Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-28@10:30:43 GMT

عوارض دست و پاگير چاقي در درمان کرونا

تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۷۵۹۹۷

عوارض دست و پاگير چاقي در درمان کرونا

خبرگزاری آریا- عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به مؤلفه‌های مؤثر بر افزایش پدیده پر وزنی در جوامع، تجمع چربی در بدن را یکی از مهم ترین عوامل بروز پیامد‌های ناگوار در بیماران مبتلابه کووید19 دانست.
به گزارش خبرگزاری آریا، دکتر تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، با اشاره به وجود معضل پر وزنی و فربه‌ای در اغلب کشور‌ها و اغلب زیرگروه‌های جمعیتی، بیان کرد: افزایش وزن صرفا ناشی از مصرف ماده غذایی خاصی نیست، به عنوان مثال اینکه خوردن نان باعث چاقی می‌شود، تصور غلطی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در این خصوص توضیح داد: به عبارت ساده‌تر الگوی غذایی در کشور‌های مختلف متفاوت است و به تبع وضعیت اقتصادی و فرهنگی برخی گروه‌های جمعیتی مصرف مواد غذایی ضروری امکان پذیر نیست، این موضوع می‌تواند مشوقی برای اضافه وزن باشد.
عضو هیأت علمی دانشگاه اظهار کرد: با افزایش تورم اقتصادی دسترسی برخی گروه‌های اجتماعی با درآمد پایین به مواد غذایی مورد لزوم کم می‌شود، بنابراین نباید انتظار داشت که روند افزایش وزن متوقف شود، بلکه الگوی غذایی تغییر می‌کند و افزایش وزن به نوعی بیشتر می‌شود.
آقای دکتر نیستانی با اشاره به تجربیات خود از ارایه خدمت در این دوران کرونایی، تصریح کرد: بر اساس مشاهدات وخامت ابتلا و پیامد‌های ناگوار ابتلا در افرادی که وزن بالا دارند وقوع بیشتری دارد.
وی با بیان اهمیت این موضوع، ادامه داد: انباشت چربی در بدن با هر توزیعی که باشد، به نوعی التهاب فراگیر یا سیستمیک را ترغیب می‌کند؛ به بیان ساده چربی اضافه در بدن التهاب زاست و ماهیت خیلی از امراض مثل کووید-19 بر اساس آسیب شناسی ها، زمینه التهابی دارند.
آقای دکتر نیستانی نحوه توزیع چربی را از دیگر نکات مهم دانست و افزود: وقتی بخش اعظمی از چربی اطراف شکم انباشته می‌شود، در تنفس فرد اختلال ایجاد می‌شود؛ به عبارت ساده‌تر حرکت دیافراگم به پایین و انبساط ریه به کفایت افراد با وزن طبیعی رخ نخواهد دارد. در نتیجه میزان منوکسید کربن خون در افرادی که وزن بالا و شکم بزرگ دارند بالاتر از افراد عادی است و به همین خاطر مقداری خوابالوده هستند که خوب نیست به ویژه برای فردی که عفونت تنفسی هم دارد.
عضو هیأت علمی دانشگاه موضوع کارایی دارو‌ها در افراد با وزن بالا نسبت به افراد با وزن معمول را از دیگر مسائل قابل تامل در این بحث اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه بالابودن وزن، به ویژه افزایش توده در محیط دور شکم به هیچ وجه پیامد خوبی برای افراد مبتلا به کرونا به همراه ندارد، گفت: طبیعی است افرادی که خانه نشین هستند، به ویژه افرادی که در دوران پیش از قرنطینه فعال بودند، اوقات فراغت بیشتری دارند و همین فراغت روی اعصاب تأثیرگذار است. این افراد سعی می‌کنند وقت خود را پر کنند و اعصاب خود را التیام دهند، بسیاری مواقع این کار را با سر زدن به یخچال و خوردن مواد غذایی که هیچ ارتباطی هم به وضع گرسنگی آن‌ها ندارد، انجام می‌دهند. این موضوع به روند افزایش وزن کمک می‌کند.
آقای دکتر نیستانی گفت: این موضوع را می‌توان از شرایط وزنی بیمارانی مشاهده کرد که در گذشته هم به ما مراجعه می‌کردند.
وی در خصوص راهکار این معضل عنوان کرد: شرایطی که پیش آمده بسیار ناگوار و آزار دهنده است، اما خاص شهر و کشور ما نیست، کم و بیش همه جوامع را گرفتار کرده است، راه التیام یافتن بیمارتر شدن نیست.
متخصص تغذیه و رژیم درمانی، تصریح کرد: نظم در برنامه غذایی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است، وعده‌ای را حذف نکنید، به عنوان مثال اگر هر روز 6 صبح بیدار می‌شوید، یک روز که 12 ظهر بیدار شدید، به بهانه حذف صبحانه، حجم ناهار را بیشتر نکنید.
آقای دکتر نیستانی، ادامه داد: فاصله وعده‌ها نباید خیلی غیرمتعارف باشد و ساعت‌ها را جوری تنظیم کنید که فاصله زیادی نداشته باشند.
وی توصیه کرد: میان وعده‌های سالم یادتان نرود، سلامت از بعد بهداشت مواد غذایی، آلودگی و آلایش و میزان کالری آن‌ها منظور است. در بسیاری از مواقع غذای سالم ضرورتا غذای کم کالری نیست؛ به عنوان مثال مغز دانه‌های خام بدون نمک، اسید چرب خوب، فیبر و ریز مغذی دارد، اما بسیار پرکالری است.
به گفته عضو هیأت علمی دانشگاه، هر یک مشت مغز دانه معادل پنج یا شش مشت پلو کالری دارد، پس نباید به علت سلامت این ماده غذایی، بی رویه مصرف شود، در خصوص میوه‌ها هم این موضوع صادق است.
وی در پایان بر لزوم انجام فعالیت‌های بدنی تأکید کرد و گفت: بسیاری از افراد فعالیت بدنی ندارند، ورزش نمی‌کنند و همیشه می‌گویند وقت نداریم، این بهانه ناپذیرفتنی است، به ویژه برای افرادی که در اکنون خانه نشین هستند. بسیاری از فعالیت‌های ورزشی به مدد فناوری نوین و اینترنت، مجازی شده است، پس باید از فرصت استفاده کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عوارض چاقی علمی دانشگاه مواد غذایی افزایش وزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۵۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوارض خوردن خوراکی و نوشیدنی‌های صنعتی بجای وعده غذایی

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، عوارض خوردن خوراکی های کارخانه ای را پیش از این کامل برایتان شرح دادیم و دانستید که مصرف مواد غذایی سالم و طبیعی، برایتان به شدت بهتر و به صرفه تر است. حالا چنانچه شما هم از آن دست افرادی هستید که زمان کافی برای حاضر کردن صبحانه، نهار یا شام سالم ندارید و خوراکی را با وعده غذایی اصلی جایگزین می کنید، لازم است در این مورد بیشتر فکر کنید.

بیشتر بخوانید: بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در ایام نوروز

خوردن خوراکی به جای غذا، راحت ترین کار است، چراکه به آسانی می توانید آن را تهیه کنید و دهها مورد دیگر که به عنوان دلیل ترجیح دادن هله هوله به جای غذای اصلی، در ذهنتان نقش میبندد؛ اما با وجود این همه نکته مثبت، چه چیزی باعث می شود که بگویند نباید آنها را جایگزین وعده اصلی خود کنید؟ عوارض جانبی به شدت منفی! این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک را بخوانید تا اطلاعات بیشتری درباره چگونگی داشتن تغذیه سالم کسب کنید. با جایگزین کردن خوراکی یا نوشیدنی با غذا، ممکن است اتفاقی بیفتد که حتی به آن فکر هم نکرده بودید.

از دست دادن فیبر و دیگر ریز مغذی ها

بسیاری از خوراکی هایی که جایگزین وعده اصلی می کنید فاقد مقدار کافی فیبر هستند که بسیار برای سلامت روده، هاضمه و قلب مهم است. علاوه بر این، ممکن است فاقد سایر مواد مغذی مفید مانند آنتی اکسیدان ها باشد که از خوردن غذا های کامل دریافت می کنید.

باعث به وجود آمدن اضافه وزن

یکی دیگر از عوارض جانبی جایگزین کردن وعده های غذایی اصلی با خوراکی ها، افزایش وزن است. "از آنجا که بسیاری از خوراکی ها کالری بسیار کمی دارند، پس از خوردن یکی از آن ها هنوز احساس گرسنگی می کنید و در نهایت غذای پر کالری می خورید. همه آن ها کم تر از ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری دارند و به همین خاطر خوراکی های جایگزین غذا راه حل طولانی مدت و موثری برای کاهش وزن نیستند.

محروم کردن خود از مواد شیمیایی مفید گیاهی

غذا های گیاهی مانند میوه ها و سبزیجات حاوی مواد شیمیایی گیاهی هستند که رنگ این گیاهان را تولید می کنند و همچنین مزایای زیادی برای سلامتی دارند. غذا های جایگزین وعده غذایی با ویتامین ها و مواد معدنی غنی شده اند تا به نیازهای تغذیه ای کمک کنند، اما مزایای مشابه خوردن انواع میوه ها و سبزیجات کامل را ندارند. البته در برخی از جایگزین های غذایی به علت توجه به این مسئله مواد افزودنی اضافه شده است.

هیچ آزمایش ایمنی یا فرآیند دقیقی که از طرف سازمان غذا و دارو این خوراکی ها را تایید کند، وجود ندارد. همچنین عوارض جانبی این خوراکی ها روی بسته بندی ذکر نشده است. در نتیجه، ممکن است نسبت به مواد نگهدارنده شیمیایی ( بنزوات سدیم )، حجم دهنده ها ( کاراگینان، یک ماده التهابی ) یا تثبیت کننده ها ( صمغ زانتان ) واکنش منفی نشان دهید.

کد خبر: 1225241 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • زمان ترخیص سعید راد مشخص نیست/ عوارض شکستگی استخوان لگن
  • قوی‌ترین مکمل غذایی و دارویی در طول روز
  • عوارض خوردن خوراکی و نوشیدنی‌های صنعتی بجای وعده غذایی
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • عکس هایی جالب از شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا / تاریخ تکرار شد!
  • خوردن برنج دوباره گرم ‌شده، ضرر دارد؟
  • علائم بزرگ شدن پروستات چیست؟ (+ گیاه درمانی )
  • این عادت شانس زنده ماندن افراد مبتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • علائم شایع ابتلا به دیابت را بشناسید
  • آیا قرص جی سی شیشه دارد