Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-24@16:24:29 GMT

بازگشت استاد حکیمی به عرصه نویسندگی

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۸۱۸۹۶

بازگشت استاد حکیمی به عرصه نویسندگی

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کتاب «بازگشت به قرآن» نوشته محمود حکیمی به زودی از سوی انتشارات سروش منتشر خواهد شد.

استاد محمود حکیمی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس از تازه‌ترین تالیف خود گفت و اظهار داشت: تجربه ۵۰ ساله من از آموزش، تالیف و ترجمه این است که مطالب دینی اگر به صورت داستان منتشر شود تاثیر بسیار بر اندیشه خوانندگان می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  به عنوان مثال، داستان «پیام محبت» که ابتدا در مجله مکتب اسلام به چاپ رسید و انتشارات مدرسه در سال ۱۳۹۸ آن را به صورت کتاب منتشر کرد با استقبال فراوان روبرو شد و انتشارات انصاریان آن را به زبان انگلیسی ترجمه کرد.

 وی با اشاره به فصل‌های مختلف کتاب «بازگشت به قرآن» گفت: در فصول مختلف بازگشت به قرآن آمده است که جدایی اندیشه‌های ناب دینی از ذهن‌های بسیاری از افراد موجب نامهربانی و گاه موجب خشونت و بی‌رحمی آنها می‌شود. در این داستان از زبان شخصیت‌هایی مانند دکتر مرتضی مطهری آورده‌ام که غرور و خودبزرگ‌بینی گام اول در مسیر خودپرستی است و انسان خود پرست نمی‌تواند خدا پرست شود.

این نویسنده ادامه داد: در آیات بسیاری از قرآن کریم در دفع سیئه به حسنه اشاره شده است. از آیات بسیار و روایات فراوان نیکی و مهرورزی تاکید بسیار شده است. در کتاب نهج‌الفصاحه پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) و نهج البلاغه امیرالمومنین علی (ع) و صحیفه سجادیه امام زین العابدین (ع) به ارزش و ضرورت مهرورزی مردمان با یکدیگر بسیار پرداخته شده که برخی از آنها در کتاب بازگشت به قرآن آمده است.

حکیمی با بیان اینکه بسیاری از شخصیت‌های این داستان که زمانی مسلمان بوده‌اند، به دلایلی از اسلام و آموزه‌های ارزشمند آن جدا می‌شوند، افزود: برخی از این شخصیت‌ها مسیحی می‌شوند و برخی بودایی، گروهی به مارکسیسم و کمونیسم علاقه‌مند می‌شوند و مذهب را رها می‌کنند. اما دکتر مرتضی و دوستانش تلاش می‌کنند کسانی را که از جمع مسلمانان جدا شده‌اند بار دیگر به جمع اسلام مخصوصا تشیع اثنی عشری پیوند دهند که در موارد بسیاری موفق می‌شوند.

وی با اشاره به آیات استفاده شده در کتاب عنوان کرد: در بخش‌هایی از کتاب بازگشت به قرآن از سوره بقره آیه ۲۰۸، آل عمران آیه ۱۰۳ و ۱۵۹، نسا آیه ۹۴، انفال آیه ۳۶، نحل آیه ۱۲۵، فرقان آیه ۶۳ و ۷۲، قصص آیه ۵۵، فتح آیه ۲۹ و حشر آیه ۱۰ می‌خوانیم که احسان، مهربانی و نیکوکاری موجب می‌شود که بی‌دین‌ها بار دیگر به اسلام بپیوندند و پیوستن به اسلام همان بازگشت به قرآن است.

 نویسنده کتاب «بازگشت به قرآن» در پایان گفت: در این کتاب به جنایات هولناک وهابی‌ها در برخی از کشورها نیز اشاره شده است و اینکه چطور فریب خورده‌ها تحت تاثیر آموزه‌های «ابن تیمیه» و «محمد بن الوهاب» این بی‌رحمی‌ها را انجام می‌دهند و مسلمانان سراسر جهان خواه شیعه، خواه سنی هیچ ارتباطی با این آدمکشان فریب خورده ندارند.

بر اساس این گزارش، محمود حکیمی که متولد ۱۳۲۳ در تهران است، نویسندگی را از سال ۱۳۳۹ در مجله کیهان بچه‌ها شروع کرد که ۴ سال ادامه داشت. نخستین کتاب دینی وی در سال ۱۳۴۷ در باره زندگانی مصعب بن عمیر صحابی قهرمان پیامبر اسلام بود که با عنوان «اشراف‌زاده قهرمان» به چاپ رسید و مورد استقبال نوجوانان و جوانان قرار گرفت و بارها تجدید چاپ شد. 

وی ادامه راه داستان‌نویسی خود را این طور بیان می‌کند که از سال ۱۳۴۷ به جمع نویسندگان مجله «درس‌هایی از مکتب اسلام» پیوستم و از سال ۱۳۵۰ داستان‌های دینی را در این مجله وزین حوزه  علمیه آغاز کردم. هر داستان گاه بسیار طولانی بود. آخرین داستان دنباله‌دار من در این مجله اکنون «شکوفایی تشیع» نام دارد که تاکنون ۱۸ بخش آن در ۱۸ شماره به چاپ رسیده است. 

استاد حکیمی در زمینه ادبیات، تاریخ تمدن، تاریخ اسلام قلم زده و کتب علمی بسیاری را نیز ترجمه کرده است. داستان‌هایی از عصر ناصرالدین‌شاه، مجموعه ۴ جلدی هزار و یک حکایت تاریخی، رمان پرفروش نقابداران جوان، مجموعه ۲۲ جلدی تاریخ تمدن و ده‌ها اثر دیگر از نوشته‌های این نویسنده پیشکسوت است.

«بازگشت به قرآن» نیز در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ در چند شماره مجله درس‌هایی از مکتب اسلام به چاپ رسیده است که پس از ویرایش توسط انتشارات سروش به زودی منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کتاب محمود حکیمی بازگشت به قرآن مطالب دینی انتشارات سروش بازگشت به قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۱۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجموعه داستان دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن در کرمانشاه منتشر شد

کتاب دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن اثر سجاد حیدریان نویسنده کرمانشاهیصفحه آرایی آن را «هستی مرادی» و طراحی جلد آن را «فاطمه یزدانی‌فر» انجام داده، مشتمل بر ۶ داستان با نام‌های سمعک، تانک و قو، باغ مردگان، گزارش، قبرستان داستانک و دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن، است.

در بین ۶ داستان کوتاه این کتاب با درونمایه و مضمون‌های مختلف از جمله اجتماعی، عاشقانه و روانشناختی، چند ویژگی مشترک وجود دارد؛ مانند ویژگی‌های شخصیتی کاراکترها. نام کتاب از داستان آخر مجموعه گرفته شده که قسمت‌هایی از تجربه واقعی زندگی خود نویسنده و قسمت‌هایی از آن ساخته ذهن نویسنده است.

کاراکتر‌های داستان‌ها با توجه به شرایطی که در آن قرار دارند و موقعیت‌هایی که پیش رویشان قرار می‌گیرد، شدیدا یاس و ناامیدی را در خود احساس می‌کنند و در تلاش هستند که شرایط و زندگی فعلی خود را حفظ کنند. این کتاب با هدف رساندن مفهوم قسمت‌های تراژدی و غمناک زندگی و زیستن و همچنین تاثیری که بر روی روح و روان و شخصیت انسان می‌گذارد با زبانی ساده از نگاه شخصی نویسنده و تجربه‌های او در طول زندگی نوشته شده است.

سجاد حیدریان متولد سال ۱۳۷۸، زاده کرمانشاه و دارای مدرک لیسانس رایانه است که اولین اثر خود را به چاپ رسانده است. چند سال سابقه حضور در تئاتر دارد. عضو انجمن سینمای جوانان، نویسندگی، کارگردانی، صدابرداری و تدوین‌گری سینما را هم در کارنامه دارد و در عین حال کارگردان ۲ فیلم مستند "لودولوژی" و فیلم کوتاه داستانی "برش پیتزا" است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ۱۵ عنوان برنامه هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها
  • بازشدن «پرونده قتل مرموز یک یا دو خفاش جوان» در بازار نشر
  • کینه صهیونیستی به روایت مصری
  • مجموعه داستان دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن در کرمانشاه منتشر شد
  • حشاشین؛ کینه صهیونیستی به روایت مصری
  • آزمون بیرانوند برای بازگشت به ترکیب پرسپولیس؛ کار سختی داری استاد!
  • «خدای مهربانم سلام» برای بچه‌ها به کتابفروشی‌ها آمد
  • «خدای مهربانم سلام» برای بچه‌ها کتابفروشی‌ها آمد