Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@20:03:08 GMT

میزبانی خانوادگی از کرونا

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۸۲۸۱۹

میزبانی خانوادگی از کرونا

به گزارش ایرنا ، اگر چه مازندران بر اساس برآوردهای احتمالی با توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله افزایش استفاده از ماسک و برنامه های پیشگیرانه ای چون غربالگری ، ردیابی سیستمی و تماس مکرر تلفنی 4030 تا حدودی با گذشت بیش از یک ماه از شیوع موج سوم در کشور ، وارد این موج نشده است ، ولی افزایش میلایم آمار بیماران بستری طی روزهای اخیر آن هم پس از دو هفته روند کاهشی ، زنگ خطر ورود استان به موج سوم را به صدا درآورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آخرین آمار بیماران بستری در بیمارستان های استان که روز گذشته انتشار یافت به 835 نفر رسید و حدود یک چهارم آنها هم به دلیل وضعیت بد جسمی و تنگی نفس در بخش مراقبت های ویژه نگهداری می شوند. این آمارها نشان می دهد که تعداد بیماران بستری در روز یکشنبه دوم آذر ماه نسبت به روز شنبه اول آذر ماه حدود چهار درصد یعنی حدود 35 نفر بیشتر شد. طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل در روز شنبه اول آذر ماه 791 بیمار در بیمارستان های زیرمجموعه این دانشگاه بستری بودند.

آمارها همچنین نشان می دهد که اختلاف میان تعداد بیماران بستری با تعداد ترخیصی ها هم در این دو روز به بیش از 30 درصد رسیده است. در حالی که روز شنبه 283 بیمار جدید در بیمارستان های استان بستری شدند ، آمار بیماران ترخیصی 206 نفر بود/

آنچه بیش از اختلاف آمار بیماران بستری و ترخیص می تواند برای استان مازندران که هنوز وارد موج سوم شیوع کرونا نشده ، نگران کننده باشد ، این است که بیش از یک چهارم از بیماران مبتلا به کووید-19 بستری به خاطر وخامت اوضاع در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند. طبق آمار رسمی حداقل 10 درصد از این بیماران که بیشترشان دارای بیماری زمینه ای هستند ، جان می بازند.

استقبال از مرگ  
سخنگوی قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا مازندران در باره وضعیت هشدار آمیز استان به خبرنگار ایرنا گفت : مازندران با وجود این که به دلیل برخورداری از مواهب طبیعی و نزدیکی به پایتخت به عنوان یکی از مناطقی است که بیشتر از سایر نقاط کشور در معرض تشدید شیوع کرونا قرار دارد ، ولی مجموعه تلاش های صورت گرفته سبب شده است تا وارد موج سوم نشویم.

دکتر سیدعباس موسوی علت اصلی گریز مازندران از موج سوم را با گذشت 11 هفته از پشت سر گذاشتن موج دوم در اجرای برنامه های پیشیگرانه ای چون اجرای طرح غربالگری ، ردیابی سیستمی و افزایش نظارت بر اجرای درست پروتکل های بهداشتی از طریق ایجاد حساسیت در جامعه برای استفاده از ماسک دانست.

وی افزود : تاخیر ورود مازندران به موج سوم به معنای ایجاد مصونیت دایمی نیست و در صورتی احتمال ورود ما به موج سوم کاهش می یابد که محدودیت های کرونایی و پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک ، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از برگزاری اجتماعات را ادامه بدهیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اضافه کرد : اگر بتوانیم میانگین استفاده از ماسک را در جامعه به حدود 95 درصد برسانیم و این روند را تا دستیابی به واکسن به عنوان تنها راه مصونیت بخشی به جامعه ادامه دهیم که در خوشبینانه ترین حالت به 6 ماه زمان نیاز است ، شاید این مرحله را با خسارت کمتری به پایان برسانیم.
وی ادامه داد : در حال حاضر میانگین استفاده از ماسک در مازندران حدود 81 درصد است و فاصله 14 درصدی تا حد مطلوب داریم و این فاصله به معنای دچار شدن همین میزان به آمار بیماران کرونایی احتمالی نخواهد بود و با جهشی که این بیماری در موج سوم وجود دارد، چنانچه نتوانیم میانگین را به 95 درصد برسانیم، باید منتظر عواقب بدتری باشیم.
موسوی گفت : اگر مردم مازندران سطح استفاده از ماسک را افزایش ندهند و در سطح کشور با محدودیت هایی که ایجاد شد استان های دیگر که درگیری بالایی دارند موج سوم را پشت سر بگذارند و سپس استان ما درگیر شود، در این صورت مشکلات ما دو چندان می شود به گونه ای که تمام استان های کشور در وضعیت مناسبی قرار دارند و ما تنها استانی خواهیم بود که تازه به نقطه بحران رسیدیم و این وضعیت از لحاظ امکانات و تجهیزات تامینی نیز ما را با مشکل مواجه می کند.
وی افزود : بررسی ها بر روی بیماران بستری در بیمارستان ها نشان می دهد که بیش از 50 درصد از افرادی که به بیماری کووید- 19 مبتلا شدند ، این بیماری را در دور همی ها و اجتماعات گرفتند و آمار بالای مرگ سالمندان در موج دوم و پس از آن هم نتیجه همین دورهمی های خانوادگی و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی است.
این مسئول هشدار داد : اگر در شیوه زندگی مردم مازندران در دوران کرونایی به خصوص در حوزه دورهمی ها تغییر اساسی ایجاد نشود ، قطعا آمار مرگ سالمندان مبتلا به کرونا و بیماران زمینه ای افزایش خواهد یافت و لذت اندک دورهمی ها به تلخ کامی بلند مدت تبدیل می شود.
سالمندان در خطر   
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم گفت : بررسی آماری نشان می دهد که بیش از 70 درصد از مرگ کرونایی در مازندران مربوط به سالمندان و بیماران زمینه ای کنترل نشده است.
دکتر قاسم اویس افزود : با فرا رسیدن فصل سرما که مصادف با طولانی شدن شب است ، نگرانی مراکز بهداشتی و درمانی ما به خاطر رونق گرفتن شب نشینی ها و دروهمی ها افزایش می یابد بویژه این که بسیاری از شهروندان فکر می کنند بهترین راه برای فرار از خستگی ناشی از محدودیت های کرونایی ، دورهم نشینی خانوادگی است و متاسفانه در اینگونه موارد پروتکل های بهداشتی هم به فراموشی سپرده می شود و سالمندان و بیماران زمینه ای کنتزل نشده  بیشترین آسیب را از این دورهمی ها خواهند دید.
وی ادامه داد : اجرای طرح محدودیت کرونایی و ممنوعیت تردد شبانه و خودرویی در شهرهای نارنجی و قرمز نیز تا حد زیادی برای افزایش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک و فاصله گذاری فیزیکی در راستای کاهش بیماران کرونایی و حفظ سلامت شهروندان انجام شده است.
معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت : در صورتی می توان به کاهش محدودیت ها و رنگ بندی کرونایی امیدوار بود که میزان رعایت پروتکل ها به خصوص سه بخش اصلی آن استفاده از ماسک تا سطح 95 درصد از جمعیت ، رعایت فاصله گذاری فیزیکی و شستن دست و ضد عفونی به درستی اجرا شود.
اویس افزود : اگر به هر دلیلی قرار بر دورهمی خانوادگی محدود باشد، باید رعایت پروتکل های بهداشتی در این مجالس استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله گذاری فیزیکی و ایجاد محفظه تهویه هوا رعایت شود ولی بررسی ها نشان می دهد به دلیل فضای کوچک اکثر واحدهای مسکونی شهروندان، رعایت این پروتکل ها به خصوص در زمستان که امکان تهویه هوا از منافذ درب و پنجره کاهش می یابد، وجود ندارد.
وی ادامه داد : درخواست ما به دلیل محدودیت امکانات شهروندان برای رعایت پروتکل ها ، تعطیلی دورهمی و بهره گیری از امکانات الکترونیکی و شبکه های مجازی تا شکست کرونا به جای برگزاری دورهمی هاست و شهروندان با این برنامه سلامت خود و خانواده را تامین می کنند.

برچسب‌ها ویروس کرونا سالمندان مازندران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا سالمندان مازندران ویروس کرونا سالمندان مازندران اخبار کنکور دانشگاه علوم پزشکی مازندران رعایت پروتکل های بهداشتی بیمارستان ها استفاده از ماسک رعایت پروتکل ها نشان می دهد بیماران بستری آمار بیماران فاصله گذاری محدودیت ها دورهمی ها زمینه ای موج سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۲۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • تور بین المللی دوچرخه سواری خزر به میزبانی محمودآباد
  • تأثیر عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران
  • وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است/ بانوانی که در این زمینه دچار اهمال و غفلت باشند با تذکر باید به آن احترام گذارند؛ اگر توجه نکنند طبق قانون ورود می‌شود/ فراجا با ورود افراد آموزش دیده اقدام به اجرای طرح نور کرده است
  • وزیر کشور: اجرای حجاب یک دستور قانونی است
  • انتخابات الکترونیک است / شهره ایرانیان به رعایت عفاف و حجاب
  • شهره ایرانیان به رعایت عفاف و حجاب/ انتخابات الکترونیک است
  • چرا باید حتما از پروتکل TLS (SSL سابق) استفاده کنیم؟
  • نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران
  • قدردانی وزیر کشور از فراجا در اجرای «طرح نور»