Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@20:23:25 GMT

۵۴ مجموعه تاریخی از ۲۵ استان در لیست مزایده

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۸۲۰۸۰

۵۴ مجموعه تاریخی از ۲۵ استان در لیست مزایده

صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، ۵۴ مجموعه تاریخی را در ۲۵ استان برای احیاء، مرمت و واگذاری حق بهره برداری مدت معین به مزایده گذاشت.

به گزارش ایسنا، ۱۴ ماه قبل یعنی مهر سال گذشته صندوق احیا و بهره برداری از آثار تاریخی، اعلام کرده بود که به منظور افزایش مشارکت عمومی، توسعه فضای رقابتی، ارتقاء سطح شفافیت و تنویر افکار عمومی در واگذاری‌­های تشکیلات متبوع خود، ۵۴ بنای آماده تاریخی خود را در مزایده برای مدت معین واگذار می کند، و در این واگذاری بناهای تاریخی مانند حمام «شیخ‌بهایی» اصفهان، خانه «جلال آل احمد» تهران و خانه «پروین اعتصامی» در تبریز در لیستِ ۵۴ بنای تاریخی مزایده‌های صندوق احیاء و بهره‌برداری از آثار تاریخی قرار داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون بعد از گذشت این مدت زمان، در تازه ترین اعلام مزایده صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی، ۵۴ بنای تاریخی از ۲۵ استان کشور در لیستی قرار گرفتند که قرار است برای مدت زمان معینی حق بهره برداری آن ها به برندگان مزایده واگذار شود.

بناهای تاریخی که بین آنها آثار و بناهای نفیس نیز به چشم می خورد،از خانه تاریخی آذین گرفته که چندین ماه برای نجات آن از دست سوداگران آثار تاریخی وضعیت آن بنا به طور دائم رسانه ای شد تا خانه تاریخی جلال احمد تهران که برای چندمین و در طول چند دور در لیست مزایده ها قرار گرفته است، یا حتی مجموعه بلاد شاپور در کهکیلویه و بویراحمد یا کاخ شهرستانک استان البرز و کاروانسرای گدوک استان مازندران که تا همین چند مدت قبل نیز سر مالکیت آن در تهران یا مازندران حرف و حدیث های زیادی مطرح بود.

اکنون بر اساس این اعلام؛ مجموعه پردیس کردشت جلفا، محور تاریخی طبیعی ارسباران (مجموعه کردشت جلفا، کاروانسراهای گویجه بل هریس و جانانلو کلیبر)، خانه ناصح زاده تبریز استان آذربایجان شرقی، عمارت های بانک ملی، شهربانی، دارایی، کلاه فرنگی و شیرخورشید ماکو استان آذربایجان غربی،کاخ شهرستانک استان البرز، حمام پیرزرگر اردبیل، عصارخانه شهید عصاری آران و بیدگل، خانه سالک شهر اصفهان، حمام شاه اصفهان، خانه های حکیم باشی کاشان و مغنی اصفهان، عمارت والی کهره شهر چرداول و قلعه کنجانچم استان ایلام در این لیست قرار گرفته اند.

همچنین خانه آذین، خانه نجفی و عمارت گلشن بوشهر، خانه سعادتخواه و خانه جلال آل احمد تهران، اتاق آئینه شهرکرد، قلعه چالشتر استان چهار محال و بختیاری، خانه تیزنو دزفول، خانه مستوفی شوشتر، خانه سوزنگر دزفول استان خوزستان، حمام قدمگاه نیشابور خراسان رضوی، کاروانسرای مهر سبزوار استان خراسان رضوی، ساباط و خانه مستوفی بشرویه استان خراسان جنوبی، کاروانسرای شاه عباسی دامغان و کاروانسرای میاندشت استان سمنان، باغ خالصه بمپور ایرانشهر، قلعه سب سراوان، ارگ محمد حسین خان نارویی زهک وخانه رهبری ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان از دیگر بناهایی هستند که طی این آگهی به مزایده گذاشته شده اند .

از سوی دیگر صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، در تازه ترین دور از مزایده ها خانه بهروزی و خانه زینعلی و اسدی استان قزوین، خانه افشاریان، عمارت دیوانخانه و خانه محتشم شیراز استان فارس، خانه غفاری کرمان، حمام نظام کرمانشاه،مجموعه بلاد شاپور ( کاروانسرای دهدشت وحمام کهیار) دهدشت استان کهکیلویه و بویر احمد، حمام مریان تالش، خانه صادقی لاهیجان استان گیلان، خانه فاطمی و خانه میرشهیدی گرگان، حمام عروج رامیان استان گلستان، خانه بزرگمهری بروجرد استان لرستان، کاروانسرای گدوک سوادکوه استان مازندران، کاروانسرای مشهد میقان، عمارت امیر مفخم خمین استان مرکزی، خانه کازرونی، خانه شهریاری، خانه اسماعیل مرغون و مجموعه چرخاب اردکان یزد را نیز به مزایده گذاشته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مزایده بنای تاریخی احیاء و بهره برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۲۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید

مصطفی ده پهلوان فارس اظهار داشت: اصلی‌ترین کانون تمدنی ایرانی فرهنگی است.

به گزارش ایسنا، وی امروز، ۳۰ فروردین ماه در حاشیه مراسم رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید که به مناسبت فرارسیدن روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی در این مجموعه جهانی برگزار شد، گفت: ظرفیت آثار در حوزه میراث فرهنگی در استان فارس بسیار گسترده است و شهرت جهانی دارد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور به شعار امسال روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی که به شکلی به تاب‌آوری در مقابل مخاطرات محیطی تاکید دارد، اشاره کرد و گفت: معتقدم این شعار به شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان جهش تولید و مشارکت مردم مطرح‌شده گره می‌خورد چراکه اگر میراث فرهنگی پشتوانه مردمی نداشته باشد محکوم به فنا خواهد بود.

ده پهلوان افزود: برای نمونه برداشت بی‌رویه آب و فرونشست‌های زمین خطرات جبران‌ناپذیری را برای مجموعه‌های جهانی، چون تخت جمشید، پاسارگاد و نقش رستم به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار‌های ارائه‌شده حدود ۷۰ چاه غیرمجاز در دشت مرودشت پلمپ شده است، افزود: زمانی حفاظت و صیانت از آثار تاریخی به‌درستی رخ می‌دهد که علاوه بر میراث فرهنگی جامعه هدف، چون مردم و حتی ادارات و سازمان‌ها براین مهم تأکید داشته باشند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور در ادامه سخنانش اخذ سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید را اتفاق بزرگ و مهمی دانست و گفت: موضوع صیانت و پاسداشت از میراث فرهنگی وجوه مختلفی دارد که بخشی از آن به حفاظت‌های داخلی و علمی خود مجموعه‌ها و بخش دیگر آن به قوانین و مقررات موجود برمی‌گردد.

وی اضافه کرد: سند مالکیت تخت جمشید اقدام ارزشمند و بزرگی است که باعث می‌شود حفاظت و صیانت از این مجموعه عظیم راحت‌تر صورت گیرد.

ده پهلوان ادامه داد: زمانی که میراث فرهنگی در پناه قانون قرار می‌گیرد بی‌تردید راحت می‌توان از آن‌ها حفاظت و حراست کرد.

وی به تعامل خوب وزارت میراث فرهنگی با قوه قضاییه در بحث حفاظت از آثار تاریخی کشور اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون برای رسیدگی به جرائم حوزه میراث فرهنگی شعبه‌ای ویژه در تهران فعال‌شده است.

امروز طی مراسمی که به مناسبت روز جهانی محوطه‌ها و بنا‌های تاریخی در مجموعه جهانی تخت جمشید برگزار شد، سند مالکیت تخت جمشید با حضور تنی چند از مسئولین کشوری و استانی و شهرستان مرودشت رونمایی شد و بیش از ۱۰۰ نفر از پیسشکسوتان، استادکاران، کنشگران و افراد موثر در تحقق مسئولیت اجتماعی و مدیران دولتی تجلیل به عمل آمد.

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی گلستان با اعتبار ۱۶ هزار میلیارد تومان
  • رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید
  • رییس جمهور وارد فرودگاه بین‌المللی شهدای شاهرود شد
  • بهره‌برداری از پست ۶۳ کیلو ولت تاریخانه دامغان
  • ۱۵ میلیارد ریال برای مرمت کاروانسرای تاریخی آوه ساوه تخصیص یافت
  • بهره برداری از عملیات تعریض مرحله نخست پل فلاورجان تا پایان سال
  • بهره‌برداری از ۸۶ باب زمین چمن مصنوعی در آذربایجان‌غربی
  • ۸۶ باب زمین چمن مصنوعی در آذربایجان‌غربی به بهره‌برداری رسید
  • بزودی؛ بهره برداری از جاده احمدآباد ورامین
  • اختصاصی: پنجم اردیبهشت روز تاریخی فوتبال ایران