Web Analytics Made Easy - Statcounter

سمیه رفیعی با یادآوری سفر فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی به استان هرمزگان، گفت: تفاهمنامه ممنوعیت 2 ساله صید ترال میان سازمان شیلات، فراکسیون محیط زیست و نماینده وزیر جهاد کشاورزی امضا و منعقد شد که بر همین اساس برای اجرایی شدن این تفاهم نامه و نظارت بر آن سفری را با حضور اعضای فراکسیون به بندرعباس داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی افزود: بحث اکوتوریسم و گردشگری با اولویت مردم بومی منطقه و ظرفیت های طبیعی استان هرمزگان هم برای ما در اولویت بود و آن را مورد بررسی قرار دادیم و پیگیری خواهیم کرد که با رعایت همه جانبه حفظ محیط زیست، رونق اکوتوریسم و گردشگری محیط زیستی در منطقه به ویژه بندر سیریک اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به بازدید از ترال داران ادامه داد: برخی از آنها به دلیل ممنوعیت دو ساله صید ترال نمی توانند شناورهایشان را به آب بیندازند. در واقع از 100 ترال 35 تا 36 ترال خارجی بودند که باید برمی گشتند و تعدادی هم که صاحبان و مالکانشان بومی منطقه نیستند و به آن ها ژن خوب می گویند باید از فعالیتشان جلوگیری شود و متوقف شوند زیرا طی سال ها بدون توجه به ظرفیت دریا و معیشت مردم منطقه تا جایی که می توانستند برداشت بی ضابطه داشته اند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم یادآور شد: گروه سوم هم که از اهالی منطقه هستند و صیادان قدیمی بودند که با تشویق غلط سازمان شیلات، لنج های صیادی قدیمی خود را فروختند و کشتی ترال فانوس ماهی خریدند که ما برای این افراد که باید قسط های وام خود را پرداخت کنند و به مدت یک یا دو سال است که برداشت ماهی دارند و شغل آبا و اجدادیشان ترال بوده باید جلساتی را برگزار کنیم که طی هفته جاری با وزیر جهاد کشاورزی جلساتی را برگزار خواهیم کرد و باید به گونه ای چاره اندیشی کنیم که کمترین آسیب و ضرر را ببینند.

رفیعی ادامه داد: البته سازمان شیلات چندین راهکار را به ما پیشنهاد داده که باید با بررسی های کارشناسی و تصمیماتی که با مجموعه دولت و مجلس خواهیم گرفت تلاش کنیم به این افراد کمک کنیم تا آسیب کمتری ببینند. تاکید می کنم که این افراد ساکن در منطقه هستند، شغل آن ها صیادی بوده و لنج و ترال دارند و در واقع می توان گفت ورشکسته یا مغلوب تصمیمات غلط سازمان شیلات شده اند؛ ما راضی نیستیم این افراد متضرر شوند بنابرای برای آن ها برنامه ریزی خواهیم کرد و پیگیری لازم را خواهیم داشت.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نشستی با استاندار و تمامی دستگاه های نظارتی استان هرمزگان داشتیم، گفت: می خواستیم در این نشست عملیاتی کردن توقف 2 ساله صید ترال فانوس ماهیان را به صورت رسمی اعلام کنیم که این اتفاق افتاد و نکته جالب توجه این بود که تمامی دستگاه های نظارتی استان بدون استثناء به مخرب بودن صید ترال برای محیط زیست دریا و معیشت مردم تاکید داشتند و هیچ کدام از این دستگاه ها این روش صید را قبول نداشتند والبته تنها دستگاهی که براساس آمار منحرف شده این نوع صید را در جلسه استانداری تشویق می کرد تنها اداره شیلات بود که باید در این رابطه چاره اندیشی شود زیرا به عنوان دستگاه تخصصی باید آمارش دقیق و منطقی باشد.

رفیعی با یادآوری بازدید فراکسیون از جنگل های مانگرو و تالاب آذینی، یادآور شد: این تالاب پارک ملی است که به دلیل استانداردهای محیط زیستی از درجه بالای حفاظت برخوردار و همچنین دارای ظرفیت هایی است که می توان از آن ها برای مردم منطقه استفاده کرد؛ می توان موضوع اکوتوریسم و گردشگری پایدار را مورد توجه قرار داد و باید با استانداردهای خاصی باشد که به طبیعت به هیچ وجه آسیبی نزند و با ضوابط مشخص شده مردم را تشویق به بازدید و گردشگری را رونق داد البته این مهم باید با اولویت و تمرکز بر ذی نفع بودن افراد بومی منطقه و همسایگان تالاب در دستور کار قرار گیرد نه اینکه شرکتی در شهر دیگر و یا تهران ثبت شود و آن ها بخواهند اکوتوریسم را راه اندازی کنند.

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس افزود: اگر اکوتوریسم رونق یابد از قاچاق سوخت یا تخلیه سوخت سنگین هم در تالاب که در حال حاضر به زیست جنگل های حرا ضربه می زند پیشگیری می شود و مردم هم بهترین نظارت کنندگان هستند؛ در گفت و گویی که با مردم منطقه داشتیم عمده مشکلاتشان علاوه بر صید ترال که صیادی سنتی را به ورطه تعطیلی کشانده بود آب شرب بود که در این رابطه باید اقدامات مناسب توسط دستگاه های ذیربط انجام شود.

 

وی با بیان اینکه از کارخانه های جانبی پرورش میگو و ماهیان یال اسبی در این سفر بازدید شد، گفت: در این کارخانه ها که با سرمایه گذاری مردم منطقه ایجاد شده بودند 250 زن بی سرپرست و یا بدسرپرست مشغول کار بودند که اقدام بسیار خوبی بود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با یادآوری عیادت از خانم رمضان زاده بانویی که ماموران شهرداری منزلش را تخریب کرده بودند، ادامه داد: در جریان روند درمانی ایشان قرار گرفتیم و از روند درمانی شان راضی بودند اما مشکل این گونه افراد باید به بهترین شکل ممکن حل شود؛ حمایت های قانونی از زنان بدسرپرست و بی سرپرست که در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده همچنان بلاتکلیف است و اجرایی نشده البته شهرداری بندرعباس دارای نیروهای نیروی مازاد زیادی است که عدم مدیریت صحیح شهری و نظارت بر قوانین بر اصول مدیریت شهری باعث می شود تا چنین برخوردهای نادرستی رخ دهد؛ ما پیگیر روند درمان خانم رمضان زاده و حل و فصل مسائل و مشکلات و دلجویی از ایشان هستیم و این موضوع را در تهران هم پیگیری خواهیم کرد و در این راستا از وزیر کشور سوال خواهیم کرد که چرا باید چنین اتفاقاتی رخ دهد./

منبع: پارسینه

کلیدواژه: فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ساله صید ترال سازمان شیلات مردم منطقه دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۰۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش زیست محیطی سه هزار و ۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی استان مرکزی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: در سال گذشته سه هزار و ۱۷۰ واحد تولیدی ، صنعتی و خدماتی به صورت مستمر مورد پایش و خود اظهاری قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست این استان، یوسف یوسفی اظهار کرد: در این مدت، ۷۰۸ فقره اخطاریه رفع آلودگی زیست‌محیطی در استان مرکزی صادر شد و تعدادی از واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی متخلف به دلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات محیط‌زیست و تداوم آلودگی، به مقام‌های قضائی معرفی شدند.

وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی از پایش واحدهای صنعتی و تولیدی، برخورد با واحدهای متخلف و شناسایی واحدهای آلاینده است، افزود: پایش‌های محیط زیست از واحدهای صنعتی در ایام نوروز تشدید می‌شود و انتظار است همه واحدهای صنعتی و تولیدی این استان ضوابط زیست‌محیطی را برای افزایش سلامت عمومی رعایت و در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: در سال گذشته سه هزار و ۱۷۰ واحد تولیدی، صنعتی و خدماتی به صورت مستمر مورد پایش و خود اظهاری قرار گرفته‌اند.

یوسفی افزود: قانون‌گذار پیشگیری و جلوگیری از هرگونه آلودگی محیط زیست، را جزو وظایف سازمان حفاظت محیط زیست پیش‌بینی کرده است و رعایت ضوابط محیط زیستی یکی از شروط اصلی و لازم تداوم فعالیت‌های واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

به گزارش ایمنا، استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعت ایران و دارا بودن رتبه چهارم صنعت کشور، دارای ۳۷ شهرک و ناحیه صنعتی فعال است.

کد خبر 739666

دیگر خبرها

  • بازدید بیش از ١۵ هزار و ۵۰۰ نفر از موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی لرستان
  • یک واحد کشتارگاه دام در ایرانشهر اخطاریه زیست محیطی دریافت کرد
  • تدوین برنامه یک‌ساله برای اجرای قانون هوای پاک
  • تدوین برنامه یک ساله برای اجرای قانون هوای پاک
  • پایش محیط زیستی ۳۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی در استان مرکزی
  • پایش زیست محیطی سه هزار و ۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی استان مرکزی
  • حفاظت از یوزپلنگ با مشارکت مردم/ وزارت راه به تعهدات خود عمل کند
  • ۳۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی در استان مرکزی پایش شد
  • طرح‌های محیط زیستی چقدر وام گرفته اند؟
  • زنگ خطر برای خلیج فارس و دریای عمان به صدا درآمده است!