Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب،  به منظور توسعه ارتباطات و همکاری‌ها با نهادهای فرهنگی و اسلامی، محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هند ضمن بازدید از «کمیته حج دهلی» با جاوید عالم خان، رییس این کمیته دیدار و گفت‌وگو کرد.

جاوید عالم خان در سخنانی، جمهوری اسلامی ایران را ار کشورهای پیشرو و موفق در زمینه مدیریت حج خواند و خاطرنشان کرد: همواره بهره گیری از الگوها و تجربه‌های مدیریتی ایران در زمینه حج مورد توجه کمیته حج بوده و در گذشته نیز در این زمینه و برپایی سمینارهای حج و وحدت اسلامی همکاری‌های مشترکی با رایزنی فرهنگی ایران داشته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رییس کمیته حج دهلی با اشاره به تأثیر کرونا در روند اعزام زائران حج از هند، گفت: فرآیند ثبت نام حجاج و برپایی کارگاه‌های آموزشی از سوی این کمیته متوقف نشده و امیدواریم در آینده زمینه‌ها و همکاری‌های مناسبی جهت همکاری‌های مشترک بین ایران و هند در زمینه حج و زیارت فراهم آید.

حج؛ نمادی از همبستگی امت اسلامی

ربانی، رایزن فرهنگی کشورمان در هند نیز در این دیدار، حج را فرصت مهمی جهت همبستگی و همکاری امت اسلامی برشمرد و افزود: در دوره شیوع کرونا هر چند به دلیل محدودیت‌ها امکان اعزام زائران وجود نداشته و مراسم حج برگزار نمی‌شود، ولی فرصت بسیار مناسبی است تا نهادهای متولی حج با همکاری و مشارکت به بازسازی و بهینه سازی ظرفیت‌های اجرایی، فرهنگی و اجتماعی خود پرداخته و امکان ارتقاء کیفی و افزایش قابلیت‌های خود را به ویژه در زمینه‌های آموزشی فراهم آورند.

وی با اشاره به برخی زمینه‌ها و ظرفیت‌های همکاری میان ایران و هند در زمینه حج و زیارت ابراز امیدواری کرد تا از طریق مبادله تجربیات، برپایی وبینارها و همایش‌های علمی، برپایی کارگاه‌های آموزشی، انتشار کتاب و مجله و افزایش فرصت‌های آتی مربوط به سفرهای زیارتی مسلمانان هند از اماکن مذهبی در ایران، مسیر همکاری‌های دو کشور در زمینه حج بیش از پیش هموارتر شود.

در ادامه این دیدار، رایزن فرهنگی کشورمان با بازدید از بخش‌های مختلف فعالیت‌های کمیته حج در جریان روند ثبت نام و اعزام حجاج مسلمان هندی قرار گرفت.

رایزن فرهنگی کشورمان در مصاحبه مطبوعاتی با شبکه تلویزیونی ام تی وی و روزنامه‌ها، فرهنگ را اساس و پایه مستحکم روابط ایران و هند خواند و همکاری‌های اسلامی با مسلمانان هند را به دلیل سهم مسلمانان هند در ساختار جمعیتی و فرهنگی جهان اسلام، بخشی از مناسبات و ارتباطات فرهنگی دوکشور برشمرد.

ربانی همچنین، آمادگی رایزنی فرهنگی ایران در دهلی‌نو را جهت ایفاء سهم واسطه گری خود در توسعه همکاری‌ها در حوزه حج اعلام کرد.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: رایزن فرهنگی زمینه حج ایران و هند همکاری ها کمیته حج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۷۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبادل ظرفیت‌های متقابل زمینه تأمین منافع و افزایش قدرت ایران و پاکستان است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر به پاکستان، ظهر امروز به وقت محلی در دیدار خانم «مریم نواز شریف» سروزیر ایالت پنجاب، با بیان اینکه روابط دو کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره روندی رو به رشد و ارتقا داشته است، اراده سران دو کشور برای گسترش همکاری‌ها را باعث بی‌اثر شدن تلاش‌های برخی کشور‌ها برای خدشه وارد کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد عنوان کرد.

رئیس جمهور تبادل ظرفیت‌های متنوع متقابل را زمینه تأمین منافع دو ملت و افزایش قدرت دو کشور دانست و با بیان اینکه مانعی بر سر راه گسترش روابط فیمابین نیست، گفت: هدف از سفر بنده به لاهور ادای احترام به مرحوم اقبال لاهوری و تقویت روابط فرهنگی دو کشور است چرا که لاهور نماد فرهنگی پاکستان محسوب می‌شود. ایالت پنجاب و شهر لاهور صرفاً یک منطقه فرهنگی نیست، بلکه به سرعت در حال پیشرفت است و امیدوارم در دوره مدیریت سرکارعالی در این منطقه شاهد شتاب بیشتر توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن باشیم.

رئیسی شخصیت مرحوم اقبال لاهوری را در بین ایرانیان شناخته شده و محترم توصیف کرد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان شخصیتی فرهنگی و فرهنگ‌دوست از مرحوم اقبال لاهوری تحت عنوان ستاره آسمان شرق یاد کرده‌اند. همچنین دلدادگی و علاقه مردم پاکستان به امام رضا (ع) کم‌نظیر و مثال‌زدنی است.

در این دیدار خانم «مریم نواز شریف» نیز با ابراز تشکر و خرسندی از سفر دکتر رئیسی به ایالت پنجاب و حضور در مزار مرحوم اقبال لاهوری و نیز حضور در دانشگاه «جی‌سی‌یو» این شهر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جنوب آسیا که در سال ۱۸۶۴ تأسیس شده است، گفت که تمام تلاش خود را برای گسترش بیش از پیش روابط ایران و پاکستان به کار خواهد گرفت.

در این دیدار دو طرف با توجه به پیشینه فرهنگی مشترک و توجه به زبان فارسی در پاکستان، برای گسترش آموزش زبان فارسی در پاکستان توافق کردند و رئیس جمهور ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در این زمینه، به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مأموریت داد برای تمهید زمینه‌ها و مقدمات این مسئله با مسئولان پاکستانی مربوطه همکاری لازم را داشته باشد.

دیگر خبرها

  • بیانیه مشترک ایران و پاکستان در پی سفر رئیسی به اسلام آباد
  • توافق ایران و پاکستان برای گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی
  • توافق برای گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی | مرز مشترک ۲ کشورباید «مرز صلح و دوستی» باشد
  • گسترش همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی
  • تبادل ظرفیت‌های متقابل زمینه تأمین منافع و افزایش قدرت ایران و پاکستان است
  • تاکید بر تقویت همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی
  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری ایران و پاکستان در حوزه انرژی فراهم است
  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی وجود دارد
  • رئیس‌جمهور: زمینه همکاری‌ ایران و پاکستان در حوزه انرژی مساعد است
  • در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان چه گذشت؟