تصاویری از حضور چنگیز جلیلوند در سریالها
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۸۲۰۲۶
چنگیز جلیلوند را صدای محکم و باصلابتش در دوبله ماندگار کرد؛ با این حال او تصاویری معدود اما به یادماندنی از سریالهایی که بازی کرده است هم از خود به یادگار گذاشته است.
به گزارش ایسنا، عرصه دوبله کشورمان یکشنبه (دوم آذر ماه) یکی دیگر از ستاره های درخشان از نسل طلایی اش را از دست داد و پس از بهرام زند، پرویز بهرام، حسین عرفانی، محمد عبادی، مهدی آرین نژاد، بیژن علیمحمدی و مهدی علیمحمدی، این بار ویروس مرگبار کرونا، چنگیز جلیلوند را از دوستان و علاقمندان به صدایش گرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هر چند که راز محبوبیت مرحوم جلیلوند صدای زیبا و گیرایش بود اما او با حضوری اندک اما تاثیرگذار، در قاب تصویر هم خوش درخشید.
سریال «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری که همچنان در حال ساخت است، آخرین کار تصویری چنگیز جلیلوند برای تلویزیون است. او سال گذشته نقشی کوتاه را در این سریال تاریخی ایفا کرده بود.
جلیلوند در این سریال نقش اسقفی رومی را بازی کرده است و برای این سریال به محل تصویربرداری یعنی قشم سفر کرده بود.
چنگیز جلیلوند در سریال «سلمان فارسی» چنگیز جلیلوند در سریال «سلمان فارسی»«عبور از پاییز» که ابتدا با عنوان «پاییز پدرسالار» معرفی شد، سریال دیگری است که مرحوم جلیلوند پس از سالها دوری از دنیای بازیگری مقابل دوربین آن رفت؛ این سریال ماه رمضان سال ۸۸ از شبکه دو سیما پخش شد.
در این سریال که به کارگردانی مسعود شاه محمدی و تهیهکنندگی رضا جودی ساخته شد، جلیلوند نقش مردی ثروتمند به نام فرخ کامیاب را ایفا میکرد که در آستانه بازنشستگی قصد واگذاری اموالش به دختران و دامادهایش را دارد.
جلیلوند در همان سال پخش «عبور از پاییز»، در مصاحبه ای با روزنامه خراسان، حضورش در عرصه بازیگری و این سریال را خیلی اتفاقی دانسته و عنوان کرده بود: «برای بازی در نقش فرخ عده ای از بازیگران سرشناس دعوت شده بودند ولی مورد پسند کارگردان قرار نگرفتند. بعد به طور اتفاقی یکی از دوستان من را به عوامل گروه این پروژه پیشنهاد کرده بود. آن ها گفته بودند که «جلیلوند» بازی نمی کند این دوست گفته بود حالا تماسی با وی بگیرید و صحبت کنید چون نقش، نقش خوبی است احتمال می دهم که خوشش بیاید. هنگامی که با آن ها ملاقات کردم گفتند جلیلوند همان کسی است که ما دنبالش می گردیم. سناریو را خواندم و از آن خوشم آمد، دیدم فرخ نقشی منفی ولی خیلی درون گرا دارد و باید آدم سابقه بازیگری داشته باشد تا بتواند این نقش را بازی کند؛ البته استادان بزرگ بازیگری برای این کار دعوت شده بودند منتهی به دلایلی انتخاب نشده بودند.»
تصویر چنگیز جلیلوند در سریال «عبور از پاییز» تصویر چنگیز جلیلوند در سریال «عبور از پاییز»«یلدا» به کارگردانی حسن میرباقری و با تدوین داوود میرباقری یکی دیگر از تجربههای تصویری چنگیز جلیلوند در قاب تلویزیون است.
در این سریال که محصول سال ۱۳۹۱ است، مرحوم جلیلوند با بازیگرانی همچون محمدرضا شریفینیا، فریبا کوثری، الهام پاوه نژاد و حمیدرضا آذرنگ هم بازی بوده است. او در این سریال نقش «معین البکاء»، مردی را بازی می کرد که علاقه مند است هر سال تعزیه بهتر از سال قبل برگزار شود.
خودش درباره بازی در سریال تلویزیونی «یلدا» به جام جم گفته بود: من هر نقشی را بازی نمی کنم، ولی با خواندن فیلمنامه «یلدا» متفاوت بودن آن را با دیگر مجموعه های تلویزیونی احساس کردم. به نظرم فیلمنامه مناسبی برای محرم بود. در این سریال به موضوع تعزیه و تعزیه خوانی توجه شده است. متاسفانه این هنر در سال های اخیر به انزوا کشیده شده است.
چنگیز جلیلوند در سریال «یلدا» چنگیز جلیلوند در سریال «یلدا» چنگیز جلیلوند در سریال «یلدا»چنگیز جلیلوند پس از ایفای نقش در سریال «یلدا»، بازی در «معمای شاه» را پذیرفت؛ سریال درباره تاریخ معاصر ایران که توسط محمدرضا ورزی روایت می شد. او در این سریال نقش «ژنرال هایزر» را بازی کرد.
به گفته این هنرمند ابتدا قرار بوده در «معمای شاه»، نقش پزشک سلطنتی را بازی می کند که با تغییر سناریو، نقش جلیلوند نیز تغییر می کند.
جلیلوند درباره کاراکتر «ژنرال هایرز» در «معمای شاه» گفته بود: ژنرال هایرز با ورودش به ایران حکومت پهلوی را منحل می کند و به دنبال آن اتفاقات بزرگ تری در ایران می افتد. «ژنرال هایزر» یکی از مهرههای اصلی سریال است که نقش مهمی را در سرنوشت کشورمان ایفا خواهد کرد. او مشهورترین افسر نیروی هوایی بوده که فاتح جنگهای ویتنام و رکورد پرواز چندهزار ساعته را دارد.
«نوشدارو» یک مجموعه تلویزیونی محصول سال ۹۲ به کارگردانی جواد اردکانی بود که باز هم توسط علی لدنی، تهیه کننده «معمای شاه» برای شبکه یک تولید شد و چنگیز جلیلوند در آن در نقش دکتر حکمت مقابل دوربین فرشاد گل سفیدی رفت.
از سمت راست هدایت هاشمی و چنگیز جلیلوند در نوشداروانتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: چنگیز جلیلوند درگذشت چنگیز جلیلوند چنگیز جلیلوند در سریال عبور از پاییز معمای شاه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۲۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
یک قصه خیالی به روایت فراری
داستان فصل دوم فراری، در ادامه فصل اول و دردهه۸۰ اتفاق میافتد. حسین رفیعی، بازیگر سریال فراری بهتازگی در مصاحبهای گفته است: این سریال که پیشتر در ۳۵قسمت طراحی شده بود به یک سریال ۴۰قسمتی تبدیل شده است. اواخر اسفند۱۴۰۲ تصویربرداری این سریال به پایان رسیده است و هماکنون درمرحله مونتاژ وصداگذاری است و به احتمال زیاد ابتدای تابستان یا پاییز۱۴۰۳روی آنتن برود. سریال فراری به تهیهکنندگی امیرمهدی پوروزیری و سجاد نصراللهینسب وکارگردانی امیر داسارگر است که احتمالا فصل سوم وچهارم خود راهم تولید خواهد کرد. بازیگرانی مثل هدایت هاشمی،نسرین بابایی،حسین رفیعی،بهار نوحیان، شهین تسلیمی، جواد خواجوی، مجید پتکی، شهروز آقاییپور، افشین آقایی و حسین اوجاقلو دراین مجموعه به ایفای نقش پرداختند.فراری به کجا رسیده؟
امیر داسارگر، کارگردان فراری درخصوص جزئیات فصل دوم به «جامجم» میگوید: بازیگران متعددی در این فصل به مجموعه اضافه شدند. شخصیت هادی که شخصیت اصلی است در فصل دوم با بازی زینالعابدین تقیپور نمایش داده میشود. این فصل دوران جوانی شخصیت اصلی است که در ادامه فصل یک خواهد بود.دراین فصل، مسجدی که در فصل اول ساختهاند جان میگیرد و هادی، محور فعالیتهای این مسجد میشود. همزمان، با مسائل مختلفی در زندگی شخصی و خانوادگی روبهرو میشود. لوکیشن فصل اول شمال کشور و فصل دوم، حاشیه تهران بود. داسارگر درخصوص قصه این مجموعه به نکته مهمی اشاره کرده و عنوان میکند: این را باید بهصورت جدی بگویم که قصه سریال فراری، کاملا خیالی است و ربطی به زندگی شهید صدرزاده ندارد. فقط برخی المانهای تاثیرگذار در زندگی شهدایی همچون شهید صدرزاده درسریال قید شده است. درست مثل مسجد که تاثیر بسیاری در زندگی شهید صدرزاده داشته است. در برخی خبرها به اشتباه قید شده که این سریال برگرفته از زندگی شهید صدرزاده است. اصلا چنین چیزی نیست و تنها همان المانهای تاثیرگذار در زندگی شهید را بیان کردهایم.
امیرمهدی پوروزیری، از تهیهکنندگان سریال فراری هم پیش از این گفته بود: سریال فراری درباره آدمهای مسئولیتپذیر است و موضوع آن به روایتی از دهه ۱۳۷۰ برمیگردد. قصه فراری از سال ۱۳۷۶ شروع میشود و بهمنظور تصویرسازی مرتبط با این دهه که دوره زمانی این سریال است، تیم طراحی دکور، زحمت بسیاری برای ساخت فضا کشید و برای اینکه فضا را به آن حالوهوا نزدیک کنیم پستولید سنگینی داشتیم. قهرمان این سریال یک نوجوان است که برای ایفای نقش او، بازیگری را انتخاب کردیم که نخستین تجربهاش هم هست، نام او در سریال هادی است. البته در ادامه مقاطع دیگری را غیر از دهه ۱۳۷۰ در سریال میبینیم و جوانی شخصیت اول سریال را هم داریم. بخشی از سریال هم درباره ورزش کشتی است. در تاریخ معاصر قهرمانان ما قهرمانان جنگی هستند و تصورمان همه قهرمانان دهه شصتی بودند. درصورتیکه این قهرمانی و نگاه قهرمانی در این سریال امتداد دارد. ما قهرمانان دهه هشتادی و نودی و قهرمانان امروزی را در سریال داریم. قهرمانانی که متولد بعد از انقلابند و نسل جدیدی از قهرمان را به مردم ما نشان خواهند داد.
از سریال مدد گرفتیم
پوروزیری همچنین گفته بود: در روزگاری هستیم که فکر میکنیم روزهای بدون قهرمان را میگذرانیم و توجه نمیکنیم چه قهرمانهایی کنارمان هستند. اتفاقی که برای گروه تولید این سریال افتاد، به نوعی یک عشق و دلبستگی بود که نمیتوان آن را یک ایده صرف دانست. واقعا میبینم که عوامل مجموعه، از این سریال مدد میگیرند. به همین دلیل باید گفت یک ایده ساده روزمره نیست و نمیتوان با آن ساده برخورد کرد. من این را از جنس عاشقی میدانم.وی ادامه داد: شخصیت هادی، روایتگر قصههای دلبستگی یک نوجوان متفاوت است که در مسیر قهرمانی جلو میرود و از یک جایی به بعد، دلبستگیاش با دلبستگی قهرمانی از نوع دیگر، جابهجا میشود. این مسأله بهشدت در فیلمنامه کار سختی بود که شخصیت اصلی یک امر عینی را با یک امر ذهنی جابهجا میکند و تلاشش این میشود که عالم را عوض کند. این مسأله بهسادگی قابل درک نیست و تفکیک آن کار بسیار سختی است. به نظرم فقط نمیتوان کودکونوجوان را مخاطب کار دانست، چون همه گروهها را در بر میگیرد. قصه با نوجوانی شروع میشود اما مخاطب آن، بزرگسالان و گروههای سنی دیگر هم هستند. شاید تفاوت آن با دیگر کارها این باشد که هادی را میتوان قصه دوران دانست تا روایتی از فرزندان این عصر را به تصویر بکشد. ممکن است برخی بگویند دیگر نسل امروز دنبال چنین روایتی نیست. باید گفت شخصیت هادی بهخوبی نشان میدهد فرزندان این دوران چگونه زندگی کردهاند. البته که مخاطب ما تنها نوجوانان نیستند اما درمجموع از این جهت میتوان کار برای نوجوانان را کار پرچالشی دانست. نوجوانان امروزی با همه محصولات روز روبهرو هستند و روایتگری برای آنها کار سختی است.
لزوم پرداختن به قصه یک نوجوان
حسین رفیعی، از بازیگران این مجموعه پیش از این درخصوص پرداختن به قصه یک نوجوان در این مجموعه به جامجم گفته بود: کودکان و نوجوانان امروزی در آپارتمان حبس هستند و سرشان در گوشی و تبلت است. فضای مجازی هم همین است که دهکده جهانی بزه را خلق میکند. یعنی به دنبال این هستند بچهها را با سندرمهای روحی ــ روانی بسیاری مواجه کنند و به جایی برسانند که در صورت لزوم از آنها بهرهکشی کنند. فضای مجازی شاید برای بچهها فرصت باشد اما بهدلیل اینکه در مدارس آموزش استفاده از فضای مجازی نداشتیم، نمیتوانیم بگوییم موثر بوده. ذات رسانهملی کار فرهنگی است.وی درخصوص نقشی که در سریال فراری دارد، میگوید: من در این مجموعه نقش یک دستیار کارگردان را بازی میکنم که بهدنبال بهتصویرکشیدن زندگی شخصیت هادی است. هادی مخالف بازیکردن در کار اوست. آقای بیگدلی که نقشش را بازی میکنم در تلاش برای راضیکردن اوست. تلاش میکنم پدرش را راضی کنم که هادی در فیلمم بازی کند. درعینحال، نقدی هم به برخی ستارهها کردم که بعد از مطرح شدن در سینما، به مردم توجه نمیکنند. تلاش کردم شخصیت واقعی خودم باشد و حالتهای کودکانه «فهفه» را دارم که همان سال ۷۷ با امیرحسین مدرس بازی میکردم.