Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ اکنون با امید به آمدن واکسن کرونا و همچنین اقداماتی که بانک مرکزی اروپا داشته‌است، می‌توان برای سال ۲۰۲۱ کمی به بهبود اقتصاد این منطقه خوشبین بود. اما آسیب‌پذیری شرکت‌ها به سطوحی کم‌سابقه رسیده و تنش‌های اقتصادی هنوز به پایان نرسیده‌است.

 رویترز نوشت پژوهشی در روز دوشنبه نشان داد اعمال محدودیت‌های جدید برای مقابله با شیوع کرونا، بنگاه‌های صنعت خدمات حوزه یورو را که بخش غالب این منطقه است وادار به تعطیلی موقت کرده و به همین دلیل فعالیت کسب‌وکارهای حوزه یورو، این ماه به شدت کاهش پیدا کرده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظرسنجی رویترز در هفته گذشته نشان می‌داد اقتصاد این منطقه در مسیر نخستین رکود عمیق در حدود یک دهه گذشته است و شاخص خرید مدیران هم در روز دوشنبه این یافته‌ها را تایید می‌کرد. شاخص خرید مدیران راهنمای خوبی برای تعیین سلامت اقتصادی است که در حوزه یورو، از ۰/ ۵۰ در ماه اکتبر به ۱/ ۴۵ در ماه نوامبر رسید. رقم دقیق ۰/ ۵۰ مرز میان افزایش رشد و کاهش رشد اقتصادی است. نظرسنجی رویترز سقوط بیشتر به ۱/ ۴۶ را پیش‌بینی می‌کرد. کریس ویلیامسون، اقتصاددان حوزه کسب‌وکار در مرکز مطالعاتی آی‌اچ‌اس مارکت می‌گوید: «اقتصاد حوزه یورو به‌دنبال تلاش‌های مجدد برای مهار موج دوم بیماری کرونا، دوباره وارد سقوط شدید شده‌است.»او می‌گوید: «داده‌ها، این احتمال را که حوزه یورو دوباره در ۳ماه فصل‌چهارم هم کاهش تولید ناخالص داخلی را تجربه کند، تشدید می‌کنند.» شامخ در بخش صنعت خدمات از ۹/ ۴۶ به ۳/ ۴۱ کاهش پیدا کرده‌است که ضعیف‌ترین میزان آن را از زمان موج نخست همه‌گیری نشان می‌دهد و بسیار پایین‌تر از پیش‌بینی ۵/ ۴۲ در نظرسنجی رویترز است. البته بخش تولید عملکرد بهتری داشته‌است چرا که بسیاری از کارخانه‌ها به فعالیت خود ادامه داده‌اند و شامخ برای آنها در ماه نوامبر بالاتر از مرز افزایش و کاهش رشد و روی ۶/ ۵۳ بوده‌است هرچند پایین‌تر از رقم ۸/ ۵۴ در ماه اکتبر است. نظرسنجی‌های رویترز رقم ۱/ ۵۳ را پیش‌بینی کرده بود. اکنون با امید به واکسن و انتظار محرک‌های اقتصادی از بانک مرکزی اروپا در ماه آینده، می‌توان نسبت به بهبود در سال پیش‌رو، خوشبین بود. بنگاه‌ها هم چه در بخش خدمات و چه در بخش تولید، نسبت به سال آینده خوشبین‌تر شده‌اند که بیشتر ناشی از خبرهای خوب درباره واکسن و بازگشت زندگی به روال عادی در سال جدید است.

گزارش ای‌سی‌بی در روز دوشنبه نشان می‌دهد بنگاه‌های حوزه یورو به دلیل رکود ناشی از همه‌گیری، بیش از پیش آسیب‌پذیر شده‌اند اما حمایت‌های عمومی نظیر اعتبارات با بهره پایین بانک مرکزی اروپا تا کنون توانسته‌است بخشی از آسیب را مهار کند. بررسی‌های یک گزارش در حوزه ثبات نشان می‌دهد آسیب‌پذیری شرکت‌ها به سطوحی افزایش پیدا کرده‌است که آخرین بار در زمان بحران بدهی‌های حوزه یورو دیده شده بود اما هنوز هم پایین‌تر از سطوح آن در دوران پس از بحران مالی جهانی است. بانک مرکزی اروپا که تا این لحظه از سال جاری بیش از ۲۰ میلیارد یورو بدهی شرکتی را خریده، بنیادی برای تامین مالی شرکت‌ها بوده است. اما سیر نزولی جدید ممکن است منجر به پایین آمدن رتبه‌بندی‌ها شود و همین مساله کمک کردن را برای بانک مرکزی اروپا دشوار می‌کند، زیرا این نهاد تنها حق دارد بدهی‌های شرکتی را خریداری کند که در رتبه سرمایه‌گذاری قرار دارند.بانک مرکزی اروپا مشکل حل نشده شرکت‌ها را افت فروش، سوددهی واقعی کمتر از انتظار و افزایش مشکلات مالی و بدهی‌ها می‌داند: «ضمانت وام‌های دولتی و فرصت‌های تنفس ورشکستگی تا این‌جای کار جلوی موج بزرگ‌مقیاسی از نکول‌ها را گرفته است، اما اگر این راهکارها زودتر از موعد لغو شوند یا شرایط وام‌دهی بانک‌ها سخت‌گیرانه‌تر شود، تعداد قابل توجهی از بنگاه‌ها مجبور به اعلام ورشکستگی می‌شوند.» نشریه تلگراف هم نوشته‌است تمدید تعطیلی‌ها در سراسر حوزه یورو، روزهای تیره‌ای را برای اقتصاد این منطقه تا پایان سال رقم زده‌است، اما کسب‌وکارها می‌توانند در انتظار بهبود در سال ۲۰۲۱ باشند. پیش‌تر هم اقتصاددان‌ها با مشاهده نتایج شاخص مدیران خرید و کاهش آن به پایین‌ترین سطح ۶ ماه اخیر در ماه نوامبر، هشدار داده بودند که اقتصاد حوزه یورو، پیش از روشنایی اقتصادی باید در انتظار تاریک‌ترین لحظات باشد. به این ترتیب در حالی‌که اقتصاد در مسیر رکود قرار گرفته‌است، باز هم کسب‌وکارهای مختلف نسبت به رشد اقتصادی در سال آینده، خوشبین هستند. بخش تولید هم به بالاترین سطوح خود از مارس ۲۰۱۸ تاکنون رسیده و باعث شده‌است صنعت خدمات هم به‌رغم تعطیلی‌ها نسبت به آینده امیدوار باشد. برت کولیجن، اقتصاددان حوزه یورو در گروه مالی آی‌ان‌جی معتقد است بهبود وضعیت تولید به امیدواری برای بهبود در سال ۲۰۲۱ هم کمک می‌کند، چرا که کلیدی برای بهبود در سرمایه‌گذاری است. البته او تاکید می‌کند که هنوز راهی نامطمئن و دراز تا بهبود اقتصادی برای این منطقه در راه است.

پربیننده ترین اخبار و نتایج انتخابات آمریکا اخبار و نتیجه انتخابات آمریکا اخبار و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اخبار انتخابات آمریکا بعد از گذشت ۴۴ساعت از پایان رای‌گیری اخبار انتخابات آمریکا بعد از گذشت ۳۵ساعت از پایان رای‌گیری

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اشتغال رکود اقتصادی کسب و کار کرونا شیوع کرونا سهام عدالت بانک مرکزی اروپا انتخابات آمریکا حوزه یورو پایین تر بنگاه ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۲۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران خواستار اشتراک دانش، فناوری و حمایت مالی کشور‌ها در بهبود حوزه‌های آبخیزداری مناطق خشک و نیمه‌خشک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اقدامات ایران در نیم قرن اخیر در زمینه حفاظت از سرزمین در چارچوب بهبود مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز کشور گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از جمله طرح‌هایی است که در راستای حفظ، احیا، توسعه و استفاده پایدار از منابع زیستی در ایران در حال اجرا است و می‌تواند به عنوان بخشی از طرح بزرگ مقیاس "یک کمربند یک جاده" در نظر گرفته شود.
عباسعلی نوبخت افزود: این طرح می‌تواند در راستای پیوند اکولوژیک کشور‌های منطقه از چین گرفته تا کشور‌های آسیای میانه و غرب آسیا مد نظر قرار گیرد.
وی اظهار داشت: ما باید در تببین رویکرد‌های مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و منابع زیستی نسبت به شناسایی و به اشتراک‌گذاری دانش، ارتقای سازگاری و تاب‌آوری در برابر اثرات اقلیمی، جوامع حساس و آسیب‌پذیر اقدام و آن را تقویت کنیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در این راستا، مشارکت مردمی به ویژه جوانان، زنان و گروه‌های آسیب‌پذیر به عنوان یک راهبرد محوری مد نظر بوده و بهبود و ارتقای معیشت پایدار و انعطاف‌پذیر باید مورد حمایت قرار گیرد.
وی درهمین حال اجرای بالغ بر ۳۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در حوزه‌های آبخیز بحرانی کشور، حفظ و توسعه منابع جنگلی، کنترل فرسایش آبی و بادی، ساماندهی در مدیریت و بهره‌برداری از مراتع و تقویت تشکل‌های مردم‌نهاد و جوامع محلی در حفاظت و صیانت از اکوسیستم‌های مناطق خشک و نیمه‌خشک را از دیگر اقدامات گسترده در ایران برای حفاظت از سرزمین و در چارچوب برنامه‌های بهبود مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز برشمرد.
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: شرایط کنونی تخریب سرزمین در اقصا نقاط کره زمین و به ویژه در منطقه آسیا ایجاب می‌کند تا هرگونه برنامه‌های ملی مدیریت منابع زیستی در ارتباط و هماهنگ با کشور‌های منطقه تعریف شود.
وی در همین حال اضافه کرد: تاکنون آن گونه که شایسته است از ظرفیت دانش بومی و نوین و تجارب ارزنده کشورمان در مدیریت منابع آب و خاک و در عرصه بین‌المللی استفاده نکرده‌ایم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: مرکز بین‌المللی مدیریت جامع حوزه آبخیز و منابع زیستی در مناطق خشک و نیمه‌خشک این فرصت را فراهم می‌کند که جایگاه مقتدرانه و اثرگذار ایران در عرصه‌های تخصصی بین‌المللی تقویت شود و شناخت و آگاهی در زمینه مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز گسترش یابد.
نوبخت با اشاره به چالش‌های موجود اذعان داشت: در یک دهه اخیر مشخص شده که بین تنوع زیستی، تغییرات اقلیم، جنگل‌زدایی، تخریب سرزمین، گسترش آلودگی‌های شیمیایی، بحران آب و دیگر چالش‌های تهدید کننده منابع سرزمین، ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.
وی ادامه داد: پیامد‌های این چالش‌ها، تمام کشور‌های جهان را تحت تاثیر قرار داده و تمام ساکنان آن را به صورت گسترده‌ای تهدید می‌کند.
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: به طور یقین مدیریت حوزه‌های آبخیز و منابع زیستی نیازمند دستیابی به الگو‌های یکپارچه، جامع و هماهنگ در برنامه‌های توسعه پایدار است.
وی در پایان خواستار مشارکت فعالانه اعضای شورا، عضویت کشور‌های مدعو در شورای حکام، به اشتراک‌گذاری دانش و تجارب مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز و حمایت و پشتیبانی علمی، فناوری و مالی نهاد‌ها و بخش‌های مختلف سازمان ملل متحد شد.

دیگر خبرها

  • دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد
  • ایران خواستار اشتراک دانش، فناوری و حمایت مالی کشور‌ها در بهبود حوزه‌های آبخیزداری مناطق خشک و نیمه‌خشک
  • اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد
  • حذف کسب وکارهای غیرقانونی از گردونه رقابت با مجوز الکترونیکی
  • بهبود شبکه‌های مخابراتی با مدیریت هوشمند
  • هیچ مجوز کاغذی از ۲۵ اردیبهشت در دستگاه‌ها قابل پذیرش نخواهد بود
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • پرورش نسل زد برای ورود به دنیای کسب‌وکارهای نوآور بررسی می‌شود
  • فشار شدید هزینه مسکن بر خانوارهای کم‌درآمد اروپایی
  • حسینی، نماینده مجلس: به جای تغییر در تیم اقتصادی دولت باید به دنبال بهبود سیاست‌ها بود/ اتفاقات بین‌المللی در قیمت ارز به شدت تاثیرگذار است