Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا دهقانی‌اشکذری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، گفت: مهمترین رسالت دانشجوی امروز، بازیابی هویت گمشده خویش است که زیر چرخ‌های توسعه و با تیرهای شبهه و تردید، زخم‌های جدی برداشته است. اکثر دانشجویان شناخت درستی از رسالت و ماموریت دانشجویی که گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری و آرمان‌خواهی منطقی است ندارند و اقلیتی که شناخت دارند، تاثیر و کارآمدی لازم را ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در حوزه اقتصاد، نقش دانشجو به عنوان نیروی ماهر و با تعهد کاری، نقشی کلیدی است. اقتصاد امروز ما علاوه بر مشکلات ساختاری و راهبردی که وظیفه مدیران اقتصادی است، با کمبود نیروی کار متخصص مواجه است که تنها با داشتن نیروهای جوان، توفیق طلب، ماهر، مبتکر و ریسک پذیر مرتفع خواهد شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، افزود: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران در حلقه بین نظام اسلامی و دولت اسلامی است. در این دوره، اگر دانشجوی ما درک درستی از فرآیند رسیدن به دولت اسلامی که گذرگاه ایجاد تمدن اسلامی است نداشته باشد، عنصر موثری نخواهد بود. بنابراین نه تنها این نقش کاهش نیافته بلکه حساس‌تر و باخطای کمتر باید صورت گیرد.

دهقانی ادامه داد: ماهیت دانشجو به اقتضای سن و عدم وابستگی شغلی، استقلال طلبی است. دلیل تزلزل این ویژگی دانشجویانِ ضعف باور، نداشتن امید و آرمان و استفاده ابزاری جناح‌های مختلف سیاسی از این قشر ارزشمند است که نیازمند بازنگری و تحلیل ریشه‌های این رفتار هستیم.

وی تأکید کرد: بی تفاوتی نسبت به جامعه، خانواده و حتی خود، از ویژگی‌های اکثریت نسل پسامدرن است که علیرغم هوش بالا، روحیه فردگرایی و فردمحوری و خودمحوری دارند. تعلق به جامعه در این نسل کاهش یافته و این از خطرات جدی برای آینده کشور است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، اظهار کرد: عوامل فردی و اجتماعی با لایه‌های چندگانه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی در شکل‌گیری هویت و شخصیت دانشجو اثرگذار است که خود این عوامل نیز بر هم‌تاثیرگذارند.

وی افزود: تضعیف عزت نفس در خانواده، ولنگاری تربیتی در خانواده و کمرنگ شدن نقش تربیتی خانواده‌ها که ناشی از پررنگ شدن رسانه است باعث شده، شکاف ارتباطی عمیقی در عین هم‌جواری فیزیکی بین ارکان خانواده اتفاق بیفتد و این امر منجر به ضعف هویت شخصیتی و اجتماعی جوانان شده است که راه‌حل آن ایجاد فضای دیالوگ ‌و گفتمان در خانواده است. ‌ ضمن اینکه مشارکت بخشی به جوانان می‌تواند از جمله راه حل‌ها باشد.

دهقانی افزود: بیش از برخوردهای سلبی و تند، معتقدم بیشتر دچار وادادگی از سمت دانشجویان هستیم چون در همه تاریخ این برخوردها وجود داشته ولی دانشجویان تا نثار خون بر اعتقاد خود پایدار بودند مانند همین ۳ دانشجوی شهید روز دانشجو.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، تأکید کرد: راهکارهای حل این فاجعه بسیار خطرناک، متعدد و بلند مدت است که به نظرم از خانواده شروع شده و از آموزش‌های مدارس اثر خواهد گرفت تا زمانیکه مدیران تربیتی کشور، فاقد راهبرد ایرانی اسلامی در امر تربیت هستند و به جای مدل‌های ۶ بعدی تربیت شامل جسمی، آموزشی فناوری، اقتصادی شغلی، سیاسی، معنوی اخلاقی و ارتباطی، دائم در تجربه الگوهای غربی یا تک بعدی هستند در انتظار تغییر نباشید.

دهقانی گفت: اگر دانشجو در تشکل‌های دانشجویی حضور یابد، قطعا با کسب تجارب ارزشمند به وضعیت مطلوب نزدیک می‌شود چرا که محیطی بهتر از این نهادهای دانشجویی وجود ندارد که جوانان در آن ضمن خودشناسی، جامعه پردازی را ممارست کنند ولی مشکل فعلی کاهش استقبال دانشجویان از این تشکل‌ها است؛ البته پاندمی کرونا نیز این وضعیت را تشدید کرده است

وی تأکید کرد: دانشجو به جهت آزادی عمل و انتخاب بالا در دانشگاه و نیز عدم نظارت خانواده و دانشگاه، رفتاری کاملا متفاوت با دانش آموز دارد و لذا نوع تعامل و برخورد استاد نیز باید متفاوت از رفتار معلم باشد. احیای سنت شاگردپروری یگانه مسیر تعامل استاد و دانشجوست.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، افزد: اگر منصفانه قضاوت کنیم، در چندسال اخیر شاهد رونق کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه هستیم ولی فاصله زیادی با مطلوب مقام‌معظم رهبری داریم.

وی خاطرنشان کرد: بخشنامه‌های اخیر دانشگاه آزاد اسلامی در دو بخش اساتید و دانشجویی، نقطه عطف کرسی‌ها در دانشگاه است که اگر چارچوب‌مندی قانونی این حوزه‌ها تقویت شود، شاهد جهش در عرصه کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه خواهیم بود.

انتهای پیام/

حبیبه رحیمیان کد خبر: 1081790 برچسب‌ها هویت دانشجویی رسالت دانشجو کرسی‌آزاد اندیشی تشکل‌های دانشجویی محمدرضا دهقانی‌اشکذری دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی کرونا هویت دانشجویی رسالت دانشجو کرسی آزاد اندیشی تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۴۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش فعالیت‌های درآمدزای دانشگاه آزاد یزد در راستای تحقق شعار سال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا دهقانی اشکذری،‌ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در دیدار نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد، رسالت دانشکده تعلیم و تربیت را مشابه دانشگاه تربیت‌معلم دانست و اظهار کرد: میدان در تعلیم و تربیت مدارس است. با ارتباط ایجادشده بین دانشکده؛ عرصه و مدارس؛ میدان و استفاده از استادان با تجربه و مطلع در نظر داریم معلمانی کار بلد تربیت کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه تربیت نیروی ماهر توانستیم با ۳۰۰ دانشجوی بورسیه صنعت کاشی در کنار یادگیری دروس تئوری، انتقال مهارت را داشته باشیم. امسال جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویانی که ۷۰ درصد واحد خود را در صنعت گذرانده‌اند، خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد دانشگاه آزاد را مؤسسه غیردولتی و غیرخصوصی دانست که اموال آن برای مردم است و بیان کرد: در چند سال اخیر شاهد رشد دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد بودیم و در دو سال گذشته ۱۰هزار دانشجو در این واحد دانشگاهی ثبت‌نام کردند.

دهقانی‌اشکذری، دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد را خانواده ۲۲ هزار نفری با بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ دانشجو، چهار هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز، نزدیک هزار استاد و معلم و ۸۰۰ کارمند برشمرد و عنوان کرد: مقام معظم رهبری امسال را جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری کردند، سال گذشته در واحد‌های استان، استخر پرورش ماهی، پرورش قارچ و نیروگاه خورشیدی، مجتمع گردشگری علمی و تولید لباس را دایر کردیم و در نظر داریم، امسال آنها را گسترش دهیم.

توحید و تعلم دو بال برای رسیدن به مقامات عالی است

نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد نیز توحید و تعلم را دو بال برای رسیدن به مقامات عالی دانست و گفت: بیگانگان تلاش خود را به کار بستند تا خدا را از جوانان بگیرند و در عوض اهداف مادی و غیرتوحیدی را در فکر و اندیشه آنها جای دهند.

آیت‌الله محمدرضا ناصری اضافه کرد: در سفر دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به استان یزد به وی یادآوری کردیم که تعلیم و تربیت را از دبستان و از مجموعه مدارس دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کنید. کار فرهنگی در دانشگاه و برای دانشجویان خوب است؛‌ اما برای دانش‌آموزان و مقاطع دبستان تأثیرگذاری بیشتری دارد.

وی کتاب‌های معارف دانشگاه را فاقد جذابیت خواند و بیان کرد: جزوه‌ای از مباحث توحید تا معاد برگرفته از کتاب‌های شهید مطهری تهیه شده و در دانشگاه یزد مشغول به تدریس شدم. به مرور زمان، تعداد دانشجویان برای یاد گرفتن دروس معارف زیاد شد و استقبال بالا گرفت. این ریشه در بی‌روح بودن کتاب‌های معارف آن زمان دانشگاه داشت. اکنون جزوه‌ای برگرفته از ۱۰۰ مقاله تهیه شده که برای تدریس در دانشکده‌ها جالب و در جوانان تأثیرگذار است.

به گزارش آنا، در ادامه رؤسای واحد‌ها و معاونان اقدامات و دستاورد‌های خود را در شهرستان‌ها بیان کردند و حمایت نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد را سبب دلگرمی و انگیزه برای تلاش بیشتر دانستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دانشجویان رسالت بزرگی در احیای حرکت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها دارند
  • برتری نشریات دانشجویی واحد رودهن میان سایر واحد‌های دانشگاهی
  • تعامل دانشگاه آزاد اسلامی و مدارس سما چه نتیجه‌ای دارد؟
  • حوزه فرهنگ نیازمند طراحی‌های کاربردی برای مقابله با شرایط انحرافی دشمن است
  • نیاز به ۵۷ هزار تخت خوابگاهی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • مشهد؛ هفتمین ایستگاه جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد
  • جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد برگزار می‌شود
  • دانشجوی باکیفیت هرجا که باشد باید حمایت شود
  • گسترش فعالیت‌های درآمدزای دانشگاه آزاد یزد در راستای تحقق شعار سال
  • ۳۰۰ دانشجوی دانشگاه آزاد یزد بورسیه صنعت کاشی شدند