Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: با وجود افزایش تولید گاز در کشور به دلیل نزدیک بودن میزان مصرف با تولید، سهم صادرات بسیار کم است. سید حمید حسینی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به صادرات گاز ایران به ترکیه اظهار کرد: قرارداد صادرات گاز به ترکیه به مدت ۲۵ سال و از سال ۱۹۹۵ آغاز شده و هنوز تا اتمام مدت زمان آن بیش از ۲ سال باقی مانده و با شرایط موجود نگرانی خاصی در خصوص ادامه آن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: میدان کشف شده در ترکیه از زمان کشف تا بهره برداری و حفاری، انتقال گاز به بیش از ۲ سال زمان نیاز دارد و رقبای فعلی ایران در منطقه روسیه و آذربایجان است. بیشتر بخوانید: توزیع الکترونیکی گاز مایع در منطقه تهران کلید خورد وی افزود: ترکیه به دنبال تبدیل شدن به هاب گاز در منطقه  است و تنها در پی  تأمین  گاز مصرفی خود نیست به این معنی که با خرید گاز از ایران، روسیه و آذربایجان به دنبال ترانزیت گاز به کشورهایی اروپایی است و لذا بعید است روابط گازی خود با ایران را قطع کند.   حسینی گفت: بازگشت آمریکا به پیمان پاریس ضمن افزایش تأثیرگذاری این توافق منجر به افزایش استفاده کشورها از سوخت پاک خواهد شد که در این میان سوخت‌هایی مانند گاز و انرژی‌های نو اولویت بیشتری نسبت به  سوخت‌های فسیلی دیگر دارند و سوخت گاز  آینده روشنی دارد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی  بیان کرد: اولویت گاز در کشور صادرات نبوده و اولویت با تامین انرژی‌های داخل  و جایگزین کردن با فرآورده‌های نفتی دیگر در نیروگاه برق و خودرو  است.   وی ادامه داد: اولویت بعدی در استفاده از گاز برای تولید محصولات پتروشیمی بوده که منجر به تولید ۶۵ میلیون تن محصولات پتروشیمی در کشور شده و می‌توان گفت که صادرات گاز در کشور اولویت چهارم است.   حسینی بیان کرد: مصرف گاز در داخل برای گرمایش، واحد صنعتی و نیروگاهی به ۸۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است و عملاً ظرفیت چندانی برای صادرات باقی نمانده  و برای تأمین صادرات نیاز به مدیریت مصرف و آغاز فعالیت فازهای جدید پارس جنوبی هستیم.   وی ادامه داد: در کنار این موارد بالا باید عنوان کرد سیاست گذاری و دیپلماسی انرژی کشور چندان قوی نبوده است و در حالی که بسیاری به استفاده از گاز آل ان جی روی آورده‌اند، اما در ایران با وجود سرمایه گذاری به دلیل نداشتن فناوری این طرح مسکوت مانده است.   سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی  بیان کرد: ترکیه و پاکستان از بازارهای مهم در بخش آل ان جی است که به دلیل بی توجهی مغفول مانده است و با وجود تولید ۱ میلیارد مترمکعب در سال صادرات ما به اندازه یک کشور کوچک مانند الجزایر است، البته تحریم‌ها نیز ایران را از دست یابی به خطوط گازی در جهان محروم کرده است؛ مانند شرکت توتال که قرار بود علاوه بر توسعه میادین گازی در پارس جنوبی، در توسعه صنعت آل ان جی و افزایش فشار در میادین گازی به ایران کمک کند، اما خروج این شرکت باعث کاهش سرعت توسعه در این میادین و استفاده از فناوری‌های موجود در کشور شد.   وی ادامه داد: اگر رابطه ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس در سال‌های آتی بهبود یابد می‌توان به صادرات گاز به این کشورها امیدوار بود.   انتهای پیام/ برچسب ها: اخبار اقتصادی وزارت نفت

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی وزارت نفت صادرات گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۷۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فتح قله‌های نفتی/ صادرات نفت ایران رکورد شش سال اخیر را شکست

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در هفته‌های جاری، تولید و صادرات نفت ایران افزایش پیدا کرده و به بالاترین میزان خود در شش سال اخیر رسیده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- ندا زارعی: اعمال تحریم‌های نفتی جدید، برنامه‌ای است که دولت آمریکا بعد از حمله موشکی ایران به اسرائیل برای آن درنظر دارد. بعد از حمله مستقیم ایران در ۲۶ فروردین سال جاری با بیش از حدود صدها پهپاد، موشک کروز و بالستیک، دولت آمریکا به دنبال اعمال تحریم‌های جدیدی برای صادرات نفت ایران است تا علاوه بر جبران حمله ایران به اسرائیل، بتواند از این طریق کشور را تحت فشار قرار دهد.

 

اما خبری که در روز‌های اخیر درباره میزان صادرات نفت ایران و افزایش آن منتشر می‌شود، بسیار مهم است و حکایت از مقاوم شدن ایران در برابر تحریم‌های نفتی دارد.

هفته گذشته بود که اوپک گزارشی منتشر کرد مبنی بر افزایش میزان تولید نفت ایران در ماه مارس و اینکه جایگاه سوم تولیدکننده نفت بعد از عربستان و عراق، همچنان توسط ایران حفظ شده است. طبق این گزارش ایران در ماه مارس با افزایش ۲۸ هزار بشکه‌ای تولید نفت، تولید خود را به سه میلیون و ۱۸۸ بشکه نفت دور روز ارتقا داد.

 

حالا تنها بعد از گذشت چند روز بار دیگر گزارشی منتشر شده از روزنامه فایننشال تایمز که در آن به افزایش صادرات نفت ایران اشاره می‌کند. این رزنامه نوشته است که صادرات نفت ایران به بالاترین میزان در ۶ سال گذشته رسیده و ۳۵ میلیارد دلار درآمد برای این کشور داشته است.

 

همچنین این روزنامه در گزارش خود با استفاده از داده‌های شرکت تحلیل انرژی ورتسکا، اظهار کرده است که تهران در ۳ ماه اول سال جاری میلادی به‌طور متوسط روزانه یک میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه نفت صادر کرده که عمده آن به چین بوده است. این رقم بالاترین میزان از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ به این سو به شمار می‌رود. علاوه بر این، فرناندو فریرا از گروه انرژی موسسه آمریکایی راپیدان نیز در این باره گفت است: ایران هنر دور زدن تحریم‌ها را پیدا کرده و صادرات آن به دو میلیون بشکه نزدیک شده است.

با وجود اینکه ایران در اوایل سال‌هایی که مورد تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفته بود، وضعیت نامناسبی در زمینه تولید و صادرات نفت را تجربه کرد، حالا در این روز‌ها به عنوان سومین تولیدکننده نفت در بین کشور‌های عضو اوپک، وضعیت صادرات خود را نیز بهبود بخشیده است. به طوری که این موضوع با واکنش‌های بسیاری از سمت کشور‌های دیگر همراه بوده است.

دیگر خبرها

  • نخست وزیر گرجستان: به دنبال توسعه روابط با ایران هستیم
  • فتح قله‌های نفتی/ صادرات نفت ایران رکورد شش سال اخیر را شکست
  • انتظار ۳۰ ساعته تیم ملی‌جودو‌ هم‌ جواب نداد!
  • روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد
  • غرب واقعیت تعمیق دوستی باکو با مسکو و تهران را نمی بیند/ جمهوری آذربایجان هر روز به روسیه نزدیک تر می شود
  • سید عمار حکیم: هدف ایران تثبیت حق خود بود
  • هدف ایران تثبیت حق خود بود
  • رویترز:‌ صادرات نفت ایران بیشترین رقم در ۱۰ ماه گذشته شد
  • متفاوت بودن روشن‌گران افکار عمومی با تهدیدکنندگان امنیت روانی
  • جهش واردات برخی کشور‌های اروپایی از ایران در نخستین ماه ۲۰۲۴