با تحریف ائمه در هیئات مواجهیم؟
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۸۴۱۶۶
تصویری که از این شخصیت والامقام در ذهن مخاطب ایجاد میشود دقیقا چیست؟ آیا امیرالمومنین علیه السلام را به جهت جنگاوری بینظیرشان میستاییم؟ یا آنکه ایشان را امام و خلیفه الهی میدانیم که بعد از رسولالله، قرار بوده سکاندار تمام جنبههای اجتماعی و شخصی مسلمین شود؟
گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو- سید علی حسنی؛ درباب اهمیت شعر، سخن بسیار است.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آنچه مبرهن است اینکه در ساحت الهیاتی، آن فضایی که برای درک مخاطب از مفهومهای دینی ایجاد میشود، به وسیله شعر صورت میگیرد. اینجاست که باید زنگ هشدار جدی در ذهنمان به صدا دربیاید که گسترش اشعار سطحی و غیرمعرفتی، ما را با چه آسیبی رو به رو خواهد کرد؟ مخاطب پس از مواجهه با این اشعار نه تنها معرفتی کسب نخواهد کرد، که شاید حتی شناختی ناصحیح از آنچه باید بداند به او منتقل شود.
برای بررسی این موضوع اشعار ناظر به شخصیت والای حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام را در پنج سال اخیر، در هیئاتی که فضایی صرفا شورمحور دارند، بررسی کردیم. نتیجه به دست آمده فراتر از فاجعه است!
در بررسی موضوعی اشعار یکی از مداحان هیئت دار شهر قم، عینا در هر پنج سال، اشعار خوانده شده با یک مضمون بودهاند! جالبتر اینکه متوجه میشویم این وجهه از شخصیت حضرت امیرالمومنین جنگاوری و مبارز بودن ایشان است! یعنی مخاطب، پنج سال، در هر مناسبتی، هر شعری در مدح حضرت علی بن ابیطالب شنیده است، یکی از جنبههای بروز خشم الهی در ایشان بوده!
اما تصویری که از این شخصیت والامقام در ذهن مخاطب ایجاد میشود دقیقا چیست؟ آیا امیرالمومنین علیه السلام را به جهت جنگاوری بینظیرشان میستاییم؟ یا آنکه ایشان را امام و خلیفه الهی میدانیم که بعد از رسولالله، قرار بوده سکاندار تمام جنبههای اجتماعی و شخصی مسلمین شود؟
مطلب روشن است؛ زمانی که شعر دچار ضعف محتوایی میشود، تصویری که برای مخاطب ترسیم میکند لاجرم ناقص است. این نواقص گاه به ایرادات معرفتی هم تبدیل میشود. سرمنشا تمام این مشکلات عدم تسلط شاعر بر جنبههای معرفتی-دینی است. شاعری که میداند در مورد چه شخصیتی میسراید و مداحی که میداند در مورد چه شخصیتی میخواند، مگر ممکن است در دام این خطای محاسباتی گرفتار شود؟
مگر ممکن است بدانیم علی بن ابیطالب علیه السلام، علت هستی و مقتدای جن و انس است، حافظ میراث نبوت است و عالم و آدم در مدح و ثنایش عاجزند و آن وقت این شخصیت والا را تقلیل بدهیم به یک جنگاور ماهر که هنگام ورودش به عرصه نبرد دشمنان از تیغش میگریزند؟
این نوع از سرایش مدیحه و مرثیه، ریشه در عدم شناخت دارد و نتیجهای غیر از انحراف نخواهد داشت.
انحرافی که نهایتا منجر به ظلم هم خواهد شد.
در طول دوران امامت حضرات معصومین علیهم السلام، همواره حکام وقت، سعی بر جداسازی امام از امت را داشتند، دلیل این اقدامات، این بود که اگر حقیقت وجودی ذوات مقدسه بر عموم مردم آشکار میشد و نسبت به امام شناخت کاملی کسب میکردند، کسی را جز ایشان لایق حکومت بر خودشان نمیدیدند! عرصه کربلا خود به تنهایی مثالی کافی برای اثبات این ادعاست.
اینکه از میان دهها هزار مسلمان آن زمان تنها کمتر از دویست نفر، با احتساب خانواده، نسبت به امام شناخت حقیقی را کسب کردند و دیگر در مقابل هرآنچه غیر از او سر فرو نیاوردند وتا پای جان ایستادند؛ نشان میدهد اگر امام، مجال ایجاد بستر برای شناخت خود را داشته باشد، اغیار هرگز نخواهند توانست در مقابل آنها سربلند کنند و بایستند. به همین منظور همواره در طول تاریخ سعی بر دور نگه داشتن مردم از امام را داشتند. فتنه سقیفه، بیست و پنج سال خانه نشین کردن امیرالمونین، تطمیع سرلشکران امام محتبی و تحمیل صلح به او، قتل حسین بن علی در کربلا، اسارت خاندان ایشان و به شهادت رساندن تمام امامان در کنار حبس ایشان، این فضارا برای ما ترسیم میکند که دشمن تلاشی بیوقفه برای از بین بردن بسترهای شناخت امام توسط امت را در دستور کار خود قرار داده است.
امروز وظیفه ما برای شناخت امام، پس از هزار و اندی سال، در بستر هیئات معنی پیدا میکند.زمانی که اشعار به سمت و سویی میرود که مانع بسط بسترهای معرفتزایی میشود، آیا ما با نوعی نوین از تحریف حضرات معصومین مواجه نیستیم؟
مراثی و مدایح ما باید به سمتی برود که ابعاد قدسانی وجود امام را به مخاطبین معرفی کند و مادامی که آنچه در مجالس ما خوانده میشود در این راستا نباشد، ما هم امام را سانسور کردهایم و مانع ایجاد معرفت در مخاطب شدهایم. اگر چنین شد، این بار محبین ایشانند که این ظلم تاریخی را نسبت به امام خویش، اتفاقا در مجالس مدح و مرثیه، روا میدارند.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: شعر مداحی هیئات مذهبی مداحان اهل بیت علیه السلام پنج سال
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۴۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مرتضی اشراقی: اندیشههای امام بهطور هدفمند تحریف میشود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
نوه امام خمینی با تأکید بر اینکه وظیفه همه ماست که امام را، همان امامی که فی الواقع بودند، معرفی کنیم و نگذاریم منحرفان و مخالفان نظام، امام را تحریف کنند، گفت: امروز شاخص و ملاک حقیقت اندیشه های امام، رهبر معظم انقلاب هستند. وی در ادامه سخنانش افزود: یکی از وظایف مهم مورخ «جهاد تبیین» است؛ تبیین حقیقت انقلاب و نظام و اینکه عده ای از معاندین در فضای رسانهای و فضاهای مجازی با هزینههای فراوان به دنبال تطهیر رژیم فاسد پهلوی هستند. این گروه به دنبال وارونه نشان دادن حقیقت هستند؛ اینجاست که باید مورخ جلوی این تحریف آشکار تاریخی را بگیرد و نگذارد استکبار رسانهای به اهداف خود برسد.
به گزارش خبرنگار جماران، حجتالاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی صبح امروز در مراسم رونمایی از کتاب «چالشهای تاریخی» با تقدیر از عباس سلیمی نمین به خاطر تألیف این کتاب، گفت: امروز با توجه به گسترش فضای رسانهای و مجازی و به تبع آن، خبررسانی و انتشار اخبار در این فضا و اثرگذاری آن بر روی افکار عمومی، حقایق وقایع در بعضی از اوقات به صورت وارونه نمایش داده میشود و در واقع قلب حقیقت پیش میآید و بالتبع آن تحریف در یک واقعه رخ میدهد.
نوه امام خمینی(س)، با اشاره به برنامهریزی معاندین انقلاب برای تحریف اندیشههای حضرت امام، تأکید کرد: امروزه متأسفانه شاهد آن هستیم که زندگی شخصی، سیاسی و اجتماعی حضرت امام به صورت هدفمند تحریف شده و به جامعه عرضه میشود. نمونههای بسیاری را هم در شبکههای مجازی و هم رسانههای معاند شاهد هستیم.
وی با بیان اینکه امروز بسیاری از ابعاد شخصیت حضرت امام همچنان ناشناخته است، افزود: در واقع نسل کنونی انقلاب، به خصوص نسل نوجوان و جوان، امام را به درستی نمیشناسند و عظمت امام را درک نکردهاند. لذا وظیفه همه ماست که امام را، همان امامی که فی الواقع بودند، معرفی کنیم و نگذاریم منحرفان و مخالفان نظام، امام را تحریف کنند. در اینجا وظیفه یک مورخ جلوگیری از تحریف چنین شخصیتی است.
اشراقی با تأکید بر اینکه یک مورخ باید شجاع باشد و از پروپاگاندای رسانهای نترسد، اظهار داشت: تحریف امام، تحریف انقلاب و تحریف جمهوری اسلامی و تحریف اسلام ناب محمدی(ص) است. رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند که در مقابل شبیخونهای فرهنگی دشمن باید برنامه داشت چون آنان نیز با برنامه و هدفمند هجمه فرهنگی انجام میدهند. به همین دلیل ما نیز باید برنامه داشته باشیم و یکی از مهمترین کارهایی که ما میتوانیم در مقابل هجمه فرهنگی دشمن انجام دهیم، «جهاد تبیین» است؛ جهاد تبیین در خصوص انقلاب، امام و دفاع مقدس.
وی تأکید کرد: یکی از وظایف مهم مورخ «جهاد تبیین» است؛ تبیین حقیقت انقلاب و نظام و اینکه عده ای از معاندین در فضای رسانهای و فضاهای مجازی با هزینههای فراوان به دنبال تطهیر رژیم فاسد پهلوی هستند. این گروه به دنبال وارونه نشان دادن حقیقت هستند؛ اینجاست که باید مورخ جلوی این تحریف آشکار تاریخی را بگیرد و نگذارد استکبار رسانهای به اهداف خود برسد.
نوه امام خمینی(س)، یادآور شد: تا کنون چندین مستند برای تحریف انقلاب و امام توسط رسانههای بیگانه ساخته شده است. ما چقدر توانستهایم پاسخ آنان را بدهیم؟ چقدر در جهاد تبیین موفق بودهایم؟ چند مستند موفق در پاسخ به شبههافکنی بیگانگان درست کردهایم؟ مراقب باشیم که دشمن با برنامه به جنگ انقلاب آمده است و ما هم باید برنامه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه وظیفه یک مورخ «تبیین حقایق» است، افزود: تاریخنگاری یک هنر است و مورخ یک هنرمند که با قلمش هنر خود را به منصه ظهور میرساند و قلمی که جلوی تحریف را بگیرد و در جهت تبیین حقایق به نگارش در آید، «قلم مقدس» است.
اشراقی با اشاره به آیه 71 سوره آل عمران، گفت: امروز دشمنان قسم خورده انقلاب برای هجوم فرهنگی به کشور، به صورت آگاهانه و هدفمند اندیشههای امام را تحریف میکنند. امروز شاخص و ملاک حقیقت اندیشههای حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند و یک مورخ انقلابی وظیفه دارد برای جلوگیری از تحریف اندیشههای امام به شاخص و ملاک رجوع نماید و نگاه به کلام رهبری داشته باشد.
وی یادآور شد: امام خمینی(س) 25 دی ماه 67 در نامهای به سید حمید روحانی نوشتند و او را مکلف به تدوین تاریخ انقلاب کردند. برای جلوگیری از تحریف تاریخ انقلاب، امام در این نامه میفرمایند «شما به عنوان یک مورخ باید توجه داشته باشید که عهدهدار چه کارِ عظیمی شدهاید. اکثر مورخین، تاریخ را آن گونه که مایلند و یا بدان گونه که دستور گرفتهاند مینویسند، نه آن گونه که اتفاق افتاده است... از شما میخواهم هر چه میتوانید سعی و تلاش نمایید تا هدف قیام مردم را مشخص نمایید... شما باید نشان دهید که چگونه مردم، علیه ظلم و بیداد، تحجر و واپسگرایی قیام کردند و فکر اسلام ناب محمدی(ص) را جایگزین تفکر اسلام سلطنتی، اسلام سرمایه داری، اسلام التقاط و در یک کلمه اسلام آمریکایی کردند».(صحیفه امام، جلد 21، صفحه 239)
نوه امام خمینی(س)، با بیان اینکه مقام معظم رهبری در مسیر حضرت امام دستور به جهاد تبیین دادهاند، اظهار داشت: ما امروز میبینیم در رسانههای معاند، هدف اصلی قیام مردم که رسیدن به استقلال سیاسی، نظامی و اجتماعی بوده است را قلبگونه تفسیر میکنند. امروز کدام کشور مانند جمهوری اسلامی ایران است که از لحاظ سیاست خارجی و نظامی، کاملا استقلال داشته و وابسته به بلوک شرق و غرب نباشد؟! تبیین چنین مسألهای وظیفه همگانی و به خصوص خواص است.
وی حضرت زینب(ع) را بزرگترین جهادگر تبیین تاریخ اسلام دانست.
اشراقی در پایان سخنان خود به مساله روز جهان اسلام، فلسطین پرداخته و گفت: تاریخ را مورخین نمیسازند؛ بلکه تاریخسازان میسازند. امروز مردم مظلوم و سرافراز غزه تاریخساز یک حماسه عظیم هستند؛ حماسه پیروزی خون بر شمشیر، حق بر باطل و نور بر ظلمت؛ و بر مورخین فرض است که وقایع دردناک غزه را بدون کوچکترین تحریف به رشته تحریر در آورند. مورخ یک جهادگر تبیین است و هرگز نباید از پروپاگاندای رسانهای بترسد و مهمترین ویژگی یک مورخ شجاعت است و شجاعت او اثر مستقیم بر قلم او دارد.
اشراقی در پایان تأکید کرد: متأسفانه در بحث جهاد تبیین برای جلوگیری از تحریف تاریخ انقلاب در فضای مجازی مناسب عمل نکردهایم و باید با برنامهریزی دقیق و مدون بتوانیم این کمکاری را جبران کنیم.