رشد جوامع در سایه صلح و مدنیت شکل میگیرد
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۸۰۱۴۶
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، «علی اکبر علیخانی» روز دوشنبه در دومین همایش بین المللی صلح و حل منازعه که به صورت مجازی برگزار شد، در خصوص «نقد نظریه های جنگ عادلانه با رویکرد ایرانی اسلامی» اظهار داشت: هر مفهومی معنای خاص خود را دارد. جنگ ماهیت معنایی روشنی دارد جنگ یعنی تخریب، کشتن، قتل و نابودی و آوردن کلمه عادلانه در کنار آن معنای آن را تغییر نمی دهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: در ترکیب دو مفهم جنگ عادلانه تناقض مفهومی و کارکردی وجود دارد و با وجود کلمه عادلانه هیج جنگی عادلانه نمی شود. دومین نقد معنایی برخی از نظریه های جنگ عادلانه سعی کرده اند خود را به یک دفاع متصل کنند و از دفاع کسب مشروعیت کنند.
دبیر علمی همایش بین المللی صلح و حل منازعه با بیان اینکه دفاع هم یک امر عادلانه نیست، ادامه داد: دفاع یک ضرورت عقلی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی برای همه است اما عادلانه نیست زیرا دفاع به دلیل ظلمی که اتفاق افتاده است صورت گرفته و کسی که با دفاع کشته می شود شهید است و شایسته تقدیر و تکریم است و در فرهنگ اسلامی بالاترین مقام را دارد.
علیخانی در ادامه تصریح کرد: شهید در راه دفاع با ظلم کشته شده و عادلانه کشته نشده است.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: جنگ زمانی آغاز می شود که گفت و گو به پایان می رسد و توافق به اتها می رد و همراه با جنگ خشم و نفرت و کینه به میان می آید. کینه و خشونت خصلتی حیوانی است بنابراین شروع جنگ گذر از انسانست به حیوانیت است که نمی تواند عادلانه باشد.
علیخانی عنوان کرد: صلح بسیار مطلق است و به دلیل اینکه جان انسان و کرامت انسانی را حفظ می کند در ادبیات فارسی بسیار بیان شده است و جنگ شر مطلق است و عزت نفس انسان را از بین می برد موجب فساد می شود و شر مطلق نمی تواند عادلانه باشد.
عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: نظریه های جنگ عادلانه یک انتخاب را برای دیگران تجویز می کنند اجازه می دهند یک کشور قدرتمند برای آینده و سرنوشت یک ملت دیگر در یک جای دیگر دنیا تصمیم بگیرد و این سرنوشت مبنی بر تخریب، نابودی و جهت دادن کشور آنها به سمت آشفتگی و ویرانی است. بر اساس هیچ منطقی قابل قبول نیست که سرنوشت یک کشور را کشور دیگری تعیین کند.
به گزارش ایرنا، همایش بین المللی صلح و حل منازعه با تلاش دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران روزهای دوشنبه و سه شنبه ۳ و ۴ آذر برگزار می شود.
نخستین دوره این همایش ۸ و ۹ اردیبهشت سال ۹۸ برگزار شد و قرار بود دومین همایش ۱۹ و ۲۰ خرداد ۹۹ برگزار شود که به دلیل شیوع بیماری کرونا به ۳ و ۴ آذر ماه موکول شد. انتظار می رفت همایش حضوری برگزار شود، ولی با ادامه بحران کرونا، همایش در موعد مقرر ولی به صورت مجازی و آنلاین برگزار می شود.
مهمترین هدف همایش تقویت فرهنگ صلح و گفت و گو و سعه صدر در جامعه است، انسان ها ابتدا باید از درون با خود در صلح باشند؛ زیرا تضادهای درونی، بروز و ظهور بیرونی پیدا می کند و به منازعات دامن می زند. اختلاف بین انسان ها امری طبیعی است به همین دلیل اختلافات در جامعه، خانواده ها و بین افراد ایجاد می شود، مشکل این است که نحوه مواجهه با اختلافات و حل آنها را بلد نیستیم، در نتیجه به منازعه و بحران تبدیل می شود.
همچنین مهمترین هدف دیگر همایش، تبیین اهمیت آموزش مهارت ها و تکنیک های حل منازعه است. امروز در دنیا دانشگاه های متعددی متخصصان حل منازعه تربیت می کنند و تکنیک ها و مهارت های پیچیده علمی را برای مدیریت و حل منازعات یاد می دهند. در ایران این رشته وجود ندارد. حل منازعه مثل روانشناسی بالینی، تکنیک ها و شیوه ها و مهارت های خاص خود را دارد که پیچیده و بین رشته ای است.
برچسبها جنگ جنگ جهانی دوم دانشگاه تهرانمنبع: ایرنا
کلیدواژه: جنگ جنگ جهانی دوم دانشگاه تهران جنگ جنگ جهانی دوم دانشگاه تهران اخبار کنکور دانشگاه تهران جنگ عادلانه حل منازعه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۰۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا نباید نگران نسل Z بود؟
در جوامع غربی، بیشتر مردم معتقدند که کودکان امروزی نسبت به والدینشان در گذشته، شانس بهتری در زندگی نخواهند داشت. جوانان نیز از مسائلی مثل مشکلات در خرید مسکن و تغییرات آب و هوایی نگرانند.
به گزارش خبرآنلاین، یک نسل گسترده از جوانان در حال شکل گیری است. به طور جهانی، حدود ۲ میلیارد نفر بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲ متولد شدهاند و جزء "نسل Z" هستند. در آمریکا و بریتانیا، این گروه یک پنجم از جمعیت را تشکیل میدهند که با جمعیت بومرها رقابت میکنند؛ در حالی که در هند و نیجریه، جوانان به طور قابل توجهی بیشتر از سالخوردگان هستند.
برای هر نسل، یک روایت ساده وجود دارد: بومرها مقارن با فراوانی پساجنگ و میلنیالها همزمان با تجربه بحران مالی سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹. برای نسل Z، دیدگاه متداول این است که گوشیهای هوشمند آنها را ناراحت کرده و آیندهی تلختری را پیش روی آنها قرار داده است.
در جوامع غربی، بیشتر مردم معتقدند که کودکان امروزی نسبت به والدینشان در گذشته، شانس بهتری در زندگی نخواهند داشت. جوانان نیز از مسائلی مثل مشکلات در خرید مسکن و تغییرات آب و هوایی نگرانند. علمای اجتماع نگران هستند که نسل Z، که بیشترین زمان خود را در فضای مجازی سپری کردهاند، اکنون تحت تأثیر اضطراب و افسردگی قرار دارند. برخی سیاستمداران در آمریکا و بریتانیا به ممنوعیت استفاده از گوشیهای هوشمند و محدودیت رسانههای اجتماعی برای کودکان زیر ۱۶ سال فکر میکنند.
همه این موارد میتوانند باعث شود که به نسبت به نسل Z احساس امیدواری کمتری داشته باشیم. اما وقتی به دنیا و به معیارهای گستردهتری نگاه میکنیم، میبینیم که جوانان زومر از سرنوشت تلخی رنج نمیبرند. در بسیاری از جنبهها، آنها به خوبی عمل میکنند:
حدود چهار پنجم جمعیت ۱۲ تا ۲۷ ساله جهان در اقتصادهای نوظهور زندگی میکنند و به لطف رشد و گسترش فناوری، از وضعیت بهتری نسبت به والدین خود برخوردارند. اما در برخی مناطق، نگرانی وجود دارد که پیشرفت سریع دهههای گذشته ممکن است تکرار نشود. این اضطراب در چین مشهود است.
نسل Z به درستی مهارتهایی کسب میکنند که قابل بازاریابی هستند. بیشتر از آنها به دنبال مطالعه رشتههای علوم مهندسی و پزشکی هستند؛ در حالی که علوم انسانی از رواج خارج شدهاند.
به طور واضح، نسل Z در حال تحول دادن جهان کاری است. آنها قدرت مذاکره دارند - و این را میدانند. بسیاری از میلنیالها در سایه بحران مالی جهانی بزرگ شدند و از درخواست افزایش حقوق اجتناب میکردند. بهنظر میرسد که نسل Z کمتر نگرانی درباره ترک شغل برای فرصت بهتر یا زندگی لذتبخش دارند.
نسل Z، با توجه به علاقه بیشترشان به مسائل اجتماعی و محیط زیست، ممکن است تأثیرات مهمی در جوامع بگذارند. این جوانان کمتر به سرگرمیهای شبانهروزی و مصرف مواد مخدر توجه میکنند و زندگی غیرمسئولانهای ندارند. البته این تفاوتها ممکن است باعث افزایش احساس تنهایی و کاهش ارتباطات حضوری و کاهش روابط جنسی شود. همچنین، نرخهای گزارش شده از اضطراب و افسردگی در برخی مناطق در حال افزایش است، اگرچه این افزایش ممکن است ناشی از افزایش آگاهی از مشکلات روانی باشد.
نسل Z به طور چشمگیری در جهان کاری و اجتماعی تأثیر گذاشتهاند. آنها دارای مهارتها و قدرتهایی هستند که به آنها امکان میدهد نقش مهمی در جوامع و بازار کار ایفا کنند. این جوانان دارای ارادهی قویای هستند و ترجیح میدهند از فرصتهای بهتری در زندگی استفاده کنند.
از طرف دیگر، افراد میانسال ممکن است به دلیل تجربیات گذشتهی خود نگران شکلگیری جوانان Z و تأثیراتی که بر جوامع دارند، باشند. اما در آخر، اگر این تحولات به نفع جامعه باشد و فرصتهای بهتری برای همه افراد ایجاد شود، آنها هم میتوانند از این فرصتها بهرهمند شوند.
نسل Z به طور گستردهتری به فضای مجازی و فناوریهای روزمره وارد شدهاند. سرعت فراگیری تلفنهای هوشمند و برنامههای رسانه اجتماعی سبب شده تا این جوانان به دنبال راههایی برای مدیریت بهتر و سازندهتر از فضای مجازی بگردند. اینکه آیا این فضای مجازی به نفع آنها است یا ممکن است بر روی روانشان تأثیر منفی بگذارد، یک موضوع مورد بحث است. به هر حال، آنها به تدریج به شکلگیری روشهایی برای استفاده بهینه از فضای مجازی میپردازند تا از مزایا و معایب آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.
در گذشته، فناوریهای نوین همیشه همراه با مشکلاتی مواجه بودهاند. به همین ترتیب، استفاده از فضای مجازی نیز نیازمند تعادل و مدیریت صحیح است.
با انجام اقداماتی مانند اطلاعرسانی به جوانان درباره مخاطرات موجود در فضای مجازی، ارائه آموزشهای مرتبط با مدیریت زمان و تنظیم حدود استفاده از رسانههای اجتماعی، میتوان از بروز مشکلات روانی و اجتماعی جلوگیری کرد و از مزایای این فناوری به بهترین نحو بهره برد.