Web Analytics Made Easy - Statcounter

احسان دست برآورده گفت: نسرا پیشرو در سواد رسانه ای استان یزد بوده و در این راستا بیش از 3هزار 500 نفر در شش ماه نخست سال 99 در حوزه سواد رسانه و فضای مجازی آموزش دیده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، احسان دست برآورده دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، ضمن تبریک فرارسیدن هفته بسیج‌ اظهار داشت: بار دیگر در آستانه روزی بزرگ، روز شکل گیری یکی از مردمی ترین و خدوم ترین تشکّل ها، یعنی نهاد گرامی "بسیج" قرار گرفته ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نهادی که با همت مضاعفِ آحاد اعضایش، همیشه در خط مقدم خدمت به تمامی مردم ، خصوصاً مستضعفان و محرومان حضورداشته و همواره در راه صیانت از مرزهای جغرافیایی و عقیدتی نظام، پیشگام و استوار، در صحنه بوده است.

وی افزود: فضای مجازی ساحت دوم زندگی انسان‌ها است و صرفاً یک حوزه راهبردی در نظام حکمرانی جمهوری اسلامی نیست بلکه ساحت دوم حکمرانی است. در حال حاضر ما در شرایط استعمار مجازی به سر می‌بریم؛ ازاین‌رو، شاخص‌های ملی و دینی ما در فضای مجازی موجود تضعیف شده و آرمان‌های اصلی انقلاب اسلامی یعنی جمهوریت، اسلامیت و استقلال در فضای مجازی نحیف‌تر شده است.

دبیر نهضت سواد رسانه ای استان یزد با بیان اینکه دنیای کنونی ما در چنبره قدرت رسانه‌ها است و رسانه‌ها جریان‌های اصلی فکری جوامع را تعیین می‌کنند، اظهار داشت: در فضای مجازی، جامعه ایرانی در مرحله پیشاانقلاب به سر می‌برد و باید نخست، انقلاب کند و از زیر استعمار مجازی بیگانگان بیرون بیاید و استقلال و امنیت خود را تامین کند. این انقلاب باید مبتنی بر اهداف و هویت اسلامی ایرانی جامعه انجام شود و استقلال، آزادی اسلامیت و جمهوریت را در پی داشته باشد.

دست برآورده در ادامه با اشاره به ضرورت راه اندازی نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی در جهت تقویت بنیان‌های فکری عموم مردم برای مواجهه نقادانه با رسانه‌ها ابراز داشت: امروز همه مردم خواسته یا ناخواسته با رسانه ها مواجه اند و نهضت سواد رسانه ای این ظرفیت را دارد تا با آموزش صحیح و استفاده از تمام ظرفیتها این آموزش را به مخاطبان خود دهد تا کمترین آسیب را در استفاه از رسانه ببینند. 

وی گفت: نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی به دنبال آن است که در سطح جامعه حرکتی راهگشا و مردمی را در حوزه سواد رسانه راه اندازی کند که حاصل آن یادگیری استفاده صحیح و کامل از رسانه است. ما در این زمینه معتقدیم که حتما باید از رسانه استفاده بهینه کرد، اما مخاطرات آن را نیز باید بشناسیم و خود و جامعه را در برابر آن واکسینه کنیم؛ سواد رسانه در حقیقت واکسینه کردن جامعه برای مواجهه با آسیب‌های رسانه و فضای مجازی است.

دست برآورده با تاکید بر این موضوع که تربیت نیروی متخصص، متعهد و کارآمد رسانه ای مهم ترین دستاورد «نسرا» است، عنوان داشت: نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی در استان یزد با توجه به اهداف تعریف شده توانسته است در مدت 6 ماهه نخست سال جاری 3 هزار و 500 نفر از اقشار مختلف جامعه از خانواده ها گرفته تا دانشجویان و دانش آموزان، طلاب و غیره را در حوزه حوزه سواد رسانه، فضای مجازی و تولیدات محتوایی با برگزاری دوره های مجازی با توجه به هجوم بیماری ناشناخته و همه گیر کرونا و حضوری و استفاده از ظرفیت سامانه های آموزشی اختصاصی و پیام رسان های مختلف آموزش دهد.

وی اذعان داشت: در همین مدت و همزمان با برگزاری دوره های تخصصی تربیت مدرس سواد رسانه ای بیش از 500 فراگیر از استان یزد در این دوره ها ثبت نام و شرکت کردند و با توجه به حساسیت‌های زیادی که برای گزینش و انتخاب مدرسان وجود دارد از این جمع قریب به 60 نفر از فراگیران توانستند پس از موفقیت در آزمون سطح سنجی علمی و مصاحبه علمی در شبکه مدرسان سواد رسانه‌ای استان یزد به کار گرفته شده و در دوره های مختلفی که در سطح استان برگزار می شود به تدریس بپردازند.

دبیر نهضت سواد رسانه ای استان یزد گفت: طی دورهای فشرده و سریع، مدرس‌هایی تربیت می‌شوند و به پایگاه‌های بسیج، مدارس، مساجد و همچنین مراکزی که به این امر نیاز داشته باشند، اعزام خواهیم کرد که نکته قابل‌توجه استقبال خانواده‌ها از این دوره‌های سواد رسانه‌ای است.

دست برآورده در ادامه خاطر نشان ساخت: این مرکز در تولیدات محتوایی ورود پیدا کرده است که از آن جمله می توان به تولید 10 جزوه تخصصی و پرده نگار و دهها مورد محصولات گرافیکی شامل عکس نوشته، کلیپ،موشن گرافی، پادکست و تولیدات دیگر فضای مجازی اشاره کرد. در کنار کلاس‌های آموزشی، کانال‌های تخصصی با موضوع سواد رسانه‌ای و فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی مختلف راه اندازی کرده‌ایم که روزانه میزان قابل توجهی از تولیدات فرهنگی در این حوزه تولید و توزیع می شود که مخاطبان این کانال‌ها هم عموم مردم در نظر گرفته شده اند.

وی در پایان تصریح داشت: بسیج به عنوان تشکیلاتی موثر در جریان سازی های عمومی و مردمی، با بهره گیری از ظرفیت های موجود این توانایی را دارد که با همت بسیجیان، «نهضت سواد رسانه ای» را تا دورترین نقاط محروم کشور گسترش دهد؛ زیرا در روزگار کنونی هیچ شهر و روستایی در کشور بی بهره از رسانه نیست. امید است که این نهضت گامی موثر در تبدیل سواد رسانه‌ای به یک گفتمان عمومی و به تبع آن ایجاد عزم ملی در جهت کاهش آسیب‌های فضای مجازی و استفاده از ظرفیت‌های آن باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی سواد رسانه ای استان یزد سواد رسانه ای حوزه سواد رسانه فضای مجازی دست برآورده رسانه ها دوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۷۸۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیر ستاد امر به معروف: بسیاری از فیلم‌های درگیری هنجارشکنان حجاب که اخیراً در فضای مجازی پخش می‌شود قدیمی است و دارند به اسم درگیری‌های امسال بازنشر می‌کنند

به گزارش جماران؛ به نقل از فارس، حجت‌الاسلام محمدحسین طاهری آکردی دبیر ستاد امر به معروف گفت: بسیاری از فیلم‌های درگیری هنجارشکنان حجاب که اخیراً در فضای مجازی پخش می‌شود قدیمی است و دارند به اسم درگیری‌های امسال بازنشر می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین طاهری آکردی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر درباره «طرح نور» گفت: اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به دستور رئیس جمهور، ستاد عفاف و حجاب به ریاست احمد وحیدی وزیر کشور تشکیل شد و ستاد امر به معروف و نهی از منکر در کنار دیگر نهاد‌ها یکی از اعضای این ستاد است. مسؤلیت‌های ستاد ما در حوزه حجاب بعد از تأسیس ستاد عفاف و حجاب به این نهاد واگذار شد و تا الان درخواستی از سوی این نهاد برای ورود ما به طرح نور صورت نگرفته است.

وی افزود: ضابطین ستاد امر به معروف و نهی از منکر مردمی و جهادی هستند. اگر ستاد عفاف و حجاب از ما درخواست نیرو کند تشکل‌های مردمی و ضابطین ما آماده همکاری هستند. ستاد امر به معروف و نهی از منکر فعالیت فرهنگی و آموزشی دارد، اما در طرح نور کار امنیتی است و فراجا مستقیما با این طرح سر و کار دارد، اما من یک درخواستی کرده‌ام آن هم این است که اگر کسی دستگیر شد با او برخورد قهری نشود بلکه این افراد را به ستاد امر به معروف و نهی از منکر معرفی کنند تا ما با آموزش‌های مجازی و کار فرهنگی کار را پیش ببریم.

طاهری آکردی بیان کرد: این تفکری که برخی از مردم دارند که ستاد امر به معروف کارش بگیر و ببند است، غلط است. وظیفه ستاد ما فقط محدود به حوزه عفاف و حجاب نیست بلکه ما مطالبه‌گری از دولت، نظارت مردم بر مردم و نظارت مردم بر دولت را نیز در وظایفمان داریم. فرمانده و نهاد بالادستی در حوزه عفاف و حجاب ستاد عفاف و حجاب است البته کارشناسان ما در ستاد امر به معروف نیز نظرات و پیشنهاداتشان را مطرح می‌کنند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: وظیفه اصلی ستاد ما در حوزه عفاف و حجاب پیشگیری و آموزش است. ما آموزش به کسی که پول گرفته تا بی‌حجابی را ترویج کند و با برنامه‌ریزی‌های امنیتی دست به کشف حجاب زده را مطرح نمی‌کنیم، چون این یک مسئله امنیتی است و نیاز به برخورد قضائی دارد. منظور ما آموزش به افرادی است که آگاهی ندارند یا تحت تاثیر جو قرار گرفته‌اند. بسیاری از افراد از قوانین اطلاع کافی ندارند و از جرم بودن یا نبودن برخی موارد اطلاع ندارند. در آموزش مجازی اصول اعتقادی، آیات قرآن کریم، احادیث و سیره اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، بیانات امامین انقلاب، مباحث حقوقی و... وجود دارد.

وی ادامه داد: من پیگیری کردم و مشخص شد بسیاری از فیلم‌های درگیری با متخلفان که اخیراً در فضای مجازی پخش می‌شود مربوط به سال گذشته است که دارند به اسم درگیری‌های امسال آن‌ها را بازنشر می‌کنند. بسیاری از افراد از روی عناد و دشمنی بی‌حجابی یا بدحجابی نمی‌کنند بلکه خیلی از اوقات سهوی است و با یک تذکر لسانی رعایت می‌کنند.

ما از طرح نور چنانچه درست اجرا شود دفاع می‌کنیم، اما یک نکته‌ای در اینجا وجود دارد؛ مثلا ما از قوانین راهنمایی و رانندگی حمایت می‌کنیم، ولی اگر افسر راهنمایی و رانندگی رشوه گرفت به این معنا نیست که ما از آن افسر متخلف دفاع می‌کنیم. در طرح نور هم ما از مأموران اجرایی که برخورد اشتباه داشته باشند دفاع نمی‌کنیم. همانطور که در بیانیه فراجا هم اعلام شد اگر تخلفی از سوی مأموران فراجا صورت گرفت حتما بررسی می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین طاهری آکردی اذعان کرد: سامانه تشکل‌های مردمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر قرار بود اول اردیبهشت ماه افتتاح شود، اما به علت رفع نواقص حداکثر تا ۱۰ روز آینده این سامانه راه‌اندازی می‌شود. ما در ستاد امر به معروف و نهی از منکر آماده همکاری برای تأمین نیرو‌های جهادی از تشکل‌های مردمی و برگزاری کلاس آموزشی در شبکه آموزش مجازی هستیم. در آموزش مجازی نیاز به حضور افراد نیست بلکه با تلفن همراه در منزل نیز می‌توانند دوره آموزشی را طی کنند.

دیگر خبرها

  • برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل
  • دینِ انسانیت در حال فراگیر شدن است
  • برگزاری دوره توانمندسازی کنشگران رسانه و فضای مجازی
  • طنز در فضای مجازی با اقتصاد پیوند خورده است
  • برگزاری دوره های سواد رسانه برای کاهش آسیبهای فضای مجازی
  • تراکتور شایعات را تکذیب کرد؛ گزینه‌های پرافتخار مدنظرمان است
  • دبیر ستاد امر به معروف: بسیاری از فیلم‌های درگیری هنجارشکنان حجاب که اخیراً در فضای مجازی پخش می‌شود قدیمی است و دارند به اسم درگیری‌های امسال بازنشر می‌کنند
  • بازماندگی از تحصیل، بهانه آموزش‌وپرورش برای حفظ نهضت سوادآموزی/ سوخت‌بری، دانش‌آموزان را برای فرار از مدرسه وسوسه می‌کند
  • طرح «نهضت ملی سواد سلامت آموزی» اجرایی می‌شود
  • اجرای نهضت ملی سواد سلامت آموزی در مدارس ۱۰ استان کشور