Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با تأکید بر اینکه اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی و سایر طرح های کلان نیازمند اعطای اختیارات بیشتر به دانشگاه های مادر و معین است، گفت: متأسفانه برخی موسسات آموزش عالی به مصوبات وزارت عتف گوش نمی دهند و همچنان دنبال توسعه کمی براساس مطالبات منطقه ای خود هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد کافی در نشست روسای دانشگاه های معین که امروز دروزارت علوم و به صورت مجازی برگزار شد، به آیین نامه پیاده سازی آمایش آموزش عالی استان ها اشاره کرد و گفت: شواهد نشان می دهد که اگر ما در حوزه آموزش عالی برنامه ساماندهی مراکز آموزشی را انجام ندهیم یعنی طی این مدت هیچ اقدامی انجام نداده ایم و من فکر می کنم تا زمانی که دولت، مجلس و سایر ساختارها در اجرای این طرح هماهنگ نشوند در اصل یک موقعیت ارزشمند برای اجرای طرح ساماندهی را از دست می دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه با تأکید بر اینکه طرح ساماندهی آمایش آموزش عالی باید به طور دقیق و خوب اجرا شود گفت: اجرای دقیق این طرح نیازمند یکسری حمایت ها است. در واقع در خصوص طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی از قبل یکسری اختیاراتی به روسای دانشگاه ها دادند اما بلافاصله این اختیارات از دانشگاه ها گرفته شد که به نظر می آید سلب این اختیارات به دلیل فشارهایی که وارد می شد از دانشگاه ها گرفته شد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد خاطر نشان کرد: ما از حدود چهار سال پیش شبکه جامع دانشگاه های استان را در خراسان رضوی تشکیل دادیم و آن را به عنوان یک مرکز در سطح وزارت کشور ثبت کردیم حتی دانشگاه های علوم پزشکی، استانداری و سایر نهادها از این طرح حمایت کردند و هدف ما این بود که نقش آفرینی دانشگاه ها در توسعه استان را افزایش دهیم.

دکتر کافی ادامه داد: در تشکیل شبکه جامع دانشگاه های استان رضوی شورای حل اختلاف دانشگاه نیز از قوه قضاییه مجوز دریافت کرد اما با تمامی اقداماتی که صورت گرفت متأسفانه چندین سال است که حتی مراکز تحت مدیریت وزارت علوم به مصوبات این وزارتخانه در خصوص این شوراها توجه نمی کنند و دنبال توسعه کمی مراکز خود هستند و براساس مطالبات منطقه ای حرکت می کنند.

رئیس دانشگاه فردوسی خاطر نشان کرد: متأسفانه در این استان بسیاری از موسسات آموزش عالی گسترش یافتند. این خلاف مصوبات وزارت علوم بود بنابراین ما باید ابتدا برای اجرای طرح های کلان وزارت علوم از جمله ساماندهی آموزش عالی ابتدا جای پای خود را محکم کنیم و بعد برای اجرای آن طرح تصمیمات لازم را بگیریم به همین جهت لازم است برای جلوگیری از توسعه افسارگسیخته مراکز آموزش عالی واجرای طرح های این‌چنینی اختیارات لازم به دانشگاه ها داده شود و نباید صرفا دنبال ابلاغ وظایف و مأموریت ها به دانشگاه های بزرگ در این زمینه باشیم.

در ادامه دکتر میررضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز با تأکید بر اینکه در دهه های ۷۰، ۸۰ ، ۹۰ دانشگاه ها توسعه کمی یافتند، گفت: اگرچه این موضوع مزایایی چون کارآفرینی و افزایش سطح علمی کشور را همراه داشت اما در حال حاضر با مشکلاتی نظیر کاهش دانشجو و... مواجه شدیم.

وی با تأکید بر اینکه ما چاره ای جز ساماندهی مراکز آموزش عالی نداریم، گفت: ما در دانشگاه تبریز از اواسط سال گذشته با تشکیل جلسات ساماندهی سعی کردیم از خرد جمعی استفاده کنیم و جلساتی نیز در حوزه های مختلف برگزار کردیم و تلاش کردیم تصمیم گیری هایی در این زمینه انجام دهیم.

دکتر مجیدی یادآور شد: در دانشگاه تبریز ساماندهی آموزش عالی از ساماندهی رشته ها، گروه ها و دانشکده ها آغاز شد اما به دلیل عدم اختیارات لازم در اجرای این امر با مشکلاتی مواجه شدیم.

رئیس دانشگاه تبریز تأکید کرد: مثلا به دلیل کاهش دانشجو مجبور بودیم در برخی از رشته ها نظیر رشته معماری که در دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز دایر است را ادغام کنیم اما در عمل سازمان سنجش طبق روال قبلی دانشجو پذیرش کرد و نتوانستیم تصمیمات را اجرایی کنیم.

دکتر مجیدی با تأکید بر اینکه تمرکززدایی در آموزش عالی از سال ها قبل مطرح می شود، گفت: وقتی این موضوع در عمل مطرح می شود متأسفانه مسئولیت های لازم به دانشگاه ها داده می شود بنابراین باید قبل از هر تصمیمی اختیارات دانشگاه های معین را بیشتر کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه فردوسی مشهد موسسات آموزش عالی کشور دانشگاه تبریز آموزش عالی دانشگاه ها طرح ساماندهی رئیس دانشگاه مراکز آموزش وزارت علوم توسعه کمی اجرای طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۶۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موسسات درمانی و تشخیصی در صورت قطع سامانه‌های بیمه نیز موظف به ارائه خدمات هستند

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان گفت: زمانی که سامانه‌های بیمه به هر دلیلی دچار اختلال موقت شوند یا نسخه نویسی الکترونیک امکان‌پذیر نباشد، این مراکز موظف هستند نسخ را به صورت کاغذی ثبت و پذیرش و به بیمه شدگان ارائه خدمت کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بیمه سلامت استان اصفهان، محمدحسین صفاری اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی و اطلاع‌رسانی‌های انجام شده به تمام پزشکان، مؤسسات درمانی و تشخیصی، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، کیلینیک‌ ها و پاراکلینیک‌ ها، هیچیک از این مراکز تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند از ارائه خدمت به بیمه شدگان خودداری کنند.

وی افزود: زمانی که سامانه‌های بیمه به هر دلیلی دچار اختلال موقت شوند یا نسخه نویسی الکترونیک امکان‌پذیر نباشد، این مراکز موظف هستند نسخ را به صورت کاغذی ثبت و پذیرش و به بیمه شدگان ارائه خدمت کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان اصفهان خاطرنشان کرد: بیمه شدگان در صورت دریافت نکردن خدمت یا هر گونه تخلف مؤسسات، می‌توانند تخلف مورد نظر را در سامانه شکایات سازمان بیمه سلامت به آدرس shekayat.ihio.gov.ir ثبت کنند و همکاران در اسرع وقت موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری خواهند کرد.

کد خبر 746885

دیگر خبرها

  • نظم و انضباط اجتماعی بر پایه نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه شکل می‌گیرد
  • بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر با مشارکت ذینفعان تدوین شود/ ضرورت یکپارچه‌­سازی سامانه­‌های فرهنگی آموزش عالی کشور
  • بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر با مشارکت ذینفعان تدوین شود
  • بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند
  • تأکید استاندار بر پیگیری اعتبارات طرح‌های نیمه تمام لرستان
  • برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از صبح فردا ( ۶ اردیبهشت )
  • اجرای طرح نور در مراکز درمانی کهگیلویه و بویراحمد
  • موسسات درمانی و تشخیصی در صورت قطع سامانه‌های بیمه نیز موظف به ارائه خدمات هستند
  • برنامه وزارت علوم برای توسعه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای
  • تأکید مقام‌های عالی ایران و پاکستان بر توسعه روابط دوجانبه/ انرژی از محورهای مهم مذاکرات تهران و اسلام‌آباد خواهد بود