Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرضیه خسروی گفت: با روش آئروپونیک، گلخانه را می توان در محیطی کمتر از فضای افقی و عمودی گلخانه برای پرورش بیشتر و به نحو موثرتری آماده کرد، البته در این روش آب کمتری نیز مصرف می شود که متناسب با شرایط استان کم آب کرمان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، مرضیه خسروی دانشجوی بسیجی و کارشناس ارشد گیاهان دارویی است که در این زمینه توانسته با مطالعات خود به ابتکارات نوینی دست یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این مطالعات در حوزه کشت زعفران به روش آئروپونیک صورت گرفته است، این ایده خلاق نخبه کرمانی برای اولین بار در اردیبهشت ماه سال گذشته در شهرستان بردسیر اجرایی شد.

خسروی در خصوص نحوه کشت زعفران به شیوه آئروپونیک به خبرنگار ما گفت: ائروپونیک یا هواک شت یک روش باغبانی سرپوشیده است، در این روش خاک مورد استفاده قرار نمی گیرد.

وی افزود: عدم استفاده از خاک به این دلیل است که ریشه گیاهان به طور دائمی در معرض مه غنی از مواد مغذی قرار دارد و همچنان می توانند به رشد خود ادامه دهد.

کارشناس ارشد گیاهان دارویی مطرح کرد: کشت آئروپونیک در فضای بسته، راهکاری موثر برای پرورش گیاه در اختیار ما قرار می دهد بدون آنکه نیازی به کشت در گلدان و تغییر مجدد گلدان به منظور دسترسی بیشتر گیاه به فضا و مواد غذایی در خاک داشته باشیم.

کشت آئروپونیک راهکار موثر کاهش مصرف آب در استان نسبتا خشک کرمان

خسروی اذعان کرد: با روش آئروپونیک، گلخانه را می توان در محیطی کمتر از فضای افقی و عمودی گلخانه برای پرورش بیشتر و به نحو موثرتری آماده کرد، البته در این روش آب کمتری نیز مصرف می شود که متناسب با شرایط استان کم آب کرمان است.

وی یادآور شد: بسته به نوع سیستم آئروپونیک، مواد مغذی ممکن است به صورت دستی با وقفه هایی در هر شب و روز اسپری شوند، اما ما در طول دوره گلدهی زعفران عملا نیاز به تغذیه نداریم و صرفا با سیستم های مه پاش رطوبت، آب مورد نیاز پیازهای زعفران را تامین کنیم.

کارشناس ارشد گیاهان دارویی اظهار کرد: بدین منظور بیشتر سیستم های آئروپونیک دارای یک یا چند پمپ هستند که به طور اتوماتیک و بدون نیاز به نظارت مستمر رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین می کنند.

خسروی تصریح کرد: بنه های زعفران خریداری شده از قسمت پوشال جداسازی می شود، سپس از تیرماه تا اواخر شهریور بنه های زعفران در یک محیط تاریک و بدون رطوبت نگهداری می شود.

وی ادامه داد: قبل از انجام مراحل کشت، بنه های زعفران را برای جلوگیری از هرگونه بیماری، در قارچ کش و کنه کش قرار می دهیم و بعد ازاینکه کمی رطوبت ازدست داد آن ها را در سینی های چوبی به ابعاد ۱*۱ قرار داده و به مدت ۱ ماه در معرض  رطوبت ۷۵% قرار می دهیم.

کارشکنی جهاد کشاورزی سد راه ایده های نوین کشت زعفران

کارشناس ارشد گیاهان دارویی تشریح کرد: سپس زعفران ها را درتاریکی و دمای۲۳درجه قرار می دهیم، باید توجه داشت که نوردهی را بعد از یک ماه آغاز و دما را به ۱۳ درجه و رطوبت را به۸۵  درصد می رسانیم تا پس از یک هفته گلدهی آغاز شود.

خسروی گفت: در پاییز سال جاری با تهیه دستگاه هوادهی مجهز به سنسور دمایی، رطوبتی و افزایش بنه از۳۰۰ به  ۷۰۰کیلو توانستیم زعفران بیشتری کشت دهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این مدت تنها نهادی که به صورت کامل این طرح را حمایت کرد، دانشکده کشاورزی باهنر واحد بردسیر بود و متاسفانه مسئولان جهاد کشاورزی در راه جز کارشکنی و عدم حمایت اقدامی انجام ندادند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کشت زعفران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۸۵۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهارمحال و بختیاری پیشرو در تجهیز اراضی به سامانه نوین آبیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ مدیر کل جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری ۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده‌ است، گفت: تاکنون بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان تاکنون به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده اند.
برزگر افزود: افزایش بهره وری و راندمان مصرف آب، افزایش اشتغال و درآمد کشاورزان و مهاجرت معکوس از مزایای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در استان است.
به گفته وی، اجرای سامانه‌های نوین آبیاری از اولویت‌های اساسی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۳ است.

دیگر خبرها

  • توسعه کشت چغندر قند را راهکار مناسبی برای کم آبی
  • چهارمحال و بختیاری پیشرو در تجهیز اراضی به سامانه نوین آبیاری
  • معرفی ۲۰ رقم زراعی اصلاح‌شده دستاورد مهم سال گذشته
  • روش‌های موثر مصرف سیب برای کاهش وزن
  • بیش از ۲۰۰۰ هکتار از اراضی استان چهارمحال و بختیاری به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شدند
  • سرمازدگی در کمین محصولات کشاورزی کرمان
  • تجهیز ۲ هزار هکتار اراضی چهارمحال و بختیاری به آبیاری نوین
  • اجرای سامانه‌های نوین آبیاری از اولویت‌های اساسی جهاد کشاورزی
  • اولین خوشه‌های طلایی گندم کشور در جنوب کرمان برداشت شد
  • مواد غذایی موثر بر آلزایمر را بیشتر بشناسیم