Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اقلیت دینی ایزدی که جمعیت آن‌ها در سراسر جهان به سختی به ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد و اکثر آن‌ها در شمال عراق زندگی می‌کنند، روز شنبه، مرجع عالی دینی خود موسوم به بابا شیخ که به منزله پدر روحی این اقلیت دینی است را طی مراسمی ویژه که در آن زنان و مردان لباس سفید پوشیدند، برگزیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نام ایزدی‌ها از تابستان ۲۰۱۴ که نیرو‌های پیشمرگ کرد وابسته به حزب دمکرات کردستان عراق (مسعود بارزانی)، مواضع خود را در «سنجار» در ۱۲۰ کیلومتری غرب موصل (مرکز استان نینوا) در برابر حمله چند صد نفر از عناصر گروه تروریستی داعش ترک کردند، به خاطر نسل کشی که با آن در این سال مواجه شدند، بر سر زبان‌ها افتاد.

نام ایزدی‌ها از این سال به نسل کشی، گور‌های جمعی، از دست دادن مردان و کودکان، به اسارت گرفتن زنان و فروش آن‌ها در بازار‌های برده فروشی داعش در عراق و سوریه گره خورد و عنوان ایزدی برابر با غم، رنج، مصیبت و آوارگی شد.

باوجود اعلام پیروزی عراق بر گروه تروریستی داعش در ۲۰۱۷، اما این پیروزی شیرین، غم سنگینی که بر چهره‌های ایزدی‌ها نقش بسته بود را محو نکرد بلکه این بار دور تازه‌ای از اندوه این طایفه کوچک دینی آغاز شد و آن کشف و شناسایی ده‌ها گور جمعی از این اقلیت در مناطق مختلف شمال عراق بود.

تاکنون نه آن‌ها که پشت ایزدی‌ها را در ۲۰۱۴ خالی کردند و باعث و بانی جنایت داعش در حق این طایفه شدند و نه قدرت‌های منطقه‌ای و بین المللی که داعش را در منطقه ایجاد کردند، هیچ کدام از این طایفه به خاطر این همه جنایت‌ها عذرخواهی رسمی نکرده اند.

به رغم همه اینها، این طایفه کوچک دینی در یکسال گذشته، چشمه‌هایی از امید به زندگی را جوشانده که نخست در انتخاب «امیر ایزدی ها» در ژولای ۲۰۱۹ تجلی یافت که بیشتر یک پست سیاسی و اجتماعی است و دوم انتخاب پدر معنوی ایزدی‌ها موسوم به بابا شیخ است که روز شنبه در «لالش» مقدس‌ترین زیارتگاه ایزدی‌ها در منطقه «شیخان» در شمال موصل رخ داد.

برخلاف انتخاب امیر ایزدی‌ها که منجر به اختلاف شدید سیاسی بین این طایفه کوچک به دلیل مداخله برخی جریان‌های سیاسی عراق در این قضیه شد، انتخاب مرجع دینی ایزدی ها، شاهد این اختلافات نبود.

«علی الیاس حاج بابا» به عنوان مهمترین و تنها نامزدی که خود را رسما برای تصدی این پست کاندیدا کرده بود، شورای مسوول انتخاب بابا شیخ نیز در نهایت او را که از خانواده باباشیخ سابق است، به عنوان پدر معنوی جدید ایزدی‌ها برگزید.

در عرف این طایفه دینی، در پی مرگ پدر معنوی ایزدی ها، شورای دینی ایزدی‌ها با مشورت با امیر ایزدی‌ها و ۹ تن از شخصیت‌های برجسته دینی و عشایری ایزدی طی ۴۰ روز از مرگ بابا شیخ سابق، مرجع دینی جدید را بر می‌گزیند.

«خرتو حاج اسماعیل» بابا شیخ سابق بعد از ۲۵ سال مرجعیت ایزدی ها، در اول اکتبر گذشته (۱۰ مهرماه ۹۹) در سن ۸۷ سالگی به دلیل کهولت سن و بیماری جان باخت.

مرجع دینی در طایفه ایزدی‌ها معمولا از میان دو خانواده مهم ایزدی‌ها یکی خانواده «حاج بابا» و دیگری خانواده «شیخ فخری آدیا» برگزیده می‌شود که به صورت سنتی همواره این پست در این دو خانواده محدود شده است.

«هادی بابا الشیخ» مسوول دفتر پدر معنوی سابق ایزدی‌ها در اظهاراتی گفته است: «بابا شیخ بایستی متبحر در دین، فرهنگ و جامعه ایزدی باشد و هرگز نباید ریش خود را بتراشد و در سوابقش هیچ اثری از نوشیدن مشروبات الکلی نباشد و از خوردن پاره‌ای غذا‌ها نیز محروم می‌شود.»

زنان و مردانی که انتخاب بابا شیخ جدید را در لالش جشن گرفتند، گرچه گل لبخند بر گونه هایشان نقش بسته بود، اما می‌شد نگرانی از سرنوشت ابهام آلودشان را در نگاه‌های شکسته آن‌ها احساس کرد.

گرچه دولت عراق اخیرا در توافقی با دولت اقلیم کردستان عراق برای بازگرداندن حیات طبیعی به سنجار خاستگاه تاریخی ایزدی ها، طرح خود را اعلام کرده، اما این توافق چندان مورد رضایت ایزدی‌ها نبود.

امیر ایزدی‌ها در عراق و جهان به شدت علیه آن واکنش نشان داد و گفت که اولی‌تر این بود که دولت عراق با ایزدی‌ها برای بازگرداندن حیات طبیعی به سنجار توافق کند؛ نه آن‌ها که پیش از این به ایزدی‌ها خیانت کرده بودند.

در همین راستا دولت عراق کوشیده است که توافق صورت گرفته برای بازگرداندن نیرو‌های پیشمرگ کرد (حزب مسعود بارزانی) به منزله سپردن سنجار به اقلیم کردستان عراق قلمداد نشود.

سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق دیروز یکشنبه با اشاره به آغاز روند اجرای توافق سنجار، اعلام کرد که پرونده امنیتی این منطقه فقط در انحصار نیرو‌های عراقی خواهد بود و پیشمرگ‌ها در این منطقه جایی نخواهند داشت.

«تحسین الخفاجی» در اظهاراتی تاکید کرده است که پرونده امنیتی در داخل سنجار فقط به دست نیرو‌های دولت مرکزی عراق اداره می‌شود.

به گفته وی، «توافق سنجار در حال اجراست و فقط نیرو‌های دولت مرکزی در داخل سنجار خواهند بود و پیشمرگ‌ها یا هر نیروی دیگری در آن نخواهند بود و فقط پرچم عراق به اهتزار درخواهد آمد، پرونده امنیتی در داخل سنجار برعهده نیرو‌های پلیس یا امنیت ملی و خارج از آن برعهده ارتش عراق است.»

بر پایه گزارش سابق اداره کل امور ایزدیان در وزارت اوقاف دولت محلی اقلیم کردستان عراق، گروه تروریستی داعش در حمله به سنجار، یک هزار و ۲۹۳ نفر از این گروه را در همان روز‌های نخست اشغال سنجار (۱۲ مرداد ۹۳) به قتل رساند.

این گروه تروریستی همچنین ۶ هزار و ۴۱۷ ایزدی را ربود که از این عده سه هزار و ۵۴۸ نفر زن و دختر بودند که بیشتر آنان به بردگی جنسی گرفته شدند و بقیه که اغلب کودکان و نوجوانان بودند، به پادگان‌های نظامی داعش انتقال یافتند تا از آن‌ها در آینده، ماشین‌های کشتار و انتحاری‌های بی مغز تربیت کنند.

سازمان اسناد جنایات داعش علیه ایزدیان عراق در نیمه مردادماه گذشته در بیانیه‌ای درباره حوادث ۶ سال پیش، اعلام کرد: داعش زنان و دختران را از مردان و کودکان جدا کرد و همه مردان بالغ را به قتل رساند که اجساد این کشته شدگان بعد‌ها در ۸۳ گور جمعی (در شمال عراق) یافت شد.

اکنون پس از گذشت ۶ سال از این حادثه هولناک، طبق اعلام سازمان اسناد جنایات داعش علیه ایزدیان، سرنوشت دو هزار و ۸۰۰ زن و کودک از این گروه همچنان در هاله ابهام قرار دارد.

۶ سال است که ۱۶۰ هزار ایزدی آواره در اردوگاه‌های شمال عراق، زندگی مرگ بار خود را می‌گذارنند و هنوز سرنوشت فرزندان و دختران و مادران ایزدی، نامعلوم و ۶۷ گور جمعی نیز هنوز سربسته باقی مانده است.

اداره کل امور ایزدیان در وزارت اوقاف دولت محلی اقلیم کردستان عراق پیش‌تر اعلام کرده بود که جمعیت ایزدیان قبل از حمله داعش در عراق ۵۵۰ هزار نفر بود که براثر هجوم این گروه تروریستی حدود یکصد هزار نفر به خارج از عراق گریختند و ۳۶۰ هزار نفر نیز در اردوگاه‌های شمال عراق مستقر شده‌اند.

بابا شیخ برای ایزدی‌ها با وجود جمعیت اندک شان، اما نماد هویت و ماندگاری این طایفه کوچک دینی است و برای همین، با وجود همه زخم ها، آن‌ها اصرار داشتند که مراسم برگزیدن بابا شیخ جدید در لالش در باشکوه‌ترین شیوه خود برپا شود تا شاید مرهمی بر زخم‌های عمیق التیام نیافته آن‌ها باشد.

ایزدی‌ها یک گروه قومی، مذهبی در شمال عراق هستند که در حوزه دین، دارای باور‌ها و آئین‌های متفاوت از سایر ادیان ابراهیمی هستند.

در معرفی ایزدی‌ها در منابع مختلف آمده است: یزیدیان، ایزدیان، ایزدی‌ها یا یزدانی‌ها اقلیتی مذهبی هستند که در شمال عراق، سوریه، جنوب شرقی ترکیه و قفقاز زندگی می‌کنند؛ به زبان کردی صحبت می‌کنند و آیین ایشان، ایزیدی با ایمان بر تنها یزدان پاک مسلط است. براساس منابع موجود، گفته می‌شود آیین ایزدی یا یزیدی مخلوطی از اسلام غیرمعمولی، مسیحیت شرقی، زرتشتی، و احتمالاً مهرپرستی است و البته برخی هم مدعی هستند که آئین ایزدی، نوعی شیطان پرستی است و اتفاقا داعش هم بر اساس همین برداشت، حکم بر کشتار مردان و به بردگی بردن زنان ایزدی داده بود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گروه تروریستی داعش بردگی جنسی نسل کشی اقلیم کردستان عراق گروه تروریستی امیر ایزدی ها شمال عراق ایزدی ها پدر معنوی هزار نفر بابا شیخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۴۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابواسماعیل به هلاکت رسید؛ انهدام مخفیگاه داعش

یک منبع امنیتی عراقی تاکید کرد که نیرو‌های اطلاعاتی این کشور بعد از یک عملیات ویژه عناصر گروهک زیرزمینی داعش را در منطقه حاوی الدنانیش در اطراف کرکوک شناسایی کردند.

وی در ادامه افزود: بعد از عملیات اطلاعاتی و شناسایی نوبت به عملیات ضربتی علیه این عناصر تروریست رسید به طوری که نیرو‌های عراقی مخفیگاه آنها را در اطراف کرکوک هدف قرار دادند.

این منبع امنیتی تصریح کرد: در جریان عملیات ضربتی مذکور سه حمله مستقیم علیه مخفیگاه این عناصر تروریست در میان بلندی‌های اطراف کرکوک صورت گرفت.

وی گفت: بر اساس اطلاعات منتشر شده در این عملیات معاون امیر نظامی ولایت کرکوک در تشکیلات تروریستی داعش به نام ابواسماعیل به هلاکت رسیده است.

چند هفته قبل نیز نیرو‌های امنیتی عراق موفق شدند در جریان یک عملیات منحصر به فرد بر پایه اطلاعات دقیق از سوی سرویس اطلاعات نظامی این کشور مخفیگاه عناصر داعش را در استان کرکوک هدف قرار دهند.

بر اساس این گزارش، نیرو‌های عراقی با جنگنده‌های اف ۱۶ خود مخفیگاه عناصر داعش را در منطقه الشای واقع در کرکوک هدف قرار دادند.

تعدادی از عناصر تروریست که در این مخفیگاه حضور داشتند به هلاکت رسیدند و محل مذکور به صورت کامل نابود شد. تجهیزات جنگی و سلاح‌های عناصر داعش در این مخفیگاه نیز منهدم شد.

منبع: مهر

tags # داعش سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • احتمال احیای داعش در منطقه تا چه حد جدی است؟
  • آماده باش دستگاه‌های خدمت رسان در بخش یزدان آباد
  • نابودی ۱۲ تروریست مرتبط با داعش در فیلیپین
  • ابواسماعیل به هلاکت رسید؛ انهدام مخفیگاه داعش
  • مخفیگاه داعشی‌ها در «حمرین» عراق بمباران شد
  • گفت و شنود/ بابا نداشت!
  • قیمت کالاهای اساسی افزایش نیافته است
  • بابا، چرا ما هوادار رئال مادرید نیستیم!
  • طالبان: نیمی از اعضای داعش خوراسان اتباع تاجیکستان هستند
  • داعش مسئولیت انفجار شب گذشته در کابل را برعهده گرفت