Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا،استانداردها ضامن ایمنی و سلامت شهروندان و مصرف کنندگان کالا و خدمات هستند بدان معنا که حداقل های کیفی یک محصول و خدمت در آنها برای حفظ ایمنی و سلامت مصرف کنندگان درنظرگرفته می شود.

در سال های اخیر برخلاف دهه های گذشته که از هر محصول یک یا دو-سه برند به تولید و مصرف می رسید، شهروندان با حجم بالا و قابل توجهی از کالاها و خدمات روبرو بوده و برای تامین نیازهای خود ناگزیر به انتخاب کالا و یا خدمت مورد نظر خود هستند و در این شرایط تضمین کیفیت کالا و استانداردها از اهمیت بیشتری برخوردار شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استانداردسازی کالا و خدمات به عنوان یک ضرورت پس از صنعتی شدن مورد توجه قرار گرفت، اما تاریخچه شکل گیری تشکیلات استاندارد ملی در ایران به سال ۱۳۰۴ و همزمان با تصویب قانون اوزان و مقیاس ها بازمی گردد و پس از فعالیت این تشکیلات با عناوین مختلف زیر نظر وزارت صنعت در سال ۹۰ موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی به سازمان ملی استاندارد تغییر نام داد و به عنوان زیرمجموعه ریاست جمهوری به فعالیت خود ادامه بخشید.

تاکنون بیش از ۳۰ هزار استاندارد ملی برای انواع کالاها و خدمات در کشور از سوی این سازمان تهیه و تدوین شده که نقش مهمی در تولید محصولاتی با رعایت حداقل های کیفی و پیشگیری از تولید کالاها و خدمات مشکل دار از حیث ایمنی و سلامت شده است.

بدون شک نقش استاندارد در رشد و ارتقای تولید ملی قابل توجه و غیرقابل انکار است، از همین رو اهمیت استاندارد در کمک به رونق و جهش تولید و همچنین پیشبرد چشم انداز اقتصادی کشور به حدی بوده که مقام معظم رهبری بند ۲۴ سیاست های اقتصاد مقاومتی را به این مقوله اختصاص دادند و افزایش پوشش استاندارد و ترویج آن تاکید کردند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قزوین برای آگاهی از آخرین وضعیت فعالیت ها و خدمات ارایه شده از سوی اداره کل استاندارد استان در سال جاری با "سیروس صارمی" مدیرکل این دستگاه به گفت و گو پرداخته که ماحصل آن در ادامه آمده است:

ایرنا: مهم ترین رسالت سازمان ملی استاندارد و ادارات تابعه استانی آن چیست؟

تهیه  و تدوین استانداردها برای کالاهای تولیدی در کشور و همچنین خدمات قابل سنجش کیفی و نظارت بر اجرای آنها را باید مهم ترین رسالت و وظیفه سازمان ملی استاندارد عنوان کرد که در راستای دفاع از حقوق مصرف کنندگان و حفظ سلامت و ایمنی جامعه انجام و پیگیری می شود.

پیشگیری از تولید و عرضه آن دسته از کالاهایی که مشمول به کاربردن پروانه استاندارد اجباری هستند نیز از دیگر وظایف اصلی و مهم ما به شمار می رود.

ایرنا: به دنبال رشد فناوری و تغییرات مستمر در تولید کالا و خدمات آموزش در سازمان ملی استاندارد از اهمیت بالایی برخوردار است، عملکرد اداره کل استاندارد قزوین امسال در این زمینه به چه شکل بوده است؟

امسال برای مدیران کنترل کیفیت واحدهای تولیدی که در خط مقدم رعایت استانداردها قرار دارند پنج هزار و ۳۷۹ نفر ساعت آموزش برگزار کرده ایم.

کارشناسان استاندارد نیز برای انجام وظایف خود به شکل احسن به طور مستمر نیازمند آموزش هستند و به این افراد نیز امسال ۵۰۱ نفر ساعت آموزش ارایه شد، ضمن آن که برای بهبود کارایی و توانمندسازی کارکنان اداره کل استاندارد نیز ۷۰۶ نفر ساعت آموزش پیش بینی و برگزار شده است.

ایرنا: اداره کل استاندارد قزوین امسال در زمینه صدور و تمدید پروانه ها چه عملکردی داشته است؟

بخش مهمی از وظایف اداره کل استاندارد صدور و تمدید پروانه های کاربرد علامت استاندارد پس از بررسی از واحدهای تولیدی و احراز صلاحیت آنهاست.

امسال ۷۰ فقره پروانه کاربرد علامت استاندارد از نوع اجباری برای کالاهای تولید شده در صنایع استان صادر شده و همچنین ۴۵ پروانه نیز به درخواست واحدهای تولیدی تمدید شده است.

همچنین با هدف ترغیب تولیدکنندگان به تولید محصولات استاندارد قابلیتی با عنوان پروانه تشویقی برای محصولاتی که در شمار استانداردهای اجباری نیستند ایجاد شده که در این خصوص نیز هفت مورد پروانه امسال در استان صادر شده است.

از آنجا که شرایط تولید کالاها و خدمات به ویژه در سال های اخیر تغییر پیدا کرده بنابراین استانداردهای تدوین شده به طور مستمر نیازمند اصلاح و بازنگری هستند که در این زمینه امسال ۸۵ استاندارد ملی از سوی اداره کل استاندارد قزوین بازنگری و اصلاح شده است.

ایرنا: بخشی از فعالیت های استاندارد به نظارت برای پیشگیری از صادرات کالاهای نامرغوب به خارج و بالعکس واردات کالاهای غیراستاندارد به کشور است، در این خصوص امسال چه اقدامی انجام داده اید؟

بررسی اظهارنامه های گمرکی واردکنندگان و صادرکنندگان کالا برای انطباق با استاندارد بخش مهی از وظایف سازمان ملی استاندارد و ادارات کل تابعه استانی را تشکیل می دهد.

اگر کالاهای غیراستاندارد و نامرغوب وارد کشور شود سلامت و ایمنی هموطنان به خطر می افتد و اگر کالای غیراستاندارد از داخل به خارج از کشور صادر شود نیز همین موضوع صادق است، ضمن آنکه این مساله موجب بی اعتمادی بازارهای بین المللی نسبت به کالاهای ایرانی می شود.

امسال نزدیک به ۳۰۰ فقره اظهارنامه صادراتی و همچنین بیش از ۵۵۰ فقره اظهارنامه وارداتی از سوی اداره کل استاندارد قزوین صادر شده است.

ایرنا: مقام معظم رهبری امسال را سال جهش تولید معرفی کردند، نقش استاندارد در کمک به تحقق این شعار چیست؟

استاندارد و توجه به کیفیت کالاها  لازمه تقویت تولید ملی و افزایش اعتبار آن در بازارهای داخلی و خارجی است، بنابراین هرچه واحدهای تولید به سمت رعایت استانداردها و مقوله کیفیت حرکت کنند کالای ایرانی نزد مصرف کنندگان داخلی و خارجی اعتبار و جایگاه بیشتری را کسب می کند و این مهم به رونق و جهش تولید کمک خواهد کرد، در واقع توجه خاص و ویژه به استاندارد و کیفیت کالا به شکلی روی قیمت نهایی محصول اثر چندانی نگذارد از لوازم مهم دستیابی به جهش تولید و ماندگاری کالاها در بازار است و نباید تولیدکنندگان به سادگی از کنار آن بگذرند.

رهبر معظم انقلاب پیش از این در تعیین سیاست های اقتصاد مقاومتی به خوبی به نقش استاندارد اشاره کردند و گسترش پوشش و ترویج آنرا از ملزومات تحقق اقتصاد مقاومتی دانستند.

ایرنا: از اجرای طرح طاهای استاندارد که از طرح های مهم سازمان ملی استاندارد است، چه خبر؟

طرح طاها چندین سال است که با هدف جلوگیری از عرضه کالاهای غیراستاندارد در بازار به شهروندان از طریق بازرسی کارشناسان استاندارد از اصناف و فروشگاه ها، نمونه برداری تصادفی و موارد مشکوک و آزمون آنها انجام می شود.

سال جاری حدود ۲ هزار و ۶۰۰ فقره بازرسی از اصناف و فروشگاه های استان در قالب طرح طاها انجام شده و همچنین ۲۰۰ مورد آزمون از کالاهای نمونه برداری شده در این طرح در آزمایشگاه های استاندارد و همکار انجام شده است.

ایرنا: برای نظارت بر رعایت استانداردها و پیشگیری از تولید کالای غیراستاندارد از صنایع هم بازرسی می کنید؟

بله این کار به شکل مستمر در دستور کار اداره کل استاندارد قزوین است و امسال نیز در این رابطه بیش از هزار و ۵۰۰ فقره بازرسی از صنایع به عمل آمده و بیش از ۱۲۰۰ فقره کالا نیز به شکل تصادفی نمونه برداری و آزمون شده است.

ایرنا: بررسی وضعیت رتبه های انرژی درج شده در تحهیزات و لوازم خانگی ها نیز برعهده استاندارد است؟

بله، در این خصوص کارشناسان استاندارد از مراکز عرضه این کالاها بازدید می کنند و اصالت رتبه های انرژی مندرج در آنها را بررسی می کنند که امسال در این خصوص بیش از ۱۰۰ فقره بازرسی و نظارت انجام شده است.

ایرنا: پس از چندین سال کش و قوس امسال بالاخره استاندارد گواهی تله سی یژ قزوین را تایید کرد، در این خصوص توضیح بدهید و علت طولانی شدن این مساله را بگویید؟

پلمب تله سی یژ قزوین و عدم اجازه بهره برداری برای چهار سال به آن جدیت اداره کل استاندارد را در انجام وظایف خود نشان داد، ما هر کجا که جان و ایمنی شهروندان بر اثر استفاده از یک کالا و خدمت که دارای استاندارد است اما استانداردهای آن رعایت شده ورود پیدا کرده و در این خصوص اهل مساحمه نیستیم.

تله سی یژ قزوین بدون کسب گواهی استاندارد شروع به فعالیت کرده بود و در پی بروز حادثه ای برای ۲ تن از شهروندان در سال ۹۵ پلمب و تعطیل شد، در این سال ها نواقص فنی به بهره بردار مجموعه اعلام شد و اگر زودتر مرتفع می شد تاییدیه استاندارد نیز زودتر صادر می شد، اما این اتفاق بالاخره در سال جاری و با رفع ۱۰ نقص اعلام شده از سوی شرکت بازرسی زیر نظر استاندارد در طی این سال ها رخ داد و تله سی یژ فعالیت خود را از سر گرفت.

در زمینه تجهیزات و وسایل مستقر در شهربازی ها و پارک ها نیز حساسیت و جدی بالایی داریم و هر دستگاه و وسیله ای که از شرایط لازم برای استاندارد برخوردار نباشد و یا دارای نقص فنی باشد پلمب بوده و تا رفع نقص اجازه بهره برداری از آن را نخواهیم داد.

ایرنا: قزوین در حوزه رعایت استاندارد آسانسورها چه وضعیتی دارد؟

بررسی مستمر صحت و سلامت کارکرد آسانسورها به عنوان یک وسیله نقلیه که مدام مورد استفاده قرار می گیرند ضروری است چرا که بی توجهی به این موضوع می تواند جان شهروندان را تهدید کند.

رعایت استاندارد آسانسورها در قزوین با وجود بازرسی کارشناسان استاندارد و اعلام نواقص و هشدار ها و تاکیدات اداره کل استاندارد به ویژه در دستگاه ها، اماکن عمومی و تجاری آنچنان که باید جدی گرفته نمی شود ولی باید اذعان کرد شرایط فنی آسانسورها در سال های اخیر بهتر شده و  البته عمده مشکلات ما مربوط به آسانسورهایی است که قبل از سال ۸۲ و اجباری شدن استاندارد آسانسور نصب شده اند.

مدیران ادارات، مجتمع های تجاری، مراکز درمانی و عمومی و همچنین مدیران ساختمان ها باید آزمون های ادواری آسانسور و تمدید گواهی استاندارد را جدی بگیرند تا شاهد حوادث آسانسور نباشیم.

سال گذشته یک هزار و ۲۲۰ فقره درخواست بازرسی آسانسور در سامانه مربوطه به ثبت رسید که از این تعداد تنها حدود ۲۰۰ مورد درخواست بازرسی ادواری بود و سایر مربوط به بازرسی اولیه بود و ۷۳۵ مورد نیز تاییدیه ایمنی اولیه و یا ادواری برای آسانسورهای نصب شده در ساختمان های استان قزوین صادر شد.

ایرنا: برخی شهروندان همواره نسبت به کم فروشی کالا به دلیل نقص ترازوها گلایه هایی دارند، یکی از وظایف استاندارد بررسی صحت عملکرد وسایل توزین است، در این خصوص چه اقداماتی انجام داده اید؟

کارشناسان اداره کل استاندارد قزوین هر ساله با بازدید از اصناف، ترازوهای آنان را از حیث صحت عملکرد بررسی کرده و برچسب مربوط به سلامت کارکرد را برای ترازوهایی که مشکلی در عملکرد نداشته باشند الصاق می کنند اما ترازوهایی که عملکرد آنها معیوب باشد پلمب می شوند و تا زمان رفع نقص اجازه استفاده نخواهند داشت.

از ابتدای امسال تاکنون ۸۳۳ فقره آزمون وسایل توزین سبک یا ترازوهای مستقر در اصناف قزوین از سوی اداره کل استاندارد قزوین انجام شده است و معمولا در این بازدیدها بیش از ۹۵ درصد ترازوها از حیث عملکرد مشکلی ندارند.

ایرنا: شهروندان در صورت مواجهه با فروش کالاهای غیراستاندارد که دارای استاندارد اجباری هستند باید چه اقدامی بکنند؟

۱۵۱۷ راه ارتباطی مردم با استاندارد است و شهروندان می توانند در صورت برخورد با هرگونه تخلف در این حوزه و همچنین مغایرت اوزان درج شده در بسته بندی کالا مراتب را برای رسیدگی به این سامانه اطلاع دهند.

برچسب‌ها اداره کل استاندارد استان قزوین تولید داخلی جهش تولید استان قزوین پروندهٔ خبری سال ۹۹؛ سال جهش تولید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اداره کل استاندارد استان قزوین تولید داخلی جهش تولید استان قزوین اداره کل استاندارد استان قزوین تولید داخلی جهش تولید استان قزوین اخبار کنکور اداره کل استاندارد قزوین کالاهای غیراستاندارد سازمان ملی استاندارد کارشناسان استاندارد رعایت استاندارد کالاها و خدمات واحدهای تولید مصرف کنندگان تولید کالا جهش تولید انجام شده تله سی یژ صادر شد سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۲۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید قزل آلا به ۱۱۰ هزارتن می‌رسد

آرش نبی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قیمت کنونی هرکیلو قزل آلا در عمده فروشی تهران ۱۵۵ هزار تومان تا ۱۵۶ هزار تومان و سالمون ۱۶۵ هزار تومان است.

به گفته او، بنابر آمار سال گذشته ۱۳۰ میلیون قطعه تخم چشم زده وارد شد که امسال ۱۵ میلیون قطعه کاهش داشته است که براین اساس تولید ۸ تا ۱۰ هزار تن کمتر خواهد بود.

نبی زاده ادامه داد: سال گذشته ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزارتن قزل آلا تولید شد که امسال پیش بینی می‌شود تولید به ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزارتن برسد که کاهش تولید بازار قزل آلا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی درباره آخرین وضعیت صادرات قزل آلا افزود: طبق روال همه ساله صادرات در ماه های ابتدایی سال رونقی ندارد و از برج ۴ و ۵، صادرات آغاز می شود.

او با بیان اینکه امکان تامین تخم چشم زده و بی نیازی از واردات وجود دارد، گفت: گرچه امکان تامین نیاز کشور در داخل وجود دارد، اما پایین بودن کیفیت تخم چشم زده داخلی موجب شده تا تولیدکنندگان رغبتی به خرید نداشته باشند، درحالیکه با ارتقای کیفیت تقاضا برای خرید تخم‌چشم زده داخلی افزایش می‌یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ضرورت تقسیم کار برای تحقق شعار سال
  • تدوین ۱۱ برنامه کشاورزی برای تحقق شعار سال در قزوین
  • ◄ آزمایش بوژی SF400 واگن های دوطبقه بر اساس استاندارد UIC 518
  • لزوم نظارت بر تولید نان از مزرعه تا سفره
  • شروع فرآیند انتخاب واحد تولیدی نمونه در خوزستان
  • تولید قزل آلا به ۱۱۰ هزارتن می‌رسد
  • توجه ویژه دولت سیزدهم به مقوله فرهنگ
  • اولین واکنش ایران خودرو به فروش پژوپارس با قیمت جدید
  • پاسخ ایران خودرو به فروش پژو پارس با قیمت جدید به متقاضیان
  • واکنش ایران خودرو به فروش پژو پارس با قیمت جدید به متقاضیان