Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با گذشت بیش از دو سال از قتل فجیع جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، دادگاه ترکیه‌ای قرار است روز سه شنبه به صورت غیابی جلسه محاکمه ۲۰ تن از متهمان این پرونده را برگزار کند.

بنا بر گزارش شبکه الجزیره، جلسه محاکمه متهمان پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی منتقد «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور و ستون نویس روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در ترکیه از سر گرفته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق این گزارش، دادگاهی در ترکیه در ادامه رسیدگی به قتل خاشقچی که در زمان کشته شدن ۵۹ سال داشت، فردا سه شنبه ۲۰ تبعه عربستان سعودی را غیابی محاکمه می‌کند. 

خاشقچی که اقامت آمریکا را هم داشت، آخرین بار در تاریخ دوم اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰ مهر ۱۳۹۷) و قبل از از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول زنده دیده شد و بعد از ورود به این نهاد دیپلماتیک، دیگر اثری از او پیدا نشد.

این روزنامه نگار مخالف محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی برای دریافت اسناد لازم برای ازدواج با نامزدش «خدیچه چنگیز» اهل ترکیه به کنسولگری رفت اما توسط تیم ترور اعزامی از عربستان سعودی به استانبول، به طرزی وحشیانه کشته شد.

طبق گزارش الجزیره، رسانه‌ها گزارش دادند که خاشقچی در داخل کنسولگری کشته، بدنش مثله و بقایای جسدش از ساختمان خارج شد و هرگز اثری از بقایای جسد پیدا نشد.

دادستان‌های ترکیه‌ای در ماه مارس سعود القحطانی مشاور ارشد سابق ولی‌عهد عربستان سعودی و احمد العصیری قائم مقام ریاست اطلاعاتی عربستان سعودی را به «قتل از نوع درجه اول» متهم و علیه آنها اعلام جرم کردند. دادستان‌ها همچنین ۱۸ تن دیگر از اتباع عربستان سعودی را در پرونده جمال خاشقچی به «قتل با نیت قبلی» متهم کردند و برای همه متهمان مجازات حبس ابد را خواستار شدند.

دولت ترکیه از عربستان سعودی استرداد این ۲۰ نفر برای محاکمه را خواستار شده اما ریاض از این کار امتناع کرده است. به دنبال درخواست آنکارا، پلیس بین‌الملل (اینترپل) این افراد قرار را تحت تعقیب قرار داد و برای آنها «قرار قرمز» صادر کرد.

برگزاری جلسات دادگاه قتل خاشقچی در ترکیه به دلیل پیدا شدن شاهدان تازه، به ۲۴ نوامبر(فردا سه شنبه) موکول شد و قرار است در این جلسه شواهد جدیدی ارائه شود.

مقام‌های عربستان سعودی از قبیل دادستان کل این کشور، در ابتدای رسانه‌ای شدن ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقچی درباره وضعیت او اعلام بی اطلاعی کردند اما پس از رو شدن تصاویر و فیلم‌هایی از لحظه ورود او به کنسولگری ریاض در استانبول روایتشان را عوض کردند.

مقام‌های سعودی اعلام کردند، خاشقچی وارد کنسولگری شد و بعد از اتمام کارهایش این نهاد دیپلماتیک را ترک کرد و آنها اطلاعی از وضعیت او ندارند.

این ادعای عربستان سعودی هم با رو شدن فیلم ها و تصاویر خروج فردی که ریاض مدعی بود، این شخص خاشقچی بوده، رد شد و سعودی‌ها باز هم بالاجبار روایتشان را تغییر دادند.

در فیلم‌هایی که از لحظه خروج این فرد از کنسولگری منتشر شد، مشخص گردید که آن فرد، خاشقچی نبود بلکه سعودی‌ها لباس‌های خاشقچی را به تن شخصی شبیه به او پوشاندند تا وانمود کنند وی از کنسولگری خارج شد.

با شدت گرفتن روند انتشار اسناد و تصاویر از ورود تیم اعزامی ترور ۱۸ نفره از عربستان سعودی به استانبول و خروج آنها بعد از قتل خاشقچی، در نهایت ریاض به قتل او در کنسولگری اذعان کرد اما باز هم ادعای عجیبی درباره چگونگی قتل او مطرح کرد.

ریاض ادعا کرد که به دنبال مشاجره بین ماموران کنسولگری و خاشقچی و مشت‌پراکنی، این روزنامه نگار مخالف بن سلمان کشته شد. به ادعای دولت سعودی حضور تیم ترور اعزامی به استانبول «اقدامی خودسرانه» و بدون اطلاع مقام‌های ارشد عربستان سعودی بود.

محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی یک سال بعد از کشتن خاشقچی و در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی به این قتل اذعان کرد و گفت: «این (قتل) تحت نظارت من انجام گرفت. من تمامی مسئولیت را می‌پذیرم زیرا تحت نظارت من انجام گرفته است» (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: جمال خاشقچی عربستان سعودی ترکیه محمد بن سلمان قتل روزنامه نگار عربستان سعودی جمال خاشقچی بن سلمان ولی عهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۵۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح آنکارا درباره دو عامل حمله تروریستی مسکو

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز از نیویورک‌تایمز، روز گذشته (سه‌شنبه) یک افسر اطلاعاتی ترکیه که هویت او فاش نشد، اعلام کرد دو نفر از افرادی که در ارتباط با حمله تروریستی روز جمعه به سالن کنسرتی در حومه مسکو دستگیر شده‌اند، چند هفته قبل از وقوع حمله مدتی را در استانبول سپری کرده‌اند.

روز گذشته (سه‌شنبه) ‌علی یرلیکایا وزیر کشور ترکیه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت که دولت این کشور از ماه ژوئن (تیر) ۱۴۷ نفر را به اتهام همکاری با «داعش» در شهرهای مختلف ترکیه دستگیر کرده است.

یرلیکایا اطلاعاتی درباره اینکه چند نفر از این تعداد بعد از وقوع حمله تروریستی روز جمعه در مسکو دستگیر شده‌اند و یا چند نفر از دستگیرشدگان احتمال ارتباط داشتن با این حمله را دارند، ارائه نکرده است.

این منبع اطلاعاتی درباره ارتباط داشتن سیدرکرامی راشابالیزودا شمس‌الدین فریدونی دو مظنون دستگیر شده با حمله تروریستی روز جمعه مسکو در زمان حضور ترکیه اظهارنظر نکرد، اما افزود: به‌نظر سرویس اطلاعاتی ترکیه این افراد قبل از ورود و حضور در ترکیه دارای افکار افراط‌گرایانه بوده‌اند.

هر دو فرد مورد اشاره ملیت تاجیکستانی داشته و به‌عنوان کارگران مهاجر در روسیه زندگی می‌کردند.

راشابالیزودا در تاریخ ۵ ژوئیه وارد استانبول شده و مدت ۱۶ روز در هتلی در منطقه «فاتح» این شهر اقامت داشته است. فریدونی در تاریخ ۲۰ فوریه تحت عنوان منقضی شدن روادید روسیه خود وارد ترکیه شده و طی مدت ۶ روز اقامت در استانبول تصاویری از خود در محل اقامتش که به‌نظرمی‌رسد مسجدی در منطقه «فاتح» است، منتشر کرده است.

ترکیه باوجود عضویت در «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) درطول جنگ اوکراین روابط حسنه با مسکو را حفظ کرده است.

در زمان اوج حملات «داعش» در سوریه و عراق، چند حمله تروریستی مرگبار نیز در خاک ترکیه رخ داد، اما تعداد این حملات در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

منبع: ایرنا

کد خبر: 1225433 برچسب‌ها ترکیه روسیه

دیگر خبرها

  • تلاش دوباره مخالفان ترکیه برای شکست اردوغان
  • خیز ترکیه برای میزبانی المپیک ۲۰۳۶
  • ایرانیان جایگاه چندم گردشگران خارجی استانبول را دارند؟
  • (عکس) «گوی اژدها»؛ یک شهربازی عجیب در عربستان سعودی!
  • نگاهی به قوانین جالب انتخاباتی در ترکیه
  • توضیح آنکارا درباره دو عامل حمله تروریستی مسکو
  • حمله به کنسولگری ترکیه در هانوفر آلمان
  • انتخابات شهرداری استانبول / رای کردها، تعیین کننده رقابت اصلی
  • تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز
  • حکم دادگاه مسکو برای بازداشت رئیس سرویس امنیتی اوکراین