Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@20:44:56 GMT

دو سال سخت برای هنرمندان صنایع‌دستی گلستان

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۸۲۳۴۲

دو سال سخت برای هنرمندان صنایع‌دستی گلستان

ایسنا/گلستان معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی گلستان گفت: در دو سال اخیر با توجه به سیل و شیوع ویروس کرونا، مشکلات عدیده‌ای برای هنرمندان صنایع‌دستی در استان به وجود آمد.

مریم حاجی ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در گلستان حدود ۱۰ هزار هنرمند در حوزه صنایع‌دستی داریم که ۹۰ درصد آنان را بانوان تشکیل می‌دهند که غالباً به‌صورت خانگی مشغول به فعالیت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به پراکنده بودن فعالین در این حوزه، همواره رسیدگی به مشکلات و حمایت از آنها مشکل بود تا اینکه از سال ۹۴، راه‌اندازی مراکز تخصصی صنایع‌دستی را در استان آغاز کردیم.

وی افزود: در این مراکز صفر تا صد یک کار تولیدی اعم از فراوری مواد اولیه، تولید و فروش، کنترل و رسیدگی می‌شود و حمایت‌ها از آنها به شکل بهتری انجام می‌گیرد. علاوه بر این، مراکز در لیست تور گردان‌های گردشگری برای بازدید گردشگران قرار می‌گیرند و در برگزاری مراسم و نمایشگاه‌ها نیز در اولویت هستند.

حاجی ابراهیمی بیان کرد: تا پیش از امسال ۱۰ مرکز تخصصی صنایع‌دستی در استان راه‌اندازی شده بود و تا پایان امسال تلاش داریم این تعداد را به ۲۰ مرکز افزایش دهیم. مراکز فعلی در رشته‌هایی از جمله نمدمالی، ابریشم‌بافی، حصیربافی و سوزن‌دوزی در شهرستان‌های گنبدکاووس، آق‌قلا، بندر ترکمن، رامیان، کردکوی، مینودشت و گالیکش مشغول به فعالیت هستند.

معاون صنایع‌دستی گلستان در ادامه با اشاره به مشکلات هنرمندان حوزه صنایع‌دستی در ۲ سال اخیر، خاطرنشان کرد: معمولاً در تابستان و عید هرسال بازارچه‌های بزرگ صنایع‌دستی برپا می‌شود و هنرمندان محصولاتشان را به فروش می‌رسانند. سال گذشته با توجه به سیل و امسال هم با توجه به کرونا، این نمایشگاه‌ها برپا نشد و در واقع هنرمندان ما دو سال پیاپی با مشکل روبه‌رو شدند

وی با اشاره به اینکه این امر ضربه بزرگی به هنرمندان استان بود، گفت: در سال ۹۸ مقدار ۱۳ میلیارد تومان صادرات چمدانی محصولات را از استان داشتیم اما امسال در شش‌ماهه نخست تنها ۲۴۵ میلیون تومان صادرات چمدانی انجام شده است.

حاجی ابراهیمی با اشاره به اینکه هنرمندان ما با وجود اینکه به شدت با مشکل مواجه هستند، کار خود را رها نکردند، تصریح کرد: توسعه فروشگاه‌های مجازی در دستور کار قرار گرفته است. در گذشته تنها ۳ فروشگاه در این حوزه داشتیم که فعالیت خیلی قوی هم در این حوزه نداشتند ولی در حال حاضر در استان ۷ فروشگاه مجازی در این حوزه فعال هستند.

وی بیان کرد: برای دریافت تسهیلات کرونا، ۷۶۳ پرونده تشکیل شد که از این تعداد ۵۶۲ نفر موفق به دریافت مجموعاً بیش از ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات شدند. پرداخت تسهیلات سیل با تأخیر شروع شد و تاکنون از مجموع ۲۹۹ پرونده معرفی شده به بانک‌ها، ۱۰۴ نفر تسهیلات دریافت کردند. علاوه بر تسهیلات، کمک‌های بلاعوض نیز در اختیار هنرمندان قرار گرفت و در آینده نیز یک مرحله دیگر از کمک‌های بلاعوض را خواهیم داشت.

معاون صنایع‌دستی گلستان خاطرنشان کرد: امسال نمایشگاه ملی صنایع‌دستی با توجه به شیوع ویروس کرونا به‌صورت مجازی برگزار شده است. به‌منظور حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی، صفحه‌ای به‌صورت رایگان در اختیار آنان قرار گرفته و هنرمندان این فرصت را دارند که از این طریق محصولات خود را به نمایش بگذارند. تاکنون بیش از ۵۰ هنرمند گلستانی در این نمایشگاه حضور پیدا کرده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته، تعداد رشته‌های بومی استان گلستان از ۲۸ رشته به ۳۴ رشته افزایش یافته است. حدود ۶۰ رشته غیربومی نیز داریم که هنرمندان استان در این بخش‌ها هم مشغول به فعالیت هستند.

حاجی ابراهیمی بیان کرد: در این روزها ماسک به یکی از ضروریات زندگی ما تبدیل شده و حتی بعدها می‌توانند بگویند ماسک یکی از اجزای لباس محلی یک منطقه بوده است. از هنرمندان خواستیم به تولید ماسک ورود پیدا کنند و استقبال خوبی هم از این کار صورت گرفت و روز به ‌روز در حال افزایش است.

معاون صنایع‌دستی گلستان در خصوص ایجاد پایانه تخصصی صادرات صنایع‌دستی در استان، گفت: این کار نیاز به هزینه زیادی دارد. کارگروه توسعه صادرات استان با ایجاد این پایانه موافقت کرده و اگر سرمایه‌گذار پیدا شود، حتماً پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری صنایع دستی گلستان میراث فرهنگی گلستان سیل گلستان کروناویروس صنایع دستی گلستان معاون صنایع دستی حاجی ابراهیمی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۲۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوره آموزشی زیورآلات دستی در قم

به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم؛ مهدی نصر اصفهانی با اشاره به  برگزاری دوره آموزشی زیورآلات دستی زیر نظر زهرا رشیدیان؛ طراح، مدرس و پژوهشگر حوزه طراحی طلا و جواهر در قم اظهار کرد: این دوره به مدت سه روز با حضور تعدادی از هنرمندان قمی برگزار شد.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم افزود: آموزش مبحث انگشتر (نمای تاپ) و آموزش ریدیزاین انگشتر (با محوریت بازار هدف) و (خلاقیت در تولید محصول) از جمله اهداف این دوره آموزشی بود.

او خاطرنشان کرد: همچنین آموزش ترسیم چندین مدل انگشتر مناسب بازار در نمای پرسپکتیو و ایجاد خلاقیت (بازی با اشکال هندسی) یکی دیگر از هدف‌های دوره آموزشی مذکور بود.

زهرا رشیدیان، مدرس این دوره آموزشی دارنده ۲۳ مقام در مسابقه‌های بین‌المللی طراحی طلا و جواهر است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • موافقت با ۱۴ طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • برگزاری دوره آموزشی زیورآلات دستی در قم
  • ثبت بیش از ۲۶ میلیون نفر بازدید از اماکن گردشگری خوزستان
  • حمایت از بازارچه‌های صنایع دستی تولید بانوان
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی است/ نام پدر هم از روی کارت‌ها حذف می‌شود
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی است/ نام پدر هم از روی کارت ها حذف می شود
  • شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌فرهنگی قم
  • صنایع دستی روستای قلعه بالا