Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶۷ مورد مسمومیت با گاز منواکسیدکربن اتفاق افتاده و ۸ نفر فوت کردند، گفت: بیشترین آمار مسمومیت ها مربوط به شهر اصفهان و پس از آن لنجان و فلاورجان بوده است.

دکتر غفور راستین در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه هر سال با شروع فصل سرما متاسفانه شاهد مسمومیت و مرگ و میر با گاز منواکسیدکربن هستیم، اظهار کرد: سال گذشته در سطح استان ۶۰۱ مورد مسمومیت با گاز منواکسید کربن داشتیم که ۳۰ نفر فوت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶۷ مورد مسمومیت با گاز منواکسیدکربن داشته ایم که ۸ نفر فوت کردند، افزود: در دو سال اخیر آمار مسمومیت با منواکسیدکربن در شهر اصفهان بیشتر از همه شهرهای استان بوده است.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان با اشاره به اینکه سال گذشته نجف آباد و خمینی شهر در رده های دوم و سوم مسمومیت با منواکسیدکربن بودند، گفت: امسال لنجان و فلاورجان در رده دوم و سوم بعد از اصفهان قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر مسمومیت های ناشی از منواکسیدکربن به خاطر استفاده از بخاری به صورت ناقص و غیراستاندارد بوده است.

توصیه های برای پیشگیری از مسمومیت با منواکسیدکربن

راستین با بیان اینکه به راحتی و با رعایت نکات بسیار ساده ایمنی می توان از مسمومیت و مرگ و میر ناشی از منواکسیدکربن جلوگیری کرد، گفت: پیشگیری از مسمومیت با منواکسیدکربن نیاز به اطلاعات ساده ای دارد که با توجه به آن می توان از مسمومیت با منواکسیدکربن که در واقع مرگ خاموش است جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه سوخت ناقص مواد فسیلی مثل نفت، بنزین، گازوئیل و زغال باعث مصرف اکسیژن شده و گازی بی رنگ و بی بو به نام منواکسیدکربن تولید می کند که میل ترکیبی آن با گلبول قرمز ۲۵۰ برابر نسبت به اکسیژن بیشتر است، افزود: گلبول های قرمز در بدن ما اکسیژن را حمل کرده و از ریه به ارگان های حیاتی بدن انتقال می دهند، این درحالی است که میل ترکیبی زیاد منواکسیدکربن با گلبول های قرمز باعث می شود منواکسیدکربن زودتر از اکسیژن به گلبول های قرمز متصل شده و عملا فضای مورد نیاز انتقال اکسیژن به بافت های بدن را می گیرد.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان ادامه داد: وقتی منواکسیدکربن استنشاق می کنیم، از طریق ریه ها جایگزین اکسیژن شده و به تدریج فرد یکسری علائم پیدا می کند که نشانه مسمومیت با منواکسیدکربن است. سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ، خواب آلودگی و نهایتا مرگ به راحتی اتفاق می افتد.

مرگ خاموش در خواب

وی با بیان اینکه مرگ ناشی از مسمومیت با منواکسیدکربن معمولا در خواب اتفاق می افتد، توضیح داد: البته مسمومیت با منواکسیدکربن در بیداری هم اتفاق می افتد، ولی چون فرد آگاه است و می تواند حرکتی انجام دهد و در و پنجره را باز کند کمتر منجر به مرگ می شود، اما وقتی فرد خواب است ممکن است یکسری خواب های آشفته ببیند ولی متوجه مسمومیت نشود و این مسمومیت منجر به مرگ او شود.

راستین در ادامه توصیه هایی برای پیشگیری از مسمومیت با منواکسیدکربن بیان کرد و گفت: در فصل سرما معمولا از بخاری گازسوز استفاده می کنیم و در برخی مناطق ممکن است از بخاری نفتی یا زغالی استفاده کنند، اولین قدم این است که از وسایلی استفاده کنیم که استاندارد باشند. همچنین پیش از استفاده از این وسایل و در شروع فصل سرما یک بار توسط افراد صاحب فن وسایل گرمایشی بررسی شود تا از سلامت و ایمنی آن مطمئن شویم.

وی با تاکید براینکه هر وسیله گازسوز حتما باید یک خروجی مناسب داشته باشد، یادآور شد: باید پشت بام و خروجی دودکش وسایل گازسوز را بررسی کنیم و برای خروجی دودکش از کلاهک های H استفاده کنیم تا دود حاصل از سوخت به داخل منزل برنگردد.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اضافه کرد: وقتی به شعله های بخاری نگاه می کنیم باید شعله ها آبی رنگ باشد و شعله زرد و نارنجی وسیله گازسوز نشانه سوخت ناقص و هشدار خطر است، همینطور اگر لوله بخاری سرد است یعنی تهویه اتفاق نمی افتد و لوله بخاری بسته است.

وی با اشاره به اینکه گاهی برای گرم کردن حمام از پیک نیک استفاده می شود و یا حتی بخاری به داخل حمام برده می شود، توضیح داد: در این شرایط در فضای کوچک حمام اکسیژن مصرف می شود و منواکسیدکربن فضا را پر می کند که باعث مسمومیت و فوت فرد می شود.

راستین یادآور شد: برخی افراد نیز در فصل سرما ماشین را در پارکینگ روشن می کنند، درحالی که درب پارکینگ بسته است و خودشان در ماشین می نشینند تا ماشین گرم شود و بعد حرکت کنند، اما گاز منواکسیدکربن ناشی از سوخت بنزین و مصرف اکسیژن فضای پارکینگ منجر به مسمومیت و حتی مرگ آنها می شود.

وی همچنین به کامیون داران توصیه کرد که برای گرم کردن کابین خودرو به هیچ وجه از پیک نیک استفاده نکنند و افزود: استفاده از پیک نیک می تواند باعث مصرف اکسیژن و مسمومیت با گاز منواکسید کربن شود.

امدادرسانی به فرد مسموم با منواکسیدکربن

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان در ادامه به راه های مواجهه و امدادرسانی به فرد مسموم با منواکسیدکربن اشاره و تصریح کرد: اگر با فردی با علائم مسمومیت مواجه شدیم که بیهوش شده و یا هوشیار است و دچار تهوع، استفراغ و سردرد است در گام اول باید به اورژانس ۱۱۵ اطلاع دهیم، در و پنجره را باز کنیم تا اکسیژن مناسب به فرد برسد و وسیله ای که منواکسیدکربن تولید می کند را خاموش کنیم.

وی ادامه داد: با بررسی شرایط فرد مسموم، اگر هوشیار است کمک کنیم بیرون از فضا برود و اکسیژن استنشاق کند. در شرایطی که فرد مسموم هوشیار نیست، اگر می توانیم باید او را احیا کنیم وگرنه هرچه زودتر اورژانس را خبر کنیم تا عملیات احیا را انجام داده و از مرگ او جلوگیری کنند.

راستین با اشاره به اینکه اگر وسیله ای آتش گرفته و آتش سوزی باعث مسمومیت شده، علاوه بر اورژانس باید آتش نشانی را هم خبر کنیم و ادامه داد: مسمومیت با منواکسیدکربن ممکن است عارضه جدی برای فرد داشته باشد و سطح هوشیاری و حافظه او کاهش یابد، به ویژه در کودکان در حال رشد و همچنین در مادران باردار می تواند عوارض جبران ناپذیری برای جنین داشته باشد.

مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان به شهروندان توصیه کرد در فصل سرما کمی در یا پنجره را باز بگذارند تا هوای تازه جریان داشته باشد و همه اکسیژن فضای خانه صرف وسایل گازسوز نشود و افزود: متاسفانه دیده شده برخی خانواده ها اجاق گاز را برای گرمایش خانه روشن می کنند، درحالی که چون اکسیژن مصرف می کند و تهویه مناسبی صورت نمی گیرد ممکن است مسمومیت با گاز منواکسیدکربن ایجاد کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی حوادث گازگرفتگي منواکسیدکربن اورژانس اورژانس اصفهان مدیر حوادث و فوریت های پزشکی استان مسمومیت با منواکسیدکربن گاز منواکسیدکربن مسمومیت با گاز فرد مسموم فصل سرما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۴۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقام سخت عقاب‌ها از کلاغ قاتل

بازدید 5 جوجه‌های عقاب در لانه همواره در معرض شکار دیگر حیوانات هستند. یک کلاغ به این جوجه‌ها حمله کرد و پیش از سر رسیدن عقاب‌ها یکی از آنها را کشت و خورد اما این پایان ماجرا نبود. کاری که عقاب‌ها با این کلاغ کردند را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • بالا رفتن آمار مسمومیت در بیمارستان‌های بوشهر
  • چگونه سریع‌تر بدویم؟؛ این راه ساده به شما کمک می‌کند
  • بهبود وضعیت دریاچه‌ها با فناوری‌نانوحباب
  • اقدامات داوطلبانه هلال احمر جهاد خاموش است
  • چگونه سریع‌تر بدویم؟ | این راه ساده به شما کمک می‌کند
  • انتقام سخت عقاب‌ها از کلاغ قاتل
  • یک چوپان همراه با ۱۰۰ گوسفندش در تریلی خفه شد
  • خفگی چوپان همراه با ۱۰۰ رأس گوسفندش در تریلی
  • آتش سوزی جنگل‌های مرزن آباد چالوس مهار شد
  • نکونام: دوربین‌ها را خاموش کنید و بیایید