Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در روزهای اخیر همزمان با اعلام موفقیت واکسن دو شرکت فایزر و مدرنا، بعد از ۱۰ ماه نگرانی از همه‌گیری کرونا، امیدواری مردم دنیا به خلاصی از این بیماری بیشتر شده است. در ایران نیز تاکنون محققان ایرانی همپای سایر دانشمندان جهان موفقیت‌هایی در دستیابی به واکسن کرونا کسب کرده و درتلاشند که این مسیر را تا به انتها پیش ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال وزارت بهداشت با توجه به اهمیت سلامت مردم، به موازات این تلاش‌ها گزینه تامین بخشی از واکسن از شرکت‌های خارجی را نیز پیگیری می‌کند.

اداره کل پژوهش و بررسی‌های خبری در اولین روز تعطیلی ۱۵ روزه ۱۵۰ شهر قرمز کشور، وبیناری با حضور دکتر حسین وطن پور رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی و دکتر کیهان آزادمنش مدیر علمی شرکت دانش بنیان هوم ایمن زیست فناور برگزار کرد که در آن، درباره وضعیت ساخت و تولید واکسن کرونا در ایران و جهان، میزان توفیق متخصصان ایرانی دراین زمینه و همچنین نحوه دسترسی به واکسن کرونا با توجه به تحریم‌ها و شرایط اقتصادی بحث و گفت وگو شد.

در این نشست دکتر وطن پور درباره وضعیت تامین واکسن خارجی از ارتباط‌گیری به موقع و دقیق اداره امور بین‌الملل وزارت بهداشت خبر داد و افزود: خیلی از شرکت‌های مدعی موفقیت در تولید واکسن که هنوز محصول بیرون نداده‌اند، در چارچوب برنامه «کوواکس» COVAX جمع شده و محصولات تولیدی و ظرفیت قابل تدارک خود را در این مرکز اعلام کرده‌اند. متقابلا خیلی از کشورها هم نیاز خودشان را به این مرکز اعلام کرده‌اند. ما هم در کمیته واکسن موضوع را بررسی کردیم و گروه‌های پرخطر جامعه را انتخاب کردیم. خیلی با احتیاط عمل کردیم و واکسن خارجی را از این منظر که بتوانیم مقایسه‌ای با واکسن‌های خودمان داشته باشیم، در نظر گرفتیم و به هرحال در آنجا نوبتمان را گرفته و میزان نیازمان را اعلام کرده‌ایم.

درخواست ایران برای دریافت واکسن خارجی در کوواکس ثبت شده است

وی توضیح داد: شرکتهایی که اعلام موفقیت نسبی کرده‌اند، از جمله همین شرکت‌های فایزر و مدرنا ظرفیت‌های تولید آینده‌شان را بعد از اخذ تمام مجوزها کوواکس اعلام کرده‌اند. کشورها هم طبعا با توجه به ملاحظاتشان نظیر امکان پرداخت پول و جمعیت هدف اقدام می‌کنند. برخی کشورها ممکن است واکسن را در اختیار همه مردم بگذارند یا تنها به کادر درمان و افراد پرخطر بزنند. ما حداقلی را اعلام کرده‌ایم و نام جمهوری اسلامی ایران را بین خریدکنندگان ثبت کرده‌ایم و بنا داریم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم و با توجه به فناوری‌های مختلف تولید، تنها یک مدل واکسن نخریم. از این رو ما برای سه مدل مختلف واکسن درخواستمان را در کوواکس ثبت کرده‌ایم و اگر این محصولات برسد، مقایسه خوبی هم بین محصول خارجی و داخلی خواهیم داشت. اگر خودمان به موقع به تولید نرسیم، می‌توانیم مطمئن باشیم بخش پرخطر جامعه ما نیز هم‌زمان با مردم دیگر نقاط دنیا این واکسن را می‌زنند.

طبق برنامه ریزی سازمان بهداشت جهانی (WHO) واکسن کوواکس برای ۲۰ درصد جمعیت پرخطر در نظر گرفته شده و چون تعداد کشورهای عضو کوواکس زیاد است، قدرت چانه‌زنی بالایی هم با فروشندگان دارد.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در ادامه گفت: ما درباره واکسن هم در تدارک واردات هستیم و هم تولید داخل و به هر دلیلی در تولید واکسن داخلی دچار مشکل شویم، باید از قبل برای جامعه پرخطرمان فکر کنیم. به همین دلیل پیش‌بینی واردات را هم کرده‌ایم. از سوی دیگر با توجه به شرایط تحریم ممکن است امکان استفاده از واکسن خارجی هم نداشته باشیم. از این رو با توجه به شرایط خودمان باید همه گزینه‌ها را برای سلامت مردم روی میز داشته باشیم تا در موقعیت‌های مختلف از هر کدام که به نفع سلامت مردم است، استفاده کنیم.

تاثیر اقدامات محققان کشور در رفتار شرکتهای خارجی با ایران مشهود است

وطن پور با قدردانی از اقدامات پژوهشگران کشور ادامه داد: من چون در حوزه فناوری کار می‌کنم، تاثیر اقدامات محققان ایرانی در رفتار شرکتهای خارجی آشکار است. به محض این که اعلام می‌کنیم پروژه‌ای را شروع کرده‌ایم، یا زمانی که شرکت داخلی مجوز سازمان غذا و دارو را می‌گیرد، قیمت محصولات طرف خارجی پایین می‌آید. از این رو حتی اگر تلاش‌های محققان ما به تامین صد درصدی نیاز داخلی نینجامد، قطعا تاثیر لازم را در مذاکرات بازرگانی و گفتگوهای تجاری برای واردات خواهد داشت. اگر ما کشوری بودیم که نه محقق و پلتفرم تولید داشتیم و نه در تولید واکسن کار کرده بودیم، طبعا قیمت‌های گزاف‌تری به ما پیشنهاد می‌شد. الان یکی از شرکت‌ها واکسن را ۱۵۰ دلار قیمت گذاری کرده و اگر ما بخواهیم چنین قیمت‌هایی پرداخت کنیم، بودجه و منابع هنگفتی باید صرف کنیم. ما جایگاه کنونی خود را مدیون محققان عزیز کشور و شرکت‌های دانش بنیان هستیم و با این حساب، حتی اگر بخشی از نیازمان را متکی به واردات باشیم، واکسن را گران نمی‌خریم.

وزیر بهداشت، پیگیر تامین بقیه منابع خرید واکسن

وی در توضیح جزئیات سفارش ایران گفت: آن میزان که من اطلاع دارم و در کمیته واکسن مطرح شده، امور بین الملل وزارت بهداشت به کوواکس اعلام نیاز کرده و بخشی از منابع مالی آن را هم تامین کرده و فعلا یک رزرواسیون انجام شده است. ما طبعا باید پیش پرداختی بکنیم تا خرید مقداری واکسن تثبیت شود. مطلع هستم که وزیر بهداشت پیگیر تامین بقیه منابع هم است. البته هنوز هیچ چیز قطعی نیست، اگر حادثه غیرمترقبه‌ای رخ دهد یا شرکتها موفق به گرفتن تاییدیه نشوند، یا اعلام شود که واکسن هم موثر نیست، باید راه‌های دیگری را دنبال کرد.

حربه تحریم و واکسن کرونا

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا موضوع تحریم مشکلی در دستیابی ما به واکسن کوواکس ایجاد می‌کند، اظهار کرد: هنوز ما با واقعیت عینی موضوع مواجه نشده‌ایم و باید صبر کنیم تا واکسن‌ها عرضه شود. ما سفارش را ارائه کرده و وظایف و تعهداتمان را انجام داده‌ایم. شعار آمریکایی‌ها هم این بوده که در واکسن و دارو مشکلی ایجاد نمیکنند. موضوع کرونا هم بین‌المللی است و چون این بیماری قابل انتقال است، به نظر می‌رسد آنها هم نمی‌خواهند بیماری در کشور ما بماند و بعید می‌دانم در این موضوع با حربه تحریم مانع دستیابی ما به واکسن شوند. هرچند امکان چالشهای احتمالی در نقل و انتقال پول، بانکها و موضوع FATF هست که همه باید برای حل آن همکاری کنیم.

با توجه به این که اعلام شده برخی واکسنها باید در دمای ۷۰ درجه زیر صفر نگهداری شود، تدابیر لازم درباره توزیع عادلانه و مطمئن واکسن، موضوع سوال دیگر از دکتر وطن پور بود که وی در پاسخ گفت: ما در کمیته واکسن یکی از دغدغه‌هایمان همین است. دبیر کمیته دکتر گویا هستند که با سالها تجربه توزیع واکسن، تجهیزات و سازوکارها را هم در اختیار دارند. یکی از بحثهای ما با کوواکس این بود که بخش عمده واکسن ما را از مواردی تامین کند که نیاز به دمای منهای۷۰ ندارد و این تدبیر هم اندیشیده شده است. به مردم هم این اطمینان را می‌دهم که نظام توزیع واکسن ما یک نظام نهادینه است و معاونت بهداشتی مراکز مجهزی دارد که واکسن‌های زیادی را از طریق آنها توزیع کرده و مشکلی وجود ندارد. به علاوه یخچال‌های منهای ۸۰ در داخل کشور هم تولید می‌شود. من تا جایی که اطلاع دارم، ساختار توزیع واکسن را داریم.

پیشتر نیز حید محمدی مدیرکل نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از پیوستن ایران به برنامه جهانی پیش خرید و توزیع عادلانه واکسن کووید۱۹ موسوم به «کوواکس» خبر داده بود.

وی افزود: وزارت بهداشت نامه پیوستن به برنامه توزیع عادلانه واکسن کرونا (کوواکس) را امضا کرده و به طور رسمی عضو این برنامه جهانی شده و در نوبت خرید این واکسن قرار گرفته است.با توجه به پیوستن ایران به برنامه جهانی کوواکس هر زمان که واکسن کرونا در دنیا تولید شد، ایران نیز سهمیه خود را دریافت می کند اما در مورد اینکه ایران برای پیوستن به این برنامه پولی واریز کرده یا نه با توجه به اینکه این موضوع در حوزه کاری سازمان غذا و دارو نیست، اطلاعی ندارم.

 علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه گفته بود: با توافق انجام شده بین ایران و سازمان بهداشت جهانی، این سازمان به ایران برای پرداخت هزینه پیش پرداخت خرید واکسن و عضویت در برنامه پیش خرید واکسن کرونا مهلت کافی داده و از این نظر جای نگرانی وجود ندارد.

برنامه جهانی دسترسی عادلانه به واکسن کرونا موسوم به کوواکس با مدیریت سازمان جهانی دنبال می شود و تاکنون بیش از ۱۸۰کشور دنیا به این برنامه پیوسته اند. این برنامه به دنبال این است که بعد از تولید واکسن تایید شده کرونا حدو دو میلیارد دوز از این واکسن را تا پایان سال ۲۰۲۱ در بین کشورها توزیع کند و کارکنان سیستم های سلامت در اولویت دریافت این واکسن هستند.چین و آمریکا هنوز به برنامه جهانی توزیع عادلانه واکسن کرونا نپیوسته اند.بیش از ۱۴۰ شرکت دارویی و تولید واکسن در دنیا برای تولید واکسن کرونا فعالیت می کنند که تعدادی از این شرکتها در آمریکا، اروپا و چین در این زمینه به دستاوردهایی رسیده و وارد فاز انسانی تولید این واکسن شده اند.

مدیر گروه تحقیقات ویروس‌شناسی انستیتو پاستور  نیز اعلام کرد: ایران با تکیه بر دانش و تجربه طولانی خود در ساخت واکسن، در زمینه تولید واکسن کووید-۱۹ به دستاوردهای خوبی رسیده است و به احتمال قوی، واکسن ایرانی کرونا تا تابستان سال آینده وارد بازار می شود.

دکتر «کیهان آزادمنش» که یک شرکت پژوهشی در زمینه تولید واکسن را نیز مدیریت می کند، تصریح کرد: دانش ساخت واکسن در ایران قدیمی  است و کشور ما تجربه فراوانی در این زمینه دارد اما در شرایط کنونی و با توجه به روند تولید واکسن کووید -۱۹ در چند شرکت ایرانی، احتمالا مرحله تولید انبوه آن تا تابستان ۱۴۰۰ طول خواهد کشید.

پربیننده ترین آخرین آمار کرونا در ایران (۹۹/۸/۴) آخرین آمار کرونا در ایران (۹۹/۸/۹) آخرین آمار کرونا در ایران (۹۹/۸/۸) آخرین آمار کرونا در ایران (۹۹/۸/۶) آخرین آمار کرونا در ایران (۹۹/۸/۲۲)

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: واکسن تولید واکسن واکسن کرونا قیمت واکسن واکسن خارجی سهام عدالت آخرین آمار کرونا در ایران توزیع عادلانه برنامه جهانی وزارت بهداشت واکسن خارجی واکسن کرونا تولید واکسن خرید واکسن اعلام کرده شرکت ها وطن پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۴۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید جذاب نهال بادام لیبل دار ۲۹ هزار تومان  تا ۲۰ فروردین

مهندسین نهالستان برای احداث باغ بادام تاکید بر خرید نهال‌های پیوندی دارند زیرا نهال‌های پیوندی به وسیله انتقال بخش‌های برگزیده و مطلوب از یک گیاه به یک پایه قوی‌تر و مقاوم‌تر انتقال یافته و می‌شود تا درختان بادام، ویژگی‌های مطلوبی مانند مقاومت به بیماری‌ها، عمر طولانی‌تر، عملکرد بالاتر و میوه با کیفیت‌تر داشته باشند.

به گزارش ایسنا به نقل از برتر نهال، به همین دلیل، استفاده از نهال‌های پیوندی از اهمیت بالایی برخوردار است و مهندسین نهالستان به منظور ایجاد باغ بادام این نوع نهال‌ها را توصیه می‌کنند.

مراحل تکثیر نهال بادام پیوندی 

تکثیر و تولید نهال بادام پیوندی یک فرایند دقیق و حرفه‌ای بوده و در نهالستان‌های معتبر تحت نظر مهندسین کشاورزی انجام شده و مراحل مختلفی را دارد. در زیر به طور کامل توضیح داده شده است:

انتخاب نهال پایه: انتخاب نهال پایه مناسب برای پیوند از اهمیت بالایی برخوردار است. نهال پایه باید سالم، قوی و مقاوم به بیماری‌ها باشد. معمولا نهال‌هایی را انتخاب می‌کنند که ریشه زایی قوی داشته و نسبت به شوری نه خشکی خاک مقاومت زیادی داشته باشد.

انتخاب پیوندک: پیوندک‌ها را از نهادهای انتخاب می‌کنند که باردهی بالایی داشته باشند تلفیق دو نژاد با مقاومت بالا و باردهی بالا باعث می‌شود تا یک نهال مقرون به صرفه و اقتصادی تولید شود.

آماده‌سازی پیوندک: پیوندک باید به صورت صحیح آماده‌سازی شوند که شامل خارج کردن برگ‌ها و شاخه‌های اضافی، به‌طور کامل تمیز کردن پیوندک و آماده‌سازی برای پیوند می‌شود.

پیوند زدن: از روش‌های مختلفی برای پیوند در نهالستان‌ها استفاده می‌شود تا درصد چفت شدن آنها بیشتر باشد.

نگهداری: پس از پیوند زدن، نهال‌ها باید در شرایط مناسب نگهداری شده و تیمارهای لازم را دریافت کنند تا ریشه بزنند و رشد کنند.

توسعه و رشد نهال: پس از مدتی، نهال‌ها شروع به رشد کرده و پس از اطمینان از ریشه زدن و رشد مناسب، آماده برای انتقال به مزرعه یا باغ می‌شوند.

این مراحل به طور خلاصه فرایند تکثیر و تولید نهال بادام پیوندی را توضیح می‌دهند. این فرایند نیازمند دقت، تخصص و تجربه است تا نهال‌های با کیفیت و مطلوب تولید شوند.

چرا میزان باردهی نهال بادام پیوندی بیشتر از نهال بادام بذری است

طبق بررسی‌های انجام شده وقتی که میانگین تولید بادام درختان برزی در یک هکتار زمین برابر با دو تن است باید گفت میانگین درختان پیوندی و اصلاح شده در یک هکتار زمین بیشتر از ۶ تن است. البته میزان باردهی نهال بادام پیوندی به عوامل متعددی بستگی داشته و می‌تواند باعث افزایش آن نسبت به نهال بادام بذری شود. برخی از دلایل افزایش باردهی نهال بادام پیوندی نسبت به بادام بذری عبارتند از:

انتخاب گونه مناسب: در روش پیوند، معمولاً از گیاهان مثمر و با کیفیت برای انجام پیوند استفاده می‌شود که بهبود باردهی را تضمین می‌کند. تغذیه و رشد بهتر: نهال‌های پیوندی معمولاً دارای سیستم ریشه‌ای قوی‌تری هستند و بهتر از منابع تغذیه استفاده می‌کنند و در نتیجه رشد و باردهی بهتری خواهند داشت. مقاومت بیشتر به بیماری‌ها و آفات: به طور کلی، نهال‌های پیوندی به دلیل استفاده از نهال پایه، نسبت به بیماری‌ها و آفات مقاوم تر هستند و این امر می‌تواند منجر به رشد بهتر و باردهی بیشتر شود. تطابق بهتر با شرایط محیطی: نهادهای پیوندی سریع‌تر با تنش‌های محیطی سازگار شده و کمتر دچار استرس‌های محیطی می‌شوند. ارثی بودن ویژگی‌های مثبت: ویژگی‌های مثبت گیاه پایه به نهال پیوندی ارث داده می‌شود که می‌تواند به باردهی بیشتر کمک کند.

۱۲ مورد از مزایای خرید نهال بادام پیوندی 

خرید نهال بادام پیوندی برای کشاورزان مزایای بسیاری دارد. در زیر ۱۲ مورد از این مزایا را برای شما ذکر می‌کنم:

 بهبود باردهی: نهال بادام پیوندی معمولاً از گیاهان مثمر و با کیفیت برای انجام پیوند استفاده می‌کند که این می‌تواند بهبود باردهی را تضمین کند. زود بازده بودن: نهال بادام پیوندی معمولاً ۱ تا ۲ سال زمان نیاز دارد تا به مرحله میوه دهی برسد، این موضوع می‌تواند به کشاورزان کمک کند تا سریع‌تر محصولات خود را به بازار برساند. مقاومت بیشتر به بیماری‌ها و آفات: نهال‌های پیوندی به دلیل استفاده از نهال پایه مقاوم‌تر به بیماری‌ها و آفات بوده و به کشاورزان کمک می‌کند تا خسارات کمتری در باغات خود داشته باشند. تضمین کیفیت ویژگی‌های گیاه: با خرید نهال بادام پیوندی، کشاورزان می‌توانند کیفیت و ویژگی‌های مثبت گیاهان را تضمین کرده و از این طریق به فروش محصولات با کیفیت‌تری بپردازند. افزایش بهره‌وری: با استفاده از نهال بادام پیوندی، کشاورزان بهره‌وری باغات خود را افزایش دهند و در نتیجه عملکرد مالی خود را بهبود بخشند. استفاده بهینه از زمین: انتخاب نهال بادام پیوندی می‌تواند منجر به استفاده بهینه‌تر از زمین و منابع طبیعی شود و در نتیجه به کاهش هدررفت منابع منجر شود. نهال بادام پیوندی معمولاً ۴ الی ۵ متر ارتفاع دارد فاصله که برای کاشت آن در نظر می‌گیرند تنها ۴ متر است و در یک هکتار زمین ۶۲۵ اصله نهال جای می‌گیرد. مدیریت آسان‌تر: نهال بادام پیوندی معمولاً نیاز کمتری به مراقبت دارد. تولید پایدارتر: درختان بادام پیوندی کمتر دچار سال‌آوری شده و به کشاورزان کمک می‌کند تا تولید پایدارتری داشته باشند و از این طریق به استمرار بخشی فعالیت‌های کشاورزی بپردازند. کاهش ریسک: نهال بادام پیوندی معمولاً ریسک کمتری نسبت به عوامل محیطی و بیماری‌ها ی مختلف دارد.

چرا درخت بادام پیوندی مقاومت بیشتری در برابر کم آبی و خاک شور دارد؟

درختان بادام پیوندی به دلایل مختلفی مقاومت بیشتری در برابر کم آبی و خاک شور نسبت به برخی از گونه‌های دیگر نشان می‌دهند. برخی از این دلایل عبارتند از:

سیستم ریشه قوی: درختان بادام پیوندی دارای سیستم ریشه‌های قوی و عمیقی هستند و به آنها اجازه می‌دهد تا به دنبال منابع آب در عمق خاک بگردند و از این طریق از کم آبی کمتری تحت تأثیر قرار بگیرند. تحمل به خاک شور: برخی از ارقام بادام پیوندی دارای توانایی تحمل به خاک شور بیشتری هستند و این ویژگی به آنها کمک می‌کند تا در شرایطی که خاک شور است، همچنان به خوبی رشد کنند. کاهش تبخیر: برخی ارقام بادام پیوندی دارای برگ‌های کوچکتر و یا پوشش بادامی برگی هستند و باعث کاهش تبخیر آب از سطح برگ شده و باعث می‌شود تا درختان بادام پیوندی در شرایط کم آبی بهتر عمل کنند. تناسب با آب و هوای خشک: برخی ارقام بادام پیوندی به طور طبیعی برای زندگی در مناطق خشک و کم آبی مناسب بوده و بنابراین توانایی مقاومت بیشتری در این شرایط را دارند. توانایی تحمل به دماهای بالا: برخی از ارقام بادام پیوندی توانایی تحمل به دماهای بالا را دارند و این ویژگی می‌تواند در مواجهه با شرایط گرم و خشک کمک کننده باشد.

کلام آخر

توجه به مطالب ارائه شده، انتخاب و خرید نهال بادام پیوندی برای ایجاد باغ بادام از اهمیت بالایی برخوردار است. نهال‌های پیوندی از طریق انتقال بخش‌های برگزیده و مطلوب از یک گیاه به پایه قوی‌تر و مقاوم‌تر، تولید می‌شوم بنابراین بهترین ویژگی‌ها را ز درخت مادر به ارث می‌برند. مزایا و دلایلی که برای انتخاب نهال بادام پیوندی ذکر شدند شامل بهبود باردهی، زودبازده بودن، مقاومت بیشتر به بیماری‌ها و آفات، تضمین کیفیت و ویژگی‌های گیاه، افزایش بهره‌وری، استفاده بهینه از زمین، مدیریت آسان‌تر، تولید پایدارتر، کاهش ریسک و… است. با توجه به توضیحات ارائه شده در متن، می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از نهال بادام پیوندی نه تنها به صورت اقتصادی مزایای قابل توجهی دارد، بلکه باعث افزایش بهره‌وری، باغ بادام می‌شود.

لازم به ذکر است که باغداران عزیز برای خرید نهال در هر کجای ایران می‌توانند با جستجوی کلمه نهالستان در شهر خود به فروشگاه‌های اینترنی مراجعه کنند و خرید خود را انجام دهند، اگر در شهر تهران هستید با جستجوی کلمه خرید نهال در تهران در گوگل می‌توانید به سایت‌های فروش نهال در تهران دست یابند.

وب سایت:  bartarnahal.ir

تماس با پالیز نهال:

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۳

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۹

انتهای رپرتاژ آگهی

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی گندم به ۱۱ میلیون تن می‌رسد
  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۹ فروردین؛ ۳۳ فوتی و ۵ ابتلای جدید
  • «سود» مشوقی برای «مشارکت مردمی» در تولید
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • راه اندازی سردخانه نگهداری واکسن در مرکز بهداشت غرب اهواز
  • مشارکت مردم در تولید، چگونه؟| امیررضا عرب‌پور
  • خرید جذاب نهال بادام لیبل دار ۲۹ هزار تومان  تا ۲۰ فروردین
  • مصرف این نوع زولبیا و بامیه ممنوع!
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۷ فروردین؛ ۴ فوتی و ۱۰۰۰ ابتلای جدید