Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-28@17:46:47 GMT

حجم آب سدهای کشور 4 درصد کمتر شد

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۷۵۶۲۶

حجم آب سدهای کشور 4 درصد کمتر شد

حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه۹۹) تا آخر آبان‌ماه به ۲۴ میلیارد و ۲۶ میلیون متر مکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش چهار درصدی را نشان می‌دهد.

 بر اساس تازه ترین آمار دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، سال گذشته در همین بازه زمانی حجم آب موجود در مخازن سدها ۲۵ میلیارد و ۳۶میلیون متر مکعب بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کل ورودی آب به مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا پایان آبان نیز به رقم ۳ میلیارد و ۳میلیون متر مکعب رسید. سال گذشته و در همین بازه زمانی کل ورودی سدها ۳ میلیارد و  ۹۴ میلیون متر مکعب بود که نشان از کاهشی۲۳ درصدی دارد.

میزان خروجی آب از سدها نیز از ابتدای سال آبی جاری تا آخر آبان در حالی به رقم پنج میلیارد و ۹۴ میلیون متر مکعب رسیده که پارسال در همین بازه زمانی این رقم هفت میلیارد و ۲۷ میلیون متر مکعب بود و اختلاف این دوسال به عدد۱۸ درصد رسیده است.

ظرفیت کل سدهای کشور ۵۰ میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب است و نشان از آن دارد که کاهش بارش ها تاثیرخود را بر حجم آب موجود در مخازن سدها گذاشته است. گرچه چند روز اخیر وضعیت بارشی کشور بهتر شده اما همچنان با کاهش نسبت به پارسال همراه است.

بارش های پاییزی در دومین روز آذرماه نه تنها نیمه شمالی و غربی کشور را سیراب و لغزندگی و مه گرفتگی را مهمان جاده ها کرد، بلکه برخی استان های کویری و نیمه خشک نیز از این رحمت الهی بی نصیب نماندند.

/ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: میلیون متر مکعب مخازن سدها سدهای کشور حجم آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۵۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵۳ درصدی ذخیره آب در سدهای مازندران/ سد آیت‌الله صالحی مازندرانی در آستانه سرریز شدن است

ایسنا/مازندران مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: بارندگی‌های مناسب در سال آبی جاری سبب شده که ذخیره آب در سدهای استان نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش یابد و سد آیت‌الله صالحی مازندرانی هم در آستانه سرریز قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای مازندران، حیدر داوودیان امروز با بیان این‌که بارش‌های پاییز و زمستان پارسال و روزهای اخیر در مازندران اثر مطلوبی بر ذخیره آب در سدهای این استان داشت، اظهار کرد: مجموع ذخیره آب سدهای استان در حال حاضر به ۲۳۰ میلیون متر مکعب رسیده است که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۵۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: در پایان نخستین هفته سال ۱۴۰۲ مجموع ذخیره آب سدهای استان ۱۴۹ میلیون مترمکعب بود که این میزان در پایان هفته نخست امسال به ۲۳۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: ذخیره آب سد شهید رجایی ساری اکنون ۶۳ میلیون متر مکعب معادل ۳۹ درصد حجم مخزن این سد است. اما پارسال در چنین زمانی ۳۸ میلیون متر مکعب در مخزن این سد وجود داشت.

داوودیان از نزدیک شدن تراز آب در سد آیت‌الله صالحی مازندرانی –البرز- به سرریز خبر داد و گفت: بارندگی‌های خوب در بالادست سد آیت‌الله صالحی مازندرانی سوادکوه شمالی سبب شده میزان ذخیره آب این سد به ۱۳۳ میلیون مترمکعب برسد که معادل ۹۴ درصد ظرفیت مخزن آن است. پارسال در همین زمان ذخیره آب سد البرز ۸۶ میلیون مترمکعب بود. با توجه به بارندگی‌هایی که برای فصل جاری پیش‌بینی شده انتظار می‌رود که شاهد سرریز این سد باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به بارندگی‌های ثبت شده در مازندران طی سال آبی جاری اظهار کرد: از یکم مهر ۱۴۰۲ تا ۷ فروردین ۴۱۰ میلیمتر بارندگی در مازندران داشتیم که ۴ درصد افزایش نسبت به دوره درازمدت را نشان می‌دهد.

داوودیان اظهار کرد: همین بارش‌ها و همچنین ذوب شدن ذخایر برفی بالادست سبب شده آورد رودخانه‌های استان نیز طی این بازه زمانی به یک میلیارد و ۱۵ میلیون متر مکعب برسد. البته در این شاخص هنوز نسبت به دوره درازمدت عقب‌ماندگی داریم و کاهش ۲۰ درصدی وجود دارد.

وی افزود: با توجه به ثبت این اعداد و ارقام امیدواریم با مشارکت کشاورزان امسال شرایط تأمین آب کشاورزی در استان بهتر از سه سال گذشته باشد و شاهد جهش تولیدات کشاورزی استان باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ۵۳ درصدی ذخیره آب در سدهای مازندران/ سد آیت‌الله صالحی مازندرانی در آستانه سرریز شدن است
  • ۳۶درصد از حجم مخازن سد‌های لرستان پر است
  • ذخیره آب سدهای مازندران ۵۳ درصد افزایش یافت
  • تولید ۷۵ درصد برق نیروگاه‌های برقابی کشور در خوزستان
  • ۵۲ درصد ظرفیت سدهای کشور پُر آب شد/ کاهش ۱۷ درصدی ورود آب به سدها
  • ۵۲ درصد ظرفیت سدهای کشور پُر آب شد
  • ۹۲ درصد از حجم سدهای یک استان پر شد !
  • ۴.۰۳ میلیون مترمکعب به حجم آب پشت سدهای لرستان اضافه شده است
  • حجم آب سد تنگ حمام به بیش از ۱۰۰ درصد پُرشدگی رسیده است
  • ۶۴ درصد مخازن سدهای خوزستان پر شده است