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد
  • یادواره نخستین شهید مدافع وطن در کهگیلویه و بویراحمد
  • دیدار فرمانده مرزبانی فراجا با خانواده شهید مدافع امنیت محمد مهدی نجاتی نیا در کردکوی
  • نام نویسی ناشران دیجیتال برای حضور در نمایشگاه کتاب آغاز شد
  • تاریخ پرشکوه انقلاب ایران، مشحون از صفحات زرین فداکاری غیور مردان ارتش است
  • کنعانی: تاریخ انقلاب مشحون از فداکاری غیور ارتش است
  • از تسلیم در ۸۰ ساعت تا تحقق وعده صادق در ۵ ساعت
  • پیام تبریک فرمانده فراجا خوزستان به مناسبت روز ارتش