Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام چرمچیان با بیان اینکه کمک‌رسانی به نیازمندان از رویکردها و برنامه‌های مسجد امام حسن عسکری(ع) است، گفت: این کمک‌ها در ایام شیوع کرونا و برای آسیب‌دیدگان اقتصادی این بحران، در قالب‌های متنوع تداوم یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، در سلسله گزارش‌های «همنامان نور» مساجدی که همنام حضرات معصومین (ع) و بزرگان دین هستند، معرفی می شوند، تا از این طریق دریابیم آن مساجد در پرتو ارتباط با آن معصوم (ع) در طول سال چه فعالیت هایی را انجام می دهند و منشا چه برکاتی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش به مناسبت چهارم ربیع الثانی سالروز ولادت امام حسن عسکری(ع) گفت و گویی با حجت الاسلام «امیر چرمچیان»، امام جماعت مسجد امام حسن عسکری(ع) (واقع در خیابان خاوران، خیابان انورزاده) ترتیب داده ایم و فعالیت های این مسجد فعال را از وی جویا شدیم:

 

مسجد امام حسن عسکری(ع) در چه سالی تاسیس شده و منشا چه برکات و خیراتی بوده است؟

 

مسجد امام حسن عسکری(ع) در سال 1346 در خیابان خاوران، خیابان انورزاده بنا شده است، این مسجد در طول انقلاب منشا خیرات و برکات بسیاری برای انقلاب و اسلام بوده است و جزو مساجد شاخص در منطقه محسوب می شود و با وجود نیروهای بسیجی فعال و نمازگزاران متعدد در حال حاضر نیز منشا آثار و برکات بسیاری است. قبل از بحران کرونا و تعطیلی نماز جماعت، در سه نوبت نمازهای صبح، ظهر و شب باشکوه خاصی در مسجد برگزار می شد که نشان از استقبال گسترده مردم از برنامه‌های دینی و فرهنگی آن دارد.

یکی از بخش های مسجد خیریه است که قریب 200 خانوار نیازمند از این طریق این خیریه با این مسجد در ارتباط هستند و از محل صدقات، وجوهات و درآمد ناچیز سعی کرده ایم که به این خانواده های نیازمند کمک کنیم. از  رویکردهای این مسجد تعامل و همکاری با دیگر امامان جماعت ناحیه در راستای ترویج و فرهنگ مسجدداری است.

 

پس از بحران کرونا رویکرد و برنامه مسجد در مهار این بیماری چگونه بوده است؟

 

پس از بحران کرونا رویکرد کمک رسانی به نیازمندان یکی از برنامه های کاری این مسجد شد، به طوری که در ابتدای شیوع این بیماری اقدام به راه اندازی کارگاه تولید ماسک کردیم و از همان ابتدای این بحران ضدعفونی، گندزدایی، توزیع مواد ضدعفونی مورد توجه قرار گرفت و با برپایی ایستگاه سلامت اقدام به توزیع مواد ضدعفونی و ماسک به خانواده های پیرامونی کردیم و یا با قیمت مناسب به خانواده های نیازمند به فروش رساندیم. از دیگر رویکردهای مسجد پس از بحران کرونا رسیدگی به وضعیت معیشتی خانواده های محروم است که در همین زمینه از ابتدای این بحران در سه مرحله بسته های معیشتی و همچنین پول نقد میان خانواده های نیازمند توزیع و نیز خرید مایحتاج ضروری برای برخی از خانواده هایی که بیمار کرونایی دارند، انجام شده است.

 

رویکرد مسجد در سال های فعالیت در راستای جذب نوجوانان وجوانان به مسجد چه بوده است؟ در بحران کرونا و تعطیلی مساجد برنامه های مسجد به چه شیوه ای انجام می شود؟

 

در سال ها فعالیت مسجد رویکرد دست اندرکاران آن رونق حضور نوجوانان و جوانان در این مکان عبادی و بهره گیری از ظرفیت جوانان در برنامه های مسجد بوده است. در حال حاضر هم که به دلیل بیماری کرونا به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا امکان تجمع در مسجد و نماز جماعت فراهم نیست برنامه های مسجد به صورت مجازی برگزار می شود. ما قبل از شیوع این بیماری هر روز پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد یک  صفحه قرآن قرائت می شد. اما اکنون صفحات قرائت قرآن کریم به صورت حضوری تلاوت می شود و با کمک نرم افزارهای قرائت و همراه با توضیح برخی از آیات در کانال ارتباطی مسجد قرار می گیرد.

یکی دیگر از برنامه های مسجد در روزهای کرونایی پاسخ به شبهات و سوالات از طریق کانال مسجد است. همچنین، با راه اندازی هیئت مجازی سعی کرده ایم که در مناسبت ها، مراسم سخنرانی و مداحی با حضور مداحان نوجوان مسجد تولید و در فضای مجازی منتشر کنیم. همچنین مسابقه مداحی با اجرای نوجوان یکی دیگر از برنامه های مسجد با بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی است تا از این طریق جذابیت در برنامه ها ایجاد کنیم.

 

با توجه به اینکه رونق حضور نوجوانان در مسجد یکی از رویکردهای مسجد است، برنامه مسجد در کمک رسانی به دانش آموزان نیازمند مدارس چه بوده است؟

 

 مسجد امام عسکری(ع) در آغاز سال تحصیلی با همکاری بسیج مسجد اقدام به اجرای طرح صالحان به منظور حمایت از دانش آموزان بی بضاعت و از این طریق اقدام به تهیه لوازم التحریر برای 50 دانش آموز کرد و در حال حاضر برنامه های تقویتی آموزشی برای آنها را با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می کند.

 

با توجه به اینکه مسجد مزین به نام امام حسن عسکری(ع) است، در راستای بزرگداشت سیره و شخصیت آن حضرت(ع) مسجد چه برنامه هایی دارد؟

 

 ما در راستای بزرگداشت سیره و شخصیت یازدهمین پیشوای شیعیان جهان(ع) در طول سال دو برنامه خاص برگزار می کنیم، یک برنامه در سالروز ولادت و برنامه دیگر در سالروز شهادت آن حضرت(ع) است که در این ویژه برنامه از سخنرانان و مداحان مطرح برای سخنرانی و مدیحه سرایی دعوت می کنیم. علاوه بر آن، سفره اطعامی همه ساله در این مناسبت ها در مسجد برپا و همه امامان جماعت منطقه را نیز برای حضور در این مراسم دعوت می کنیم.

برگزاری مسابقات فرهنگی و کتابخوانی پیرامون معرفی شخصیت امام عسکری(ع) از دیگر برنامه هایی است که در این مسجد به مناسبت ولادت آن حضرت(ع) در مسجد اجرا می شود.

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد برقرار مسجد امام حسن عسکری ع مسجد امام حسن عسکری ع برنامه های مسجد بحران کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۳۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی پنجشنبه‌ها شامل دستگاه‌های ضروری نمی‌شود

مهدی یزدان‌پناه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، درباره لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، اظهار داشت: بر اساس قانون اساسی، تعطیلات آخر هفته، یک روز جمعه است.

معاون حقوقی و امور مجلس و استان‌های سازمان اداری و استخدامی کشور، تصریح کرد: در صورت تصویب لایحه، فقط دستگاه‌های خدمت‌رسان اداری (غیر از دستگاه‌های ضروری) در استان‌های دیگر مانند تهران در روز پنجشنبه تعطیل خواهند شد.

یزدان‌پناه گفت: آنچه درباره تعطیلی پنجشنبه‌ها مطرح شده است، شامل بخش خصوصی و دستگاه‌های ضروری مانند بانک‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز انتظامی نمی‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • فقط کارمندان دولت تعطیلند؛ بقیه مردم باید پنجشنبه‌ها کار کنند!
  • تعطیلی پنجشنبه‌ها شامل دستگاه‌های ضروری نمی‌شود
  • دغدغه حضور نوجوانان و جوانان در برنامه‌های فرهنگی مسجد محور است
  • نقش ویژه مساجد در تحقق آرمان‌های فرهنگی در جامعه
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • موثرترین بازیکن جوان لیگ را بشناسید
  • یاد خدا، مطمئن‌ترین راه برای رسیدن به آرامش است
  • مسجدی زیبا و فوق العاده در ازبکستان + فیلم
  • تبلیغ در مدارس مهمتر از مساجد است
  • برگزاری تجمع اصناف و بازاریان در مسجد امام خمینی بازار تهران