Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس، معصومه درخشان- پنج سال پیش دیدار خواهران بسیجی از یک مادر شهید در شهرستان مراغه و تمیز کردن خانه او پایه‌گذار تشکیل یک گروه جهادی شد.

گروهی که حالا دامنه فعالیت‌های خود را گسترش داده و تنها به دیدار از خانواده معظم شهدا بسنده نمی‌کنند بلکه با روحیه جهادی خود در صحنه‌های اقتصادی، کشاورزی، باغداری و کارآفرینی و اشتغال برای زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیدار با مادر شهید و تشکیل گروه جهادی

شنیدن فعالیت.های گروه جهادی صدیقه کبری (س) شهرستان مراغه از زبان خانم زهرا جاویدپور مسوول این گروه جهادی خالی از لطف نیست.

زهرا جاویدپور صحبت‌هایش را از خاطره دیدار با مادر شهید آغاز کرد و گفت: حدود پنج سال پیش به همراه پنج نفر از خواهران بسیجی به دیدار مادر شهید رفتیم، این مادر شهید به علت کهولت سن و بیماری قادر به تمیز و مرتب کردن خانه خود نبود، خواهران بسیجی به محض دیدن وضعیت خانه شروع به جارو کردن و مرتب نمودن آن کردند، احساس خوشحالی، رضایت و دعای آن مادر شهید باعث شد ما برای فعالیت‌هایی از این دست بیشتر تلاش کرده و یک کار تیمی و جهادی را شروع کنیم. بعد از آن بود که گروه جهادی صدیقه کبری (س) تشکیل شد.

 

توانمندسازی بانوان رویکرد اصلی

حالا پنج سال از آن روز می‌گذرد و تعداد پنج نفر از خواهرانی که آن روز در دیدار آن مادر شهید بودند، حالا تعدادشان به ۶۰ نفر رسیده است و دست در دست هم داده‌اند تا باری از مشکلات همشهریان خود بردارند.

یکی از عمده‌ترین فعالیت‌های این گروه جهادی توانمندسازی زنان روستایی است. حمایت از بانوانی که در حوزه مشاغل خانگی فعالیت می‌کنند. این مشاغل خانگی ممکن است برپا کردن دار قالی، تولید سرکه سیب، خشک کردن محصولات باغی و بازاریابی برای محصولات آنها باشد.

مسوول گروه جهادی صدیقه کبری (س) در این زمینه گفت: توانمندسازی بانوان از مهم‌ترین رویکردهای این گروه است، با توجه به اینکه مراغه قطب تولید سیب است ما سعی می‌کنیم زنان را در تولید سرکه سیب به حالت طبیعی با عنوان سرکه سیب یا سایر محصولاتی که می‌توان از سیب به دست آورد، هدایت کنیم.

در کنار سیب، خانم‌های بی‌سرپرست یا بدسرپرست با داشتن توانایی جسمانی خوب در چیدن گیاهان دارویی و خشک کردن آنها راهنمایی می‌شوند تا از طریق فروش محصولات آنها بتوان درآمدی برایشان کسب نمود.

اگر دارای توانایی جسمی نباشند با تهیه بسته‌های معیشتی از آنان حمایت می‌شوند ولی هدف ما حفظ عزت این بانوان است، وقتی آنها دستمزد زحمت چیدن و خشک کردن گیاهان دارویی را دریافت می‌کنند، این کسب درآمد برایشان بسیار شیرین است.

وی ادامه داد: خواهران و برادران بسیجی با بازاریابی برای گیاهان دارویی قدم‌های موثری در این زمینه برمی‌دارند.


 

دارقالی و رونق گرفتن اقتصاد روستایی

برپا کردن دار قالی برای خانواده‌های روستایی علاوه بر رونق گرفتن اقتصاد روستا باعث می‌شود که صنعت قالیبافی  همچنان زنده و پویا باشد.

گروه جهادی صدیقه کبری (س) مراغه نیز با در نظر گرفتن همه این موارد  در برپایی دار قالی برای خانواده‌های روستایی عمل می‌کند.

آنچنان که زهرا جاویدپور توضیح می.دهد: در طی ۶ ماهه امسال سه دار قالی برای خانواده‌های روستایی آماده شده و اعضای خانواده مشغول قالیبافی هستند.

برنامه‌ریزی این گروه جهادی برای برپایی ۲۰دار قالی برای ۲۰خانواده بود ولی نوسانات بازار و افزایش بی‌سابقه قیمت مواد اولیه باعث شد آنها نتوانند ۱۷ دار قالی دیگر را برپا کنند.

جاویدپور با اظهار ناراحتی از افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها متذکر شد: از اینکه نتوانستیم برای تعداد بیشتری از خانواده‌ها دار قالی برپا کنیم عمیقا ناراحت شدیم.

 

درآمدزایی با طلای سرخ

کاشت زعفران یکی دیگر از عرصه.های درآمدزایی برای خانواده‌های روستایی است، خانواده‌هایی که دارای زمین کشاورزی هستند به راحتی توسط این گروه جهادی برای کاشت و پرورش زعفران آموزش دیده و توانمند می‌شوند چنانکه جاویدپور می‌گوید:خانواده‌هایی که دارای زمین کشاورزی هستند، پیازچه زعفران در اختیار آنها قرار داده شده و پس از آموزش‌های لازم به کاشت و برداشت طلای سرخ زعفران اقدام می‌کنند و در این زمینه بسیار موفق هستند.

وی خاطرنشان کرد: در کنار کاشت زعفران ما خانواده‌ها را به چیزی که علاقمند هستند، سوق می دهیم مثلا یک خانواده برای پرورش قارچ سالن و امکانات دارد ما زمینه پرورش قارچ را برایش فراهم می‌کنیم یا اگر خانواده‌ای در زمینه پرورش بوقلمون علاقمند است او را در این جهت توانمند می‌کنیم.

مسوول گروه جهادی صدیقه کبری (س) با اشاره به فعالیت و توانمندی یکی از خانم‌های روستایی در زمینه پرورش بوقلمون، یادآور شد: یکی از خانم‌ها که وضع مالی مناسبی نداشت به ما مراجعه کرد و گفت " من اصلا وضع مالی و اقتصادی خوبی ندارم ولی می‌توانم در زمینه پرورش بوقلمون فعالیت کنم ولی توان خرید آن را ندارم " وقتی صحبت‌های این خانم را شنیدم در ابتدا با خرید ۱۵ عدد بوقلمون او را حمایت کردیم تا اینکه بوقلمون‌ها را پرورش داد و بزرگ شدند، دو ماه بعد به بازدید رفته و مشاهده کردم بوقلمون‌ها خوب پرورش یافته و پروار شده‌اند، از آن خانم پرسیدم، " می‌توانی پرورش بوقلمون را در سالن بزرگ‌تر ادامه دهی و او جواب مثبت داد " در مرحله دوم سالن را بزرگتر کرده و تعداد بوقلمون‌ها به یک‌هزار و ۵۰۰ عدد رسید،  ولی باز هم در اثر نوسانات بازار برای خرید و تهیه بوقلمون‌های جدید و نهاده‌ها به مشکلات جدی مواجه شدیم.


بسیجی بودن به ما عزت می‌دهد

مهم‌ترین و اصلی‌ترین فعالیت این گروه جهادی توانمندسازی زنان مخصوصا زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست با ایجاد زمینه‌های کاری و اشتغال‌زایی است و در کنار آن فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی، مشاوره‌ای، استفاده از ظرفیت پزشکان خیر برای ویزیت بیماران کم‌بضاعت، ایجاد صلح و آشتی بین خانواده‌ها و ...از دیگر فعالیت‌های این گروه جهادی است.

مسوول گروه جهادی صدیقه کبری (س) مراغه در مورد فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی خاطرنشان کرد: بسیجی بودن و فعالیت در عرصه بسیج باعث آبرو و عزت ما بسیجیان شده است، اعتماد خانواده‌ها به این گروه جهادی در سایه اعتماد و عزتی است که بسیج برای ما به وجود آورده است.در سایه همین اعتماد و عزت است که خواهران و دوستان بسیجی با وساطت باعث آشتی و صلح بین خانواده‌ها می‌شوند. وقتی دو نفر از طریق این گروه جهادی به‌ همدیگر وصل می‌شوند بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

استفاده از ظرفیت خیران و پزشکان خیر که در امر ناباروری با این گروه جهادی همکاری می‌کنند باعث می‌شود بسیاری از هزینه‌های خانواده ها کمتر شود.

اهدای جهیزیه به نوعروسان و برگزاری کلاس‌های مشاوره و آموزشی برای مادران و دختران روستا یکی از اقدامات ارزشمند این گروه جهادی است.

 

کلاس‌های  مادرانه و دخترانه در روستاها

جاوید با بیان اینکه کلاس‌های آموزشی برای مادران و دختران بازتاب‌های بسیار خوبی دارد، ادامه داد: در روستاها کلاس‌های آگاه‌سازی برای دختران برگزار می‌شود به این صورت که با هماهنگی پایگاه روستا کلاس آموزشی فقط برای دختران روستا برگزار می شود، خانم الوانقی استاد حوزه با حضور در این کلاس‌های آموزشی در مورد آسیب‌های فضای مجازی برای دختران صحبت کرده و آنها را با جنبه‌های مختلف آسیب رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی آشنا کرده و هشدار می‌دهد که این جلسات آموزشی برای دختران بسیار مفید بوده و مورد استقبال قرار می گیرد.

همچنین دکتر شعبانی نیز با حضور در روستاها کلاس‌هایی برای مادران برگزار می‌کند و در مورد آسیب‌های اجتماعی، روش‌های برخورد با نوجوانان و جوانان و بسیاری از موضوعات صحبت می‌کند. ما معتقدیم پیشگیری از آسیب های اجتماعی از درمان آن خیلی مهم تر است بنابراین کلاس های آموزشی را در این راستا برگزار می کنیم.

 

یاور کشاورزان هستیم

دستگیری از کشاورزانی که توانایی جسمی برای برداشت محصول باغات خود را ندارند گروه جهادی خواهران و برادران نیز به کمک آنها می‌رود. نمونه این حرکت را می‌توان در برداشت محصول سیب یک کشاورز مراغه‌ای مشاهده کرد.

زمانی که دختر این کشاورز ناتوان به این گروه جهادی مراجعه کرده و از آنها برای برداشت محصول آلو و سیب  پدر کشاورز خود درخواست کمک می کند خانم جاویدپور با هماهنگی گروه جهادی برادران به کمک این کشاورز آبرومند رفته و در چیدن محصول سیب او را یاری می‌کنند و این کار بسیجیان به شدت مورد تحسین کشاورزان و باغداران منطقه قرار می گیرد و دل این کشاورز روستایی نیز شاد می شود.

انتهای پیام/60020/س

منبع: فارس

کلیدواژه: بسیج اصناف و بازاریان وزارت جهاد کشاورزی خبرگزاری فارس جهادگران مادر شهید ناباروری شهید فارس تبریز روستا مادر خانواده زنان بی سرپرست گروه جهادی ویزیت بیماران تبریز بوقلمون مراغه زعفران دارقالی گیاهان دارویی دارو سیب سرکه سیب مشاغل خانگی کارآفرینی کسب و کار اشتغالزایی برای خانواده های روستایی گروه جهادی پرورش بوقلمون دار قالی برای دختران زمینه پرورش بوقلمون ها مادر شهید برای ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۳۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌غربی درگذشت روحانی جهادی را تسلیت گفتند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌غربی با صدور پیامی، درگذشت حجت الاسلام حاجی حسینلو روحانی جهادی خویی را تسلیت گفتند.

بسم الله الرحمن الرحیم

خبر عروج روحانی جهادی حجت الاسلام مصطفی حاجی حسینلو که با مجاهدت و پیگیری‌های مجدّانه برای خدمت به مستضعفین و محرومیت‌زدایی پیشگام بودند، موجب تألم خاطر گردید.

این خدمت‌گزار دلسوز و توانمند که همراه با خانواده معززشان در سانحه رانندگی جان خود را از دست داد، با روحیه جهادی و انقلابی، خدمات ماندگاری به ویژه در مناطق محروم و دور افتاده کشور از جمله امدادرسانی به زلزله زدگان خوی، کرمانشاه، قصر شیرین و سیل زدگان لرستان انجام داد و نام نیک از خود در خاطر مردم قدرشناس ایران به یادگار گذاشت.

 اینجانبان درگذشت این روحانی مجاهد، فرزند و برادر شهید را که علاوه بر تلاشهای جهادی، در سنگر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تربیت نسلی مومن و مخلص نیز اهتمام جدی داشت، به اعضای بیت معزز مرحوم، هم ‌سنگران ایشان در عرصه جهاد و مردم شریف شهرستان خوی تسلیت و تعزیت عرض نموده، از درگاه خداوند متعال برای این مرحوم و خانواده ایشان رحمت واسعه و هم‌نشینی با مجاهدان راه حق و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت می نمائيم. ان‌شاءالله خدمات و تلاش‌های این جهادگر جوان در راه حق و خدمت به انقلاب و محرومین، مرضی درگاه احدیت و موجب ارتقای مقامات اخروی آنمرحوم گردد.


سيد مهدى قريشى
نماينده ولى فقيه در استان
و امام جمعه اروميه 

محمدصادق معتمدیان 
استاندار آذربایجان غربی

دیگر خبرها

  • نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان‌غربی درگذشت روحانی جهادی را تسلیت گفتند
  • فعالیت ۷۴۰ گروه جهادی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد
  • جامعه نخبگان مورد توجه مسئولان قرار گیرد
  • مسئولان به جامعه نخبگان توجه داشته باشند
  • فعالیت‌های محرومیت‌زدایی ۱۵ گروه جهادی دانشجویی در گنبدکاووس
  • فعالیت ۷۴۰ گروه جهادی در مناطق مختلف استان
  • خدمات رسانی گروه جهادی حیدریون در مناطق کم برخوردار
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به ادعا‌های اخیر سران اروپا و وزرای گروه هفت
  • فعالیت هزارو ۵۷۲ گروه جهادی در نوروز و رمضان ۱۴۰۳
  • ساماندهی ظرفیت مردمی و گروه های جهادی اولویت بنیاد مسکن اردبیل