Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسام الدین مدنی عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره داروهای بیوتکنولوژی و جایگاه ایران در این حوزه دارویی، اظهار کرد:‌ در دنیا بیش از ۱۵۰ مولکول دارویی بایوتک وجود دارد که شرکت‌های ایرانی نزدیک به ۲۲ عدد از آن را تولید می‌کنند و نزدیک به ۲۰ محصول دیگر در خط‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های ایرانی قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی ایران ادامه داد: ‌برنامه انجمن بیوتکنولوژی پزشکی ایران این است که ۴۰ داروی مهم بیوتکنولوژی را که قیمت و ارزبری بالایی دارند، در کشور تولید کند. معاونت فن‌آوری ریاست‌جمهوری در ۱۰ سال گذشته از این شرکت‌ها حمایت کرده است و بسیاری از فارغ‌التحصیلان جذب این صنعت شده‌اند تا غیر از رفع نیاز کشور پتانسلی صادراتی ایجاد کنند.

مدنی با اشاره به میزان صادرات داروهای بیوتکنولوژی در ایران بیان کرد: ‌در حالیکه بین سال‌های ۹۶ تا ۹۷ بیش از نصف صادرات دارویی کشور (۵۰ میلیون دلار) را محصولات بیوتکنولوژی تشکیل می‌داده‌اند، اما در سال ۹۸ این رقم به سی میلیون دلار رسیده است، در کنار تحریم‌ها و کاهش مراودات بانکی بعضی قوانین و مقررات داخلی هم در کاهش میزان صادرات موثر بوده‌اند.

شرکت‌های بیوتکنولوژی برای مواد اولیه به خارج از کشور وابسته نیستند

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی ایران گفت: شرکت‌های بیوتکنولوژی برای مواد اولیه به خارج از کشور وابسته نیستند، اما بخشی از مواد جانبی و واسط باید خریده شوند که متاسفانه در این موارد با مشکل تحریم و انتقال ارز درگیر هستند. با این همه شرکت‌های بایوتک همیشه به تعهدات خود در زمان مقرر عمل کرده و اجازه نداده‌اند کمبودی در این زمینه حس شود.

او در ادامه به تاثیر قابل توجه دانش فنی و نیروی انسانی متخصص در تولید این دارو‌ها اشاره کرد و افزود: ارزش افزوده دارو‌های شیمیایی در فرمولاسیون آن‌هاست و نمی‌توان همه مواد اولیه آن‌ را در داخل کشور تولید کرد، زیرا به‌صرفه و مقدور نیست، اما ارزش افزوده شرکت‌های بیوتکنولوژی در دانش فنی است که خلق کرده‌اند. به همین دلیل نه‌ تنها کمبودی در این زمینه حس نمی‌شود، حتی شرکت‌ها در بخش تحقیق و توسعه هم فعال هستند.

تحریم های داخلی سد راه شرکت های بیوتکنولوژی ایرانی

مدنی گفت: ناهماهنگی بین بعضی ارگان‌ها و نهاد‌ها بیش از تحریم‌ها برای شرکت‌ها مانع ایجاد می‌کند و نهاد‌های دولتی به جای ایجاد قانون و مقررات جدید برای صادرات باید قوانین اضافه را حذف و این فرآیند را تسهیل کنند.

عضو هیات‌مدیره انجمن ادامه داد:  نگاه به بیرون این نیست که فقط برای تامین نیازهایمان از خارج کشور تلاش کنیم، ما باید تکیه بر درون و نگاه به بیرون داشته باشیم یعنی برای توسعه صنایع کشور و پیشرفت تولیدات در حوزه‌های مختلف به ویژه محصولات دانش‌محور صادرات را توسعه بدهیم. یکی از مواردی که باعث کاهش درآمد نفتی کشور شده خام‌فروشی است و اگر بتوانیم آن‌را به فرآورده‌های دیگر تبدیل کنیم ارز افزوده خیلی بیشتری خواهد داشت.

یک گرم ماده بیوتکنولوژی ۱۱ هزار دلار ارزش دارد

او افزود: یک گرم ماده بیوتکنولوژی ۱۱ هزار دلار ارزش دارد، این رقم معادل چند بشکه نفت است؟ بسیاری از کشور‌ها بدون نفت توسعه پیدا کرده‌اند، این‌که با فروش نفت ظاهر مدرنی مانند امارات داشته باشیم و مرکز خرید شویم، توسعه به حساب نمی‌آید، توسعه باید پایدار باشد یعنی کشور از طریق صادرات اداره شود. تعامل با دنیا لازم و ضروری است، اما تضمین‌کننده توسعه پایدار کشور نیست. مصر به نسبت ما تعامل خیلی بیشتری با دنیا دارد، ولی باعث نشده است توسعه پایدار داشته باشد.

قوانین دست و پا گیر مانع صادرات داروهای بیوتکنولوژی می‌شود

مدنی گفت: کشور‌هایی که به توسعه پایدار رسیده یا در صنعت خاصی سرآمد شده‌اند، لزوما با سرمایه‌گذاری خارجی به این پیشرفت‌ها را دست نیافته‌اند، تنها اراده و قوانین کشورشان بر این اساس بوده است. صنعت بیوتکنولوژی پزشکی ما پتانسیل بالایی برای توسعه داخلی، صادرات و ارزآوری دارد، اما نه‌تنها مسئولان هیچ توجهی به این صنعت ندارد حتی با ایجاد قوانین دست و پاگیر و پیشگیری از ورود این محصولات به فهرست دارویی کشور، برای صادرات آن موانع زیادی ایجاد می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیوتکنولوژی دارویی صادرات غیرنفتی شرکت های بیوتکنولوژی عضو هیات مدیره انجمن محصولات بیوتکنولوژی بیوتکنولوژی ایران شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۱۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ درصد مواد اولیه تولید دارو در کشور وارداتی است

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عین الهی صبح پنج شنبه در قالب سفر هیأت دولت به استان سمنان و بازدید از طرح‌های بهداشت و درمان با بیان اینکه پنجاه درصد مواد اولیه تولید دارو در کشور وارداتی است، ابراز داشت: با بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان و علوم و تکنولوژی‌های جدید به دنبال تولید مواد اولیه در داخل کشور هستیم.

وی ضمن بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی به لحاظ تولید دارو در کشور وجود دارد، افزود: نمونه بارز آن تولید چند دارو کمیاب و تخصصی در شهرک صنعتی سمنان است.

وزیر بهداشت ضمن بیان اینکه شرکت‌های فناوری و دانش بنیان بسیار در حوزه تولید دارو می‌توانند کمک کنند، ابراز داشت: هم اکنون ۹۹ درصد تولید دارو در داخل کشور کشور انجام می‌شود.

عین الهی ضمن بیان اینکه این شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند ضمن تولید دارو به حوزه تأمین مواد اولیه دارو در داخل کشور هم بپردازند، تصریح کرد: خوشبختانه استان سمنان به لحاظ معادن می‌تواند ظرفیت استفاده خوبی به این منظور باشد.

وی از افزایش فعالیت‌های پژوهشی حوزه پزشکی و دارویی در کشور خبر داد و افزود: امیدواریم با این‌گونه اقدامات بتوانیم در راستای تأمین نیازهای اساسی کشور گام‌های مؤثری برداریم.

کد خبر 6081724

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: میزان ذخایر سرم و تولید واکسن روتاویروس
  • ۵۰ درصد مواد اولیه تولید دارو در کشور وارداتی است
  • مجوز حدود ۱۲ هزار مکمل در کشور برای مصرف
  • صادرات ۱۳ میلیون دلاری مکمل و دارو‌های گیاهی
  • درآمد ۵میلیارد دلاری از صادرات خدمات فنی و مهندسی
  • تولید ۲۵۰ میلیون مکمل/ صادرات ۱۳ میلیون دلاری داروهای سنتی
  • تهیه بیش از ۳۰۰ دارو از ۱۲۰۰ گیاه دارویی در کشور/ ارسال ۳۵۰ قلم داروی طبیعی به کمیسیون قیمت
  • صادرات ۱۳۰ میلیون دلاری محصولات آرایشی و شوینده
  • سهم ۲۵ درصدی تجدیدپذیر‌ها از ظرفیت صادراتی برق کشور
  • یک خبر جدید درباره داروی معروف کاهنده قند خون